K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2015, 22:31   #1
Carolinekbh
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-03 2011
Indlæg: 40
Styrke: 14
Carolinekbh er ny på vejen
Ressourceforløb mod min vilje

Kære K10ére
Jeg er ny her og håber på at I vil bære over hvis mit indlæg er fejlplaceret eller måske allerede belyst i andre tråde.
Efter et forløb hos anden aktør som endte i stor uenighed mellem aktøren og jeg og hvor jeg selv bad om at forløbet afsluttedes blev jeg selvfølgelig returneret til jobcenter.
I min journal kan læse, at man i Jobcenter efterfølgende har drøftet min sag på "konf." men intet om vurderinger eller overvejelse under konferencen.
Af min journal fremgår det også at min sagsbehandler har drøftet mine "problemer" med en "kollega". Hvilken "kollega" eller en "definition af mine "problemer" nævnes ikke.

Af journal fremgår det at sagsbehandler nu mener at det bør afklares om jeg skal i et såkaldt ressourceforløb.
Ved møde med sagsbehandler forklarer sagsbehandler kort om ress.forløb og rehabilitereingsteam etc.
Jeg bliver chokeret og forvirret over at jobcenter vurderer at jeg skulle være i risiko for at "ende" på førtidspension/fleksjob og spørger til vurderingsgrundlaget herunder om afslutningen af forløb hos anden/aktør & dennes udtalelse har udløst dette.
Sagsbehandler nægter dette og henviser til at jeg har været på kontanthjølp i 12 år (afbrudt af kortere lønnede ansættelser) og at dette i sig selv indikerer at der skal en "særlig indsats" til.
Hvilket jeg vist erklærede mig enig i ; men jo ikke enig i at dette skulle være et ress.forløb.

Da jeg spørger til muligheder for revalidering, virksomhedspraktik etc oplyses jeg om at dette sættes i bero indtil rehabteam har vurderet sagsbehandlers indstilling.
Samt at såfremt jeg henvises til ressforløb. vil man først og fremmest fokusere på behandling, sociale forhold, etc og først senere forholde sig til evt. arbejdsmarkedsrettede tiltag.

Derefter skrev sagsbehandler sansynligvis indstilling til rehabteam. og fortalte mig at det gode ved et ress.forløb var at så behøvede jeg ikke kalde mig kontanthjælpsmodtager" og at jeg jo så både kunne arve og vinde i lotto. Der blev nævnt ord som "arbejdsprøvning", "støttekontaktperson", "behandling" i en stor pærevælling...og jeg blev både angst og forvirret.

Senest har jeg forstået at man vil indhente en speciallægeerklæring fra en af kommunen valgt psykiater til brug for rehab.teamets vurdering af hvorvidt de vil påbegynde en udredning vedr. evt ress.forløb.
Min psykiater gennem mange år gik på pension Dec.2014 men har i status sommer 2014 vurderet at jeg vil kunne gennemføre revalidering og blive selvforsørgende.
Sagsbehandler henviser nu til at da psykiater har nedlagt praksis kan man ikke anvende oplysninger herfra, heller ikke ovennævnte status.
Jeg er både bange og ked af det. Magter ikke at skulle gennemgå traumer, opvækst etc med en psykiater jeg ikke selv har valgt og frygter "medicinerings"-tvang. Værst af alt er jeg nu blot sidder passivt her...uden noget håb om revalidering, fremtid etc .

Er det normalt at man "presses" til et ress.forløb selvom man selv ønsker virksomhedspraktik, aktivering, udd. etc?

Mvh Caroline

Sidst redigeret af Carolinekbh; 19-10-2015 kl. 23:03. Årsag: Prøver at fatte mig i korthed :-)
Carolinekbh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2015, 06:23   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nu er der mange her der ønsker sig rc forløb, fordi man så er sikkert en indtægt men hvis du er enlig er pengene jo det samme.

man kan altid sige nej tak til rc forløb, det er et tilbud ikke tvang
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2015, 06:31   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Hvis de skal bruge en speciallægeudtalelse til bruge for rehabiliteringsteamet, så må de kun bruge regionens kliniske funktion. De må ikke sende dig ud til en af jobcenterets valgte psykiatere

Jeg kan finde loven om dette hvis du behøver det

Skal psykiaterudtalensen ikke bruges til rehabiliteringsteamet må de gerne sende dig til en anden psykiater, men da du selv har ret til indflydelse på din egen sag, må du gerne forlange hvem det er ved den skal laves.

Medicintvang er afskaffet og jobcenteret må ikke bruge det imod dig at du ikke vil i medicinsk behandling

Klinisk funktion kan være en fordel for dig, da de er uafhænige af kommunen, og jeg oplevede dem som meget kompetente, ja de satte faktisk jobcenteret godt og grundigt på plads i min sag
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension