K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2007, 23:01   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det sociale Nævn.

Hej alle.

Jeg er så vred , så vred.
Nu har jeg fået 2 afgørelser fra nævnet om flg.
Hjælp til kørsel til tandlægekonsulent, som betingelse for ansøgning om tandlægehjælp.
Hjælp til kørsel til sygehusbehandling.
Begge sager er veloplyst fra egne læger, dertil lægehenvende ag 2 gange, om at jeg ikke kan tage offentlig transport, og derfor ikke kan passe behandling på sygehus.
men Nævnet mener at idet der ikke er store objektive fund på skanning, kan jeg altså godt tage offentlig transport.(samme betingelser som søgte jeg om bil). hvad fanden bilder de sig ind?
dertil, Trods at sundhedslovgivningen ikke dækker folk på kontanthjælp, selvom at de ikke kan tage offentlig transport, giver Nævnet kommunen medhold i at der er der man skal søge hjælp?
Er der nogle der har gode råd, erfaringer?
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2007, 23:21   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Du får lige nogle gæt... andre kan måske bidrage med noget konkret.

Prøv at tale med en patientrådgiver.

Eller... hvis kommunen mener, du kan arbejde, og hvis du har en barriere i forhold hertil, så er der måske nogle paragraffer under beskæftigelseslovgivningen, der kan hjælpe dig. Evt. også begrundet i din dårlige økonomi på kontanthjælp.

Håber, du forstår, hvad jeg mener.

At hvis du ikke kan blive behandlet - af tandlæge eller på sygehus - så kan du helt sikkert heller ikke passe et arbejde, arbejdsprøvning osv.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 09:54   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej zusa.
jeg har fået midlertidig kørsel af jobcentret for 2 mrd siden(haft et år uden mulighed for behandling), men det kan vel tages fra mig nu.
jeg fik hjælpen under §82 stk5(fysisk funktions nedsættelse)
Har også fået kørsel hver gang jeg skal noget på kommune eller undersøgelser i forbindelse med lægeerklæringer.
Dertil kørsel også til reva-centre i forbindelse med status.
herv gang høj taxi.
Så det er ikke fordi kommunen ikke ved derer et problem, men fordi de ikke vil betale/hjælpe fremover.
ps. er indstillet til pension pga fysisk helbred.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 11:02   #4
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Pia....har du tænkt på at søge om merudgiftsydelser efter § 100 i serviceloven...umiddelbart ser det ud som om, at du kun har fået hjælp til transporten når det har haft noget at gøre med det jobmæssige.

Jeg kan forestille mig, at du udover problemer med transport til f.eks reva, også har problemer når du skal handle, besøge venner og famile o.s.v....man skal ikke regne med at jobcentret vil hjælpe med sådan en ansøgning, på jobcentret tager de sig kun af det jobmæssige og de problemer du har i forbindelse med det.

Jeg får selv hjælp til merudgiftsydelser og hjælp til at kunne betale for transport når jeg skal handle, til frisør, læge, tandlæge o.l samt besøge familie og venner...men det transportbehov jeg har i forbindelse med jobcentret skal jobcentret tage sig af og betale for særskilt.

Jeg syntes du skal søge om merudgiftsydelser efter § 100, du skal bare ringe til din kommune og bede om et skema, og en tid til en snak med en sagsbehandler, der skal laves et funktionsevneskema samtidig med at de skal undersøge om du er berettiget til hjælp efter anden lovgivning....der sker ikke noget ved at prøve, selv om kommunen er klar over dine problemer, så går de ikke ind og hjælper af sig selv...man skal selv søge og ikke mange ved, at man faktisk skal ansøge flere steder, når det gælder problemer med transport....besværligt, bøvlet og uforståeligt at det ikke hænger sammen....man skulle jo mene transportproblemer er transportproblemer, men sådan arbejder kommunen ikke...jobcentret arbejder kun med problemerne omkring job, mens socialdelen (§100) kun arbejder med den sociale del.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 11:14   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Pia jeg kender flere der går til behandlinger og undersøgelser på hospital og læge, og der er det hospital og læge der sørger for tingene , feks fik jeg oplyst af kommunen at det var lægen eller hospitalet der skulle sørge for transport ...

Kender feks en der lige har været igennem en masse hospitalsundersøgelser og her var det lægen der sørgede for taxa transport til hospitalet og efter endt behandling var det så hospitalet der sørgede for at han kom hjem igen ....

Så det kunne være at du også skulle prøve at snakke med din læge om problemet og høre om de kan hjælpe..


Og så ellers prøve den § 100 som ingrid snakker om for det er jo desværre sådan at kommunen ikke mener det er deres opgave at fortælle borgerne hvordan de skal forholde sig medmindre man spørger direkte ....

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 26-11-2007, 12:05   #6
gaxeergud
Hvor skulle jeg ellers være
 
gaxeerguds avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-07 2007
Lokation: Blodense
Alder: 50
Indlæg: 115
Styrke: 17
gaxeergud er ny på vejen
Tit når man bliver indkaldt til sygehuset er der en vejledning med som forklarer om transport.
__________________
Det er ikke altid den som tærsker langhalm der trækker det længste strå.
gaxeergud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 13:30   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej alle.
har en eksisterne §100. får km-penge til alt. men bil står nu, siden 1. 5. 2006 uden plader. har ansøgning samt lægehenvendelser vedr problemet.
sagen har nu kørt siden, uden afklaring. men Nævnet har nægtet at tage stilling til at jeg rent faktisk fortsat får km-penge, men altså ikke har mulighed for at udnytte denne.
Jeg kan ikke komme under patientkørsel fordi; jeg ikke er pensionist, ikke har været indlagt, ikke er kørestolsbruger, at der ikke er over 50km til sygehus.
derfor konkret lægehenvendelse til kommune som der altså ikke er reageret på i over 1.5 år, samt at Nævnet ikke tager dette alvorligt, men siddestiller kørsel med betingelser som alm. bilansøgning.
de har nemlig giver afslag, og kan selvfølgelig ikke modsige sig selv.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2007, 20:00   #8
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Pia....jeg har prøvet at gå tilbage i dine indlæg, og såvidt jeg kan se er du p.t på kontanthjælp...og på en kontanthjælp er det da umuligt at holde en bil, km-penge kan da ikke dække forsikring, og alm. vedligeholdelse...jeg ved det er næsten umuligt at få hjælp efter §100 til en bil, altså til forsikring og vedligeholdelse....har du så i stedet prøvet at få lavet din bevilling om, faktisk har du ikke bil mere, så man skulle mene at du så kan få den samme transporthjælp som mig...jeg får ikke km-penge, da jeg ikke har bil og faktisk heller ikke kan køre den p.g.a min sygdom....til gengæld har jeg så fået bevilget 10 taxature frem og tilbage pr.md, så jeg kan handle, gå til læge o.s.v....jeg skal ikke engang gemme kvittering, da en bevilget § 100 er sandsynliggjorte merudgifter....det er jo tosset at du får km-penge, nu hvor du i princippet ikke har en bil, så prøv at få lavet din bevilling om til taxa i stedet for...måske det er nemmere end, at få dem til at betale omkostningerne på din bil.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2007, 00:42   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
hej ingrid.
problemet er at kommunen IKKE har svaret på ansøgning om kørselshjælp/løsning siden april 2006, trods lægehenvendelse.
Kørsel skal være både til behandling sygehus, samt træning, indkøb, besøg hos familie/venner, samt det løse.
ps km-penge går til resten af udgifter, og dermed overskud på 500kr, jeg så har til mad+ alm husholdning.
vh popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-11-2007, 09:30   #10
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Hej Pia...hvor jeg føler med dig...men jeg er ikke specielt overrasket.

Det er nyt for mig, at man ved merudgiftsydelser, nu også ser på røngten og scanninger...jeg kan ikke se hvad det har med ens funktionsevne at gøre...for ved mange af de sygdomme, hvor man har brug for f.eks transporthjælp er der jo netop ikke noget konkret og målbart at gå efter, piskesmæld, fibromyalgi, rygproblemer m.m viser sig ikke ved store objektive fund, men de sygdomme er alligevel afgørende for hele de ramtes liv og deres evne til at fungere normalt.

Men det hjælper jo ikke dig, og det er vildt at de i forvejen giver dig penge til kørsel, det er åbenbart i orden når du selv har bil og på den måde er "billig" i drift, men når du så skal over i en tungere ende, så er det pludselige andre kriterier end da du oprindelig fik merudgiftsydelser.....og selvmodsigende at jobcentret giver dig kørsel uden problemer når det er noget med din jobsituation, tror de at når du så kommer hjem fra job/afklaring/kursus/hospital med høj taxa, så kan du tage løbeskoene på for at løbe ned i supermarkedet.

Jeg håber du har kræfter til fortsat at kæmpe, selv om min sag om merudgifter er gået glat og uden problemer, så tror jeg desværre i mange tilfælde at kommunerne giver afslag....i håb om at folk opgiver, eller i håb om at kommunen får ret ved ankeinstanserne.

Vh Ingrid.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
§100 sag i det sociale nævn - behandlingstid ? Jave Alt det andet 3 13-02-2013 23:11
Det sociale nævn. velcro Alt det andet 9 20-04-2012 21:06
det sociale anke nævn ?? henningv Alt det andet 3 16-02-2012 19:03
Så kom afslag fra Det Sociale Nævn om § 100 Indiansummer Alt det andet 1 08-11-2011 23:34
Det sociale nævn, og anke Mariepigen Alt det andet 6 06-08-2011 12:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension