K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-12-2014, 18:57   #1
PTSD1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
PTSD1 er ny på vejen
møde i rehabiliteringsteam

Hej K10
Jeg er blevet indkaldt til møde til rehabiliteringsteam om par dage. Jeg har svært PTSD. Diagnosen er blevet stillet af CETT og psykiater, der er lavet speciallægerklering af psykiater. Der bl.a. skriver: 'Jeg vurdere, at der er ikke er yderligere realistiske behandlingsmuligheder, som kan give varige bedring af tilstand. Jeg vurderer behandlingsmuligheder som udtømte.'
'Jeg vurdere ikke, der er varige eller midlertidige skånehensyn, der er forenelige med et funktionsniveau på arbjedmarkedet.' Han vurdere at der er tale om varigt erhversevnetab og tilstand stationær, og han skriver at eventuel arbejdsprøvning vil forværre psykiske lidelse.

Det dreje sig ang. det møde. Jeg kan ikke deltage i den pga. mit sygdom, men teamet og sagsbehandler insisterer på at jeg skal deltage. Selvom jeg har en rimelig begrundelse. For eksempel psykiater skriver i erklæring: 'Han invalideres meget af angst symptomerne i form af trykken for brystet og sveden når han er ude blandt andre, og blot det at han skal ud af døren øger angstniveauet. Samtalen i dag er derfor også meget belastende for ham, og dette er formentlig også den direkte årsag til, at han ikke har kunnet overholde aftaler med kommunen og andre.'
Min læge i lægeattest til Rehabiliteringsteam skriver flere gange at han mener at jeg kan ikke deltage i møde og forslår at man afgør sagen på grundlag af den psykiatriske speciallæge erklæring. Det var SB der selv stillede spørgsmål til lægen om jeg kan deltage i møde.

Men sagsbehandler og teamet tager det slet ikke i betragtning og truer mig hvis jeg kommer ikke at der vil være sanktioner pga udeblivelse. De vil have at jeg skal give min kone fuldmagt så hun skal komme til møde og svare på spørgsmål.

Kan de gøre dette? True mig, selv om jeg har både fra lægen og psykiater at jeg kan ikke til møder.
Hvordan kan de nu sige at jeg behøver ikke komme, men kone skal, dvs en af os 2 skal, hvor i loven stå det nu?

MVH
E.
PTSD1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 20:05   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Trusler & sanktioner

Kære PTSD1

Du oplyser: "Men sagsbehandler og teamet tager det slet ikke i betragtning og truer mig hvis jeg kommer ikke at der vil være sanktioner pga udeblivelse."


Her må du bede om hvilket lovgrundlag der findes, for at sanktionere dig.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...iliteringsteam

"Hovedreglen er, at borgeren deltager i mødet med rehabiliteringsteamet sammen med sin sagsbehandler. Dog kan mødet afholdes uden borgeren, såfremt kommunen vurderer det åbenbart formålsløs, at arbejdsevnen kan udvikles."

Så mon ikke din SB endnu engang skal vurdere efter at denne også har læst lægeerklæringerne?

Har kræfterne til det, så undersøg på din kommunes hjemmeside om kommunen har ansat en "Borgerrådgiver".

Hvis de har, så kontakt denne og bed om hjælp da du føler dig truet til noget lægerne råder dig fra.

Guderne må vide om de vil tildele dig en endefuld pga din diagnose. Send din kone derop, så må hun tage imod den. Skrevet i dyb alvor.

Trusler, sanktioner frække udtalelser og stupide spørgsmål skal vi findes os i. Det er snart for meget af det gode.

Bedste hilsner

Peter

PS. https://ast.dk/om-ankestyrelsen/juri...iver-fra-modet

"Om sanktionsreglerne indebærer, at den skitserede løsning ikke er brugbar, har Ankestyrelsen ikke taget stilling til.

Ankestyrelsen kan først tage endelig stilling til spørgsmålet ved behandlingen af en klagesag."

Sidst redigeret af phhmw; 09-12-2014 kl. 20:37.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 20:25   #3
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvis din kone tager til mødet med fuldmagt fra dig, synes jeg hun skal tage en bisidder med.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 20:38   #4
PTSD1
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
PTSD1 er ny på vejen
SB har læst godt både erklæring og attest fra lægen, men de stå fast. SB prøvede at lyve i forberedende del ved at skrive at psykiater skrive at jeg kan være til møde bare man husker mig på i god tid, (helt modsat af det hvad der stå i erklæring) men efter min kone snakkede med SB chef så slettede hun denne påstand.

Er der flere gode rådgivninger, hvordan kan vi klage over dem?

Tak for svarene!
PTSD1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 21:42   #5
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Problemet er at jobcenteret kan kræve at man møder op uanset hvad ens papirer siger. Og til rehabiliteringsteam mødet er det vigtigt fordi det er et dialogmøde.

Kun hvis du har en partsrepræsentant som varetager din sag, kan denne handle/møde istedet for dig.

Hvis du/partsrepræsentanten ikke møder kan de straffe sig ved at fratage din ydelse indtil du møder op.

Så uanset hvor ubarmhjertigt det er så er enten du eller en partsrepræsentant (din kone, en jurist, privatsocialrådgiver el. Lign) nød til møde op når de forlanger det.


For selv om jobcenteret kan vælge at man ike behøver at møde, så har jeg endnu ikke hørt om sager hvor det er sket, med mindre folk ligger for døden af kræft el. Lign.

I kan prøve at klage til jobcenterchefen, men det kan blive svært, hvis det er jobcenterets holdning at der skal være en repræsentant for dig tilstede ved mødet
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-12-2014, 22:36   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Gisne, venligst dokumenter den påståede sanktion: "Hvis du/partsrepræsentanten ikke møder kan de straffe sig ved at fratage din ydelse indtil du møder op."

Hvor findes den sanktionsmulighed.

Så stor magt har SB endnu ikke.

Læs hvad Ankestyrelsen har skrevet om problemstillingen.

Hilsen Peter

Kære PTSD1

Du kan klage til Borgmesteren & Jobcenterchefen og få ret.

Så modtager du om nogle uger et svar på din klage, som løber i ring, hvor du skal læse det mindst 2 gange, for at forstå hvad der menes.

Har du gavn af det?

Jeg ville undersøge om der findes en "Borgerrådgiver"

Jeg ville skrive til din SB og forklare, at du forstår der vil blive indført sanktioner imod dig, hvis ikke du møder op til mødet med Rehabiliteringsteamet.

Her bede om svar på, hvilke sanktioner der er tale om.

Med anførelse af hvilket lovgrundlag.

Samtidig med at du vedhæfter de 2 link fra DUKH og Ankestyrelsens Hotline.

Hvis ikke du kan dokumentere, at vedkommende lyver i din journal, må du ikke nævne dette.

Her håber jeg du tidligere har søgt aktindsigt ved kommunen, for at se om der nævnes ukorrekte ting i din journal. Som hvis de findes, skal du reagere på disse mulige forkerte oplysninger.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-12-2014, 09:51   #7
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Spørgsmål og svar på ankestyrelsens hjemmeside:
Skal en syg borger medvirke i rehabiliteringsteamets møde?

Man må aftale med borgeren, hvordan mødet kan foregå samtidig med, at borgeren bliver hørt.
Ankestyrelsens juridiske hotline har modtaget følgende spørgsmål:

Hvordan forholder man sig til fremmøde i rehabiliteringsteamet ved overgang til jobafklaringsforløb, hvis borgerens helbred ikke gør fremmøde muligt?

Skal mødet afholdes uden borger, men med sagsbehandler? Eller kan vi lave et notat om at møde udsættes til borgeren har mulighed for at møde personligt frem?

Juridisk hotline svarede:

Ankestyrelsen har behandlet problemstillingen i principafgørelse 22-14, hvor vi slog fast, at "Borgeren skal inviteres med til det møde, hvor rehabiliteringsteamet skal drøfte og give indstilling i borgerens sag. Det gælder uanset, om sagen handler om ressourceforløb, fleksjob, tilskud til selvstændigt erhvervsdrivende eller førtidspension. Det gælder også for sager, hvor borgeren har anmodet om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag. Kun i de tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle borgerens arbejdsevne, kan rehabiliteringsteamet behandle en sag, uden at borgeren deltager. I alle andre tilfælde skal borgeren indkaldes til mødet i rehabili-teringsteamet.

Har borgeren ikke været indkaldt til mødet i rehabiliteringsteamet, vil det som udgangspunkt betyde, at kommunens afgørelse er ugyldig. Kun hvis det kan udelukkes, at den manglende borgerinddragelse har haft betydning for afgørelsens resultat, kan Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg fastholde kommunens afgørelse."

Principafgørelse 22-14

Hvis borgerens helbredsforhold ikke tillader, at han deltager i mødet med rehabiliteringsteamet, må I konkret aftale med borgeren, hvordan mødet kan afholdes samtidig med, at han har mulighed for at blive hørt.

Ankestyrelsens svar i juridisk hotline er en vejledning - ikke en afgørelse.

Ankestyrelsen kan først tage endelig stilling til spørgsmålet ved behandlingen af en konkret klagesag.

Sidst opdateret 19.11.2014
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2014, 13:54   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Principafgørelse 79-14 offentliggørelse 10 dec 2014

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=166579

Om borgerens deltagelse på mødet ved genforelæggelse

Hvis kommunen ikke følger rehabiliteringsteamets indstilling, skal kommunen efter reglerne forelægge sagen for rehabiliteringsteamet på ny, inden kommunen træffer afgørelse. Først når rehabiliteringsteamet har genvurderet sagen, træffer kommunen afgørelse.

Borgeren og borgerens sagsbehandler skal efter reglerne deltage i rehabiliteringsteamets møder, når borgerens sag behandles.

Det betyder, at borgeren skal deltage på det møde i rehabiliteringsteamet, hvor borgerens sag bliver genbehandlet. Kommunen har dermed pligt til at indkalde borgeren til mødet.

Sagen kan dog behandles uden borgerens deltagelse, hvis det er åbenbart formålsløst af udvikle borgerens arbejdsevne.

Hvis borgeren ikke har deltaget i det møde i rehabiliteringsteamet, hvor borgerens sag har været genbehandlet, vil det som udgangspunkt medføre, at kommunens afgørelse er ugyldig, medmindre det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne, eller det i den konkrete sag kan udelukkes, at den manglende borgerinddragelse har haft betydning for afgørelsens resultat.

I den konkrete sag vurderede Beskæftigelsesudvalget, at det ikke kunne udelukkes, at en yderligere dialog med borgeren i forbindelse med genbehandlingen i rehabiliteringsteamet kunne have ført til en anden vurdering af sagen. Kommunens afgørelse var derfor ugyldig, og Beskæftigelsesudvalget hjemviste sagen til ny behandling i kommunen.


Det er ikke let, at være alvorlig syg i Danmark.

Alle regler skal overholdes, ned til mindste detalje, når det drejer sig om borgeren`s pligter...

... men omvendt findes der udførte ulovligheder fra kommunernes side af, helt uden konsekvens.

Den kommunale sagsbehandler, sagsformidler eller socialrådgiver har altid værktøj til at banke borgeren på plads: "medmindre det er åbenbart formålsløst at udvikle borgerens arbejdsevne"

Hvad vurderer SB i denne sag, mon?

Ja, med trusler er det vel besvaret, uanset hvad lægerne mener.

Triste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension