K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-03-2012, 20:24   #1
Piedeux
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 24
Styrke: 13
Piedeux er ny på vejen
Åbent brev til Mette Frederiksen

Det her er meget passende mit første indlæg på K10... det er samtidigt også mit første politiske indlæg i et offentligt forum/rum.

Jeg har planlagt at sende det til de politiske ordfører samt udvalgte i den danske presse, så ligger du inde med en anbefaling til relevante modtagere, så noter dem gerne ned for mig, tak ;o)

Min egen uge har bidraget til at min deltagelse i den offentlige debat bliver noget mindre end jeg oprindeligt havde tænkt mig. Mandagen gik med at gennemlæse regeringens reformforslag, tirsdagen med at blive fyret som flexjobber... og ja, så nåede jeg til fredagen før mit skriveri var parat.

Alle kommentarer og eventuelle rettelser af fakta vil blive modtaget med taknemmelighed.

Tak for et godt forum
/Piedeux

================================================== ==
Åbent brev til Mette Frederiksen
================================================== ==

En del af fællesskabet.

Under titlen ”En del af fællesskabet” lancerer regeringen nu et reformudspil af førtidspension og flexjob.

Regeringen ønsker med den nye reform at folk med en begrænset arbejdsevne får adgang/nemmere adgang til arbejdsmarkedet. Ligeledes er regeringens udspil at der skal være et incitament for at (hvor det er muligt) at flexjobbere øger antallet af arbejdstimer.

Dette skal ske ved en omlægning og forringelse af løntilskudsordningen samt forringelser af de arbejdsløse flexjobbere på ledighedsydelse.

Flexjobbere er en del af fællesskabet når:

• Der skal betales 8% sundhedsskat (tidligere kaldet for Bruttoskat)

Flexjobbere i dag er:

• Som ledig berettiget til maksimalt 91% af maksimumdagpengesatsen
• Tilknyttet det kommunale regi og dermed fritaget for a-kasse kontingent

Regeringen lægger op til:

• Flexjobbere bør fremover være medlemmer af en a-kasse
• Flexjobbere vil få deres ledighedsydelse (dagpenge) reduceret med 2%
• Flexjobbere skal betale et reduceret a-kasse kontingent
• Den maksimale ledighedsydelse kan udbetales i en to års periode

Den nye reform sigter dermed på at overføre ansvaret for flexjobberne til a-kasse regi og dermed lette de kommunale udgifter, samtidigt med at a-kasserne skal påtage sig administrationen af ledige flexjobbere.

Selvom visitationen for en flexjobber ofte er livsvarig, så har ledighedsydelsen på de 89% en løbetid på 2 år, hvorefter den vil blive reduceret til 60% af maksimum dagpengesatsen – en flexjobber KAN vælge at forblive i det kommunale regi (ingen a-kasse tilknytning) og får derved selvsamme 60% i ledighedsydelse fra første ledighedsdag.

En flexjobber er med andre ord kun 89% værd af en rask arbejdsløs, når det kommer til dagpengeretten (ledighedsydelse). Flexjobberen får en meromkostning ved at stå i a-kassen i form af a-kasse kontingent.

Dagpenge og andre ydelser finansieres af medlemmerne gennem kontingentet (ca. 25 procent) og via lønmodtagernes indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag. Desuden betaler medlemmerne selv administrationen. Kilde: AK-Samvirke - brancheorganisation for danske a-kasser

Flexjobbere betaler på lige fod med andre danske lønmodtagere sundhedsskat (bruttoskat) og bidrager derfor allerede til de 75% af dagpengeudbetalingerne.

Dette er ikke en reform, dette er et sparekatalog som ene og alene har til formål at lave kassetænkning og besparelser på de i forvejen udsatte sociale grupper i det danske fællesskab.

Hvis der skulle være nogen som helst rimelighed i at beskære ledighedsydelsesperioden ned til disse to år på 89%, så fordrer det vel at arbejdsgiverne i den grad tager imod flexjobberne i et ikke tidligere set omfang.

Jeg finder det decideret usmageligt, at man overhovedet kan tænke den tanke, endsige foreslå det og samtidig kalde det for at være en del af fællesskabet. Jeg vil godt betale mere i a-kasse kontingent, hvis jeg er for dyr pga min helbredssituation, men det er ikke rimeligt at trække 11% i folks forsørgelsesgrundlag, fordi de har helbredsproblemer.

De offentlige beskæftigelsesprogrammer med egne og eksterne aktører har spillet fallit i alt for mange år, alt for mange samfunds ressourcer er kastet ned i det sorte hul – i beskæftigelses-terapiens navn. Jeg har været der, så jeg ved hvad jeg taler om.

Det er FOR nemt bare at kaste besparelsen (i dette lovforslag som så mange andre tidligere forslag) over på de i forvejen udsatte grupper i det danske fællesskab. Skam jer !!!

Hvis det her er at være ”En del af fællesskabet” så vil jeg gerne have en udmeldelsesblanket – tak.

Kære politikere – regn nu lige på hvor store besparelser der ville være ved at sammenlægge a-kasserne med jobcentrene, så alle vi skattebetalende danskere kan nøjes med at stille os op i EN kø, når vi er så uheldige at miste vores job. Afskaf a-kasse kontingenterne og tilhørende skattefradrag for a-kasse kontingenter, og lad det blive finansieret via sundhedsskatten – så ville alle være lovligt forsikret i en a-kasse, vi ville spare en unødvendig offentlig administration og opnå en reel besparelse.

Fattes riget fortsat penge, så reducer dog alle sociale overførselsindkomster over en kam. Så kan det være at flexjobbernes ledighedsydelse kun beskæres med 1% og ikke 11%.

Brug så de sparede ressourcer på en MÅLRETTET indsats på oplysningskampagner til de danske virksomheder, så de VED hvad f.eks. flexjobordningen rent faktisk går ud på. Så vil der komme flere stillinger til de mest udsatte i samfundet og dermed også være grundlag for at VISE, at det rent faktisk nytter noget med en reform – en reform ikke kun af navn men også af gavn.

Skulle det vise sig at der er et overskud bagefter, så kan I jo altid indføre en bankpakke 214, måske overtage en svensk togbanestrækning – eller kaste pengene i endnu et dødfødt offentligt IT projekt.

Inden regeringen i dens iver efter at reformere alt og alle også når at reformere og beskære ytringsfriheden, så må jeg hellere finde en passende afslutning.

Flexjobbere og førtidspensionister er ikke dårlige mennesker… det er bare mennesker, som har det dårligere.
Piedeux er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 01:19   #2
Hejdien
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2012
Alder: 58
Indlæg: 219
Blog Indlæg: 2
Styrke: 13
Hejdien er ny på vejen
Hammer flot og forståeligt skrevet :-)

Kan kun anbefale dig at smide det ind på alle social ordføre og Mette Frederiksen og Karen Hækkerups fb sider, så det ses af så mange som muligt, desværre er vi mange der allerede har erfaret at da s og sf fik magt som de havde agt , glemte de pure at svare på skrivelser fra pøblen
Hejdien er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 07:13   #3
mand
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2011
Indlæg: 971
Styrke: 13
mand er ny på vejen
Godt skrevet,

Måske de skulle kigge på deres egen pensioner,

minister biler,

dyre skrivebord ( til helle )

Villys ( privat fly ) det sker tit han lige skal bruge sådan et,

pensioner til deres børn,

deres børn kan ikke bruge folkeskolen, de skal i privatskoler,

måske andre har nogle gode forslag ??
mand er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 10:29   #4
Nucca
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 03-02 2010
Lokation: Aalborg Kommune
Alder: 40
Indlæg: 182
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Nucca er ny på vejen
Super fint.
Jeg synes at en som Clement ville være relevant at sende til, han kan være rigtig skarp og tvinge politikerne ud i svar, de ikke har lyst til at give.
Nucca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 10:30   #5
Piedeux
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 24
Styrke: 13
Piedeux er ny på vejen
Tak for svarene...

Forsøger virkeligt at holde fokus og gøre det så simpelt som muligt uden for mange emner...

En del af fællesskab... for at kalde det FÆLLES, så skal alle være lige... ja vi er alle lige - nogle er så åbenbart bare mere lige end andre ;o)
Piedeux er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 10:47   #6
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
hej piedeux...flot skrevet,håber det blir taget alvorligt..der er lige en ting jeg vil tilføje..jeg var fleksjobber i flere år og kom så ud for en arbejdsulykke..da så selve erstatningen skulle opgøres fik jeh kun ca.halvdelen udbetalt af hvad et såkaldt normalt menneske ville ha fået i samme situation..det synes jeg var for dårligt,da vi jo får for 37 timer og betaler det samme som andre i forsikring..nu var det ikke min forsikring der dækkede det,men det var ligegyldigt,det havde ikke ændret noget..det er ikke for pengene,men det er nedværdigende,at vi pukler for at passe vores job og kommer til skade,er du kun et halvt menneske..men det er vedtaget ved lov og det har været i højeste ret..så jeg kunne ikke råbe nogen op,men skuffet var jeg..jeg kunne lidt på arb.og kom til skade..75 procent mistet erhversevne og 28 procent men,og nu kan jeg ingenting,men erstatningen er kun halvdelen af,hvad naboen ville ha fået..det burde der gøres noget ved..men mange er ikke klar over det,da det måske ikke er så tit fleksjobbere kommer ud for arbejdsulykker..jeg vil bare gøre opmærksom på det....
førtidspensionist 2o1o...............
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 11:42   #7
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Rigtig godt skrevet ...
Håber at det er ok at jeg har sendt et link til TVsyd og spurgt om de ikke kunne hjælpe det velskrevne brev videre .. Jeg slog også lige et slaw for K10, når jeg nu var ved at skrive mail til dem

Jeg tror at TV syd er godt set i hele sydjylland...
Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 12:06   #8
Piedeux
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 23-03 2012
Indlæg: 24
Styrke: 13
Piedeux er ny på vejen
Super initiativ -tak.

Jeg går ind for informations- og kommunikationsdeling, så jo flere ringe i vandet dette indlæg giver des bedre.

Note: hvis der skulle opstå problemer qua den anonyme form bag K10 indlægget, så kan ALLE medier/presseinstanser smide mig en privat meddelelse her på K10, så vil jeg svare retur med min identitet.

Jeg er ikke bange for at stå inde for mine meninger og holdninger... tager man bladet fra munden nytter det ikke noget at tage en maske for ansigtet ;o)
Piedeux er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 12:33   #9
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
tvsyd er et godt set program..tror heller ikke det er et problem at få dem til at ta det op..super ide
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2012, 12:42   #10
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Nemlig TV-syd er ikke bleg for at tage sådanne sager op, har vi set tidligere.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Giv Mette Frederiksen karakter Ida Politik og Samfund 10 28-01-2013 13:32
Svar fra Mette Frederiksen logikeren Fremtiden for fleksjob og førtidspension 3 14-12-2012 22:58
Mette Frederiksen i Tv Avisen supersus Politik og Samfund 14 27-02-2012 07:42
Mette Frederiksen på P1 NU om ny ftp. reform. Enteneller Politik og Samfund 33 20-02-2012 10:53
Mette Frederiksen om brøkpension Karo Politik og Samfund 2 05-11-2011 21:56




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension