K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-09-2012, 11:00   #1
medimedi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
medimedi er ny på vejen
Efterløns bidrag udbetaling eller ej

Kære Alle.

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende på 2/3 fleks.Jeg anmode om at få mit efterlønsbidrag udbetalt i juni 2012. Jeg blev ringet op og fik en meget fin info om at såfremt jeg fik pengene udbetalt ophørt min nuværende månedlige fleks ydelses udbetaling og jeg vil aldrig kunne få fleksydelse igen. Så jeg var jo slet ikke i tvivl - pengene skal ikke udbetales. Nu er det sådan at en kollega i en anden del af DK har fået det "modsatte" at vide: Hun kan få hele beløbet udbetalt og forsætte med den månedlige udbetaling til hun går på folkepension. Ved i hvad der er rigtig? Jeg har dd. hentet efterfølgende på Nordeas vejledning og der fremgår det helt klart og tydelig at jeg har modtaget den rigtige vejledning - Men er det så min ven der hermed mister fleksydelse i resten af sit arbejdsliv, eller er det kun den flexydelsesordning der svare til efterløn man mister(ca. 3 år)? Jeg kan forstille mig at der også kan være forskel på lønmodtagere og arbejdsgivere/selvstændige i denne situation:

Kopi fra Nordea:
Du skal være opmærksom på, at hvis du melder dig ud af efterlønsordningen og får udbetalt dit efterløns bidrag, kan du ikke fortryde dit fravalg, og du mister definitivt retten til at

gå på efterløn
optjene skattefri præmie
få et seniorjob
få fleksydelse

Mange hilsner
medimedi: Hanne
medimedi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2012, 11:51   #2
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Du har fået den - for de fleste(fdf) - rigtige oplysning. Det er nemlig(fdf) den bedste måde at oppebære den højeste ydelse og bedste vilkår resten af "arbejdslivet" på

Ps. Der kommer vist en anden(meget lavere) ydelse, i stedet for fleksydelsen for de fleksjobberer der ikke kan få denne...



.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!

Sidst redigeret af Multe; 29-09-2012 kl. 11:55. Årsag: Tilføjelse...
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2012, 12:14   #3
sannemus
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2009
Lokation: Odense
Alder: 61
Indlæg: 382
Styrke: 15
sannemus er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af medimedi Se meddelelser
Kære Alle.

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende på 2/3 fleks.Jeg anmode om at få mit efterlønsbidrag udbetalt i juni 2012. Jeg blev ringet op og fik en meget fin info om at såfremt jeg fik pengene udbetalt ophørt min nuværende månedlige fleks ydelses udbetaling og jeg vil aldrig kunne få fleksydelse igen. Så jeg var jo slet ikke i tvivl - pengene skal ikke udbetales. Nu er det sådan at en kollega i en anden del af DK har fået det "modsatte" at vide: Hun kan få hele beløbet udbetalt og forsætte med den månedlige udbetaling til hun går på folkepension. Ved i hvad der er rigtig? Jeg har dd. hentet efterfølgende på Nordeas vejledning og der fremgår det helt klart og tydelig at jeg har modtaget den rigtige vejledning - Men er det så min ven der hermed mister fleksydelse i resten af sit arbejdsliv, eller er det kun den flexydelsesordning der svare til efterløn man mister(ca. 3 år)? Jeg kan forstille mig at der også kan være forskel på lønmodtagere og arbejdsgivere/selvstændige i denne situation:

Kopi fra Nordea:
Du skal være opmærksom på, at hvis du melder dig ud af efterlønsordningen og får udbetalt dit efterløns bidrag, kan du ikke fortryde dit fravalg, og du mister definitivt retten til at

gå på efterløn
optjene skattefri præmie
få et seniorjob
få fleksydelse

Mange hilsner
medimedi: Hanne
Hej Hanne.

Fleksydelse er det beløb du kan få i stedet for efterløn. Du vil ikke blive berørt i forhold til dit tilskud eller din ledighedsydelse, hvis du får pengene ud.

Der er forskel på fleksydelse og ledighedsydelse.

Det har hidtil været sådan, at hvis man blev ledig og skulle på ledighedsydelse efter man nåede efterlønsalderen, så kunne man højst få ledighedsydelse i 6 mdr. Man kunne så søge kontanthjælp, hvilket mange ikke ville kunne få pga. ægtefælle...
De nye regler er at du stadig højst kan få den almindelige ledighedsydelse 6 mdr. efter du når efterlønsalderen, MEN derefter overgår du til en lavere ydelse svarende til kontanthjælpssatsen og denne er ikke afhængig af din ægtefælles indtægt.
Jeg har netop valgt at få min efterløn og fleksydelse-indbetalinger ud, da jeg dels har brug for pengene nu, dels har regnet ud at jeg højst sandsynligt ikke vil få meget mere i fleksydelse, da der modregnes det man har opsparet til pension, selv om man ikke vælger af få disse penge før folkepensionsalderen.

Det brev du har fået ligner det jeg fik..og jeg er ikke selvstændig..rent arbejdsmæssigt
De skal advare om de ting og sender en generel skrivelse..selv om vi ikke får en skattefri præmie eller kan opnå seniorjob, når vi er i fleksjob i forvejen..

Håber du finder ud af om du alligevel skal tage pengene ud eller ej..fristen udløber på mandag kl. 23.59
Sanne
sannemus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2012, 12:30   #4
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Skattefri præmie og seniorjob gælder ikke for personer med fleksjob
http://tema.3f.dk/article/20120313/T...=tema_efterlon
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-09-2012, 22:37   #5
medimedi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
medimedi er ny på vejen
Tusind tak for jeres svar. Det har hjulpet mig 100 %. Jeg hæver pengene nu. Hjertelige hilsner Hanne
medimedi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-10-2012, 10:57   #6
sidse47
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-10 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
sidse47 er ny på vejen
Jeg har i sin tid betalt til flexydelse og stoppede så med det.
Er de penge så bare forsvundet i statskassen??
Har ringet både til kommunen og HK og jeg er ikke registreret med nogen indbetalinger. Men det ved jeg at jeg har. Men synes den gang at der var et særlig kontor inde i kbh.
Tror jeg betalte 1145 hver 3 måned eller noget i den stil. Lidt irriterende at ingen ved noget.
sidse47 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Efterløns udbetalingerne, hvor meget og hvordan. Undiscovered Alt det andet 16 08-04-2012 15:42
Efterløns penge gsn Spørgsmål ang fleksjob 2 08-03-2012 02:12
am-bidrag Mikkel-Nakskov Alt det andet 5 04-01-2012 16:52
efterløns reform kommer for retten østerbro Alt det andet 0 05-10-2011 08:03
Udbetaling - før eller efter påske? Ninja Alt det andet 18 29-03-2010 22:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension