K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-08-2013, 08:41   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Anke/klage

Hvis du vælger at anke, en afgørelse, så læs følgende:

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...uel-vurdering/

Socialministerens definition af “konkret og individuel vurdering”

Blandt andet skriver hun, at ”der er ikke i serviceloven fastsat specifikke krav til kommunens sagsbehandling, når de skal træffe en afgørelse ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger”; men hun tilføjer dog, at der er en række krav, som skal opfyldes:

Hjælpen skal tilrettelægges, så modtageren ud fra sine personlige forudsætninger får indflydelse på og ansvar for sin egen tilværelse.

Vurderingen skal foretages i samarbejde med den enkelte borger.

En afgørelse skal være ledsaget af en begrundelse.

Begrundelsen skal fremtræde som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det pågældende indhold.

Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de retsregler, som afgørelsen bygger på.

Hvis afgørelsen er truffet ud fra et skøn, skal begrundelsen angive de ”hovedhensyn”, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Begrundelsen skal endelig indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.


Men jeg vil da godt tilføje, at hvis disse ni betingelser skal være opfyldt for, at man kan sige, at der er sket en konkret og individuel vurdering, så har jeg ikke set en eneste afgørelse, hvor en sådan vurdering lovligt og tilstrækkeligt er foretaget. Hvilket vil være yderst relevant – med denne kildeangivelse – at nævne i adskillige ankesager fremover.

Jørgen Lenger, Muskelsvindfonden (den kloge mand, indsat af P)

Se spørgsmål og ministerens svar her:

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...5750/index.htm

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 09:15   #2
ZikZak
Hjemmevant på K10
 
ZikZaks avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2013
Indlæg: 225
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
ZikZak er ny på vejen
Ankestyrelsen har også selv udgivet en pjece som skal hjælpe sagsbehandlere til at skrive korrekte afgørelser. Dokumentet hedder "At skrive en afgørelse". Dokumentet kan findes via dette link. Det ligger som et PDF dokument.
http://www.ast.dk/artikler/default.asp?page=257

I min klage over sagsbehandlingen i min sag har jeg henvist til dette dokument.
ZikZak er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-08-2013, 12:39   #3
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Hvis du vælger at anke, en afgørelse, så læs følgende:

http://muskelsvindfonden.dk/handicap...uel-vurdering/

Socialministerens definition af “konkret og individuel vurdering”

Blandt andet skriver hun, at ”der er ikke i serviceloven fastsat specifikke krav til kommunens sagsbehandling, når de skal træffe en afgørelse ud fra en konkret og individuel vurdering af den enkelte persons behov og forudsætninger”; men hun tilføjer dog, at der er en række krav, som skal opfyldes:

Hjælpen skal tilrettelægges, så modtageren ud fra sine personlige forudsætninger får indflydelse på og ansvar for sin egen tilværelse.

Vurderingen skal foretages i samarbejde med den enkelte borger.

En afgørelse skal være ledsaget af en begrundelse.

Begrundelsen skal fremtræde som en forklaring på, hvorfor afgørelsen har fået det pågældende indhold.

Begrundelsen skal indeholde en henvisning til de retsregler, som afgørelsen bygger på.

Hvis afgørelsen er truffet ud fra et skøn, skal begrundelsen angive de ”hovedhensyn”, der har været bestemmende for skønsudøvelsen.

Begrundelsen skal endelig indeholde en kort redegørelse for de oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som er tillagt væsentlig betydning for afgørelsen.


Men jeg vil da godt tilføje, at hvis disse ni betingelser skal være opfyldt for, at man kan sige, at der er sket en konkret og individuel vurdering, så har jeg ikke set en eneste afgørelse, hvor en sådan vurdering lovligt og tilstrækkeligt er foretaget. Hvilket vil være yderst relevant – med denne kildeangivelse – at nævne i adskillige ankesager fremover.

Jørgen Lenger, Muskelsvindfonden (den kloge mand, indsat af P)

Se spørgsmål og ministerens svar her:

http://www.ft.dk/samling/20121/almde...5750/index.htm

Hilsen Peter
Hej Peter

Jeg kan umiddelbart, i hvert fald ikke lige idag (hvor smertetærsklen er lav) hive det frem som Jørgen Lenger fra Muskelssvindsfonden gør i Karen hækkerups svar. Men jeg tænker han har hevet det væsentlige frem. Kan det som Jørgen Lenger har skrevet gives viderere til kommunen/Ankestyrelsen i en klage, som påminder om hvordan et svar på en afgørelse skal være udformet.?
(Synes selv Karen H´s svar er pakket ind i slør). Jeg har bestemt heller ikke fået nogle plausible begrundelser i mine afgørelser - Der skrives meget vi vurderer/vi skønner - men ingen uddybelse af hovedhensyn i forhold til aktuelle handicap/sygdom.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Anke rose Spørgsmål ang fleksjob 12 30-10-2011 21:15
Anke ??? dobar Spørgsmål ang fleksjob 11 25-06-2011 23:46
Anke rose Spørgsmål ang fleksjob 22 01-06-2011 10:28
At anke... Buffy Alt det andet 0 23-04-2010 12:12
Anke. Buller1 Din historie 4 20-05-2008 18:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension