K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2015, 11:40   #1
håbet
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2014
Indlæg: 7
Styrke: 0
håbet er ny på vejen
En graverende fejl???

Hej.

Vi har været til møde i rehabiliteringsteamet og min hustru er indstillet til ressourceforløb. På mødet sagde de 2 år. Vi har nu modtaget brev om "bevilling af ressourceforløb". I dette brev står der intet om hvor langt et forløb hun er på.

Er det blot en forglemmelse eller kan der være bagtanker? (er generelt mistænkelig over kommunens motiver/ønsker)
håbet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2015, 11:59   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal reagere omgående skriftligt...

Kære håbet

..... til din sagsbehandler.

Du skal have bekræftet præcis hvad der er aftalt på mødet i Rehabiliterengsteamet.

Udover dette skal du også have fuld aktindsigt i din kommunale sag så tidligt som muligt.

Du bør ikke sprede dig over flere tråde, fordi så mister vi andre der skal råde dig vigtige informationer, som besværliggøre det for os.

Så bliv på een tråd fremover, fordi der dukker mange spørgsmål op i nærmeste fremtid.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 21-02-2015, 20:38   #3
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Til din overskrift - Nej åbenbart ikke

Rehabiliteringsteamet kan give indstilling om varigheden af ressourceforløbet, men skal ikke give indstilling herom.

https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...ets-afslutning
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 10:13   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg fastholder, du skal reagere omgående..

Kære håbet.

... fordi at Ankestyrelsen skriver:

"Vi kan oplyse, at Ankestyrelsen ikke har offentliggjort praksis, der tager stilling til dine spørgsmål. Vi kan derfor alene henvise til reglerne på området."

Hvad er problemet?

Problemet er, at der bruges ord som "kan" og "skal" i en forvirring omhandlende om Rehabiliteringsteamet "kan" eller "skal" indstille en længde på selve ressourceforløbet.

Det er korrekt, at uanset hvad omgivelserne, Rehabiliteringsteamet, socialrådgiveren eller praktiserende læge indstiller, er det altid kommunen, som afgøre i hver eneste sag.

Jeg tror, at det er endnu en ny måde at finde besparelser på.

Ankestyrelsen notere:

"Vi bemærker, at sagen skal genforelægges for rehabiliteringsteamet på ny, inden kommunen træffer afgørelse, hvis kommunen ikke følger teamets indstilling."

Den koordinerende sagsbehandler.

Denne nye funktion er ikke på plads i alle kommuner endnu.

http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/O.../18/081451.htm

I flere tilfælde bliver den sædvanlige sagsbehandler også udnævnt til den koordinerende sagsbehandler. Trods manglende uddannelse og rod i hele opsætningen af denne vigtige funktion.

Regeringen har netop bevilget 15 mill på uddannelse af koordinerende sagsbehandler, som først afsluttes ved udgangen af 2015.

Her er det HK og ikke Dansk Socialrådgiverforening der oplyser.

http://www.hk.dk/Aktuelt/Nyheder/201...-sagsbehandler

Håbet oplyser, at ved sit første møde blev der oplyst at Rehabiliteringsteamet vil indstille 2 år ressourceforløb, men at efterfølgende bliver dette ikke oplyst men overlades til kommunen at afgøre hvor mange års ressourceforløb der skal bevilges. Der oplyses intet på skrift.

Hvem skal så fastsætte længden på dette ressourceforløb?

Som jeg ser det bliver det den "koordinerende sagsbehandler" eller kommunens pensionsteam, som afgøre alle sagerne.

Prøv du at få navnene på din personlige kommunes "Pensionsteam" der afgøre, så vil du erfare at det er en lukket gruppe som består af ?????

Forestil dig at det var dig der fik bevilget et ressourceforløb, som du ikke kendte længden af.

1 - 2 - 3 - 4 eller 5 år.

Det er Rehabiliteringsteamet som i hele forløbet indstiller til, hvad der skal indstilles af tiltag.

Det er den koordinerende sagsbehandler, uden den fornødne uddannelse som sandsynligvis skal afgøre, hvor mange år et ressourceforløb skal løbe.

1- 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 eller 10 år.

Borgeren er den eneste der ikke kan få et fastsat åremål på sit livs ressourceforløb.

Jeg vil oprette en tråd for at få oplyst, hvor mange sager det drejer sig om.

Det er forfærdeligt som dette system tromler folk ned.

Jeg håber, at "Håbet" vil følge mit råd og offentliggøre svaret fra kommunen hvem det så bliver.

For at sætte problemstillingen i perspektiv så beskytter loven borgeren, ved at borgeren skal kende sin sagsbehandlingstid, når der søges om et toiletforhøjer som hjælpemiddel.

Men i et ressourceforløb kender borgeren pt ikke til i hvor mange år 1 - 10 år borgeren skal befinde sig i et ressourceforløb, fastsat af uudannede koordinerende sagsbehandlere.


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-02-2015 kl. 11:52.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 11:55   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Vi har diskuteret problemstillingen i en af mine tråde tidligere, da jeg også tog det op..

Der kan gives tidsbestemt ressourceforløb, hvis f.eks at det er sandsynligt at en borger skal deltage i psykolog samtaler kortvarigt.
Men det er op til kommunen selv, at vurdere om hvorvidt det skal være tidsbegrænset eller ubegrænset (1-5)

Det er kommunen der afgører om hvor længe det skal vare.
Men man kunne jo med fordel, skrive til sagsbehandleren, at man gør opmærksom på, at der blev sagt tidsbestemt til rehabiliteringsteammødet.


stampe har fat i det rigtige link
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 12:12   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ja, linket er korrekt.....

.... men præcis hvem og hvornår afgøres længden på et ressourceforløb?

Her er det korrekt at i lovgivningen bruges de 2 ord "kan" og "skal"

Men medlemmerne af Rehabiliteringsteamet må forventes at være dem der samlet har læst og forstået samtlige oplysninger indsamlet af sagsbehandlerne i en sag. Her ved vi at det kan være mange i antal, forskellige SB som hen ad vejen bliver udskiftet.

Så når borgerens journal bliver forelagt medlemmerne af Rehabiliteringsteamet må vi gå ud fra at disse medlemmer er dem som har det bedste overblik i sagen. Herunder speciallægen fra Regionen "Klinisk Funktion".

Disse medlemmer skal nu vurderer, drøfte, sammen med borgeren, hvilken indstilling de skal give til kommunen.

Her bruger Rehabiliteringsteamet nu muligheden "kan" og overlader det til kommunen om længden på et ressourceforløb.

Borgeren har siddet og drøftet det på mødet og resultatet eksempelvis et ressourceforløb på 2 år.

Jeg spørger hvem præcis afgøre nu, hvor mange år et sådan ressourceforløb skal være?

De koordinerende sagsbehandlere? Hvor Herre bevares http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/O.../18/081451.htm

Den sidste koordinerende sagsbehandler, som jeg havde med at gøre i en sag med en ung scleroseramt mand var spørgsmålet i Rehabiliteringsteamet "Er sclerose egentlig en alvorlig sygdom?"

Er det den type af uvidende koordinerende sagsbehandlere der skal afgøre hvor mange år et ressourceforløb skal være?

Eller er det kommunaldirektøren som sidder i kommunens "Pensionsteam"?

I min optik er der noget hamrende galt i denne manglende retssikkerhed.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 22-02-2015 kl. 12:20.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 12:27   #7
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det er Jobcenteret der vurderer, om de følger Rehabiliteringsteamets indstilling og hvor længe Ressourceforløbet skal tilkendes med i form af varighed

I forhold til, hvem der vurderer det i kommunen afhænger det af praksis erfaringer.

f.eks i Aalborg Kommune havde Socialfaglige konsulenter en stor rolle i kommunen.

Men selve afgørelsen om Ressourceforløb fik jeg igennem min SB. Som blev godkendt af Teamlederen i den respektive afdeling. så har den jo nok været forbi en socialfaglig konsulent..

Til selve Rehabiliteringsteammødet drøfter de det nok sammen. Såfremt at det er relevant. Altså alle udvalgte repræsentanter.

Der kan altså være tale om en smutter.. Så jeg ville skrive en mail til SB og huske hende på, at det blev nævnt.. Ingen skade sket..

Jeg syntes ikke, at det er noget problem Peter..
Vi kan jo først sige, at der er et notatpligt problem, hvis nu f.eks kommunen ikke vil følge den tidsbestemt periode, som borgeren er blevet oplyst om ved f.eks Rhabiliteringsteamet

Men indtil videre, må vi have tiltro til at tingene fungerer efter hensigten

Sidst redigeret af Bodrum; 22-02-2015 kl. 12:34.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2015, 13:29   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja vælg det rette slyts. Mail til din sb og bed om uddybning.
I sidste ende er det kommunen og ikke teamet, der afgør længden eller længderne.

Sidst redigeret af stampe; 22-02-2015 kl. 14:03.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension