K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Den nyttige viden vi alle har

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Den nyttige viden vi alle har Her kan du sætte link tips og andet ind, som andre i din situation kan have nytte af at vide

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2011, 10:20   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Skærpet begrundelsespligt v. fyring af fleksjobber under kommunale sparerunder

DR P1 bragte i Orientering 15 aug. 2011 et kortere radioklip m. formand for PTU Holger Kallehauge


ang. fleksjobber i kraft eft Ombudsmanden afgørelse i konkret sag er bedre stillet end øvrige kommunale personale fyres under sparerunder, idet der iflg. rammeaftale om sociale kapitler er skærpet pligt til at forsøge at omplacere en fleksjobber.

Lind til DR P1: http://www.dr.dk/P1/orientering/inds..._1_1_1_1_1.htm

Og Ombudmandens skrivelse:

Citat:
Ansat i fleksjob blev afskediget uden inddragelse af det sociale kapitel
2011 20-7


Som følge af nedskæringer blev en ansat afskediget fra et fleksjob på en kommunalt drevet institution.

Ombudsmanden kritiserede at kommunen ikke havde inddraget kommunens forpligtelser som følge af rammeaftalen om det sociale kapitel da kommunen besluttede at afskedige kvinden. Ombudsmanden udtalte at rammeaftalen formentlig skærpede kommunens pligt til at forsøge at omplacere kvinden. Det var ombudsmandens opfattelse at kommunen hverken havde dokumenteret at det ikke havde været muligt at omplacere kvinden, eller at kommunen reelt havde forsøgt at omplacere hende.

Endvidere kritiserede ombudsmanden kommunen for ikke at have givet kvinden en tilstrækkelig begrundelse for at hun skulle afskediges, hverken i forbindelse med at hun blev partshørt, eller i den efterfølgende afgørelse. Desuden havde kommunen ikke fulgt reglerne om partshøring og notatpligt.

Ombudsmanden bad på den baggrund kommunen om at genoptage sagen.

(J.nr. 2010-1951-8133)
Min fremhævning, link til kilde: http://www.ombudsmanden.dk/sager/udt...ger/2011_20-7/

Der blev til slut i radioudesendelsen spurgt til 2 flg. vigtige spørgsmål:

1. vil dette danne præcedens selvom Ombudmandens skrivelser ikke har retsmæssig virkning?

Til dette svarede H. Kallehauge (ud ovennævnte post udd. jurist og tidl. landsdommer) at dette var der stor sansynlighed for såvel i kommunerne som i retssystemet på baggrund af tidl. erfaring om Ombudsmandsskrivelser praksis.

2. vil dette påvirke fleksjobberes fremtidige ansættelsesmuligheder?

Dette håbede H. Kallehauge ikke det ville, men muligheden forelå.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 16:23   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
idet der iflg. rammeaftale om sociale kapitler er skærpet pligt til at forsøge at omplacere en fleksjobber.
Er det ikke noget i den stil, eller måske endda det samme, der gælder hvis man efter en revalidering ansættes i stat eller kommune?

Det er mange år siden at jeg var dér i min kommunale sag, hvor dette var relevant, så det kan jo være lavet om mange gange siden, men det lyder som noget en sb oplyste mig om for mange år siden i forb. med revalidering.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 17:19   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
vovse efter endt revalidering står man som udgangspunkt stillet 100% som alle andre arbejdsløse (eller arbejdende hvis man er heldig at blive ansat direkte efter endt revalidering) i det man revalideres til et alm fuldtidsjob uden anden form for støtte eller hjælp.

Anden form for støtte skal indarbejdes i revaliderings planenen hvis man som revalident skal have det efter endt revalidering, dvs som udgangspunkt har man ikke en gang nemmere adgang til mentor ordning, eller den der med at arbejdsgiver får refusion fra 1, sygedag osv osv af ekstra foranstaltninger.

Om man en gang har haft nemmere adgang, skal jeg ikke kunne sige, men så er det i hvert fald mere end 11 år siden.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 17:41   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
jeg er heldigvis ved vejs ende og kan se frem til en pension
nok i løbet af et halvt års (kommunen er jo ikke så hurtig)

jeg skriver heldigvis, for må nok indrømme at flexjob ikke er ligefrem er det mest
tiltrækkende må jeg nok sige.
Men skal godt nok ikke være særlig syg for at i møde komme alle de krav som et fleksjob
faktisk kræver.
kursus parktik og hvad der ellers ikke kommer, når man er uden job
samt et fleksjob er jo faktisk på lige vilkår som et rigtig arbejde
bare på nedsat tid og hvis man har har for mange skånebehov, Ja så finder man nok heller ikke et job.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 18:12   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Jeg vil faktisk give dig lidt ret MTVRV, eller osse er vi bare for syge.

Bliver måske indstillet til flex engang, som det mindste bare ikke løsningen for mig overhovedet, dvs.

Omvendt er det jo en god ordning for dem som kan og vil bare med værre timer.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2011, 22:37   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Om man en gang har haft nemmere adgang, skal jeg ikke kunne sige, men så er det i hvert fald mere end 11 år siden.
Det er 13-15 år siden.

Men jeg kan ihvertfald huske, at der var noget med, at når man havde fået sin uddannelse via revalidering, så havde man fortrinsret til kommunale (så vidt jeg husker også statslige) stillinger, frem for andre ansøgere til stillingerne.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
forsøg med kommunale fleksjobber nielsen69 Politik og Samfund 0 19-12-2012 15:38
Fyring tfvinter Spørgsmål ang fleksjob 11 13-05-2012 11:36
Fyring af fleksjobber? Andepigen Spørgsmål ang fleksjob 14 04-02-2012 16:31
Jobcenter Ringsted under skærpet tilsyn! buster Skal kommuner ikke overholde loven? 0 03-03-2010 10:04
Sociale sager: Skærpet opmærksomhed på andre aktører zuza Politik og Samfund 5 08-03-2008 16:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension