K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2011, 15:31   #1
Stressogjag
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: København
Indlæg: 4
Styrke: 0
Stressogjag er ny på vejen
Depression--frygter en mere!

Hej Allesammen

Den 1 Jan i år gik jeg så ned med en heftig depression. Mest af alt lyst til at kysse toget på valby station.!
Medicin-psykolog-coaching-arb.prøvning---her er jeg nu.!

Arbejdede som blikkenslager i 2,5 år , men det var så stressende og gik ,mig så meget på at jeg gik ned med det, og nu sidder i systemsaksen som så mange andre.!
Har aldrig været langtidssyg før, så frygter at ryge i sagsbehandler fælden hvis ikke jeg ser mig for.

Har været i opstartspraktik i et fag jeg gerne så mig i i fremtiden, men jeg fandt ud afat viceværten jo fik "os" på sdp, eller i anden aktivering til at lave ****earbejdet så han kunne lave andre projekter med tilhørende sort indtjening.

Det gjorde mig faktisk lidt gal! Ingen moralske skrupler over han laver sorte penge, men at jeg skal fjerne ukrudt i 2 uger for at han kan lave andre ting, irreterer mig sku. Jeg var til grin i 2,5 år som bliktud og det gik jeg ned med, og hvor havner man så??? Hos en der udnytter systemet samt syge mennesker for selv at skumme fløden. Og min jobkons. spurgte om der evt var arbejde bagefter, og der var svaret nej pga, at der ikke var arbejde til det. Hvorfor også betale for sin arbejdskraft hvis man kan få den gratis???

Nåh Anyways.. Har nu været der i 2 uger, og udnytning eller ej, så var det ok hygge ikke noget stress eller jag dér, men vil ikke derhen igen da der ikke er noget job på sigt alligevel, og det er lidt imod min ære at sku rende rundt der og spille idiot med en ukrudtstang, for at han kan have tid til andre forretninger!

Mine sdp stopper så den 31-12 efter 52 uger, og må indrømme at jeg på nuv tidspunkt er begyndt at tænke-stresse lidt over fremtiden???

Jeg aner ikke hvornår jeg er klar til at arbejde fuldtid igen...Nu krævede det ikke det store at lalle rundt med en ukrudts tang i 3 timer, inkl 1,5 times kaffepause.

Jeg kan mærke jeg får det psykisk dårligt ved tanken om at sku kæmpe med korrupte sagsbehandlere der gør alt for at få en smidt over i a-kassen, for at være der til rådighed når man ikke er klar til det.!

Min største ønske var jo igen at kunne passe en fuldtidsstilling kan bare mærke at når jeg får den mindste modstand så er der sku langt igen.

Jeg har haft det supergodt i en periode, set positivt på livet fremtiden etc, men de tanker om systemets udnyttelse samt behandling af de syge, har lige fået banket humøret ned et par hakker.

Jeg sidder i en andelslejl, og det må man vel ikke mht kontanthjælp???

Så hvis i har nogle gode råd bliver de modtaget med kyshånd, er rimelig bekymret om min fremtid??
Mvh Stress og jag
Stressogjag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 18:17   #2
Chihuahua
Elsker at være her på K10
 
Chihuahuas avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-11 2008
Lokation: Aalborg
Indlæg: 57
Styrke: 16
Chihuahua er ny på vejen
Hejsa
Mine sygedagpenge stoppede 1 april og jeg røg på kontanthjælp, og jeg har en andelslejlighed.. men har ingen friværdi i den, og har den til salg ( men det er jo ikke nemt at sælge for tiden )
Har ingen penge i overskud når mine udgifter er betalt, jo de siger jeg har ca 700 kr, men de tæller jo ikke alle udgifter med.. har 22 kr.. men okay det er jo også et overskud ;O/.. Min sagsbehandler har så sagt jeg kan søge om en § 34, men man skal bare lige være obs på at hvis man får det og har en andelslejlighed, skal de penge betales tilbage når lejligheden bliver solgt..
Ved ikke om reglerne er de samme i din kommune, men sådan er det ialtfald her hos mig..
Chihuahua er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 19:29   #3
nocturne
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 566
Styrke: 13
nocturne er ny på vejen
hej
jeg har haft en lignende oplevelse og fik forlænget sygeperioden (mener det er 6 mdr + ekstra hvis det virker håbløst med videre aktivering/afprøvning.) Er nu på vej på fp.
Hvis du stadig er på piller, vil jeg lige nævne at perikon er brugbart for mig efter at have prøvet 3 forskellige ssri + en masse problemer.
nocturne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2011, 20:05   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Stressogjag,

Vedkommen til

Godt at du kommer hertil allerede nu, "kort" inde i din sdp. periode. Husk på at du kun er på "ukrudtsstedet" mhp. kortlægning af din arbejdsevne og derfor skal du være tro mod dig selv og kun "arbejde" de timer du kan.

Har du ellers kommunikation med din sagsbehandler og jobkonsulent om hvor længe du skal være i arbejdsprøvning ?

Ellers husk at tage tingene som de kommer, det er fint at du er positiv og, som sådan har du måske ikke brug for noget medicin, det er slet ikke alle, ramt af stress der har det.

Det er vigtigt at du bliver afklaret i forhold til din formåen, går du efter fleksvisitering og job sammen sted, kunne du måske tale om din sbér og jkér om evt. nyt sted for afprøvning hvis du alligevel keder dig ihjel nu !!?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 00:16   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Stressogjag

Fornuftig af dig at søge dette forum i god tid inden din slutdato for SDP til nytår, samtidig skal du være opmærksom på, at da den netop kører op til nytår rammer du ind i juleperioden, hvorfor du bør tænke at alt bør være på plads snarere 1. dec.

Godt at høre, at din drepression er i bedring. Håber det bliver ved ved, at gå den vej, og du får den fornødne ro til dette.

Det er jo svært, at spå om fremtiden, dvs. om du er klar til fuldtidsjob til eft. nytår. Du bør derfor overveje på, hvilken måde du anvender de næste 5 mdr. bedst muligt til dels at få det bedre og dels blive mere afklaret omkr. din fremtidige tilknytnng til arbejdsmarkedet.

An.g din nuværende opstartspraktik og fremtidig arbejdsområder har jeg flg. spørgsmål til det du skriver:

1. hvor længe skal du være i nuværende opstartspraktik?

Dette spørger jeg om, fordi det jo er essentielt du får afprøvet en reel praktik for at finde ud af om dette arbejdsfelt er er en god kommende mulighed for dig arbejdsmæssigt. Hvilket jeg finder svært, når du bliver brugt til at være ukrudtsmand. Når det er et arbejdsfelt du gerne ser dig i fremover, så er det jo væsentlig at du netop under praktik får indblik i vicevært/varmemester jobbet. Og alle dets funktioner, måske kan du ikke varetage alle, men du kan i hvertfald bør indblik i dette fags mange områder.

I den sammenhæng er det væssentlig at finde en anden praktikplads, hvor dette bliver muligt, samt ikke mindst få lagt en plan for hvordan du opkvalificere dig til sådan en stilling? Og skal der nogen kurser til? Og har du lyst og mulighed for dette? Som udgangspkt. er det jo fint at have en håndværkerudd. at bygge ovenpå, men der kan være også kontorarbejde i sådan en stilling. Hvordan har du det med papirarbejde? Hvilke arbejdsopgaver drjere det sig om? Er det en mindre ejendom el. en større der vil passe dig? Nogle af disse spørgsmål ville jo være rart at få afklaret i denne periode.

Du bør derfor eft. min mening afhængig få en samtale m. din jobkonsulent om et andet praktiksted, der giver dig mulighed for reelt at afprøve en sådan stilling, hvilket jo er formålet m. en praktik, samt få vendt nogle af ovenstående spørgsmål med jobkonsulenten. Og sammen bør i lave en plan for den kommende tid, således at det bliver et realistisk forløb, hvor der dels tages hensyn til at du din psyke har brug for at langsom opstart og dels at de hvordan jobkonsulent bedst kan hjælpe dig mod afklaring indtil start dec., hvor kommune senest vil evaluere omkr. din SDP-situation, hvis ikke før.

På baggrund af tråd vil jeg også spørge om du været til en psykiater?

Pga. systemmet mest hælder til sådanne pga. deres lægefaglige bagrrund (hvilket kan være en værdifuld funktion, hvis Jobcentret har brug for en status af din sitaution forud for en afgørelse, hvorfor det er godt at have etableret en forbindelse til en psykiater inden dette behov opstår).

Selvom det kan virke stressende i dette cirkus, at skulle lave deres arbejde bør man for egen skyld være på forkant m. ens egen sag, og hjælpe dem i den rigtige retning, da alt for mange bliver får en alt for stedmoder behandling og derpå pludselig får revet gulvtæppet væk under dem, når der går total kassetænkning i det.

Håber ovenstående kan sætte din sitaution lidt i perspektiv og lede dig videre til et bedre praktikforløb end dit nuværende.

Ang. dit spørgsmål om kontanthjælp og andelslejlighed, er det jo ikke lige op over, men læs min tråd her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=18374

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 10:54   #6
Stressogjag
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: København
Indlæg: 4
Styrke: 0
Stressogjag er ny på vejen
Tak for Jeres svar allesammen ikke mindst Gunvor, du virker som solid ræv i feltet ;-)

Praktikken var i 2 uger slut i dag. Jeg var til lægen i dag, d jeg som du skriver er lidt på forkant, fordi jeg dels er løbet tør for med. og dels fordi jeg skal til sagsb samtale start næste måned.

Egentlig så går det fint med mig, men den mindste modstand og jeg går ud som et lys... Feks en idiot samtale med en sagsb får virkelig tingene til at se sort ud. Man har jo ikke valgt selv at blive syg, sommetider virker det som om de ikke tror en skid på en. Men det jo ikke uden grund, man sælger lejl sydpå, sin bil, og får ens forældre til at komme med madpakker, og mit flycertifikat ryger næste år hvis jeg ikke har råd til at vedligeholde det, med et job jeg kan holde ud.

Mange har det sikkert værre end mig, men ens egen sitiation er som regel slem nok.!

Og ja det er sandt mht praktik, nytter det jo ikke at fjerne skodder og ukrudt i 2 uger, det får jeg jo ikke meget indblik i faget i.

Kontorarbejde er ikke det store problem, da jeg tidl har siddet som værkfører på et pladeværksted, og har haft med fakturering planlægning osv. at gøre.!

Jeg fortalte jo kort min læge i dag om, at jeg kæmpede i forvejen med at komme ud af min depression, så er det lige i overkanten at sku kæmpe med bovlamme skrankepaver, der i realiteten er ligeglade med en.!

Han mente jeg ville blive mere rask af at få et deltidsjob et rigtigt godt sted som varmemester, istedet for at koste rundt i systemet. Det måtte jeg give ham ret i, men at gå på ren deltid, i en stilling der ikke er superbetalt...Bliver heller ikke nemt, så kan man spekulerer økonomisk i stedet...Gaaaaab

Og jeg føler måske ogsa sådan en jobkons sender en afsted til hva som helst, så har han fred et par uger.! Har svært ved at tro der er nogle af de kommunale der har med syge at gøre, gør en indsats for de syge...

Anyways, min læge satte mig fra 10-15 mg op i med. da han ikke heeeelt mente jeg var ude af min dep.

I starten gik jeg hos psykolog, men det var lidt af en parodi, jeg er 32 og tror hun var yngre end mig og lige udlært, jeg sad og plaprede løs, men hun kom ikke rigtig med noget konstruktivt, sad bare og nikkede en gang imellem...Så for at være ærlig...Sys jeg ikke det hjalp overhovedet.

Igennem kommunen kom jeg så hos en superfin coach, det var virkelig godt hun fik sat gang i mig, og fortalte stolpe op og ned om min sygdom, hun forstod én og gjorde virkelig hva hun kunne for mig. Forløbet på 5 samtaler sluttede så. og jeg fik bevilget et forløb mere som jeg er i nu, men det er som om kemien ikke rigtig er der, så får ikke helt det samme ud af det..!

Stressogjag
Stressogjag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 11:03   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig, men det er mit indtryk, at nogle boligselskaber gerne vil være med til at gøre en social indsats, så måske kunne du finde et boligselskab der vil have dig i praktik eller arb.prøvning.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 11:14   #8
Stressogjag
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: København
Indlæg: 4
Styrke: 0
Stressogjag er ny på vejen
Uden at skullelyde som en sortseer, så tror jeg der er mange der udnytter den gratis arbejdskraft de kan "få" af kommunen.

Feks der hvor jeg var i to uger, der var jeg mere end velkommen til at være i 3 mdr...Jotak, men hvem er det lige der får noget ud af det.!

Og self er der jo nogle selskaber der har gode intentioner, det jo bare lige det at finde dem.
Stressogjag er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 11:57   #9
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stressogjag Se meddelelser
Uden at skullelyde som en sortseer, så tror jeg der er mange der udnytter den gratis arbejdskraft de kan "få" af kommunen.

Feks der hvor jeg var i to uger, der var jeg mere end velkommen til at være i 3 mdr...Jotak, men hvem er det lige der får noget ud af det.!

Og self er der jo nogle selskaber der har gode intentioner, det jo bare lige det at finde dem.
Velkommen til k10....

Stressogjag..... du lyder som en sortseer...

Vovses ide er super god.... en arbejdsprøvning i 3 mdr via en af kommunens jobkonsulenter .. vil jo netop vise hvor du har dine stærke og svage sider.. hvilke ting du kan klare og hvilke skånehensyn ... som skal arbejdes videre med... Det er jo ikke sikkert at det er vicevært du skal afprøves i ...

Jeg kan desværre ikke se om din kommentar om den bovlamme/korrupte sagsbehandler/skrankepave er helt ude i hampen... men det er da skie irriterende at du lige render ind i alle tosserne ... ironi kan forekomme..

Kan du ikke med den sagsbehandler du har fået, så bed om at få en anden...

En god ide er at forsøge at få en positiv tankegang og holdning til div. ting ..
Mindfulness Meditation er et godt redskab både til stress og depression..

En anden god ide er at tænke meget over hvad du ønsker der skal komme ud af denne situation du er havnet i ... og her tænker jeg ikke forlængelse af sygedagpenge... jeg tænker hvad der skal ske på sigt..
Har du nogle ideer hvad der skal ske i dit liv når du er på den anden side af stress og depression..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-07-2011, 15:39   #10
Stressogjag
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 21-07 2011
Lokation: København
Indlæg: 4
Styrke: 0
Stressogjag er ny på vejen
Hehe sortseer eller ej, så er Københavns kommune ikke nem at have med at gøre ;-)

Og naturligvis ville et praktikophold et sted hvor jeg lærte alle funktioner at kende være perfekt, det har vovse skam ret i. Problemet er jo bare de steder ikke hænger på træerne, da de fleste udnytter systemet, med de syge samt, de arbejdsløse.

Og det er jo ikke noget jeg finder på for bare at se sort på det, der var i forvejen to på praktikstedet der var kostet rundt til det ene projekt efter det andet, det var alså ikke småting de var blevet sat til, til ingen verdens nytte.

Og mindfullness er skam udemærket, jeg har fået et væsentlidt bedre liv efter min dep. ser meget mere positivt på livet og har lyst til at leve det, men derfor kan der jo stadig være ting og mennesker der bringer ens *** i kog;-)

Før jeg blev syg var jeg en lallende idiot der sagde ja ja ja til alt jeg blev bedt om, for at gøre alle glade på nær mig selv, så manlærer alså ikke at finde sig i hva som helst når man har været sådan en tur igennem.

Og vicevært lyder måske rimelig banalt, men det er faktisk det jeg har lyst til lige pt, inden jeg begyndte hos en coach var det den helt store forkromede løsning med HF, og en BA i HR...Men hun fik mig til at se anderledes på tingene...Og ovenikøbet tjene penge istedet for at studere 5 år til et fag der er overbebyrdet. Såeh...den fremtidsplan af min dep. er der rimelig godt styr på, hvis det ikke var det du mente må du gerne uddybe dit spørgsmål

Nu ved jeg ikke hvor meget du selv har været igennem karusellen, men som sagt så er kbh kommune en af de dårligst stillet rent økonomisk, så de har rimelig travlt med at sende folk i arbejde eller på dagpenge hvis de kan slippe aftsed med det

Stress og jag
Stressogjag er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Frygter min fremtid ThebigO Alt det andet 3 11-04-2013 09:56
EL frygter fleksjobforringelser Webmaster K10 Nyheder 0 03-02-2012 17:10
40 år som kronisk smertepatient, orker snart ikke mere.Gode råd er mere end velkomne. Roedspaetten Alt det andet 50 02-12-2011 08:07
Frygter du alderdommen? Karo Politik og Samfund 2 16-11-2010 11:24
Let depression skal ikke behandles mere zuza Dit og Dat 15 29-02-2008 01:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension