K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-12-2013, 19:49   #1
cimtrah
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Lokation: Næstved kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
cimtrah er ny på vejen
Kontanthjælp eller ret til sygedagpenge ?

Hej, jeg er helt ny bruger her, men har tit "fanget en tråd" fra siden når jeg har søgt info, de har været super informative

Dette indlæg er motiveret af den nye kontanthjælpsreform (muligheden for at jeg som samlever til en kontanthjælpsmodtager skal forsørge denne) og omhandler min kæreste.

Det spørgsmål jeg har er: bør/skal min kæreste egentlig have kontanthjælp ? eller er han berettiget til en anden ydelse ?

Så vidt jeg forstår er han i matchgruppe 3 (har 3 diskusprolaps i ryggen), og har lige været i "jobprøvning", vi har ikke fået besked på hvad der nu skal ske, om noget . . . bør han ikke have en anden ydelse end kontanthjælp ? i det at han for øjeblikket (de sidste ca. 2 1/2 år) ikke har mulighed for at finde almindeligt arbejde pga. smerter i ryggen ?

Baggrund:
Da min kæreste har ca. 6-7 måneder tilbage af sin uddannelse som smed (læreplads gik konkurs og han var i skolepraktik) får han ondt i ryggen og efter lidt tov-træk med lægen bliver han scannet og de finder 3 diskusprolaps. Han bliver frarådet at fortsætte sin uddannelse og går til kommunen for hjælp. De sætter ham på kontanthjælp og han får en vejleder i jobcenteret (vejlederen er den der tager sig af de "syge", forlyder det) efter ønske fra min kæreste starter han et fysioterapi/træningsforløb.

Efterfølgende bliver han "fredet" og bliver ikke tilbudt andre aktiviteter før han selv henvender sig ang. mulighed for revalidering/noget at lave. Han får mulighed for 3 mdr. træning 2 gang om ugen og ordblinde skole 1 gang om ugen.

Disse tilbud stopper og han får så mulighed for at komme i jobprøvning 2 dage om ugen. Det er som sagt afsluttet nu og jeg er i vildrede om hvor, i hvilket forløb, min kæreste egentlig befinder sig . . . Det skal lige tilføjes at han har fået mere ondt i ryggen i den seneste tid og skal have foretaget en ny scanning af ryggen for at se om der er opstået endnu en diskusprolaps.

På forhånd tak for jeres opmærksomhed
cimtrah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 19:56   #2
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis han skal have en anden ydelse skal han jo enten tilkendes revalidering, fleksjob, ressourceforløb, førtidspension....

Dette kræver selvfølgelig klokkeklare lægelige papirer.....og at han er arbejdsprøvet så de kan se hvor stor hans arbejdsevne er...

Han har altid muligheden for selv at søge om en af disse....han bør gøre det skriftligt og huske at få en kvittering på at han har afleveret den...

Så længe han går på kontanthjælp...ja så vil du få forsørgerpligt over for ham...

Husk at denne reform kun kører på halv kraft i 2014....

På forsiden af K10 kan du over til højre under Nyt på K10 finde en beregner så du kan finde ud af hvor meget han vil få udbetalt...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:07   #3
cimtrah
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Lokation: Næstved kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
cimtrah er ny på vejen
Ok den var nem TAK

Jeg var bare i tvivl om han var placeret det rigtige sted fra starten af.

Dvs at end til han er blevet afklaret ang. eks. revalidering, så hedder det kontanthjælp.

Er der tilfældigvis nogen der ved om jeg også har forsørgerpligt hvis jeg er på dagpenge ? (den højeste dagpengesats)
cimtrah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:15   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis i er over 25 har du forsøger pligt over for ham, dette er et skema her på start siden , den kan se hvad det vil koste jer.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:21   #5
cimtrah
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Lokation: Næstved kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
cimtrah er ny på vejen
Tak, jeg har allerede beregnet, tænkte bare at der kunne være særlige regler jeg ikke lige kunne finde ang. dagpenge

Tak igen for det fantastisk hurtige svar, i har været en stor hjælp

Sidst redigeret af cimtrah; 03-12-2013 kl. 21:17.
cimtrah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 20:22   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Cimtrah

De var det første håndfaste råd/fakta som I modtog af Web.

Fremover bliver du her på din tråd, som gør det lettere for os andre.

Der dukker 1000 spørgsmål op de næste måneder.

Hvor i landet bor I ca.?

Er din forlovede normalvægtig?

Vil det sige han IKKE modtager nogen form for optræning pt?

Trist at smerterne er stigende, trods optræning. Var det privat fysioterapi eller kommunalt? Individuel eller holdtræning?

OBS!
Er der skrevet en arbejdsskade på hændelsen?
Har I talt med lægen om det kunne være arbejdsbetinget?
Hvor sidder de første 3 prolapser? I lænden?
Har lægen talt om der findes "rodtryk"?

Fra nu af skal I begge lærer spillets regler at kende.

Begynderråd.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28387

Allerede nu søger I aktindsigt fra læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Læger.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf 10 kalenderdage.

Ryghistorier som I kan have glæde af.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Gen- og vedligeholdstræning.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Lige nu er situationen uoverskuelig for jer, men tag det roligt der findes svar på alle spørgsmål.

Fra nu af må han være sig bevidst om at ingen fremtidige øvelser må give smerter

Skadelige øvelser.
http://ofeldt.dk/index.php?id=49

Bedste hilsner
Peter
http://ofeldt.dk/index.php?id=108

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2013 kl. 20:58.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:02   #7
cimtrah
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Lokation: Næstved kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
cimtrah er ny på vejen
Tak for velkomsten :)

Info om os/min kæreste

Vi bor i næstved kommune

Jeg vil mene at min kæreste ligger inden for normalvægten dog en lille smule til den tunge ende (normal BMI)

Ja ingen optræning pt, dog laver han øvelser hjemme når han magter, lidt sporadisk

Fysioterapien var hos et privat rygcenter med holdtræning og individuel vejledning samt et "uddannelses" forløb

Senere træning på normalt træningscenter betalt af kommunen, med individuelt tilpassede øvelser

Ingen arbejdsskade på hændelsen, da smerterne først kom sporadisk og gradvist forværredes, der var ingen hændelse som sådan

1 prolaps i lænden mellem den 2. sidste hvirvel og 3. sidste, de 2 andre mellem skulderbladene

Jeg har ikke hørt noget om rodtryk

Det primære problem med hensyn til smerter er at hans ryg "sætter" sig, som om ryghvirvlerne i lænden griber fat i hinanden, dette giver meget stærke smerter og stråler helt ned til knæhaserne, smerten fortsætter i op til 4-5 timer efter at hvirvlerne har "givet slip" igen.

Det har endnu ikke været muligt for ham at lave nogen form for øvelser der ikke har givet smerter i større eller mindre grad

Tak for alle links, der er dejligt ikke at skulle lede efter al information selv.
cimtrah er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:28   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvad du nævner...

Kære Cimtrah

"ingen arbejdsskade på hændelsen, da smerterne først kom sporadisk og gradvist forværredes, der var ingen hændelse som sådan"

.... er ikke nok, hvis ikke det har været drøftet med ord.

Hvis ikke det har været drøftet skal I hurtigst muligt samtale med jeres læge og spørge direkte om det kunne være arbejdsbetinget.


Hvis der er kontakt til fagforeningen SKAL det også drøftes med denne. I må IKKE bare afvise en evt arbejdsskade udelukkende hvad i tror og hvad der siges.

I har, som mange andre rygpatienter et problem, fordi at nu er holdtræning, ryguddannelse, kommunalt betalt fitnesscenter med lidt vejledning. forsøgt uden succes..... muligvis med forværringer.

Det er hvad fantasien rækker til med 3, muligvis flere diskusprolapser.

Ingen, absolut ingen kan selvtræne 3 diskusprolapser efter min mening og erfaring.

Trods en rygpatient er hårdt ramt er der normalt ingen mulighed for vederlagsfri henvisning til individuel optræning, men det der kaldes 40/60% hvor patienten selv betaler de 60%. Hvis ens partner er under uddannelse eller andet med lav indkomst, så er spørgsmålet hvad patienten så skal gøre.

Kommunen og Regionerne ser helst at al træning foregår på holdtræning.

I 2010 besluttede lægerne og Folketinget at 1/3 af lumbaloperationer skal "spares" væk, pga de manglende resultater ved operation.

Operation er ikke nødvendigvis løsningen, men nu kender I årsagen til at der ikke pt er tilbudt operation.

Men der dukker snart andre spørgsmål op, så vender I tilbage.

Bedste hilsner
Peter

De 3 prolapser, måske flere, forsvinder ikke ad sig selv. Så I skal kende reglerne og mulighederne.

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2013 kl. 21:35.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-12-2013, 21:43   #9
cimtrah
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-12 2013
Lokation: Næstved kommune
Indlæg: 5
Styrke: 0
cimtrah er ny på vejen
Jeg er sikker på at du har ret i at vi får flere spørgsmål, og vi takker og bukker for al denne information. Jeg er først rigtigt kommet "på banen" nu, ja ærligt talt fordi vi ikke har penge til at miste kontanthjælpen. Jeg har det seneste 1 1/2 ikke haft fast arbejde men vikariater og lang rejsetid til job. Men nu står jeg til at være arbejdsløs igen og jeg øjner mere tid og overskud til denne sygdoms og kommunale forsørgelses jungle.

Min kæreste har selvsagt ikke nemt ved det, da overskuddet ikke rækker langt med konstante smerter. Han vil rigtigt gerne på arbejdsmarkedet og efter at jeg har læst mere om ressourceforløb tror jeg umiddelbart at det er vejen frem, til en start
cimtrah er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension