K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2011, 23:24   #1
Rie82
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 75
Styrke: 13
Rie82 er ny på vejen
Unhappy Hjælp... hvor langt skal man synke??

Hej alle !

Jeg er ny her på siden og har ikke stor erfaring med forums. jeg er flere gange støt ind i forskellige tråde, herfra når jeg har søgt svar på forskellige ting. Så håber jeg finder ud af det

Jeg skriver her inde nu da jeg ikke ved hvordan hele min situation ender. (som jeg kan se er vi mange der i samme båd) hvilket ikke er mindre frustrende.

Ved ikke om man præsentere sig. men jeg skriver lige kort et resume. og ellers må i jo spørge

Jeg har siden 2003 været i medicinskbehandling for depression. bliver 2007 tilkendt en revalidring da jeg ikke længere kan varetage mit arbejde som Sosa. jeg gennemføre en hg på handelsskolen og opstarter i 2009 en elevplads med løntilskud. bliver fyret fra pladsen pga. sygdom og manglede udsigt til at kunne gennemføre elevpladsen (alt pga. psyken)
starter i 2010 i et afklaringsforløb med opstart på 9 timer ugentlig. dette forsøgs øget til 12 t. men jeg ender igen med sygemelding og praktik stedet opsiger mig.

Igennem hele dette forløb har jeg samtidig fået 2 børn.
Og som mange andre været igennem et hav af forskellige sagsbehandler og jobkonsulenter. Men trods det har jeg kun været posivtiv og følt mig rigtig godt hjulpet.

Jeg står nu i den situation at jeg mister retten til sygedagpenge, da jeg er blevet forlænget en gang med 32 uger (tro jeg det var).

Jeg har igennem de sidste 2-3 år været tilkyntet diastrikt psykiatri og jeg blev i sin tid forlænget i dagepenge da de mente jeg ikke var helt udredt.

Jeg har nu dianoser som Depresisson i remidens og en blandet personlighedesforstyrrelse med ængstelige og ustabile træk.

Pågrund af forlængdelse har jeg nu været så "heldig" at få en ny Jk. og Sb. som sætte sig helt på tværs..

Jeg og diastriktet har ellers over den sidste lang kommet frem til at Jeg ikke kan få tilknytning til arbejdes markedet igen (det har for mig været mange store Cameler at sluge undvejs for at få denne selverkendelse)


Alligevel ville kommunen (den ny jobkonsulent) ha mig ud i ny arbejdsprøvning hvilket jeg fuldt ud aksepterede. det samme mønster viste sig dog hurtig (jeg er glad for stedet og dens arbejdes opgaver. og de (arbejdsgiver) er glade for mig.) jeg kunne ikke overskue det og der kom flere sygedage og har nu ikke været der i flere uger.
På baggrund af dette mener job konsulenten ikke hun kan vudere mig, da jeg ikke har været der særlig mange dage. (hmmm syntes nu det kun bekræfter den anden afklaring)

Puha.. sikker smøre jeg fik skrevet og stadig er der så meget der ikke er skrevet)

Men som sagt selv om phykiater har skrevet en direkte statusatets om det er kronisk tilstand og at de fra diastrikts side kun kan hjælpe mig at få en bedre livskvalitet.

Mener kommunen ikke der matriale til en afklaring eller en kommende førtidspension. og jeg falder hellere ikke under de andre muligheder for en forlængdelse så fra den 1 nov. hedder det kontanthjælp (som jeg hellere ikke berettigt til at få)

Så jeg er helt rundt på gulvet og for at sige det lige ud. skide bange.

Jeg bor sammen med min mand og vores 2 børn i et lille hus med gæld til op over begge ører) min mand har en almindelig arbejder løn. og vi har længe haft det knapt. da vores udsigter til at jeg fik et alm. ordinære arbejde aldrig blev til noget.

Og hvad sker der så nu
Rie82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 07:03   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Rie82 Se meddelelser

Alligevel ville kommunen (den ny jobkonsulent) ha mig ud i ny arbejdsprøvning hvilket jeg fuldt ud aksepterede. det samme mønster viste sig dog hurtig (jeg er glad for stedet og dens arbejdes opgaver. og de (arbejdsgiver) er glade for mig.) jeg kunne ikke overskue det og der kom flere sygedage og har nu ikke været der i flere uger.
På baggrund af dette mener job konsulenten ikke hun kan vudere mig, da jeg ikke har været der særlig mange dage. (hmmm syntes nu det kun bekræfter den anden afklaring)
Jeg er ikke så meget inde i sdp-reglerne, men det er der vist andre der er.

Men når man er i en arb.prøvning er det vigtigt, at man møder op hver dag, så vidt man overhovedet er i stand til det.
Også selvom det måske betyder, at man med det samme henvender sig til sin leder for at fortælle, at man har det skidt og går hjem igen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 07:31   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Uden arbejdsprøvning eller en lægeerklæring der siger at du er for syg til arbejdsprøvning, kommer du ikke langt.

Og det er rigtigt at hvis man ikke har fremmøde nok, kan arbejdsprøvningen ikke bruges.

Når det så er sagt, må du jo støttes hvis du har arbejdsbarrierer.

Så måske skal du have en der ringer til dig hver morgen.. eller fast taxakørsel der henter og bringer.

Det er virkeligt nødvendigt med nok fremmøde..

Ellers må du have en psykiater der skriver en erklæring på at du ikke kan arbejdsprøves, da det forværrer din situation.. men stadigt er det sværere at få pensionen uden arbejdsprøvning.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 07:42   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Rie82,

Velkommen til.

Det er rigtigt som Vovse skriver, at man såvidt muligt skal møde op i en arbejdsprøvning, om så det er på en borre i en taxa for blot at være fremme og sige at man har det skidt og tager hjem igen. Din job konsulent har ret i at du ikke kan afklares arbejdsmæssigt hvis du ikke møder op. Jeg kan sagtens forstå at du er syg, men de skal have afklaret hvad du kan klare som syg i timer. Meget indviklet, men sådan er det.

Mht. forlængelse af dine sygedagpenge, der skal du sætte dig ind i §27 stk. 1 som bl.a. er indsat på forsiden af K10, jeg linker den lige her:http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop.

Du siger at du er forlænget engang, det var nok iht. pkt. 1 eller 2??

Du er formodentlig mere eller mindre afklaret helbredsmæssigt, din(e) lidelse(r) er stationære og sikkert også kroniske mm.!!? Dette er en fordel i forbindelse med mulighed for forlængelse af sdp.

Jeg tænker på om der i dine papirer, lægelige og afklaringsmæssige er nævnt at du ALDRIG kommer tilbage på det ordinære arbejdsmarked? I så fald burde du kunne forlænges efter §27 stk. 1 nr. 4, der henviser til afklaring mod fleksjob eller pension.

Hvad siger din sagsbehandler omkring forlængelse eller stop af sdp. ? Hvornår står din nuværende forlængelse til at udløbe ? Du skal partshøres, dvs. varsles senest 2 uger før stop om at de tiltænker at stoppe sdp. Dog er det ligeledes en god idé at tale med din sagsbehandler om muligheden for forlængelse "allerede" nu.

Hvis du og din mand er gift og du ryger ud af sygedagpenge og henvises til kontanthjælp, så skal han forsørge dig. Jeg er ikke helt inde i reglerne, men håber ikke at du ryger ud af sdp. Det må der kæmpes for.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:18   #5
Rie82
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 75
Styrke: 13
Rie82 er ny på vejen
Tusin tak for jeres svar.

Jeg har været i 2 afklarings forløb den første med 9 timer ugentlig. som jeg også er fremmødt i alt det jo kunne. hvor vi også forsøgte at øge arbejdes tiden men at dette ikke var muligt for mig.og desvære ender det hele med sygeperiode igen. Jobkonsulenten menet jeg ikke skulle afklares mere ude i praktik da hun ikke så mulighed i bedringer. desvære er det alt kun sagt muntlig.
min nye Jobkonsulent er langt fra enig. derfor opstartede jeg i en ny afklaring med 12 timer ugentlig, selv om min diastikt behandler modsage sig og sagde det var alt for mange timer til en start. det lykkes mig at være en uge med 12 timer de mange andre uger er præget af en eller 2 sygedage.

Det vil sige at jeg igennem hele forløbet har haft et "reglsæt" (lavet med min primabehandler i diastriktet) at jeg hver morgen er stået op vuderet om jeg var syg eller ikke hvis ja melde mig syg. ellers er jeg fremmødt, dette har jeg opfyldt til prikke. men selvfølgelig med mange sygedage.


Ang. lægeligt står der i mine papir at det er kroninsk og hvad jeg nu kan præstre på arbejdes markedet er det billed der vil være fremover uden bedring

Ang. en der ringer eller en taxa der henter mig hjælper ikke når jeg er syg.som min behandler siger at alm.mennesker hellere fremmøder på deres arbejde når de syge.
Samtidig står jeg hver morgen op og aflevere min børn så jeg er oppe + afsted hverdag.
Rie82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:35   #6
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
Jeg er lidt forvirret for på den ene side lyder det som om du er kommet på kontanthjælp (ny sb og jobkonsulent ) på den anden side lyder det som om du står over for at skulle have stoppet din sygedagpenge ...

Nu skriver du at du formodentligt ryger på kontanthjælp den 1 november så jeg antager at du endnu ikke er stoppet i sygedagpenge systemet ...

De andre har sagt hvad der er at sige omkring arbejdsprøvning så det jeg vil skrive om er stop af sygedagpenge, for et eller andet sted så lyder det som om der er en erkendelse af at du ikke kommer tilbage ¨på ordinære vilkår men at man ikke har besluttet endnu hvad det så skal være så jeg vil bare lige skrive om de mest oplagte muligheder her .

Jeg vil mene at du er oplagt til en forlængelse efter § 27 atk 4 som siger

Citat:
4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger
Hvad med din ressourceprofil er den opdateret og hvad er konklusion på den ... er den ikke opdateret kan kommunen ikke stoppe dine sygedagpenge uden at få gjort dette ...

Citat:
§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension..
Derudover er der så også den at kommunen skal varsle dig om stop af sygedagpenge og partshøre dig , så de har travlt med at få det gjort hvis de skal stoppe dine sygedagpenge fra den 1 november

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.


Disse tre § er vigtige at huske...

Nu er det desværre sådan at mange kommunen blæser højt og flot på lovgivning især hvis de har en fornemmelse af at borgeren ikke kender sine rettigheder...

Så du kan ikke bare sætte dig tilbage og vente på deres næste træk

hvis jeg var dig så ville jeg med det samme sende en skrivelse til dem .. en skrivelse hvor du påtaler de § der er beder dem om en plan for viderforløb osv og så håber på at du på den måde kan få taget dem i opløbet INDEN de stopper dine sygedagpenge ...

Når først de er stoppet kan det godt være du har ret, men så skal du vente på en tur gennem ankesystemet og det tager laaaang tid .. så gør alt hvad du kan selv først ...

Jeg vil godt prøve at hjælpe dig med at sætte en skrivelse sammen hvis ikke du selv kan hitte rede i § erne ... men det kræver at jeg kender til din ressourceprofil hvor langt er den er den afsluttet , hvad siger kommunen omkring fremtid (kontanthjælp er ikke noget man bare sættes over på der skal være en plan med det ) men det er vigtigt at kommunen ved at du sætter dig ind i tingene og ved at man skriver til dem INDEN stop så er der en god mulighed for at de beslutter at de ikke gider bide skeer med dig hvis du kender loven og din sag...

Ingen garentier naturligvis det kan ske nogen kommuner er totalt ligeglade med loven også om borgerne kender til loven ... men det er et forsøg værd

men læs omkring sygedagpenge stop og se om der ikke er noget der skulle passe på dig som kunne hjælpe dig hvis ikke de §er jeg har sat på passer på dig ...

Og som de andre skriver , det er edder svært at slippe uden om en arbejdsprøvning så hvis du ryger ud i en igen ,,, så husk mød op også selv om det kun er for fem minutter bare for at arbejdsgiver kan se hvor elendig du er ...

Skriv jobdagbog (ligger en under nyttige link ) på den måde vil du være meget bedre stillet og så sidst men ikke mindst ...

Indhent aktindsigt i din sag hvis ikke du allerede har det .. også dette ligger der et link til under nyttige link
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:35   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er rigtigt at almindelige mennesker i arbejde, bliver hjemme når de er syge..

Men en afklaring er noget andet.

Her er man syg i forvejen... og de skal bedømme hvad man som syg, kan og ikke kan.

Så din behandler har rådgivet dig meget dårligt, og skadet din sag.

Forskellen er at du ikke må ringe og melde dig syg.. du skal tage derhen og vise dem hvorfor du ikke kan klare at være der den dag.

Ellers kan de ikke vurdere dig, og uden den vurdering kommer du ingen steder.

Hvis det har været afprøvning i erhvervslivet, kan du prøve at tale med din sagsbehandler, og du kan komme i afprøvning på et Reva-center, det er knapt så stressende.

Hvis du har meget fravær, kan du også bede om at blive forlænget, så de måske alligevel kan bedømme dig... ellers har det hele jo bare været spildt.

Find ud af med dig selv, hvad det er, når du har været oppe og afleveret dine børn, der gør at du ikke magter at tage afsted. Og hvad der skal til for at du kan klare det.

Det er bare så vigtigt at du gennemfører en afklaring, for ellers risikerer du at blive parkeret på ægtefælleforsørgelse i årevis... det er der set flere eksempler på herinde.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 08:38   #8
Basco
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Alder: 60
Indlæg: 69
Styrke: 14
Basco er ny på vejen
Hov og så havde du lige skrevet samtidig med mig

Det er rigtig nok at der jo er sygdomme hvor man simpelthen ikke kan møde op og har man feks panik angst for at gå ud af døren , ja så kan man jo ikke komme frem ... men som de andre skriver ja så er det vigtigt at man kommer for ellers vil kommunen netop blive ved og ved med at prøve og derfor tror jeg at en jobdagbog ved en ny arbejdsprøvning ville være godt til dig, det vil give dig en mulighed for at beskrive problemerne der gør at du ikke kommer hvis også frem det er helt umuligt
Basco er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 09:50   #9
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Min sag minder meget om din -ihvertfald afslutning (fandt desværre K10 for sent så fik ikke hjælp da mine sygedp blev stoppet osv. Min diagnose er også personlighedforstyrrelse med div tillægs diagnoser og efter et hav af arbejdsprøvninger der endte ligesom din er endt skrev han at de ikke måtte arbejdsprøve mig mere og hvis de gjorde ville der være fare for selvmord. Det lyttede de til og droppede arbejdsprøvninger -også selvom dem jeg havde været igennem ikke havde givet dem nok info.

Jeg blev derefter indstillet til FP som gik igennem uden videre problemer (Selvom det tog ca 8 mdr fra min sagsbehandler startede den til den gik igennem)

Kan ikke hjælpe med sygedp men hvis du ikke kan møde op til arbejdsprøvningen SKAL du have en læge erklæring.
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2011, 10:06   #10
Rie82
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-10 2011
Lokation: Esbjerg
Indlæg: 75
Styrke: 13
Rie82 er ny på vejen
Jeg vil gerne skrive meget mere.. men kan ikke finde ud af hvordan jeg kan skrive og samtidig se/svare på det i har skrevet. eller kopire noget ind i har skrevet. nej hvor føler jeg mig dum.

Bruger i hurtig svar eller bare besvar knappen?
Rie82 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvor langt har i på arbejde ? Bobbi Spørgsmål ang fleksjob 6 28-04-2012 11:02
Hvor langt er jeg? Mulle83 Dit og Dat 2 12-01-2012 15:10
Hvor langt er vi nået i processen??? Hero Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 07-01-2012 10:20
Hvor langt må de gå? Peppe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 14-06-2010 15:19
hvor langt er man Fodfolket Alt det andet 13 21-12-2009 23:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension