K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-07-2011, 21:50   #1
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Unhappy Sygedagpenge stop

Hejsa.

Mon ikke der er en der kan give mig et godt råd?

Min dagpengeperiode efter § 27 stk 2 udløber den 31-07-11. Min SB har per tlf oplyst min at de ikke agter at forlænge min sygedagpenge periode. Jeg er blevet henvist til at søge KH.

Det jeg synes er, helt hen i skoven, er at min jobkonsulent har foranlediget en virksomhedspraktik til 30-09-11

Jeg er meget glad for denne praktik og har et håb om at jeg langsomt vil kunne komme op i time tal, så jeg ender på 32 ti. ugentl. Pt. arbejder jeg 20 ti. ugentlig.

Jeg har været i min nuværende praktik 1 måned. Forinden var jeg 2 1/2 måned i en praktik, hvor jeg også¨var glad for at være, men som jeg slet ikke kunne holde til fysisk.

Jeg blev i sept. 2009 sygemeldt p.g.a en depression, der nu er velbehandlet.
Har derudover gener fra et knust håndled, der på trods af operation, skred og indebærer varigt mèn. Desuden har jeg gener efter operation i skulder, slidgigt i ryg, nakke og fingerled.

Jeg vil ikke være berettiget til KH, da jeg har hus og bil.
Jeg er enke og har således kun min egen indtægt.

Håber der er nogle der kan give råd eller henvise til §.

Jeg har udskrevet brevet om aktindsigt og sender det i morgen.

Det er den 5. SB jeg har og hun stopper med udgangen af denne måned.

På forhånd tak
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 22:25   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterrk

Fint, at du vil bede om aktindsigt. Men jeg ville nu gå derned mandag, have 2 kopier med, hvor du afl. den ene og på den anden får datostempel og underskrift på modtagelsen, således at du har et sikkert bevis for at du i løbet af 10 dg., dvs. 28 juli senest skal modtage aktindsigt med posten ellers skal de skrive hvorfor de ikke kan imødekomme dette m. samme svarfrist.

Det er ikke godt nok, at din SB ringer og meddeler dig dette stop af sygedagpenge. I det hele taget tror jeg du pga. den nuværende situation bør holde dig til skriftlighed.

Jeg synes, det er mærkværdigt ud fra din korte beskrivels i din tråd her, at du ikke bliver forlænget eft. § 27, stk. 1, 1 el. 2, da du jo har nogle fysiske begrænsninger og der allerede er aftalt et praktikforløb. Har du noget på skrift omkr. hvad formålet er for dette praktikforløb?

Der skal ligge en vurdering til grund for den afgørelse, som de også skal meddele dig skriftlig senest 14 dg. før stop af SDP og via en partshøring, dvs. du dels via deres begrundelse og din RP, og nu din snarlige aktindsigt har 14 dage til at komme med argumentation for hvorfor du selv mener du bør forlænges.

Bliv her på din tråd, hvis du har flere spørgsmål, idet det så vil være lettere at danne sig i et overblik og svare på dine spørgsmål m. den viden du ridser op her.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 22:56   #3
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Hej Gunvor.

Tak for svar.
Jeg er blevet forlænget efter § 27 stk 2 (39 uger)

Jeg har på skrift fra min jobkonsulent at virksomhedspraktikken skal " afklaring af arbejdsevne med ikke hårde fysiske arb.opgaver.
Nedsat tid som opstart og øgning af timerne, hvis muligt og i et realistisk tempo"

Vi har opfølgningssamtale den 6. sept.

KH
Jetterk
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 23:06   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

Undskyld ang. manglende læsning af allerede forlængelse eft. §27,stk. 1, 2.

Hvis du er i virkomshedspraktik pga. afklaring af arbejdsevne, som din konsulent skriver, ja, så bør du forlænges eft. § 27, stk. 1, 4- dvs. man mener du har en forringet arbejdsevne, men mulig fleks i forhold til dit nuværende timetal pr. uge. Men hvis du kommer op over 20 timer om ugen, så er der næppe håb for fleks.

Hvordan ser dine lægefaglige papirer ud? Har du fået opdateret dem for nylig? Dvs. er der indhentet fornyet statusattester? Og hvor gamle er de?

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 23:24   #5
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Den 9.06 skriver sb fortsat berettiget ti SD, der er anmodet om status fra egen læge d. 14.6. Dette uden medvirken af mig.
Overordnet mål raskmelding.
Delmål virksomhedspraktik.
Jeg kan som sagt fortsat kun arbejde 20 timer ugentl. Men jeg har/havde et håb om at dette kunne øges til 25 ti. i aug. og 32 ti. i sept. Det er da muligt at jeg er alt for optimistisk, og at jeg reelt på længere sigt kun kan arbejde 20 ti. ( Jeg er slidt efter 35 års fuldtids arbejde, og er 57 år)
Jeg vil bare så pokkers gerne ud af det offentlige system, som jeg i starten havde blind tillid til, men hvor virkeligheden er en helt anden.
Hilsen
Jetterk
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 23:33   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

Vil det sige, at din prak. læge har indsendt en statusattest uden forudgeådne samtale med dig? Og hvornår har ud senset været i kontakt m. din prak. læge?

Og hvad med spec.lægeerklæringer, hvad ligger der der?

Du skriver du kan arbejde 20 timer om ugen, men er det aktiv tid?

Og har du givet udtryk for at du mener at kunne øge disse timer helt op til 32 timer om ugen? El. har andre en SB/jobcenter ytret sig om dette?

Jeg forstår udmærket, at du vil ud af systemet, hvem vil ikke det! Men et er jo gerne at ville være ude af dette cirkus et andet er om man kan klare sig uden pga. nedsat funktionsevne.

Eft. dine 36 år på arbejdsmarkedet, dine tidl. kort ref. fysiske problemer er det så realistisk, at du vil kunne klare dig på fuld tid på det ordinære arbejdsmarked? Og har du nogen lægeudtalelser om dette?

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2011, 23:56   #7
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Jeg ved jo ikke om min læge har indsendt statusattest, SB skriver at der er anmodet om attest d. 14.6. Min læge er på ferie nu, men jeg kan ikke forestille at han vil lave en attest uden min medvirken.

Jeg var i kontakt med min læge sidst i maj.
Jeg er ikke blevet anmodet om speciellægeerklæring, men vil da kunne fremskaffe en sådan, men det skal SB vel selv anmode om til belysning af min sag.

Det har hele tiden været mit mål og håb at jeg skulle erbejde på ordinære vilkår, men hvis kroppen siger stop, er det jo ikke realistisk. Set i bakspejlet har det også været kommunens mål. De har f.eks på intet tidspunkt nævnt mulighed for flexjob. Det har jeg læst om herinde.

Min læge har tidligere udtalt et jeg max vil kunne arbejde 30 ti. ugentlig med skåne hensyn.

Hvis det skal gå efter bogen bør jeg så senest mandag modtage brev om at mine dagpenge ophører pr 31.07. Ang. partshøring, skal jeg da gøre indsigelser skriftlig, eller anmode om et møde?
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 00:15   #8
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk.

Du skriver:
Citat:
Min læge er på ferie nu, men jeg kan ikke forestille at han vil lave en attest uden min medvirken.
Fint, hvis man hos din prak. læge kan bestille tid via nettet, ville jeg bestille en tid lige eft. ferieslut, således at du kan få talt om denne statusattest, normalt skal den returneres indenfor 14 dg., men SB/jobcenter rykker først eft. 1 mdr.

Du skriver også:
Citat:
Min læge har tidligere udtalt et jeg max vil kunne arbejde 30 ti. ugentlig med skåne hensyn.
Hvilket kan være grunden til at SB/jobcenter, mener du kan klare dig på ordinært arbejdsmarked på lige vilkår m. andre. Men hvis dette ikke er tilfældet, så mener jeg du bør have en samtale m. din prak. læge hvordan det reelt er gået i din praktik, og at daværende timeantal ikke har vist sig realitisk under din praktik, og hvorvidt du/prak.læge tror det kan bringes yderligere op.

Det er helller ikke dig der vil blvie anmodet om en spec.lægeerklræing, men kan prak.læge have sendt nogle med v. forrige statusattest til Jobcenter? Og i så fald hvad står der i dem? Har du været rundt om spec.læge?

Ja, SB skal indhente relevant lægefaglige oplysninger, men hvis din prak. læge tidl. har ytret de 30 timer på ordniært arbejdsmarked, ja, så kan der undlades fordi du så ikke hører under §27,stk. 1,4, som handler om fleksjob, hvor man skal have skånehensyn. Det er derfor væsentlig at du bruger ventetiden til skriftligt afgørelse msåke falder til at få orden på disse ting.

Og hvis din læge ikke tidl. har vedlagt som bilag omkr. spec.lægeudtalelser for din funktionsevne i forhold til fysiske lidelser, så bed dem vedlagt denne attest, hvis den ikke er tilsendt SB.

Ja, hvis det skal gå eft. bogen, så senest mandag.

Partshøring bør altid være skriftlig, og din RP er meget vigtigt, idet den skal være opdateret og komme rundt om det hele, og du skal kunne genkende dig selv i denne, og ikke mindst holde specielt øje m. helbredsafsnittet om alle dine diagnoser findes der.

mange hilsner

Gunvor

Ps: som jeg skrev tidl.: I det hele taget tror jeg du pga. den nuværende situation bør holde dig til skriftlighed i forhold til SB/jobcenter.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 16-07-2011 kl. 00:17. Årsag: PS
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 00:50   #9
jetterk
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-04 2011
Indlæg: 17
Styrke: 14
jetterk er ny på vejen
Tusind tak Gunvor.

Jeg er næsten sikker på at min læge har medsendt erklæring, fra speciallæge vedr. mit håndled. De resterende skavanker er påvist ved røntgen billeder, på min læges foranledning. De siger slidgigt og begyndende prolaps på en af nakkehvirvlerne.

Min læge har jo netop sagt max 30 ti. med skånehensyn. Dette har han skrevet fordi jeg selv mente at jeg ville kunne komme til at arbejde mindst 37 ugentl. som jeg altid har gjort. Men hverdagen har jo vist mig noget andet

Jeg er imidlertid så glad for min praktik at jeg vil gøre næsten alt for at blive der.
De har desuden stillet mig i udsigt at der senere på året vil kunne blive en ledig stilling ( på ordinære vilkår) som de gerne ser mig ansat i.

Hvis jeg skal mærke rigtig efter er det dog nok mest realistisk at jeg kun vil kunne arbejde 20 ti.

KH
Jette
jetterk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2011, 11:25   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jetterk

Du skriver:
Citat:
De resterende skavanker er påvist ved røntgen billeder, på min læges foranledning
. Der må ved disse røntgen være beskrivelse af dine billeder udført af røngtenafd., tjek lige om også disse er vedlagt af din læge, og om alle disse papirer er i din sag, når du får aktindsigt, og nævnt i din RP til fulde.

Du skriver også:
Citat:
begyndende prolaps på en af nakkehvirvlerne
. Hvis dette er korrekt alene ud fra røngtenbilleder bør du få henvisning til en MR- scanning, således at dette kan klarlægges konkret, og evt. sammenhæng mel. evt. prolaps i nakke og dine vanskeligheder m. armen. Dette ville jeg også få sat i værk umiddelbart, idet det kan også fortælle noget om dine skånehensyn og måske videre behandling el. aflastning, og ikke mindst prognose.

Du skriver også flg.:
Citat:
De har desuden stillet mig i udsigt at der senere på året vil kunne blive en ledig stilling ( på ordinære vilkår) som de gerne ser mig ansat i.
.

Godt at læse du har fundet et godt praktiksted, Ja, det lyder jo fint, men du bør have i mente at det kun er et mundtlig ytring, der ikke holder i byretten. Hvordan vil de stille sig, hvis du ikke kan komme op på 37 timer? Og hvordan vil de stille sig hen ad vejen, hvis du måske får større skånehensyn pga. kombi alder/fysisk?

Det er som du skriver selv, meget vigtigt at mrk. ordentlig efter, finde sig nogle tidspkt.'er hvor man kan se sig selv dybt i øjene og være helt realistisk. Jeg har selv været der, hvor jeg i start af sygdom tænkte: dette er kortvarigt, og jeg er snart på igen, så blev det til: tager lidt mere tid, og sådan har processen gået ned i timeantal til stor sorg for mig, men jeg ville jo skyde mig selv og en kommende arbejdsgiver i foden ved at forgive noget urealistisk. Men jeg ved det er en svær proces, og sikkert sværere når man har haft så langt en arbejdsliv, som du. Man skal jo se sig selv i et andet lys og få finindstillet sin identitetsopfattelse og affinde sig med mindre. Hvilket ikke er nogen nem proces.

Mange hilsner

Gunvor

Ps: det er ikke for at snage jeg stiller alle disse spørgsmål, men dine lægefaglige papirer og du kan til enhver tid sige hands off, men yderst relevant i forhold til at have papirer på dine fysik, som i dit tilfælde kan få en del vægt i din RP. Her vigtigt m. spec.lægeerklæring ikke er af for gammel dato, hvis den er mere end ½ år, bør du måske rundt om spec.lægen igen for at få udtalelse på nuværende progression.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
stop af sygedagpenge stjerne10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 03-06-2013 21:15
Stop af sygedagpenge Patte85 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 14-12-2011 00:00
stop af sygedagpenge og arbejdsgiver siger snart stop! hjælp sophieline Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 8 21-01-2011 06:00
sygedagpenge stop CharlotteV Din historie 10 01-08-2010 21:59
sygedagpenge stop lilleper Alt det andet 16 13-06-2010 22:32




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension