K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-06-2013, 13:30   #1
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
kommunen overholder ikke reglerne

Jeg får snart et anfald igen over min kommune som igen bare gør som det passer dem, jeg skulle have haft svar på en klage i tirsdags den. 11.juni og det kom aldrig et svar og onsdag blev der så rykket for et svar og de blev gjort opmærksomme på at deres svarfrist på 4 uger var gået og idag torsdag er der stadig ikke kommet noget svar på klagen eller henvendelsen om at fristen var nået.

Hvis det nu var en borger der ikke havde overholdt en svarfrist vil det få en koncekvens , men det gør det ikke for kommunen jeg bliver så gal når de ikke overholder deres ting og bare er ligeglade med alt. Jeg har klaget over min sagsbehandler i fleksjobafd. og har anmodet om en ny sagsbehandler jeg sendt anmodningen om sagsbehandler skift d. 28.maj og der har jeg endnu heller ikke hørt fra hvem jeg får istedet jeg har dd efterspurgt om hvor jeg skulle forvente at få en ny sagsbehandler og svaret var det ville de lige finde ud af.

Jeg har kvitteringer på at de har modtaget mine henvendelser osv. jeg har kæmpet med systemet i snart 6år.
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2013, 17:58   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jeg kan udemærket godt følge dig, det er så "nemt" for kommunerne ikke at overholde lovgivningen, især fordi at det ikke har nogen konsekvenser.

Jeg har kun kæmpet halvdelen af den tid du har kæmpet, og jeg er allerede ved at få nok.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2013, 20:51   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Næste skridt er chefen, og der giver du en svarfrit på14 dage, og gør opmærksom på at såfremt du intet skriftligt har modtaget angående din klage og forespørgsel a hhv (datoer), senes den xx/xx, at du i så fald vil henvende dig til borgmesteren samt kommunalbestyrelsesmedlemmerne, med klage over manglende reaktion.

Dog skal du vide at kommunen altså IKKE er underlagt 4 uges frit til at svare, der er ikke tid på i den forstand, de skal "bare" svare inden for rimelig tid (det er skam kun dig som borger der har den slags frister) hvilket altså godt kan være 6 måneder.

Kommunerne SKAL have svartider de forventer at kunne reagere inden for, inden for de forskellige områder, dem burde du kunne finde på kommunens hjemmeside, hvis ikke har du ret til at få dem oplyst af sin SB´er, det er frister kommunen selv har pålagt sig selv, forstås loven foreskriver at kommunen skal lave sådan nogle frister, men den foreskriver intet omkring hvor lange fristerne må være, de skal bare være rimelige (hvad det så end betyder *ss* det er sjældent hensyntagen til borgeren)

Dvs har du nu ramt et område hvor kommunens egen svarfrist er 8 uger, vil du se komplet idiotisk ud hvis du klager til borgmesteren inden den frist er overskredet.
Men har du allerede i første brev skrevet at du forventer en reaktion efter senest 4 uger, ville kommunen skulle oplyse dig om den reelle svarfrist på området, og kan de se de overskrider den skal de skrive det, samt hvornår du så kan forvente en reaktion.

Man kan også benytte taktikken med at skrive at man forventer en reaktion på henvendelsen inden for 4 uger, og har man intet hørt antager man den manglende reaktion som værende et afslag på ens anmodning (altså hvis man har søgt om noget) og reagere de så ikke så anker man afslaget uden varsel, der ved tvinger man dem til at tage stilling, nægter de stadig, sender man bare selv ens anke videre til det nævn anken nu hører under.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 06:35   #4
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
Hej lum

Der er sat frist på og det er kommunens borgerrådgiver der har hjulpet mig med at skrive klagen og det er også rådgiveren der har skrevet at der er svar frist og at hun har rykket for et svar.

Jeg er glad for der endeligt er kommet en borgerrådgiver som man kan bruge sammen med ens fagforening når man er i dette system.
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 12:48   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Borgerrådgiveren kan ikke diktere svarfrister. Han/hun kan selvfølgelig ligesom dig selv angive, at du gerne vil have svar inden for een eller anden angivet frist. Men bliver kun en anmodning .
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2013, 16:14   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Borgerrådgiveren behøver ikke diktere frister....det skal nemlig ifølge retssikkerhedsloven gøres af kommunalbestyrelsen...

Så hvis det drejer sig om en klage over en afgørelse....ja så er fristen 4 uger som der bliver skrevet...Asta basta bum...

Der står yderligt i loven at hvis de ikke kan overholde denne frist...ja så skal de skrive til dig hvorfor og hvornår de så forventer at blive færdige...

Selvfølgelig vil det have større vægt at en borgerrådgiver skriver til dem at de ikke har overholdt deres frist...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 11:51   #7
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Desværre opfattes borgerrådgivere nogen steder som et nødvendigt onde, der ikke tillægges den vægt, de i følge grundlaget burde have.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2013, 21:59   #8
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Borgerrådgiveren behøver ikke diktere frister....det skal nemlig ifølge retssikkerhedsloven gøres af kommunalbestyrelsen...

Så hvis det drejer sig om en klage over en afgørelse....ja så er fristen 4 uger som der bliver skrevet...Asta basta bum...

Der står yderligt i loven at hvis de ikke kan overholde denne frist...ja så skal de skrive til dig hvorfor og hvornår de så forventer at blive færdige...

Selvfølgelig vil det have større vægt at en borgerrådgiver skriver til dem at de ikke har overholdt deres frist...
Ja og hverken jeg eller borgerrådgiveren har hørt noget fra afdelingen om svar på hvornår de forventer at svare......
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp! -Kommunen påtænker stop af sygedagpengeudbetalingen, idet kommunen ikke længer Marianzen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 40 13-06-2012 12:50
Overholder de loven? Isabella1 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 2 31-05-2012 22:31
Jobcenter overholder ikke afgørelse hopper Alt det andet 37 15-08-2011 13:13
hvis kumunen ikke overholder min Jobplan noffn Alt det andet 0 24-10-2010 22:33
æv! aktør overholder ikke fristen empowerment Din historie 5 05-07-2010 21:07




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension