K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2016, 21:55   #1
RCV
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-09 2015
Indlæg: 5
Styrke: 0
RCV er ny på vejen
Ressourceforløb og behandlingsophør

Godaften

Er i den situation at jeg er blevet tildelt ressourceforløb for et par måneder siden.
I min ressourceforløbsplan står der bl.a. at jeg skal følge min behandling i psykiatrien - men nu er jeg blevet uenig med mine behandlere (vedr. min spiseforstyrrelse) om min fremtidige behandling og overvejer derfor at stoppe i behandlingen - men kan man risikere at "miste" sit ressourceforløb hvis man ikke tager imod de behandlingstilbud man får?
RCV er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2016, 23:28   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Tvang i behandlingen.....

Kære RCV

.. er midlertidig stoppet i en forsøgsperiode, frem til den 1. juli 2016.

Men, ......

Hvis du læser indlæg #235 i denne tråd:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27836&page=24

Nævner jeg et spørgsmål i Ankestyrelsens "Hotline" Under spørgsmålet:

"Hvornår skal klinisk funktion vurdere, om der skal anbefales en anden lægebehandling? "

Hvor der skrives:

"Forsøget omfatter alene lægebehandling i snæver forstand, det vil eksempelvis sige behandlinger foretaget af en læge, operationer og behandling med lægeordineret medicin.

Forsøget omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation, eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen helbredelse. Endvidere omfatter forsøget ikke samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i snæver forstand.

Hvis klinisk funktion anbefaler en behandling, der ikke er lægelig behandling i snæver forstand, eksempelvis behandling hos en fysioterapeut, får det betydning for borgerens ret til sygedagpenge m.v., hvis borgeren afviser at deltage i den tilbudte behandling.

Den sundhedsfaglige behandling af borgeren sker som hidtil efter reglerne i sundhedslovgivningen. Det er således ikke klinisk funktion, der skal tilbyde borgeren den behandling, som klinisk funktion anbefaler."


Min mening og råd:

Så en form for sanktion kan du komme ud for. Så tror du ikke du skal arbejde på at få behandling,samtale, af en anden psykolog eller psykiater?

Gå ind på din kommunes hjemmeside og søg på om din kommune har ansat en "Borgerrådgiver"

Eller skriv til din sagsbehandler og gør opmærksom på følgende tekst:

Fra svaret fra Ankestyrelsen:

"Derfor foreslås det, at den enkelte borger i en to-årig forsøgsperiode fra 1. juli 2014 til 30. juni 2016 får ret til at få forelagt sin sag for en klinisk funktion i regionen i de særlige tilfælde, hvor manglende deltagelse i lægebehandling efter de gældende regler fører til, at kommunen overvejer at stoppe sygedagpengene, ressourceforløbsydelsen eller beslutter ikke at bevilge fleksjob eller tilkende førtidspension."

Det vigtigste er at du fortsætter med behandlingen.

Hvorfor du er blevet uenig i behandlingen ved jeg ikke, men hvis ikke tilliden til behandleren er 100% skal du bede om en anden mulighed til at forsætte behandlingen.

Som jeg fortolker sagen, skal du for "Klinisk funktion" hvis du fastholder, at du ikke vil fortsætte den behandling som blev foreslået ved dit møde med Rehabiliteringsteamet vs "Klinisk funktion"

Kommunen har skærpet vejledningspligt over for dig!

Du kunne også printe mit råd ud til din sagsbehandler, således der er overensstemmelse om hvad problemet og løsningen er.

Men kommunen har som nævnt skærpet vejledningspligt over for dig.

Hvis din kommune har ansat en Borgerrådgiver anbefaler jeg at du tager kontakt til denne og drøfter det juridiske, således at du modtager en korrekt sagsbehandling, men ............ en form for behandling undgår du sikkert ikke, men det skal være en behandler du kan sammen med.

Lad os høre nærmere, hvilken løsning du vælger.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 07-01-2016 kl. 23:41.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 01:08   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Peter, gælder det med ingen behandlingstvang ikke kun borgere på sygedagpenge? Gælder det også borgere på alle andre ydelser?
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 08:38   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej, ikke efter min fortolkning....

Kære Akvamarin

Fordi, hvad står der i teksten:

"Aftalepartierne er enige om, at den enkelte borger skal bidrage til egen helbredelse, så borgeren hurtigst muligt kan vende tilbage til arbejde, men samtidig skal den enkelte borger sikres mulighed for at afvise lægebehandling, uden derved at miste sit forsørgelsesgrundlag.

Derfor foreslås det, at den enkelte borger i en to-årig forsøgsperiode fra 1. juli 2014 til 30. juni 2016 får ret til at få forelagt sin sag for en klinisk funktion i regionen i de særlige tilfælde, hvor manglende deltagelse i lægebehandling efter de gældende regler fører til, at kommunen overvejer at stoppe sygedagpengene, ressourceforløbsydelsen eller beslutter ikke at bevilge fleksjob eller tilkende førtidspension.

PH: RCV er bevilget et ressourceforløb hvor et af de krævede punkter at RCV skal følge behandlingen i psykiatrien.

RCV.: "I min ressourceforløbsplan står der bl.a. at jeg skal følge min behandling i psykiatrien"

Efter den foreslåede ordning skal sagerne forelægges klinisk funktion til en vurdering af, om der kan anbefales en anden behandlingsmulighed end den, som borgeren er blevet tilbudt.

Hvis borgeren heller ikke ønsker at deltage i den lægebehandling, som klinisk funktion anbefaler, får det efter forslaget ikke konsekvenser for borgerens ret til ydelse ( der nævnes ikke specifikt sygedagpenge) eller mulighed for at få bevilget fleksjob eller tilkendt førtidspension.

Hvis borgeren ikke ønsker at modtage tilbudt lægebehandling, og borgeren heller ikke ønsker at medvirke til at sagen forelægges klinisk funktion efter forsøgsbestemmelsen, træffes der afgørelse i sagen efter de almindeligt gældende regler på området.

Forsøget skal sikre, at borgeren ikke skal føle sig tvunget til at deltage i lægebehandling, herunder lade sig operere eller modtage medicinsk behandling, som borgeren ikke er tryg ved, eksempelvis operation for diskusprolaps, behandling med antidepressiv medicin og ECT-behandling.

Borgeren har fortsat pligt til at lade sig undersøge, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven).
"

Men i RCV`s tilfælde nævnes det:

"Forsøget omfatter eksempelvis ikke genoptræning efter operation, eller behandling hos en fysioterapeut, uanset at det er en læge, der har anbefalet behandlingen, idet borgeren som hidtil skal bidrage til egen helbredelse. Endvidere omfatter forsøget ikke samtaleforløb og behandling hos psykolog, da disse behandlingstyper ikke betragtes som lægebehandling i snæver forstand."

Men reglerne er ikke skrevet for at borgerne skal kunne forstå lovgivningen. Det midlertidige stop af tvang i behandlinger er kun vedtaget, fordi tidligere minister Mette Frederiksen blev tvunget til det, grundet pres fra omgivelserne, bla k10 og derfra til Gigtforeningen.

Sagen er alvorlig, fordi hvis den nuværende såkaldte regering ikke stadfæster den nuværende ordning vil vi blive tvunget til operationer imod vors vilje, vedtaget inkompetence læger og embedsmænd der påstår eksempelvis at lumbale operationer er risikofrie.

Men i RCV`s tilfælde vil jeg fastholde at der skal hjælp udefra for at løse RCV`s problem. Ellers kan kommunen fratage forsørgelsesgrundlaget, ressourceforløbsydelse, hvis ikke RCV`s ressourceforløbsplan følges.

Det er vigtigt at RCV forstår dette NU og ikke når sagsbehandleren skriver, at nu stopper jeg dit forsørgelsesgrundlag.

På intet tidspunkt nævnes der, at det kun drejer sig om sygedagpenge.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 08-01-2016, 17:37   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Tusind tak Peter
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension