K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2007, 11:44   #1
Randerspigen73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2006
Indlæg: 64
Styrke: 18
Randerspigen73 er ny på vejen
Red face Nu søger jeg...

Hej alle.

Efter min sag har stået i stampe siden jeg skrev sidst - at jeg langt om længe havde fået en diagnose på mine mystiske, smertefyldte og ofte misforståede symptomer - kronisk træthedsyndrom (lagt sammen med kronisk bækkenløsning, slidgigt i hele mit bækken, tinnitus, nedsat hørelse, migræne, periodevise depressioner, reynauld syndrom (hvide fingre), plus alt det løse ) - har jeg nu besluttet mig for at tage springet og søge førtidspension. Grunden: jeg KAN ikke kæmpe mere - har ikke flere kræfter til eller mere håb om at finde det meget ihærdigt og længe søgte fleksjob - jeg har brug for fred i mit liv og et fast ståsted - har trods alt også som 34-årig lige holdt 10 års jubilæum med systemet. Kommer aldrig fra kontanthjælp, hvis det ikke bliver med en pension. Gik totalt ned fysisk og psykisk efter 3 ugers arbejdsprøvning i august sidste år og kom først nogenlunde ovenpå i april! Orker ikke den tur igen.. Og nu har jeg fået min 6. jobkonsulent inden for et år (han er forøvrigt smadder sød og dygtig i modsætning til de fleste af de andre), men nu vil han sætte en masse igang - også i modsætning til de andre - jobkurser og andet sjovt og jeg kan slet ikke se hvor jeg skal få energien fra. Har i gennemsnit én dag om ugen, hvor jeg er nogenlunde menneskelig..

Så jeg har kontaktet min nye sagsbehandler og bedt om et møde og fortalt hende at det er med henblik på førtidspension - det bliver så på onsdag i næste uge.. Spændende..

Kommer så lige til at tænke på det økonomiske i det - jeg er blevet samboende for nyligt -jubiiiiiiiiii et kæmpe lys i mørket - og ved at jeg, hvis alt går vel altså, vil få den samboendes takst på 12.582 kroner. Men hvad betyder min kærestes indtægt for min ydelse? Han tjener ret godt, men jeg vil jo gerne have mine "egne" penge og kunne bidrage med noget - mine unger skal stadig have mad og tøj og lånene skal også betales.. Bliver hans indtægt regnet ind i min ydelse?? Vi er jo ikke gift..

Håber på et godt svar fra en af alle i geniale mennesker herinde :

Hyg jer
Randerspigen73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2007, 13:03   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg er nok ikke så genial men det var SR-bistand (www.sr-bistand.dk) og her var hvad jeg kom frem til

Citat:
Beregning af førtidspension

Spørgsmål

Jeg har et spørgsmål angående førtidspension, jeg er samlevende med 2 børn ( 9 år og 3 år) , min mand tjener 370.000 kr. om året. Vi bor i eget hus , hvad ville jeg få i førtidspension? Jeg tænker på vil min mands løn trække meget ned og hvad når man har børn? Er der forskel på om jeg er samlevende eller gift? Grunden er at jeg nu er på kontanthjælp men håber på pension, men vi har trods min mands løn ikke mange penge at rutte med pga. gæld så vi ville have svært ved at gå meget ned.

Svar
Din samlevers indtægt vil få betydning for beregning af din pension, ligegyldigt om I er gift eller samlevende. Derudover vil jeg henvise dig til at læse mine svar under overskrifterne "fradrag i førtidspension" og "mindre i førtidspension end på kontanthjælp. Du finder svarene i rubrikken "Førtidspension".
ergo er der ingen forskel på om man er samlevende eller gift ( igen kan vi håbe på den nye pensionsreform) det er vel i og for sig strengt at hvis man som førtidspensionist møder sit livs kærlighed så kan man lige spørge, vil du tage mig mine unger min gæld og så i øvrigt lige gå ind som forsørger

Nå men her er svaret om beregning af pension

Citat:
Reglerne for fradrag i førtidspension findes i Pensionslovens §32a. Det er ikke så ligetil selv at beregne, hvad man vil få udbetalt i pension. Først skal man opgøre ægtefællens indtægt efter bestemte regler, da der er visse ydelser - bl.a, dagpenge, sygedagpenge og kontanthjælp som ikke skal medregnes. Derefter ser man bort fra de første 141.720 kr. Fradraget i pensionen er 30% for de overskydende beløb, men der kan maksimalt ske modregning for en indtægt på 184.600. Overstiger indtægten denne grænse, ser man bort fra dette. På den måde kan det maksimale fradrag i pensionen blive på ca. 55.000 kr om året.
Det kunne se ud som om reglerne var lavet godt besværlige så man ikke har en kinamands chance i helvede for at finde ud af at lave en simpel beregning selv




Hvorom er så kan jeg ikke andet end at ønske dig held og lykke med din ansøgning , om ikke andet så giver det da lidt stabilitet , og man skulle næsten sige tillykke med at de har fundet ud af hvad du fejer , men det vil jeg altså ikke det er jo nok ikke noget at lykønske med , selv om det må være en lettelse endelig at få sat noget konkret på så man ikke bare render rundt og tror at man er blevet godt tosset

Håber at du kunne bruge svaret og siger tak for lån til Sr-bistand
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2007, 13:40   #3
Randerspigen73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2006
Indlæg: 64
Styrke: 18
Randerspigen73 er ny på vejen
Tusind tak..

.. for dit hurtige og gode svar, som jeg bestemt kunne bruge, men som jeg nu alligevel er lidt øv over..

Frygtede godt nok det værste og fik det også - hehe.. Jamen, for pokker så må jeg vel hellere indstille min ansøgning lidt endnu til den nye reform engang kommer - ved du hvornår den er lovet til? Måske kan vi være heldige at der er noget lavet om på det område.. Hmmm, ved at min skønne kæreste vil bære mig på hænder og fødder, men jeg har det bedst med at være en ligeværdig partner med egen indtægt (jaja ok - ved godt at førtidspension nok kun er 1/3 af hans løn ), men synes da det er helt urimeligt at hans indtægt influerer på min, for tænk nu hvis han IKKE ville forsørge mig, men spille poker for hans penge eller hvad ved jeg, så ville en førtidspension på ca. 95.000 kroner om året nok ikke række ret langt..

Og jo tak for dit tillykke - har efterhånden vænnet mig til situationen, da det vist var i december sidste år jeg fik diagnosen, hvilket jo ikke gjorde mig mere eller mindre syg, men, som du siger, var en lettelse i forhold til at være blevet kastet gennem en vældig masse undersøgelser, ydmygelser og især til at være blevet mistænkeligjort psykisk af diverse kommunalt ansatte. Det er bare hele sagen der har stået i stampe siden.. Nu skal jeg nok bare puttes ind i en passende statistik, som ikke koster for meget besvær eller penge for kommunen.. - mon det er fleksvisiteret på kontanthjælp??

Der er virkelig noget (MEGET) galt i Danmark!!!
Randerspigen73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2007, 14:18   #4
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Hej!

Kan godt forstå du vil søge førtidspension, lyder som om du har været meget igennem. Med hensyn til modregning af samlevers indtægt, vil jeg bare lige tilføje, som eksempel, at jeg får udbetalt ca. 8.500,- kr. om måneden. Min bedre halvdel tjener nemlig også ret godt. Skal lige tilføjes at før jeg får min pension er der trukket (små beløb) lidt fra til pensionsopsparing, kommunen betaler 2/3 (ca.). Der findes en supplerende pensionsopsparing for førtidspensionister. Det er vigtigt at huske det. Det er ikke alle kommuner, der er lige gode til at oplyse om det.

Held og lykke med din ansøgning. Håber du kan få lidt mere fred i dit liv.

Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2007, 21:14   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Randerspigen , jeg aner ikke hvornår den kommer efter hvad jeg havde erfaret så skulle den være her i Oktober men det blev det så ikke til , men vi må håbe at den er lige på trapperne
  Besvar med citat
Gammel 31-10-2007, 23:23   #6
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
til randerspige

hvad kan der gøres ved din diagnose...medicin...eller
pøj pøj og knus
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2007, 11:30   #7
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Hej Randerspige

Jeg er også fra Randers, og har været igennem møllen på kommunen....

Du kan godt begynde ansøgningen om pension nu, selvom reformen ikke er kommet. Hvis det så sker at pensionen bliver uafhængig af samlevers indtægt, vil du bare blive reguleret til den tid. Under alle omstændigheder er det vel bedre end kontanthjælp ? Du vil jo stadig få børnepenge.

Jeg er ikke samboende, det har jeg ikke råd til.

Det tager tid at køre sådan en sag. Det kan tage flere år hvis du er uheldig.... så begynd du bare. Sørg dog for at få den rejst i en §18.

Knus amik
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2007, 12:13   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg vil give amik ret i at der nok ikke sker det store ved at søge nu, det er ikke noget der går hurtigt

men jeg vil ikke give amik ret i at kommer der en reform så vil man automatisk blive reguleret så det også kommer til at gælde for gamle førtidspensionister, se bare på alle dem der er bevilliget pension før 2003 , de lever under helt andre regler end dem der er bevilliget efter...

når alt kommer til alt så er der kun en ting der tæller og det er penge , derfor tror jeg desværre heller ikke meget på at man vil lave loven om så man kan slippe for at skulle forsørges af samlever eller ægtefælle...
  Besvar med citat
Gammel 02-11-2007, 10:22   #9
Randerspigen73
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-08 2006
Indlæg: 64
Styrke: 18
Randerspigen73 er ny på vejen
Hej Fiemie, Hejdien, Amik og Nille..

Tak for alle jeres svar - er så lykkelig over dette forum, hvor man kan føle sig hjemme

Nille - der er ingen behandling for det jeg fejler og det er fastslået at det er en permanent situation jeg er i både fysisk og psykisk - at det i hvert fald ikke bliver bedre, men nok kun værre, hvis jeg ikke passer på mig selv. Jeg har accepteret min sygdom efter mange år og har lært at bruge mine ressourcer mere rigtigt - kender mig selv og mine begrænsninger og har lært at sige fra, hvorfor jeg nu er nået til erkendelsen, at jeg ganske enkelt ikke KAN arbejde.

Amik - jeg har sørme forsøgt at få min gamle sagsbehandler til at rejse en §18 for mig, men hun sagde at der var 99% sandsynlighed for et afslag, så det var spild af tid efter hendes vurdering. Hun sagde at man faktisk nærmest skulle være bundet til en seng og have en pegepind i panden for at kunne kommunikere, før man kunne få førtidspension!!! Men måske er min nye sagbehandler af en anden holdning, måske har den seneste tids diskussioner i medierne gjort en indvirkning, eller hvad ved jeg - jeg vil gøre hvad jeg kan for en §18, men ellers må jeg ty til en §17. Tror heller ikke, ligesom Hejdien, at en reform efter jeg evt. er tilkendt førtidspension, vil ændre på noget der er efter en tidligere lovgivning.

Hejdien - ja, efter at have tænkt over det og læst jeres svar, fortsætter jeg efter planen med at søge, for jeg kan jo godt se på mange af i andres historier, at det tager meeeeget lang tid med den proces at søge førtidspension.

Og Fiemie - tak for dit eksempel på økonomien og for oplysningen om det med pensionsopsparing..

Tror forøvrigt at den længe ventede reform er udskudt på ubestemt tid - søgte på nettet og det ser ud til at det er blevet en lavprioriteret sag i denne valgtid og fordi der er andre emner der optager politikkerne mere lige for tiden... Og måske kommer den aldrig..

Det er sgu perverst, hvis man skal afholde sig fra at flytte sammen med sit livs kærlighed, pga at loven ikke stiller alle lige - tænkte jeg ikke på da jeg fulgte mit hjerte og priser mig da lykkelig over min fantastiske kæreste og hans villighed til at dele alt med mig - havde han været af en anden støbning eller ikke havde en god økonomi, kunne enden jo blive, at jeg var nødt til at flytte fra ham igen af økonomiske grunde. Som det er nu hvor jeg er på kontanthjælp, har vi allerede slugt den kamel at vi ikke kan gifte os, hvis vi en dag fik lyst til det.. Det kan vi da så i det mindste hvis jeg får førtidspension..

Jaeh - det gælder om at finde det positive i enhver situation

God dag til alle

Knus

Sidst redigeret af Randerspigen73; 02-11-2007 kl. 10:28.
Randerspigen73 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-11-2007, 13:26   #10
Hygeria
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-10 2007
Alder: 47
Indlæg: 162
Styrke: 17
Hygeria er ny på vejen
Jeg er desværre slet ikke inde i reglerne vedr. førtidspension osv...men jeg ville blot ønske dig alt mulig held og lykke!!

Jeg håber du kan få tilkendt en pension uden alt for meget bøvl og tovtrækkeri!!

Sender dig lige et
Hygeria er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
søger ftp pgf 17? sndnkm67 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 09-03-2011 17:28
Søger råd. Bertha65 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 06-03-2011 22:55
Søger råd til Mølgaard Alt det andet 7 01-03-2011 21:08
Når i søger - Tip Ragdoll At søge førtidspension 8 08-12-2008 09:37




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension