K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-01-2012, 18:17   #1
Antoniette
Hjemmevant på K10
 
Antoniettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2007
Lokation: Odense kommune
Indlæg: 283
Styrke: 17
Antoniette er rigtig godt på vej
Staten bestemmer... Basta bum

Jeg skriver fordi, at jeg lige må have luft for min frustration. Jeg føler i den grad at mine basale menneskerettigheder bliver krænket og hvad værre er, at jeg kan ikke gøre en fis ved det.

Statens demokratiske politikere har stemt og bestemt, at sådan er reglerne for samlevende, basta bum. Disse regler er dog så ufleksible og forældede, at jeg ikke mener at de kan bruges i det moderne samfund som vi lever i. Det er de færreste i min generation, som finder en parter i teenageårene, bliver gift, flytter sammen og får børn med vedkomne. Ja, det bliver nærmest betragtet som sært, hvis man sådan bare tager den første og bedste man møder. Næ, de fleste har været i flere forskellige parforhold, før de finder en at flytte sammen med. De kan vælge at bo sammen uden at være gift, de kan også være kærester, men bo hver for sig. Andre igen, gider ikke alt den bøvl med følelser og ønsker bare en bolleven eller veninde, men hvor går grænsen henne? Nogle har oven i købet flere partnere på en gang. To kvinder kan finde sammen i parforhold og ligeledes to mænd. Er man gift kan man blive skilt og stifte ny familie og slås om de fælles børn. Parforhold er i vore moderne tider en kompliceret affære.
I gamle dage var det kvinden som gik derhjemme, ordnede alt det huslige og blev forsørget af manden. Han gav hende et passende beløb, som hun så kunne bruge i husholdningen. Sådan er det ikke mere. I disse moderne tider, så er det normalt at man deles om opgaverne og udgifterne. Begge parters navne står på lejekontrakten og man deles om huslejen, licensen, vand/varme, el, toiletpapir, shampoo og mad indkøb. Det er ligestilling, som giver partnerne en følelse af, at de begge er lige værdifulde og bidrager lige meget med at få hjulene til at køre rundt. Ja, det er faktisk direkte ilde set, hvis man ikke bidrager. Det er det moderne samfund i år 2012.

Derfor undrer det mig, at man som førtidspensionist stadig er underlagt disse forældede regler. Hvis man som førtidspensionist (efter 2003) er så heldig at finde en partner (og det er ved gud i øvrigt ikke let, førtidspensionister er ikke i høj kurs), så bliver man trukket i sin pension, hvis man vil flytte sammen med sin partner. Nu skal man ikke blot kæmpe for kærligheden, men også disse nedværdigende og krænkende regler, som slet ikke har fuldt med tiden. Man skal have en alvorlig og pinefuld samtale med sin udkårne om, at han altså skal forsørge en, hvis han vil flytte sammen. Det er flovt og det sætter ikke mindst kærligheden på en stor og farefyldt prøve. Nu er det ikke længere kun førtidspensionistens problem, at man på offentlig forsørgelse, men nu skal partneren også involveres, registreres i det offentlige system og betale langt mere, end hvis han havde valgt en rask og arbejdsdygtig partner.

Men det er jo selvfølgelig ”ikke pengene, som det skal komme an på, det handler jo om kærligheden,” er der måske nok en del, som vil indvende. Ja, det er sandt nok, men man kan jo ikke leve på kærlighed og kildevand alene. Man skal jo også have tag over hovedet og lidt mad på bordet.
I mit eget tilfælde, kan det simpelthen ikke lade sig gøre, at flytte sammen med min kæreste. Jeg er førtidspensionist og han er studerende. Han er på SU de næste 4 år og det er et af de hårdeste studier, så det er umuligt at have studiejob ved siden af, det kan ikke lade sig gøre. Hvis vi valgte at flytte sammen, så ville jeg miste ca. 3000 kr. om måneden, plus boligsikringen, som er over 1000 kr. Dvs. at jeg ville rundt regnet miste 4000 kr., hvilket svare ca. til hvad han får i SU. Det vil betyde, at vi vil ende med et samlet beløb svarende til, hvad min førtidspension var til at starte med. Dvs. at vi skal leve, to personer, for hvad der svare til min ene førtidspension. Det er rent ud sagt umuligt. Min kæreste har overvejet at droppe sit studie og finde et almindeligt arbejde, så vi kan flytte sammen, på trods af at han er en af de bedste i sin klasse og elsker sit studie. Er det til gavn for samfundet? Er det rimeligt, at han skal opgive sine drømme, for at flytte sammen med en førtidspensionist? Jeg er dybt frustreret over at velfærdsstaten DK, indirekte skal bestemme hvem, jeg kan flytte sammen med. Jeg har ikke valgt at være førtidspensionist, jeg har ikke selv valgt at blive invalid og jeg valgte heller ikke selv, at blive kørt ned af en bil. Jeg valgte heller ikke, at jeg kun var 24 år, da ulykken skete.

Så vi må bo hver sit sted, i hvert fald i de næste 4 år. Dermed er vores problemer dog ikke løst, for nu melder spørgsmålet sig om hvor tit må vi ses? Hvor mange gange må vi overnatte hos hinanden? Må vi have en tandbørste stående og må vi have lidt skiftetøj liggende hos hinanden? Eller skal det pakkes ned og slæbes frem og tilbage hver gang? Må vi dele udgifterne til aftensmaden, hvis vi vil spise sammen? Dette findes der mange bud på, men det er åbenbart op til den enkelte sagsbehandler at vurdere. Der er ingen klare regler. Man må kigge sig over skulderen hele tiden. Hvad nu hvis en nabo eller en forbitret ex får ondt i røven over vores nyfundne lykke og melder os for bedrageri til kommunen, fordi at vi har besøgt hinanden? Eller hvis jeg i sjov, skriver noget på Facebook, som kan misforstås af staten? Kommer kommunens ansatte så pludselig midt om natten og tjekker om jeg er alene i sengen og gennemroder mine skabe? Man har jo hørt om den slags sager før og med denne misundelsesbevægelse der finder sted lige for tiden, hvor mennesker på overførselsindkomster er jaget vildt, så anmelder man uden skrupler enhver, som man mener får mere end en selv, uden at have noget grundlag at bygge anmeldelsen på. Der er nærmest en lynch stemning, hvor en del tror, at alle på overførselsindkomster snyder og bedrager systemet, fordi de ikke gider arbejde og hellere vil sidde derhjemme i sofaen. Tror de virkelig at det er fedt at sidde hjemme i sofaen hele dagen lang? Overførselsindkomster er ikke en kasse, men flere forskellige. Førtidspensionister er syge eller invalide mennesker som ikke kan arbejde. Alle, som har modtaget førtidspension efter 2003, er blevet gennemtjekket i hoved og røv, på kryds og på tværs og om og om igen, i årelange udmattende forløb, før de allernådigst er blevet tilkendt deres førtidspension. Det er en umenneskelig proces, som ingen raske mennesker ville udsætte sig selv for, men de syge har intet valg. Når man har været igennem hele dette store mareridts cirkus, så er det et ekstra hårdt slag, hvis man bliver anmeldt for socialt bedrageri, sådan som flere uskyldige mennesker bliver. Jeg har ikke den samme retssikkerhed som arbejdende mennesker. Kommunerne agerer både anklager og dommer. I det normale samfund vil man blive anmeldt til politiet, hvis man begår noget ulovligt, hvorefter man så har mulighed for at forsvare sig, men sådan foregår det ikke i kommunerne. De dømmer ud fra, hvad de selv synes de ser. Så hvis jeg har besøg af min kæreste og han overnatter og kommunens ansatte banker på midt om natten, ja så kan kommunens lejesvend påstå, at vi er at betragte som samlevende, selvom vi ikke er det, og dermed trække i min førtidspension. Det er et ubehageligt pres at leve under.

Så må jeg glædeligt konstaterer at min kæreste virkelig må elsker mig, for det kræver da sin mand, at stå model til alt dette gøgl.
Antoniette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2012, 19:03   #2
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
De 3000 du skriver du mister i førtidspension, er det før eller efter skat?

Er det før skat, og fordi du får ændret til taksten for gifte/samlevende, så er det ikke 3000 udbetalt du mister, det skal der jo også tages højde for i et regnskab.

Du mister sandsynligvis din boligsikring, men dèr skal du tage højde for at i til gengæld ikke skal betale husleje og afgifter for varme og vand m.m to steder.

Grunden til den lavere takst for gifte/samlevende er netop, fordi det er billigere i månedelige driftsudgifter (husleje m.m) og også billigere at indkøbe og lave mad til mere end èn.

Dèt syntes jeg ikke er urimeligt eller uretfærdigt, at der er to forskellige takster for førtidspensionister - men det er klart urimeligt og uretfærdigt i 2012 at man så yderligere kan beskære i pensionen hvis ægtefælle/samlever tjener mere end grænsen.

Men da din kæreste er på SU, så bliver i ikke ramt af dèn grænse - så prøv at regn ud, efter skat - så vil du se at det nok ender med at være det billigste når der så kun er èn husleje og èn husholdning at holde gang i.

Om kommunerne er for strenge og emsige syntes jeg nu ikke - man læser da om millioner der indhentes for snyd med sociale ydelser, penge der netop kunne gøre det godt for andre der er værre stillet end almindelige førtidspensionister efter 2003 - brøkpensionister f.x, nu vi er på k10.

Sidst redigeret af Zentamor; 24-01-2012 kl. 19:42.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2012, 19:50   #3
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Jeg er enig med dig! Så meget sparer man altså ikke på at bo 2 sammen. Det kræver jo som regel en større lejlighed og begge skal have bad og det koster ekstra vand når man er 2. Det er kun varmen man måske kan spare lidt på -men et større sted koster også mere så måske det går lige op!

Jeg krummede også tæer da jeg måtte fortælle min kæreste at han skulle forsørge mig resten af mit liv. Mange gange før var jeg blevet droppet pga dette!! Der er ingen fremtid i en der aldrig ville kunne bidrage til lån på et hus og en charterferie om året men hele tiden skal vende hver en 5-øre. Jeg synes ikke det er fair! At være på førtidspension er som sagt ikke noget man vælger -man har ikke noget valg!
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2012, 20:04   #4
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zentamor Se meddelelser
De 3000 du skriver du mister i førtidspension, er det før eller efter skat?

Er det før skat, og fordi du får ændret til taksten for gifte/samlevende, så er det ikke 3000 udbetalt du mister, det skal der jo også tages højde for i et regnskab.

Du mister sandsynligvis din boligsikring, men dèr skal du tage højde for at i til gengæld ikke skal betale husleje og afgifter for varme og vand m.m to steder.

Grunden til den lavere takst for gifte/samlevende er netop, fordi det er billigere i månedelige driftsudgifter (husleje m.m) og også billigere at indkøbe og lave mad til mere end èn.

Dèt syntes jeg ikke er urimeligt eller uretfærdigt, at der er to forskellige takster for førtidspensionister - men det er klart urimeligt og uretfærdigt i 2012 at man så yderligere kan beskære i pensionen hvis ægtefælle/samlever tjener mere end grænsen.

Men da din kæreste er på SU, så bliver i ikke ramt af dèn grænse - så prøv at regn ud, efter skat - så vil du se at det nok ender med at være det billigste når der så kun er èn husleje og èn husholdning at holde gang i.

Om kommunerne er for strenge og emsige syntes jeg nu ikke - man læser da om millioner der indhentes for snyd med sociale ydelser, penge der netop kunne gøre det godt for andre der er værre stillet end almindelige førtidspensionister efter 2003 - brøkpensionister f.x, nu vi er på k10.
Selvfølgelig er det uretfærdigt at der er forskellige takster om man er gift eller ej. Det kunne da se kønt ud, at hvis man på arbejdsmarkedet sagde: Nå du er gift - så får du mindre i løn.
Det er i den grad forkasteligt at nedsætte pensionen for gifte.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-01-2012, 21:55   #5
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg har alså været uden indtægt i snart 2 år
i denne prøvede har jeg hørt 1 gang fra mit jobcenter
fordi kommunen ingen pligter har, når man er uden en ydelse
det synes jeg faktisk er endnu værre
men sådan er reglerne alså
synes det er fair man ikke kan få kontanthjælp, når man har fomue
dog synes jeg 10000 burde være 50000-100.000 kr
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 00:17   #6
heidi kastrup
Afhængigheds tegn af K10
 
heidi kastrups avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-03 2011
Lokation: Brønderslev
Alder: 49
Indlæg: 381
Styrke: 14
heidi kastrup er ny på vejen
skulle det være lettere at komme til sin ægtefælle og sige " vil du kunne leve med at etale for mig resten af vores liv?" Det synes jeg absolut ikke....nu har jeg ikke haft en indkomst i næsten 1 år...Forhåbentlig når jeg snart i mål...og får min fp, så jeg kan få ro til at finde lidt overskud i hverdagen, der kan bruges positivt på mine børn. Og ja jeg må bare se i øjnene at jeg aldrig kommer til at tjene penge igen som før ulykken....men det er da under ingen omstændigheder lettere fordi jeg er gift!!! Det er da lige ydmygende....
heidi kastrup er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 13:02   #7
supersus
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 60
Indlæg: 1.541
Styrke: 17
supersus er ny på vejen
Det er vel egentligt meget fair at enlig får mere i pension end en samboende, det er trods alt dyrere at bo alene. Du kan også vende den om og sige at en enlig blot får et ekstra tilskud fordi at vedkommende er alene.

at kæresten skal forsørge dig delvis, det skulle han vel også delvist hvis han havde en høj løn, og du en lav løn.

jeg syntes så overhovedet ikke at det er fair, at du skal gå ned i pension fordi at den samboende har en god løn.
supersus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 13:36   #8
Zentamor
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2011
Indlæg: 207
Styrke: 13
Zentamor er ny på vejen
Det er mere interessant, hvis alle der syntes at det er SÅ uretfærdigt med dèn forskel på udbetaling af førtidspension efter 2003, kan komme med en måde/metode der kan tilfredstille ALLE modtagere. Der er to takster og uansèt hvordan den end vendes og drejes, så ER det billigere med èn husleje, det er billigere med varme, man varmer jo ikke dobbelt op fordi der er to mennesker i en hustand, vand er måske ikke billigere i vandforbrug, men man sparer under alle omstændigheder diverse afgifter, som er langt det dyreste på en vandregning - man sparer en hustandsforsikring og man sparer en licens - har man telefon og pc ellers, hver for sig, så kan man også dèr spare.

Det er helt forkert at tale om at man mister (i runde tal) 3000 kr, det er IKKE 3000 udbetalt da man jo skal svare skat, også, af dèn forskel der er på taksten for en enlig og på taksten for en gift/samlevende.

I trådstarterindlægget vil en person, (i runde tal og højt sat, kommer jo an på skatten), miste 1500 kr. udbetalt, plus 1000 kr. i boligsikring. Men til gengæld kommer der en person mere ind, som IKKE skal betale husleje o.s.v for sig selv.

Kan man virkelig i dagens Danmark, for de 2500 kr. sammenlagt den ene person mister ved at skifte sats, virkeligt betale husleje, varme, vand, forsikring, licens, pc og telefon? Selv hvis to pensionister flytter sammen, og hver især mister 2500 kr. så vil det stadigvæk være billigere og skal der en større lejlighed til, så kan der stadigvæk søges bolisikring.

Man kan jo også gå den anden vej og ikke hele tiden fokusere på gifte/samlevende sats, og sige - det er uretfærdigt at enlige skal have en høj sats - de må som os andre nøjes med den lave.

Men så er der jo lige forskellen på, at være to om èn husleje o.s.v og så være èn person også med husleje o.s.v.

Dèr hvor uretfærdigheden er, at der yderligere kan trækkes for gifte/samlevende, og det er uretfærdigt for dem der fik pension før 2003.

Men da de fleste syntes det er SÅ uretfærdigt med forskellige takster, så er det dejligt med bud på hvordan det SÅ skal være - så alle er tilfredse og ingen føler forskelsbehandling.

Men sjovt nok, så kommer de aldrig

Sidst redigeret af Zentamor; 25-01-2012 kl. 13:45.
Zentamor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 14:19   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg kan slet ikke fatte at, at der findes nogen som påstår, at det er lige så dyrt for to fortidspensionister at bo sammen, som for en enlig førtidspensionist.
Har i menneskerne slet ikke et realitets sans.

Og derfor synes jeg, at udenset om man er gift og bor sammen eller ugift og også bor sammen, så burde man få mindre end enlige pensionister få udbetalt.

Ikke nok med det, så synes jeg også at førtidspension for dem som bor med en som er i arbejde o tjener over en vis grænse, burde være nedsat proportionelt til samleverens indtjening.

Sidst redigeret af Karo; 25-01-2012 kl. 14:33.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2012, 20:05   #10
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Karo Se meddelelser
Jeg kan slet ikke fatte at, at der findes nogen som påstår, at det er lige så dyrt for to fortidspensionister at bo sammen, som for en enlig førtidspensionist.
Har i menneskerne slet ikke et realitets sans.

Og derfor synes jeg, at udenset om man er gift og bor sammen eller ugift og også bor sammen, så burde man få mindre end enlige pensionister få udbetalt.

Ikke nok med det, så synes jeg også at førtidspension for dem som bor med en som er i arbejde o tjener over en vis grænse, burde være nedsat proportionelt til samleverens indtjening.
Sikke noget at lukke ud.
Der er altså tale om personer, som ellers har haft egen indtægt.

Du ville måske også finde det OK, hvis arbejdsgiverne sagde til gifte kvinder eller mænd, at de ville få 3000 kr. MINDRE i løn - og det bare fordi de var gift.
Det hænger sgu ikke sammen...
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem bestemmer johnny53 Spørgsmål ang fleksjob 14 04-05-2013 23:22
Hvem bestemmer løn? Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 10 22-01-2009 09:07
hvem bestemmer ? fru hansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 45 08-12-2008 00:53
Basta i går aftes. Maj-Britt Dit og Dat 3 21-11-2008 17:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension