K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-09-2014, 16:01   #1
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
adresse som hjemløs ?

Hej.

Min søn er skizofren/hjemløs (af eget valg), grundet hans paranoide psyke, men pga det i Danmark er ulovligt at være hjemløs kommer der en masse problemer som følge af dette.
Jeg bliver flere gange om året kontaktet af politi og kommune og folkeregistret, som gerne vil vide om han er savnet osv, grundet han ikke har adresse og lign.. For et par år siden blev der iværksat eftersøgning i nærheden af hareskoven (kbh) pga de ikke kunne finde ham.. Syntes det er ret problematisk.. Der er desuden en masse kommunale problemer som følge af hans hjemløshed.

Jeg vil gerne vide om nogen kan fortælle mig hvor han kan flytte sin adresse hen, for at han som minimum overholder loven, + dette jo vil være en stor lettelse for mig, da jeg ikke har lyst til at blive kontaktet af alle mulige.. Man bliver jo nervøs hver gang. Måske er der sket noget forfærdeligt, osv..

Jeg har prøvet at kontakte borgerservice, men de var til ingen hjælp, så håbede i muligvis havde et par ideer..
Har overvejet at prøve at få hans adresse flyttet til et herberg eller lign, men de steder jeg har talt med, kræver at han bor der, og det er han ikke interesseret i.
Han har postadresse hos mig, mangler bare et sted at have sin folkeregisteradresse..
Desværre er vores familie meget lille og har intet netværk der kan hjælpe i denne situation.

Nogle ideer, hvor han få hjælp, eller andre forslag, så vil jeg være meget taknemmelig.

Mon det er nuligt at betale nogle for at hans adresse kan være hos dem ?
Vil dette skabe problemer på langt sigt..

Mvh
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 16:29   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommunen kan ikke bare afvise dig..

Kære Jyttep57.

... derimod skal de vejlede dig.

Kommunen har også pligt til at registrerer din søn som hjemløs.

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-264.html

"I så fald skal personen registreres på det sted, hvor vedkommende regelmæssigt sover.

CPR-lovens § 6 stk. 2 bestemmer følgende:

"Kommunalbestyrelsen skal registrere den, der ingen bopæl har, på vedkommendes faste opholdssted i kommunen uanset dettes karakter".

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 16:57   #3
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Han er blevet registret som hjemløs hos kummunen, men de siger dette stadig er ulovligt, da han skal have en reel bopælsadresse, og dette er jo ret svært når han ikke har en, ej heller ænsker en. Eks kan han ikke få sygesikringskort, osv da dette skal sendes til hans folkeregister adresse.
Syntes det hele er ret besværligt..
Jeg ved hans liv ville være langt nemmere hvis han kunne få en alm registret adresse, men dette er tilsyneladende umuligt..
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 21:56   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Har hørt om SAND - hjemløses LO. Måske de kan hjælpe dig. De må alt andet lige have været ude for det tidligere.
http://www.sandudvalg.dk/
Håber I finder en løsning
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-09-2014, 22:19   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg har forgæves forsøgt at finde...

dokumentation, om en udsendelse i TV, hvor reglerne blev præciseret med, at kommunerne skulle tilbyde at samle posten i netop disse alvorlige tilfælde.

Københavns kommune har en ordning hvor disse breve har postnummer 9999 København. Men kan ikke dokumentere det.

Information

http://www.familieadvokaten.dk/Breve-600/b600-199.html

http://www.depnet.dk/universe5/mailb...8/default.aspx

Har du en Borgerrådgiver ansat i din kommune, kunne der muligvis hentes hjælp der. Se og søg på din kommunes hjemmeside og søg på "Borgerrådgiver"

Har andre ikke forslag fra gemmerne?

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 09-09-2014 kl. 22:22.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 07:01   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
kunne han ikke have adresse hos dig? eller måske ved en fra familien?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 09:11   #7
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Desværre ikke muligt med adresse hos mig, da jeg vil miste mine tillæg i forbindelse med min folkepensioon, og har desværre intet familie der kan hjælpe, med at finde et sted at have adresse.
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 10:00   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er fuldt ud lovligt at være registreret uden adresse..

http://borgerservice.kk.dk/?portalid...36:src:article

De har til gengæld pligt til med jævne mellemrum at tjekke om han er savnet eller har fået fast bopæl et sted..

"Principperne for bopælsregistrering er følgende: Udgangspunktet er, at enhver skal registreres på sin bopæl. Den, der ingen bopæl har, skal registreres på sit faste opholdssted. Hvis en borger hverken har en bopæl eller et fast opholdssted, skal pågældende forblive registreret i sin hidtidige kommune, idet den pågældende dog skal registreres som fraflyttet den hidtidige adresse og på en vejkode i intervallet 9900-9939 (høj vejkode) med en betegnelse i overensstemmelse med § 8 i cirkulære nr. 130 af 25. november 2002 om ajourføring og drift af CPR's vej- og boligregister (registrering »uden fast bopæl«). I visse tilfælde, hvor den pågældende ikke kan findes, skal vedkommende registreres som »forsvundet«

3.3. Registrering »uden fast bopæl« eller som forsvundet

I forbindelse med bestemmelsen i CPR-lovens § 6, stk. 4, skal det understreges, at en registrering »uden fast bopæl« bør anvendes med stor tilbageholdenhed og ikke i situationer, hvor der kan udpeges et fast opholdssted. I tilfælde, hvor en person registreres som værende uden fast bopæl, skal kommunen med jævne mellemrum tage sagen op for at vurdere, om der er nye muligheder for at få fastlagt en egentlig adresse for den pågældende, jf. herved reglerne om tvangsflytning i CPR-lovens §§ 10 og 11 samt nedenfor afsnit 3.7.

Det følger af lovens § 6, stk. 5, at den hidtidige bopælskommune skal registrere den, der resultatløst er eftersøgt, som forsvundet, indtil vedkommende er fundet eller har givet sig til kende. En person kan give sig til kende på forskellige måder, f.eks. ved at møde op på et offentligt kontor eller ved at skrive til det offentlige. Derefter skal registreringen som forsvundet slettes. Hvis vedkommende fortsat ikke har en bopæl eller et fast opholdssted, jf. lovens § 6, stk. 1 og 2, skal pågældende registreres som værende uden fast bopæl i den kommune, hvor denne senest havde bopæl eller fast opholdssted. Det gælder, uanset om vedkommende opholder sig i en anden kommune, så længe der ikke kan udpeges en bopæl eller et fast opholdssted efter lovens § 6, stk. 1 og 2, i denne anden kommune, idet det ikke er muligt at blive registreret som tilflyttet en ny kommune som værende uden fast bopæl."

http://www.socialjura.dk/content-sto...3-af-146-2013/

Du kan her læse om hvor besværligt kommunen gør det.. men det ved du vist allerede..

http://www.gaderummet.dk/nyheder_htm...art%202004.htm
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 13:05   #9
jyttep57
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2012
Lokation: sjÐ***Ð*’В¶lland
Indlæg: 54
Styrke: 12
jyttep57 er ny på vejen
Tak for de links. Jeg troede bestemt det var ulovligt at være hjemløs, men det kan godt være det blot har været den "knap så venlige" modtagelse" i forbindelse med de samtaler jeg har haft med div statslige organer.

Nu nævner jeg lige noget, (sikkert meget dumt), men hvad med at give ham proporma adresse i et tomt forretningslokale, eller tom lejlighed i noget byggeri der skal rives ned om et par år ? (Det findes der tæt på mig) Der er vel ikke nogen der kan blive generet over det.. Jeg er godt klar over dette er ulovligt, men det er utroligt svært at finde et alm sted at have proforma adresse. Og de problemer der opstår konstant, og det stress der ligger på mine skuldre pga jeg konstant er nervøs for om politiet nu kommer rendende igen, eller lign, gør jeg næsten er villig til hvad som helst.
jyttep57 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-09-2014, 15:43   #10
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg læste din tråd den anden dag og har selv undret mig over, at du mente, at det var ulovligt at være hjemløs... Forstod ikke hvor du havde det fra.

Det er super godt, at Pip har skrevet lovgivningen ind.

Nu arbejder jeg selv med sager og støder på hjemløse, og de har ofte en c/o adresse til et andet sted, eller giver bare kommunen besked på, hvilken adresse, post fra kommunen skal sende til... Så din søn skal blot meddele til kommunen, hvilken adresse de skal sende posten til...

Politiet har sikkert blot været bekymret for ham. Det kan ske efter en en henvendelse fra andre, som du måske ikke kender til. Og så leder de efter ham for at være sikker på, om han overhovedet er i live...

Så sig til din søn, at kommunen skal have besked om, hvilken adresse, de kan sende posten til - det kunne feks. være til dig, selvom han ikke behøver at have en registreret adresse hos dig. Men blot at du kan give posten videre til ham.

Nogle af de sager jeg har haft var det feks. deres eks, de hjemløse valgte at kommunen skulle sende posten til.

Ellers er en postboks måske en mulighed. Men han ansvaret for altid at sørge for at reagere på post fra kommunen. Det synes jeg altså er vigtigt, det må du gerne sige til ham.

Nu er digital Post også dog ved at være på trapperne. Det bliver obligatorisk fra 1. november 2014. Det kan i mange tilfælde være meget nemmere for hjemløse, synes jeg selv. Hvis han får digital Post oprettet, kan de jo sende posten dertil, og din søn vil få e-mail, at der er post fra kommunen.... Og så går han blot derind og tjekker post, feks. på www.borger.dk
Selvom han ikke har computer/adgang til internet, er der dog biblioteker, eller hvis han har mulighed for at tjekke e-mail feks. hos dig en gang i mellem. Det er mit bud i hvert fald.

Sidst redigeret af curls; 10-09-2014 kl. 15:46.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension