K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema Her kan man stille spørgsmål om rehabiliteringsteams og rehabiliteringsskemaer dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-02-2014, 12:30   #1
Pjuske1911
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2014
Indlæg: 16
Styrke: 11
Pjuske1911 er ny på vejen
Jeg har et spørgsmål som jeg håber nogen har svaret på:

-Er det SB eller rehabiliteringsteam som indstiller til resourceforløb, flexjob og førtidspension?

For et halvt år siden afsluttede kommunen min revalidering, fordi jeg ikke kunne passe mit studie, og siden er jeg ikke blevet tilbudt andet end trusler om indhold i min kontanthjælp.

Burde SB ikke for længst have indhentet LÆ265 med henblik på at min sag burde forelægges rehabiliteringsteamet?

Giver nedenstående fra bekendgørelse af lov om en aktiv beskæftigelses indsats, anledning til at jeg kan be kommunen om at indhente LÆ265 med henblik på udarbejdelse af rehabiliteringsplanes forberedende del? Eller har man kun krav på at få sin sag behandlet af teamet ved en ansøgning om førtidspension efter §17?

§ 68 a. Personer under 40 år, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2. Det er endvidere en betingelse, at personen

1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,

2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller

3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål.

Stk. 2. Personer, hvor det som følge af svær sygdom eller på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget fra stk. 1.

Stk. 3. Forud for visitation til et ressourceforløb skal den forberedende del af rehabiliteringsplanen, jf. § 30 a, være udarbejdet og sagen have været forelagt rehabiliteringsteamet, jf. § 25 a i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats. Personen og dennes sagsbehandler skal deltage i rehabiliteringsteamets møder, når personens sag behandles, jf. § 25 a, stk. 5, i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Ressourceforløbet skal være af mindst 1 og højst 5 års varighed.

Stk. 5. Indsatsdelen af rehabiliteringsplanen udarbejdes for alle personer, der er visiteret til et ressourceforløb, jf. § 30 a, stk. 1.

Stk. 6. Ressourceforløbet kan bestå af tilbud efter kapitel 10-12, mentorstøtte efter kapitel 14 og en indsats efter anden lovgivning, herunder efter lov om social service og sundhedsloven. Ressourceforløbet kan tillige indeholde indsatser, der kan stabilisere og forbedre personens fysiske, psykiske og sociale tilstand, med henblik på at personen efterfølgende kan deltage i tilbud efter denne lov.

Stk. 7. Kommunen skal inden ressourceforløbets afslutning træffe beslutning om, hvilke indsatser der skal iværksættes fremadrettet.

Stk. 8. Personen kan tilbydes flere på hinanden følgende ressourceforløb. Fylder personen 40 år under et ressourceforløb, fortsætter forløbet, til det er afsluttet.

Stk. 9. For personer over 40 år gælder stk. 1-7 tilsvarende. Hvis personen ønsker det, kan kommunen tilbyde mere end ét ressourceforløb.

§ 68 b. Personer under 40 år, der er omfattet af § 2, nr. 6, og som ønsker at deltage i et ressourceforløb, kan af kommunen få tilbud herom efter reglerne i § 68 a, stk. 3-7.

Stk. 2. Hvis personen ikke følger forløbet, kan kommunen træffe afgørelse om, at forløbet ophører.
Pjuske1911 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 12:36   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Læs evt på bm' hjemmeside
http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...ringsteam.aspx
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 12:58   #3
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Det er rehabiliteringsteamet der indstiller. Deres indstilling baseres på rehab. Skemaet, læ265 og hvad man ellers har af dokumentation samt mødet med teamet.

Hvis man søger en pension efter paragraff 17, vil man mødes med teamet men her kigger de kun på om de vil indstille eller ikke indstille til at en pensionssag begyndes.

Hvis jobcenteret finder at fleks, ressourceforløb eller pension kan være en mulighed vil man mødes med teamet, hvor alle tre muligheder er i spil og hvor teamet selv, efter samtalen med dig afgør hvilken af de tre ting de indstiller til.

Men man har ikke ret til at komme til at mødes med rehabiliteringsteamet (kun ved paragraf 17), det er noget som jobcenteret vurderer om de synes er vejen frem. Og ikke noget man kan forlange.


Så det er svært at vurdere hvad din SB burde gøre. Men mail til SB om hør hvad vedkommende tænker fremadrettet og at du ikke kan forstå at I ikke er begyndt at arbejde hen imod at møde rehabiliteringsteamet - måske det kan skabe lidt mere klarhed for dig
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:09   #4
Pjuske1911
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2014
Indlæg: 16
Styrke: 11
Pjuske1911 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Det er rehabiliteringsteamet der indstiller. Deres indstilling baseres på rehab. Skemaet, læ265 og hvad man ellers har af dokumentation samt mødet med teamet.

Hvis man søger en pension efter paragraff 17, vil man mødes med teamet men her kigger de kun på om de vil indstille eller ikke indstille til at en pensionssag begyndes.

Hvis jobcenteret finder at fleks, ressourceforløb eller pension kan være en mulighed vil man mødes med teamet, hvor alle tre muligheder er i spil og hvor teamet selv, efter samtalen med dig afgør hvilken af de tre ting de indstiller til.

Men man har ikke ret til at komme til at mødes med rehabiliteringsteamet (kun ved paragraf 17), det er noget som jobcenteret vurderer om de synes er vejen frem. Og ikke noget man kan forlange.


Så det er svært at vurdere hvad din SB burde gøre. Men mail til SB om hør hvad vedkommende tænker fremadrettet og at du ikke kan forstå at I ikke er begyndt at arbejde hen imod at møde rehabiliteringsteamet - måske det kan skabe lidt mere klarhed for dig
Jeg har stillet spørgsmål i den retning og det er som at slå i en dyne. Jeg overvejer en §17, så kommer der jo en eller anden form for afklaring.
Pjuske1911 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:20   #5
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjuske1911 Se meddelelser
Jeg har stillet spørgsmål i den retning og det er som at slå i en dyne. Jeg overvejer en §17, så kommer der jo en eller anden form for afklaring.
Det er nok desværre ikke helt korrekt, da det er din egen kommune som bestemmer om sagen skal indstilles til REHAB-møde.

Man kan i andre tråde læse, at kommunen kan afvise at lade den gå på REHAB-møde, så vidt jeg er orienteret.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:24   #6
Pjuske1911
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2014
Indlæg: 16
Styrke: 11
Pjuske1911 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Det er nok desværre ikke helt korrekt, da det er din egen kommune som bestemmer om sagen skal indstilles til REHAB-møde.

Man kan i andre tråde læse, at kommunen kan afvise at lade den gå på REHAB-møde, så vidt jeg er orienteret.
Jeg har forstået at det er kommunen som bestemmer! Men vil man tvinge kommunen, så har man muligheden for at søge førtidspension efter §17 i pensionsloven, og så SKAL rehabiliteringsteamet inddrages og tage stilling (dog kun til FP).
Pjuske1911 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:27   #7
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjuske1911 Se meddelelser
Jeg har forstået at det er kommunen som bestemmer! Men vil man tvinge kommunen, så har man muligheden for at søge førtidspension efter §17 i pensionsloven, og så SKAL rehabiliteringsteamet inddrages og tage stilling (dog kun til FP).
Ja og dermed kan du nok have et problem, idet du har været i et revalideringsforløb, har de mulighed for at påstå, at du har en eller anden form for arbejdsevne og derfor afvise den til yderligere udredning osv.

Jeg er dog ikke sikker, men man skal ikke forvente at de blot gør det du ønsker. Jeg forsøger blot at være ærlig og ikke stikke dig blår i øjnene.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:30   #8
Pjuske1911
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2014
Indlæg: 16
Styrke: 11
Pjuske1911 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Ja og dermed kan du nok have et problem, idet du har været i et revalideringsforløb, har de mulighed for at påstå, at du har en eller anden form for arbejdsevne og derfor afvise den til yderligere udredning osv.

Jeg er dog ikke sikker, men man skal ikke forvente at de blot gør det du ønsker. Jeg forsøger blot at være ærlig og ikke stikke dig blår i øjnene.
Jeg tror da heller ikke at jeg vil få en FP på en §17. Men ved at søge der sker da noget idet teamet vil komme med ideer, og dem skal SB jo arbejde ud fra!
Pjuske1911 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:30   #9
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror den eneste afklaring du vil få er om rehab.team indstiller eller ikke indstiller til pension. Hvis de ikke indstiller eller pensionsnævnet afviser pension, så er du ikke et hak mere afklaret end du er nu og der vil ikke være igangsat noget overhovedet som vil afklare dig.

Støtter din læge dig i pension?
Har du papirer på hvor nedsat din arbejdsevne er?
Har du dokumentation på dine skånebehov?
Har du papirer på at din tilstander stationær og uden udviklingsmuligheder?

Ikke for at tryne dig, men mangler et af disse punkter, så bliver det rigtigt svært at vinde en paragraf 17, for i det øjeblik du søger så bliver din sag vurderet på de papirer der allerede er ved jobcenteret, der bliver ikke indhentet nye, heller ikke nye lægeudtalelser.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Pjuske1911 Se meddelelser
Jeg tror da heller ikke at jeg vil få en FP på en §17. Men ved at søge der sker da noget idet teamet vil komme med ideer, og dem skal SB jo arbejde ud fra!
Nej, teamet vil ikke komme med ideer, der kan arbejdes med. Når man søger en paragraf 17, tager temaet kun stilling til om de støtter det eller ikke
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 13:34   #10
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
En forudsætning for medhold er et fuldt oplyst beslutningsgrundlag. Der skal jo kun tages hensyn til det materiale, der ligger i sagen.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension