K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-07-2015, 15:06   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Successhistorie Fra Syg til Uddannelse

Hej herinde.

Jeg syntes at der er alt for meget negativitet omkring ressourceforløbene, og vil gerne være med til at bidrage til at få nogen af de gode historier frem i lyset.

Jeg er en ung knægt på 26 år, har været sygemeldt siden 2011 grundet arbejdsskade. Har været tovholder i "Syg i Aalborg Kommune", hvor jeg har siddet og bokset med kommunen frem og tilbage, heriblandt forvaltningen, beskæftigelsesudvalget, rådmanden, kronjuristen og de socialfaglige konsulenter.

Jeg har de sidste fire år, kæmpet og været meget på tværs og på forkant, når det gjaldt kommunens fortolkninger, metoder m.m og hvad der skulle ske i mit liv.

Jeg fik tilkendt et ressourceforløb Sept 2014, flyttede til Aarhus Feb 2015. Hvorefter jeg fik en ny rådgiver.

Jeg havde aldrig troet eller forestillet mig, at jeg ville kunne få en plads på en uddannelse eller noget andet sted på arbejdsmarkedet. Nu starter jeg så på uddannelse i næste måned.

Planen lyder således:
6 timers samfundsfag i seks måneder, hvorefter der gradvist trappes op med flere fag og timer - så jeg til sidst kan få en komplet socialrådgiver pakke, og søge ind på socialrådgiver uddannelsen.


Når det er sagt, så er der intet der ikke kan lade sig gøre i et ressourceforløb.

Jeg bevarer min ydelse under hele uddannelsen. der kan ikke bevilges revalideringsydelse, da HF ikke er en kompetencegivende uddannelse.

Min kamp for en anstændig behandling for de syge i det kommunale system, samt min politiske ageren er ikke slut, men det er rart til en veksling, at kunne komme igang sideløbende med at der kæmpes.


Jeg håber at mit skriv kan være tankevækkende for jer andre, om at ressourceforløb er godt for nogen.

Økonomisk stabilitet, ro, individuel vejledning og rådgivning af kompetente sagsbehandlere i Ressourceforløb har været udslaget til, at jeg har kunne tage dette skridt.


Op med dampen, og go søndag
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 15:36   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Hele problematikken ved ressourceforløb, er når indholdet i det ikke giver mening.
F.eks. bestod en persons ressourceforløb i, at skulle gå en tur i skoven 1 time en gang om ugen i 1 år (mener jeg det var).
Eller folk der er 100% udredte og behandlede, der får et forløb hvor de mener at man får det bedre. På trods af at alle læger og behandlere siger "stop, personen KAN ikke mere!".
Eller en der fik tilkendt ressourceforløb, men efter 8 mdr ikke var kommet igang, da den koordinerende sagsbehandler var langtidssygemeldt.

Så jo, ressourceforløb KAN være en super god ting, såfremt der kan blive lavet et relevant forløb, og det forløb også bliver udført.
Problemet består i at det alt alt for sjældent er det der sker.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 15:42   #3
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
En times motion om ugen kan også være med til at gøre underværker. Således som vægttab, motion, personlig indstilling til at finde sin plads på arbejdsmarkedet. På lang sigt...



Ressourceforløb skal bruges som et værktøj.
Hvis man kun læner sig op af lægefaglige udtalelser, og ikke selv forsørger at gøre noget som helst, så kommer man ingen vejne.

Jeg er ikke uenig i, at der er fejl mange steder, men det handler lige så meget om ens egen personlige indstilling til tingene. Jeg træner selv tre-fire gange om ugen, cykler, spiser varrieret. Det har da selvfølgelig en indflydelse på min motivation at jeg passer på mig selv.

Der findes skræk-historier og så findes der de gode.
Min arbejdsevne log i sidste arbejdsprøvning på 12-13 timer om ugen. Jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig at det var realistisk med uddannelse.

Jeg bliver mødt af en sympatisk rådgiver, som virkelig har motiveret mig. Der er virkelig blevet arbejdet i dybden.

Det har jeg ikke oplevet i fire år på hverken sygedagpenge eller på ægtefælleforsørgelse eller kontanthjælp.
Nogen vil mene, at jeg prøver at male fanden på væggen. men hva fanden.. gør sandheden ondt for nogen.. so be it

Sidst redigeret af Bodrum; 12-07-2015 kl. 15:46.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 15:46   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Nu kender jeg selvfølgelig ikke hele historien bag ham der skulle gå ture.
Jeg vil bare frem til, at der desværre er ret mange ressourceforløb der ikke giver mening.

En af mine problematikker er f.eks. stress-relateret, så noget træning ville faktisk bare kunne gøre det værre.
Derfor ville det være problematisk hvis man gav mig et ressourceforløb hvor det indgik.

Du siger at man ikke kun skal læne sig op af lægefaglige udtalelser, men hvis man har en skade, og der ikke tages hensyn til den skade, kan denne blive værre.
Så hvis man laver et ressourceforløb, skal man virkelig også huske at tage hensyn til den slags.
Men helt kort sagt: et ressourceforløb med relevant og fornuftigt indhold, der er jeg helt enig i, at det kan være en super god mulighed.

-

Vil lige tilføje at det glæder mig at høre, at du har fået et ressourceforløb der er godt og relevant for dig, og som hjælper dig i en positiv retning!
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 15:52   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Rigtig godt at høre at det er godt for dig, men er usikker på hvorfor du er på ressourceforløb, er det kun fordi der ikke gives revalidering til det du læser og de så har fundet på denne konstruktion for at kunne hjælpe dig (hvilket er helt ok og smart), eller ligger der en plan med hvilke ressourcer forløbet skal udvikle?

Desværre giver ressourceforløb kun økonomisk stabilitet for nogle. Rigtig mange mister hele deres erhvervstabserstatninger, da de såfremt det ikke drejer sig om en arbejdsskade modregnes 100%, eller kommer på kontanthjælpssats og derved er ved at gå fra hus og hjem

Andre kastes ud i formålløse aktiviteter fra fred og ro og ingen aktiviteter til en times folkedans om ugen, intet af dette øger ens ressourcer ifht. Arbejdsmarkedet.

Selv om de nok findes, har jeg endnu ikke hørt en eneste historie om nogen som efter endt ressourceforløb er endt i arbejde på højere timeantal eller med mindre skånehensyn.

Så indtil andet er bevidst, findes jeg stadig ressourceforløb som nytteløse og kun bruges af kommunerne ifht. Indtænkning i refusionsordninger, så de ikke hænger på hele regningen alene, men kan sende noget af den til staten, mener det er 50% refusion ved ressourceforløb og 30% ved revalidering (men er ikke helt sikker, eller om det er gamle satser)
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 15:53   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Men hvis man ikke får chancen, og bare får en førtidspension - så har vi som samfund fejlet, når folk bliver placeret på førtidspension.

Jeg kender en ung knægt på 26 år, som har fået førtidspension. Arbejder som landmand når der er job 37 timer om ugen.. får suppleret op til hans førtidspension.

Jeg kender en kvinde der har taget to bachelor uddannelser og en kandidat som førtidspensionist.

Man kan sige mange ting.. blot til sammenligning...

Jeg har fået ressourceforløb, fordi der er behov for en tværfaglig indsats med både uddannelse, praktik og smertecenter.

Jeg siger bare.. lad os få de gode historier frem. Jeg har ikke kunne sætte en finger på noget i mit ressourceforløb, som har begrænset mig.

Jeg bestemmer selv planen, hvad der skal iværksættes. Og sådan har det været hele vejen igennem.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 16:04   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Bodrum
Der er fordele og ulemper ved den nye førtidspension, og den ting jeg hiver frem her, kan være begge dele.
Den nye førtidspension kan gøres hvilende. Dvs hvis man finder ud af at man godt kan arbejde nogen timer stabilt, kan man gøre sin førtidspension hvilende, og få muligheden for at arbejde i fleksjob i stedet for. (ved ikke hvor svær/nem overgangen er).
Det synes jeg er en virkelig god mulighed, da man så har en mulighed for at komme "tilbage".
Nogen mennesker får meget gavn af den kæmpe ro en førtidspension kan give, og får det derefter bedre. Det er ikke til at sige om de kunne have fået det bedre uden førtidspensionen, men hvad nu hvis de der fik den ro der gjorde at de kunne komme ovenpå igen?
Man kan endda også få en "midlertidig" førtidspension, dvs hvor de ved afgørelsen siger: "du har fået førtidspension, men om 4 år tager vi din sag op igen, og ser om du har fået det bedre". Jeg ved ikke om det kun er ved den gamle ftp, men det er også en ting jeg synes der er godt.

Nogen mennesker kan virkelig ikke mere, men dem der får det bedre, skal have muligheden for at få hjælp og støtte til at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Jeg siger ikke at vi bare skal give førtidspension til alle, og håbe at de så bare får det bedre. Hvis der er en realistisk mulighed for, at et ressourceforløb med noget relevant indhold kan hjælpe en, synes jeg som sagt at det er en super god idé.

Sådan helt kort, så er jeg 23 år gammel, har været på kontanthjælp i 4½ år, og sidder nok om et års tid ved rehabiliteringsteamet.
Udsigten ser ud til at være fleksjob, som det ser ud nu.
Jeg ser ikke fleksjob som en "så er det sådan resten af mit liv, med det timetal".
Jeg håber på, at måske efter et par år i fleksjob, vil jeg kunne finde nok ro i den stabilitet, til at kunne tage nogen aftenskole-hf fag. Dvs nok bare et fag af gangen.
Det vil styrke mine job-muligheder med noget uddannelse, så det håber jeg bliver en mulighed.
Lige nu er uddannelse ikke en realitet for mig, men det betyder ikke at jeg har opgivet tanken fuldstændig.
Det jeg har mest brug for lige nu, er en stabil hverdag, struktur, og en økonomi hvor jeg ikke overlever men lever. Jeg stresser blandt andet over mangel på de ting, så det vil uden tvivl hjælpe mig at få de ting ind i mit liv.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-07-2015, 17:00   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ressourceforløb som værktøj er ganske fantastisk....

Men det skal gives til de rigtige mennesker...og det er de desværre ikke blevet...

Når man indlægger i forarbejdet at disse ressourceforløb kun skal bruges til dem som ellers ville have fået en førtidspension....ja så er det dømt til at mislykkes...

I bedste fald vil det kun have succes som en syltekrukke hvor man kan parkere folk på en lav ydelse..

Et ressourceforløb er jo meningen at man skal sætte ind med TIDLIGT i et forløb....så man kan samle borgeren op og få dem i den rigtige retning....

Når de bliver brugt som de skal...og tidligt i et forløb...ja så er det et super værktøj at bruge...

Men når man bruger dem i de tilfælde hvor man ellers ville have givet en pension...ja så vil det næppe have den store virkning...

Vi har jo set at folk får tilkendt et ressourceforløb og så dør folk...

Brugt rigtigt ja så er det nok et af de bedste tiltag der er blevet lavet...

Så selve ideen med disse ressourceforløb...ja den er rigtig god...men det skal bruges rigtig og tidligt i borgernes forløb...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2015, 08:29   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ressourceforløb, er netop MÅLRETTET de, der har udviklingsmuligheder!

Hvis de bruges, som loven alene foreskriver, er det et fantastisk værktøj(den mulighed har dog altid været der, bortset fra ydelsen)!

Men misbruges den i flæng, som desværre er tilfældet, for at spare i kommunerne, så kan det udover det økonomiske, skade mere end det gavner.
Min kommune(hillerød) giver feks ressourceforløb, til alle fleksjobbere, der er blevet så dårlige, at de står til førtidspension.

Det er selvsagt dybt urimmeligt, da udviklingsmuligheder jo allerede er udelukket,(for de fleste) da tilstanden jo er varig, hvilket er erkendt pga tilkendelse af fleks.

Hvis man kun kan arbejde få timer, minutter, skal man have sin førtidspension, medmindre man gerne og har økonomisk mulighed for at bære tabet. MIN MENING!

Der er ingen lov der virker efter hensigten, hvis den IKKE bruges som hensigten er!

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 13-07-2015 kl. 08:32.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-07-2015, 09:06   #10
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
stort tillykke til dig Bodrum, det er som du siger vigtigt med de gode historier også. jeg håber det går dig godt i dit forløb, og ønsker dig alt muligt held og lykke med uddannelsen. At få en socialrådgiver på arbejdsmarkedet som selv kender systemet, og har prøvet lovgivningen på godt og ondt på egen krop, det er gevinst for dem du i fremtiden skal rådgive.

når det er sagt, så er det langfra alle der er så heldige som du, det afhænger udover eget helbred samt overskud, ligeså meget af den kommune som bevilger, og der er ved gud mange tåbelige forløb, nævner bare en hvor eneste formål er at gå tur med hunden, hvilket vedkommende i forvejen gjore, eller hende som skal møde og hækle i aktivitetstilbud, hvilket vedk. gjorde i forvejen. der er mange kommuner som kunne lærer af din kommune, som helt åbenbart har fatttet hvad ressourceforløb skal bruges til, og at det skal give mening for borgeren, og at det Ikke bare skal bruges til syltekrukke.

Håber du bliver her i forum, og byder ind med din rådgivning. samt fortæller os hvordan det går i dit forløb.

mange hilsner sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension