K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-09-2012, 16:14   #1
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Lightbulb SUP - den supplerende arbejdsmarkedspension,

som du bliver tilbudt når du bliver førtidspensionist.

Diskussioner omkring hvorvidt det er en god ide at tilmelde sig denne frivillige pensionsopsparing - hvor du selv kun betaler 1/3 af den månedlige indbetaling(i 2012 kr.157) og Staten de resterende 2/3 - bølger af og til på k10.

SUP er ment som et løbende månedligt tilskud, når du når den alder, hvor du går fra ftp til den noget lavere Folkepension.


Flere medlemmer er tilsyneladende blevet frarådet at tilmelde sig ordningen, da det kan påvirke deres muligheder for at søge tilskud til diverse, når de er blevet Folkepensionister - DET ER DOG EN SANDHED MED MODIFIKATIONER.

Og det afhænger helt af, om man ved siden af Folkepensionen har andre løbende pensionsudbetalinger - eller ej.

ATP, - som man automatisk indbetaler sine SUP-bidrag til (med mindre man har valgt en alternativ pensionskasse) har fåer lavet en undersøgelse om tilmeldingen til SUP, og i den bliver det bl.a. fastslået - at såfrem man som Folkepensionist IKKE har andre løbende pensionsudbetalinger at læne sig op af, vil det månedlige beløb fra SUP stadig være så forholdsvis lavt, at det sjældent vil overstige grænserne for diverse muligheder for tilskud, men alligevel pynte på dit samlede og til den tid ret stramme budget.

Her er undersøgelsen, der også viser, at informationen omkring SUP til både nye og eksisterende ftp'ere, på allle måder har været mangelfuld - måske er det værd at genvurdere din egen situation, såfrem du har fravalgt ordningen?:

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...s/supp/Om-SUPP

(Link til undersøgelsen i grå boks i højre side af skærmen: Hvorfor vælger eller fravælger førtidspensionister ordningen?)

Sidst redigeret af L.S.; 04-09-2012 kl. 16:52.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 16:26   #2
Pyt
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2006
Indlæg: 267
Styrke: 18
Pyt er ny på vejen
tak for link
Pyt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 16:30   #3
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det har jeg jo fablet om i flere år herinde.....

Folk glemmer også, at de fra førtidspension til folkepension går næsten 2000 kr ned om måneden, og at SUP'en kun kaster få hundrede af kroner af sig, hvorfor de alligevel kommer til at stå med et minus om måneden. Så den der ''lette overgang'' de våser om, eksisterer slet ikke!!

Og som min sagsbehandler sagde, så gør kommunen sgu ikke noget, uden at det kan betale sig for kommunen. Så med andre ord, så er det ren kassetænkning sat så smart op, at ingen rigtig fatter hvad det drejer sig om.

Jeg valgte ordningen fra fordi jeg er modstander af, at kommunen skal forvalte pengene med et lille ledt beløb om måneden, der alligevel rammer et sort hul.

Hvis alle pengene blev udbetalt på én gang, så gav det mening..........
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 17:02   #4
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det har jeg jo fablet om i flere år herinde.....
Og som min sagsbehandler sagde, så gør kommunen sgu ikke noget, uden at det kan betale sig for kommunen. Så med andre ord, så er det ren kassetænkning sat så smart op, at ingen rigtig fatter hvad det drejer sig om.
Jamen jeg havde skam også dine udtalelser i tankerne Helene, da jeg nærlæste undersøgelsen - og jeg synes godt man kan fatte hvad undersøgelsen afdækker. ;-)

1) jeg finder det foruroligende, at en offentlig ansat udtaler sig på den måde om en ordning - måske uden at have læst alle beregningsmodeller til bunds?............

2) det er STATEN der betaler de sidste 2/3 af indbetalingerne - så ja, der sparer kommunen nogle penge.

Og som jeg citerede fra rapporten: HVIS du har andre pensioner ved siden af Folkepensionen, KAN SUP'en så være 'tuen der vælter læsset', og i en indkomstberegning gøre, at du går ned i diverse tilskud som boligsikring, og ældrecheck.

Men, HVIS DU IKKE har andet end Folkepensionen, ja så vil SUP-beløbet, ikke være meget mere end lidt 'mælk til kaffen' - og måske endda en småkage, men hvis jeg kigger på min nuværende økonomi og forstiller mig en månedlig nedgang på 3-4000kr. i indkomst - ja så vil jeg godt have de mælkepenge med.

Dine egne indbetalinger til SUP fragår i øvrigt din årlige skattepligtige indkomst - så 'skattefar' betaler reelt også en del af det i forvejen lave beløb...

Sidst redigeret af L.S.; 04-09-2012 kl. 17:07.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 17:18   #5
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
som du bliver tilbudt når du bliver førtidspensionist.

Diskussioner omkring hvorvidt det er en god ide at tilmelde sig denne frivillige pensionsopsparing - hvor du selv kun betaler 1/3 af den månedlige indbetaling(i 2012 kr.157) og Staten de resterende 2/3 - bølger af og til på k10.

SUP er ment som et løbende månedligt tilskud, når du når den alder, hvor du går fra ftp til den noget lavere Folkepension.


Flere medlemmer er tilsyneladende blevet frarådet at tilmelde sig ordningen, da det kan påvirke deres muligheder for at søge tilskud til diverse, når de er blevet Folkepensionister - DET ER DOG EN SANDHED MED MODIFIKATIONER.

Og det afhænger helt af, om man ved siden af Folkepensionen har andre løbende pensionsudbetalinger - eller ej.

ATP, - som man automatisk indbetaler sine SUP-bidrag til (med mindre man har valgt en alternativ pensionskasse) har fåer lavet en undersøgelse om tilmeldingen til SUP, og i den bliver det bl.a. fastslået - at såfrem man som Folkepensionist IKKE har andre løbende pensionsudbetalinger at læne sig op af, vil det månedlige beløb fra SUP stadig være så forholdsvis lavt, at det sjældent vil overstige grænserne for diverse muligheder for tilskud, men alligevel pynte på dit samlede og til den tid ret stramme budget.

Her er undersøgelsen, der også viser, at informationen omkring SUP til både nye og eksisterende ftp'ere, på allle måder har været mangelfuld - måske er det værd at genvurdere din egen situation, såfrem du har fravalgt ordningen?:

http://www.atp.dk/X5/wps/wcm/connect...s/supp/Om-SUPP

(Link til undersøgelsen i grå boks i højre side af skærmen: Hvorfor vælger eller fravælger førtidspensionister ordningen?)
ja det er jo kun hvis man er UNG førtidspensionist der måske kan være en fordel i at indbetale til det jeg er selv 53 år og kan se at hvis jeg indbetaler 157 kr pr md altså en 1/3 og kommunen/staten 2/3 ca 315 kr pr måned

det vil sige jeg indbetaler i ca 14 år til dette før folkepensions alderen 67 år

så vil jeg som folkepensionist når jeg er 67 år få ca 300 kr udb pr måned ekstra

og hvis jeg lever eks vis til jeg er 75 år så vil jeg ikke opnå at få mere end det jeg selv har indbetalt kommunens bidrag på ca 315 kr blir aldrig udbetalt og indgår ikke i boet så det er da en fed fordel for dem hvis vi indbetaler og derfor ikke kan få diverse tilskud på grund af de ca 300 kr i tilskud pr måned som folkepensionst
jeg skal jo blive over 75-80 år før at kommunens 2/3 tilskud kommer til udbetaling

nej der er snu læg hellere selv lidt til side hver måned i pudebetrækket hvis du vil have lidt ekstra når du når folkepensionsalderen
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 17:46   #6
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
søsser 98:

Hvis man bruger de beregningsskemaer der er på forskellige sider om SUP (google på ordet), vil det netop fremgå, at jo kortere tid man indbetaler - ved hjælp af skattefar og STATEN - jo mindre er beløbet til månedlig udbetaling logisk nok -
og netop derfor, vil det ikke påvirke en ansøgnings økonomiske beregning i nogen nævneværdig grad. Igen, under forudsætning af, at du udelukkende har udbetalt Folkepensionen til den tid.

Man bør altså foretage en meget individuel vurdering, på baggrund af ens egen præcise økonomiske situation, fremfor blot at stikke en finger i vinden.

DET SAMLEDE INDBETALTE beløb bliver udregnet den dag du overgår til folkepension, og derefter begynder en månedlig, livslang udbetaling:http://www.atp.dk/wps/wcm/connect/at...get-kan-du-faa


Et løst slag på tasken for mit eget vedkommende er, at jeg i nutidskroner vil få udbetalt godt 800 kr. om måneden - og jeg indbetaler (med skattefradrag) ca kr. 75 per måned........det forekommer mig at være en ret god deal.
Desuden er jeg mere end sikker på, at flere tilskud der er mulige at søge i dag, ikke engang vil eksistere når jeg når folkepensionsalderen...( det er min subjektive overbevisning, og ikke noget der vides med sikkerhed.)

SUP er et LIVSLANGT tilskud til Folkepensionen, og i min familie bliver folk uhyggeligt gamle

Sidst redigeret af L.S.; 04-09-2012 kl. 18:10.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 17:58   #7
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
jeg skal nok sende udregning senere idag jeg er fakta fikseret og ønsker ikke at skræmme nogen

ps kan regne ud at du er noget yngre end jeg
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 18:12   #8
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af søsser98 Se meddelelser
ps kan regne ud at du er noget yngre end jeg
ja for søren - HELE 3 år!

Det handler ganske rigtig om, hvor længe man har indbetalt, og at du ikke er startet endnu, gør ikke ordningen til en dårlig ting for alle andre...
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2012, 19:39   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Personligt har jeg det lidt sådan, om jeg har minus 2000 kr eller minus 1700 kr, er bedøvende lige meget - der er ikke den store forskel når det først kommer dertil.

Så hellere vide jeg ER skråt på røven, end at gå og blive harm over, at kommunen skal forvalte de penge der er sat af til MIG, uden at kunne få fingre i dem....

Så hellere selv spare dem op, så man reelt har noget at lappe huller med og købe fløde til kaffen med. Alt deres indpakkede fis....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2012, 02:31   #10
søsser98
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2012
Lokation: jylland
Indlæg: 542
Styrke: 13
søsser98 er ny på vejen
her kommer regnestykket så

det er taget ud fra min egen alder og jeg blir 54 om en måned og er ikke startet endnu

så regnestykket går ud fra at jeg evt startede præsic når jeg fylder 54


Indbetaling ialt pr måned 471 kr de 157 kr indbetales af mig og de 314 af staten og af dem trækkes der 8 % arbejdsmarkedsbidrag før de sættes ind på SUP
så af de 157 kr jeg selv indsætter er netto beløbet 144 kr
af statens 314 indsættes nettobeløb 289 kr

de 144 kr jeg selv indsætter er fradragsberettiget og jeg sparer derved 58 kr her og nu i skat af disse og betaler således selv 86 kr dertil

men jeg skal så istedet betale skat af dem når de engang blir udbetalt fra folkepensions alderen som er 67 år



det blir pr år egenbetaling 157 kr - 13 kr i amb =144 kr x 12 md = 1728 kr
staten 314 kr - 25 kr i amb = 289 kr X 12 md = 3468 kr
årligt ialt ----------------------------------------------------------------- 5196 kr


fra det fyldte 54 år til det fyldte 67 år = 13 år

jeg indbetaler selv 1728 kr X 13 år = 22 464 kr
staten indbetaler 3468 kr X 13 år = 45 034 kr


Jeg vil kunne få ca 4000 kr udbetalt årlig fra folkepensions alderen 67
ialt pr md ca 330 kr og af dem skal der betales skat

så hvis jeg dør før jeg bliver 73 år så vil jeg ALDRIG have modtaget en krone af statens tilskud men udelukket have fået min egen opsparing tilbage

dør jeg før jeg bliver folkepensionist så tilfalder min opsparing boet og mine efterladte

dør jeg efter jeg er blevet folkepensionist så går resten tabt da det IKKE udbetales til de efterladte

så man må hver især selv afgøre hvad der er bedst for en selv
søsser98 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
[Info] SUPP - Supplerende Arbejdsmarkedspension Experimental Nyttigt at vide for Førtidspensionister 45 04-10-2011 15:13
Supplerende Arbejdsmarkedspension Pingu Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 01-08-2011 15:42
Den supplerende Arbejdsmarkedspension Ninja Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 81 07-07-2011 07:56
supplerende arbejdsmarkedspension Karo Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 17-06-2011 09:55
Pjece om Den supplerende arbejdsmarkedspension zuza Et godt link! 0 24-02-2008 22:40




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension