K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-11-2007, 13:23   #1
metsen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 70
Styrke: 18
metsen er ny på vejen
boligsikring

Jeg er bare så vred.
Sagen er den, at jeg modtager boligsikring. Den er beregnet på mig og min søn på 19 år.
I februar til april måned bor han her ikke, og dette medvirker, at jeg har fået for meget udbetalt i boligsikring, det er også fair nok.
Han flytter hjem igen maj, og så skal der jo så udfyldes en masse papir, som kommune skal bruge for at beregne boligskring.
Jeg får så brev om hvad jeg er berettiget til, og til min overraskelse får jeg 1000 kr. mindre end før, da han boede hjemme.
Jeg kontakter kommune og spørger om grunden til dette.
De siger, at jeg har skrevet under på, at boligsikringen bliver beregnet ud fra min søns forskudsskema, og at jeg har fået brev om, at jeg skal aflevere hans lønsedler. Jamen han har ingen lønsedler, jeg HAR oplyst, at han ingen indkomst har. Jamen hvorfor har du så skrevet under på, at boligsikring skal beregnes ud fra hans forskudsskema? Det ved jeg da ikke, fordi jeg fik at vide, at det skulle jeg, selvom han ingen indkomst havde.
Så min boligsikring er beregnet udfra en indkomst som ikke er der.
Jeg fatter intet af det, hvad gjorde de så sidste år, hvor han heller ingen indkomst havde og var hjemmeboende?
Hvorfor beder de mig om at skrive under, når jeg siger han ingen indkomst har?
Og ikke nok med det, det boligsikring som jeg havde fået for meget udbetalt, bliver trukket fra min nuværende boligsikring. Altså har min udbetaling været på 0 kr i snart ½ år = 960 kr at leve for om måneden.
Jeg spurgte om det var muligt at afdrage med mindre, men nej, for systemet er sådan anlagt, at gæld automatisk bliver fratrukket, og det kan man ikke lave om, jeg kunne gå i banken og spørge, om jeg måtte overtrække kontoen.
Undskyld men jeg synes bare, at man får den ene øretæve efter den anden.
Hmm tænker på, om kommune mon til næste år, vil udbetale de penge jeg har fået for lidt udbetalt, når de finder ud af, at min søn ingen indkomst havde.
Hvordan kan de beregne efter en indkomst, som slet ikke er der?
metsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 14:27   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sikke noget rod, din kommune laver.

Du skriver:
Citat:
for systemet er sådan anlagt
Sådan en bemærkning skal du ignorere.
Beregningen skal foretages individuelt - altså ikke pga. et system.

Jeg synes, du skal skynde dig at klage, for der er da noget helt galt.

Da du meddelte, at din søn fraflyttede i 2 måneder, har kommunen jo fået NYE økonomiske oplysninger, som de skal indberegne.

Og igen, da han flyttede hjem igen, er der nye økonomiske beregninger.

Klag over det.

Der er altså mulighed for at afdrage for meget udbetalt boligsikring, hvis du har fået for meget. Afdragsordningen bør først finde sted, når klageinstansen har afgjort, OM du skal betale noget tilbage.

Du kan jo samtidig klage over, at kommunen afkræver for meget.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 17:58   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Det lyder som noget rod og det lyder som om kommunen har glemt at sætte dig ind i regler og love om hvordan det fungere...

i 2006 blev loven lavet om (et meget omtalt forslag som DF var meget glad for ) hvis man altså kigger folketingsdebatter

indtil da havde det været sådan at man med børn under 23 år kunne få boligsikring til dem , på den måde havde også mindre bemidlet mennesker råd til at man kunne lade sine børn bo hjemme mens de studerede ...

men med den nye lov blev det lavet om til at det kun gjaldt til 18 år derfor vil det man med børn på over 18 år ikke længere kunne oppebære boligsikring til dem selv om de ikke har indtægt , det du skal være opmærksom på er din søns fødselsdag ...

prøv at læse det her som står når man beregner sin boligsikring på borger.dk

Barn
Du skal vælge "Barn", hvis personen bor hjemme, er under 18 år og kun, hvis det er eget barn, barnebarn eller plejebarn.

Hvis personen er under 18 år og er din egen ægtefælle eller samlever, eller er en af dine børns ægtefælle eller samlever, skal du vælge "Voksen".

Vær opmærksom på, at aldersgrænsen for, hvornår hjemmeboende børn medregnes som børn i boligstøtteberegningen, er ændret fra 23 år til 18 år pr. 1. januar 2006. Hvis du har hjemmeboende børn, som fylder 18 år i 2006, 2007 eller 2008, kan der i en overgangsperiode gives et særligt tillæg til boligstøtten. Spørg din kommune, hvis du ønsker dette uddybet.


Nu ved jeg ikke hvornår din søn fyldte 18 år .. min egen bliver det i feb 08 og det kommer til at koste mig en klækkelig sum at jeg ikke smider ham ud ..

men det er så pga hans SU (han studere) men hvis jeg var dig så ville jeg sætte mig ned og regne boligsikringen ud selv det kan du gøre her

http://borger.dk/forside/selvbetjeni...blentity=14971

Finder du så ud af at din beregning er forkert så printer du det ud og går op på kommunen med det, finder du ud af at den ikke er forkert printer du det også ud og går op med det, du klager over at du ikke er blevet vejledt ordentligt da din søn henholdvis flyttede ud og flyttede ind ...

og du beder selvfølglig om hjælp i forhold til det der står Hvis du har hjemmeboende børn, som fylder 18 år i 2006, 2007 eller 2008, kan der i en overgangsperiode gives et særligt tillæg til boligstøtten. Spørg din kommune, hvis du ønsker dette uddybet.

Og om ikke andet så vil du gerne have det udybet hvad det er for et tillæg , bed om at få på skrift at de har ret til at tage hele din boligsikring fordi de mener du har fået for meget udbetalt og klag over at der ikke er fremsendt beregningsdokumentation for at du har fået for meget udbetalt og at der ikke er vedsendt en ankevejledning ...

for der er jo ikke nogen der siger at kommunen partout har ret .. så giv ikke op

Og god regne lyst det er ikke så svært
  Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 20:14   #4
metsen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 70
Styrke: 18
metsen er ny på vejen
Tak Hejdien

Har regnet ud, hvor meget jeg er berettiget til i boligstøtte, og det ser ud til, at kommunen har ret.
Min søn blev 18 år maj sidste år, suk det er godt nok trange tider.
Er grunden så til at jeg mister 1.000 kr. mnd den, at han flyttede væk i 2 mdr. at de fjerner den særlige boligstøtte?
metsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 21:18   #5
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej metsen

Her er lidt læsestof om, hvordan man kan regne sig frem til boligsikring samt eksempler på det, når man har børn i husstanden:

http://www.bl.dk/BL/blweb2.nsf/webFi...0til%20net.pdf
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 21:55   #6
metsen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 70
Styrke: 18
metsen er ny på vejen
Jeg har kigget, men forstår ikke så meget af det, selv hende som jeg talte med på kommunen ang. boligsikringen sagde, at de har meget svært ved det, grundet alle de nye regler, der er trådt i kraft.
Nåh men måske skulle jeg skriftligt bede kommunen om, at forklare mig grunden til, at jeg mister 1.000,- kr om mnd.
For den med at de siger, at de beregner boligstøtten udfra min søns forskudsskema, den forstår jeg bare ikke, for han har ingen indkomst.
metsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-11-2007, 23:16   #7
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
metsen det med de tusind kroner ved jeg ikke og jeg ville skrive til kommunen og bede om at få det udspecificeret og få et beregningsgrundlag samt en ankevejledning det må kunne være muligt at klage over afslag på boligsikring som alt andet ...

men hvornår er din søn fyld 18 år ??

kig her engang

Voksen
Hvis personen er 18 år eller derover og ikke pensionist.
Hvis personen er et hjemmeboende barn født før 1. januar 1988, som ikke er fyldt 23 år endnu, regnes personen stadig som barn, og du skal derfor vælge "Barn". Se også forklaringen til Barn.
Du skal vælge "Voksen", hvis personen er på efterløn.

det vil jo sige at hvis din søn er førdt før den 1 januar 88 så skal de beregne ham som barn når de udregner boligsikring og så ser det straks anderledes ud

(du kan finde det ved at trykke på personstatus når du udregner din boligsikring) jeg har en søn på 20 år der er født i 87 så efter hvad jeg kan regne ud så kan du være heldig at din søn er født slut 87 eller hvad ?? hmm regner vist ikke så godt i dag he he ...

men kig lige på det , og en anden ting er hvis din søn er 19 år og bor hjemme, så er han vel berettiget til noget kontanthjælp ? eller hvis han går på gymnasiet eller anden uddannelse så er der SU .. en 19 årig skal ikke bare gå uden indtægt , så jeg ved ikke om den forskuds opgøresle de har brugt måske har noget kontanthjælp eller SU der figurere ??

men du skal altid dobbelttjekke og selv lave beregninger mht sådanne ting, jeg fik også at vide da min søn blev 18 år at jeg mistede boligsikring da han var voksen ...

Han valgte faktisk at flytte hjemmefra på den bekostning og først nu hvor den næste bliver 18 år satte jeg mig ned og undersøgte det og surprise suprise , min anden søn havde ikke behøvet at flytte for at redde vores økonomi så sæt altid spørgsmålstegn ved det du syntes lyder ufornuftigt, og irreret bare kommunen de er der for at hjælpe os

I vores tilfælde har det nu ikke været så slemt min tyve årig er nabo til mig (bor 10 døre fra mig i en ungdomsbolig ) men man kan så stadig hjælpe til når det brænder på

men du skal nok også lige kigge på om ikke din 19 årige er berettiget til noget hjælp , i form af kontanthjælp eller noget uddannelse.

skriv igen hvis jeg gjorde dig mere forvirret end hjalp så skal jeg prøve at kigge på det igen

MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 11:45   #8
metsen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 70
Styrke: 18
metsen er ny på vejen
God formiddag

Min søn blev 18 år , og jeg går ud fra, at jeg har fået et særligt tillæg, siden jeg har modtaget omkring 1.800 om mnd.
Jeg synes det lyder underligt, at kommune beder mig om at underskrive, at støtten bliver beregnet efter min søns forskudsskema, når nu jeg har oplyst han ingen indtægt har. Altså de spørger om han har indtægt, og jeg svarer nej, hvad er meningen så med at spørge, hvis de alligevel ikke bruger det til noget? Det er da logik for burhøns, at jeg aldrig ville skrive den under, hvis jeg var vel vidende om, at jeg ville miste penge på det.
Min søn skal i gang med skole nu, hvor han vil modtage løn.
Men at jeg ikke kan få lov til at afdrage de sidste penge jeg skylder, fatter jeg ikke en meter af. December mnd. bliver en kedelig mnd. for mig, selvom min søn skal betale for at bo hjemme.
metsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 12:12   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg syntes at du skulle skrive til dem , jeg har prøvet at lave et udkast til et brev som du kan rette i , som burde kunne forklare dem hvad du mener , det virker lidt som om i taler forbi hinanden ..

Jeg er lige nød til at høre dig igen hvornår blev din søn 18 år ( tror du glemte at skrive år på da du svarede ) også en ting til , da din søn fyldte 18 ¨år huskede du så at oplyse dem om det , for det har vi pligt til de opdager ikke selv sådanne ting før bagefter og så kommer regningen ...

men prøv at se om du kan bruge dette udkast til noget


Citat:
Jeg har siden (skriv dato ) modtaget 0 kr i boligsikring , dette er sket fordi i mener at jeg i perioden (skriv perioden) har modtaget for meget boligsikring , dette er jeg ikke enig i .

Jeg har en hjemmeboende søn som blev 18 år (skriv dato og år )

Herefter modtog jeg (skriv beløb ) indtil han flyttede hjemmefra , efter han var fraflyttet fik jeg (skriv beløb ) i boligsikring , da min søn flyttede hjem igen (skriv dato) skulle min boligsikring igen omregnes.

Jeg snakkede med jer og i spurgte om min søn havde noget indtægt dette oplyste jeg at han ikke havde , dernæst fik jeg besked på at jeg skulle skrive et papir under , hvori i bruger min søns forskudsopgørelse som beregningsgrundlag , dette gjorde jeg da jeg troede det var noget jeg skulle gøre.

Herefter opdager jeg til min gru at det at i bruger min søns forskudsopgørelse gør at jeg mister boligsikring og også kommer til at skylde jer , i har nu i (skriv antal måneder) trukket (skriv beløb ) øjensynligt fordi i har brugt en forskudsopgørelse som viser at min søn har en indtægt han ikke har, jeg har ringet til jer og forelagt jer problemet , men i må have mig undskyldt på mig virker det som om i er lige så forvirret som jeg er ..

Derfor vil jeg nu gerne have et helt klart beregningsgrundlag så jeg kan se hvordan i er kommet frem til de beløb i er .

Jeg oplyser så igen.

Min søn fylder 18 år den (skriv dato ) og jeg modtager ( skriv beløb ) i boligsikring.

min søn flyttede hjemmefra den (skriv dato ) og så var der kun min indtægt der beløb sig til (skriv beløb ) og det var så det beløb min boligsikring skulle udregnes efter .

så flytter min søn hjem igen den (skriv dato ) og i udregner min boligsikring efter min søns forskudsopgørelse men hans indtægt er reelt 0 og min indtægt er (skriv beløb)

så min boligsikring skal udregnes efter MIN indtægt alene ..

jeg har ringet til jer da i mener jeg har fået for meget udbetalt og i derfor trækker det i min nuværende boligsikring hvad så gør at jeg er ved at må gå fra hus og hjem, dette er ikke ok når jeg snakker med jer får jeg at vide at for meget boligsikring trækkes med det samme, det kan ikke trækkes med halvdelen og det kan ikke afdrages, jeg har ikke fået nogen ankevejledning sådan at jeg har, kunne anke denne beslutning jeg har ej heller fået en fyldestgørende forklaring, men blot fået at vide at ,
jeg har skrevet under på, at boligsikringen bliver beregnet ud fra min søns forskudsskema, og at jeg har fået brev om, at jeg skal aflevere hans lønsedler. Men han har ingen lønsedler, jeg HAR oplyst, at han ingen indkomst har.

I spørger hvorfor jeg så skrevet under på, at boligsikring skal beregnes ud fra hans forskudsskema? Det gjorde jeg fordi at det sagde i at jeg skulle, det gør nu at min boligsikring er beregnet ud fra en indkomst som ikke er der.

Jeg vil meget gerne have at i udreder dette for mig , sådan at jeg kan forstå det, jeg vil ikke godtage en forklaring om at sådan er det bare, jeg vil gerne se en udregning på det sådan at jeg kan forstå hvad det er der foregår og hvad det er der gør at jeg kun har 900 kr om måneden at leve for .

Jeg ser frem til at modtage dette, samt hvis det skulle vise sig at det er mig der har ret og jer der har fejl, at i så sørger for at sætte det for lidt udbetalt ind på min konto hurtigst muligt ..

  Besvar med citat
Gammel 15-11-2007, 13:47   #10
metsen
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2007
Indlæg: 70
Styrke: 18
metsen er ny på vejen
UPS årstal smuttede han blev 18 år 2006.
Da han blev 18, fik jeg brev fra kommune om, at min støtte var blevet ændret, jeg mistede nok omkring 300-400 om mnd.
Jeg takker fordi du har givet dig tid til at lave et udkast til mig, jeg vil straks gå igang med at få udfærdiget et brev.
metsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Boligsikring hulme Alt det andet 8 03-10-2013 20:16
Boligsikring Stueplanten Dit og Dat 1 16-02-2012 10:57
Boligsikring? Zania Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 18-10-2010 21:29
Ftp og boligsikring ??? andersand10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-08-2010 22:54
Ang Boligsikring og ftp Tina Clemens Alt det andet 4 19-07-2010 11:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension