K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-06-2011, 15:24   #1
kastor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2011
Indlæg: 27
Styrke: 13
kastor er ny på vejen
brev til I.Støjberg og arbejdsmarkedsudvalg

Vedlagte er d.d. sendt:
Beskæftigelsesminister
Inger Støjberg.

Vedr. lægekonsulenter og alle andre administrative ansatte læger – de såkaldte ”papirlæger”

Da det beklageligvis kunne se ud til at være en udbredt foreteelse på Christiansborg at undlade at granske lovgivning forud for ”grundige undersøgelser”
tillader undertegnede sig at sende en reminder/kopi af autorisationslovens ordlyd, idet Sundhedsstyrelsens fortolkning er i strid med denne. Dette fremgår med al tydelighed fra 2 forespørgselsdebatter, nemlig:
Besvarelse af spørgsmål nr. 59 (alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 10. december 2007
Samt
Besvarelse af spørgsmål nr. 247 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund¬hed og forebyggelse den 27. februar 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Line Barfod (EL).

For god ordens skyld kommer autorisationslovens ordlyd:
Iht. autorisationsloven :
Stk. 2. Ret til at betegne sig som læge har kun den, der har autorisation som læge.
Stk. 3. Ret til at udøve lægevirksomhed, jf. § 74, har kun den, der har autorisation som læge.

Sundhedsstyrelsens søforklaring om at ”papirlæger” kan arbejde uden for autorisationsloven eksisterer IKKE.

Lægeforeningen oplyser da også medlemmerne på flg. måde:
Iht. Karnov:
- Ved en lægeattest forstås enhver skriftlig udtalelse/papir om en persons sundhedstilstand eller dødsårsag, som udarbejdes til brug i retsforhold. Uden for attestbegrebet falder således epikriser, lægebreve og udskrivningsbreve, som har til formål at sikre god dokumentation og kommunikation om konkrete behandlingsforløb. Juridisk set er der ingen forskel mellem en lægeattest og en lægeerklæring. Lægers erklæringer kan have betydelige retsvirkninger og økonomiske konsekvenser og anvendes fx. hyppigt såvel inden for social- og sundhedslovgivningen som ved stillingtagen til berettigelse til helbredsbetingede ydelser, forsikringsforhold og på arbejdsmarkedsområdet. Der er derfor stærke samfundsinteresser forbundet med lægers attestafgivelse.:
- og
Autorisationslovens § 20, stk. 1 (lov nr. 1350 af 17. december 2008) pålægger derfor under strafansvar læger at udvise både omhu og uhildethed (det vil sige objektivitet) i forbindelse med attestudstedelse.
Afgivelse af urigtig erklæring kan straffes efter straffelovens §§ 162, 163 og 175, stk. 1 (lov nr. 1168 af 6. november 2008). Strafferammen omfatter såvel bøde, hæfte og fængsel i helt op til 3 år. (citat slut)
kastor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2011, 09:47   #2
doggerbanke66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 31-08 2010
Lokation: Nordjylland
Alder: 49
Indlæg: 145
Styrke: 14
doggerbanke66 er ny på vejen
Super
doggerbanke66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2011, 10:55   #3
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Hej Kastor

Super godt!

Har du sendt BÅDE til IS og arb.markedsudvalget? IS omdeler nemlig ikke pr. automatik.

Alle kan skrive til Arbejdsmarkedsudvalget her http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_...U_Kontakt.aspx



Har selv skrevet til dem http://www.k10.dk/showpost.php?p=168525&postcount=9
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-06-2011, 11:31   #4
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Super godt gået Kastor
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 00:27   #5
kastor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2011
Indlæg: 27
Styrke: 13
kastor er ny på vejen
Nyt om brev til IS og folketinget

Da jeg ikke havde modtaget kvittering fra udvalget, ringede jeg til Chr.borg. Sagen har jo været sendt til sundhedsudvalg tidligere (som ikke har ladet høre fra sig!!) og da sagen omhandler "papirlæger" osv. hører sagen under Sundhedsminister ?!!
Jeg prøvede at gøre klart at IS, som beskæftigelsesminister hører under Social- og arbejdsministerie - jo agtede at undersøge konsulenternes arbejdsområder osv. Man fastholdt imidlertid at sagen skulle til sundhedsminister osv. - bø-øh.
Jeg skal lige tænke lidt og overveje/undersøge om ikke kommunernes lands................måske skal involveres,da man jo har ansatte i kommunerne, som ikke - iflg. autorisationsloven - må kalde sig læger.
(jeg har ikke tænkt mig at holde op!!)

Jeg har bedt om kvittering fra IS for modtagelse af brev, men den er endnu ikke kommet - der kan godt gå noget tid, da der kommer mange henvendelser til ministrene. Såfremt jeg ikke hører noget , sender jeg det igen- nå!

Kastor




















s
kastor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 07:21   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Kastor.

Ja, super godt gået.

Har du overvejet at sende kopi til samtlige avisers afd. for politisk stof for derved at få dem til spørge om hvordan det går m. svar på dit skriv?

Og fremover når du sender den slags breve skrive nederst hvilkel aviser du sender et kopi af brevet.

Det kan godt være at din modtagelse af kviteringsbrev tager nogen tid, men så snart CHR.borg og dens afd., herunder mini'er har modtaget et brev skal det være reg., hvorfor det pr. min. må være reg. pt.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 07:24   #7
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Tillader mig lige at proppe mine buttede fingre i sagen

Har d.d. sendt flg. til Arbejdsmarkedsudvalget;

Citat:
Til Arbejdsmarkedsudvalget
 
 
29. juni 2011

 
 
 
 
Vedr. lægekonsulenter ansat i kommunerne


Jeg har på hjemmesiden www.k10.dk fulgt debatten omkring lægekonsulenter. I den forbindelse kan jeg på hjemmesiden http://www.k10.dk/showthread.php?t=18384 læse, at en borger har kontaktet Inger Støjberg desangående.


Set i lyset af, at Inger Støjberg vil undersøge lægekonsulenternes rolle, undrer det mig derfor, at det meget relevante brev fra anden borger, ikke vil blive inddraget, men blot videresendes til Sundhedsministeriet.


Jeg tillader mig derfor at fremsende ordlyden til Arbejdsmarkedsudvalget, idet jeg mener det har relation til lægekonsulenternes virke, og ikke mindst er relevant i forbindelse med en undersøgelse.


Ordlyden er som følger;


Beskæftigelsesminister
Inger Støjberg.

Vedr. lægekonsulenter og alle andre administrative ansatte læger – de såkaldte "papirlæger"

Da det beklageligvis kunne se ud til at være en udbredt foreteelse på Christiansborg at undlade at granske lovgivning forud for "grundige undersøgelser" tillader undertegnede sig at sende en reminder/kopi af autorisationslovens ordlyd, idet Sundhedsstyrelsens fortolkning er i strid med denne. Dette fremgår med al tydelighed fra 2 forespørgselsdebatter, nemlig:
Besvarelse af spørgsmål nr. 59 (alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 10. december 2007
Samt
Besvarelse af spørgsmål nr. 247 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sund¬hed og forebyggelse den 27. februar 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Line Barfod (EL).

For god ordens skyld kommer autorisationslovens ordlyd:
Iht. autorisationsloven :
Stk. 2. Ret til at betegne sig som læge har kun den, der har autorisation som læge.
Stk. 3. Ret til at udøve lægevirksomhed, jf. § 74, har kun den, der har autorisation som læge.

Sundhedsstyrelsens søforklaring om at "papirlæger" kan arbejde uden for autorisationsloven eksisterer IKKE.

Lægeforeningen oplyser da også medlemmerne på flg. måde:
Iht. Karnov:
- Ved en lægeattest forstås enhver skriftlig udtalelse/papir om en persons sundhedstilstand eller dødsårsag, som udarbejdes til brug i retsforhold. Uden for attestbegrebet falder således epikriser, lægebreve og udskrivningsbreve, som har til formål at sikre god dokumentation og kommunikation om konkrete behandlingsforløb. Juridisk set er der ingen forskel mellem en lægeattest og en lægeerklæring. Lægers erklæringer kan have betydelige retsvirkninger og økonomiske konsekvenser og anvendes fx. hyppigt såvel inden for social- og sundhedslovgivningen som ved stillingtagen til berettigelse til helbredsbetingede ydelser, forsikringsforhold og på arbejdsmarkedsområdet. Der er derfor stærke samfundsinteresser forbundet med lægers attestafgivelse.:
- og
Autorisationslovens § 20, stk. 1 (lov nr. 1350 af 17. december 2008) pålægger derfor under strafansvar læger at udvise både omhu og uhildethed (det vil sige objektivitet) i forbindelse med attestudstedelse.
Afgivelse af urigtig erklæring kan straffes efter straffelovens §§ 162, 163 og 175, stk. 1 (lov nr. 1168 af 6. november 2008). Strafferammen omfatter såvel bøde, hæfte og fængsel i helt op til 3 år. (citat slut)


Ovenstående er som nævnt hentet på http://www.k10.dk/showpost.php?p=168435&postcount=1 og dette brev offentliggøres i samme tråd.


På hjemmesiden fremgår det også, at samme borger tidligere har sendt denne henvendelse netop til Sundhedsudvalget, uden at modtage svar herom.


Med venlig hilsen


Lena Michelsen
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 08:28   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Super godt gået begge to.

Det er ellers smart taktik, for at undgå at tage stilling til lægers autorisation ifm rollem som lægekonsulent.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 09:10   #9
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Super FLOT af jer og TAK for jeres indsats
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-06-2011, 12:26   #10
kastor
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-06 2011
Indlæg: 27
Styrke: 13
kastor er ny på vejen
diverse henvendelser

Hvis jeg ikke har nævnt det, er vi to om dette her, jeg som pårørende, min "makker" som patient. Vi har begge været ansatte indenfor
"sundhedsvæsenet" i mange år, kan derfor bl.a. læse patientmateriale - og det er som bekendt ikke ly. . stig læsning på flere fronter!!
Vi här henvendt os flere gange til: DR, TV2, samtlige avisredaktioner. Vi han alene fået respons fra Sjællandske, Slagelse/Korsør/Skælskør-sektion, hvilket bragte en helside af mor her d. 26. nov.2010: Danskerne skal høre om vores korrupte system. Journalisten kontaktede spørgen, Line Barfod (advokat!!!!! -ligesom tidl. sundhedsministerJacob A. Nielsen!!!!), som iflg. avisen ville fortsætte med at stille spørgsmål vedr. "papirlæger". Gad vide hvorlangt hun er kommet med det??

Når man læser spørgsmål og sundhedsstyrelsen SVAR til Folketinget (fra forespørgselsdebatten) forekommer det mig, at ministeransvarlighedsloven er overtrådt?!?
Som man kan se, er der tale om massiv forskning i lovstof, og det næste bliver så: hvilken advokat har lyst til at stikke næsen i dette her?? - når hverken juridiske embedsmænd, ministre eller folketingsmedlemmer reagerer.
(Gad også vide, om man også har opfundet noget der hedder "papirjurister")

Jeg/vi fortsætter - men efter flere års skal der nok følges op med en KANON UNDERSKRIFTSINDSAMLING.
Gentagelse: Husk lige på at samtlige offentligt ansatte (ministre, læger, papirlæger osv.) er "ansat" af skatteborgerne, som betaler deres lønninger.

Her er så lige ministeransvarlighedsloven:

§ 3. Ved anvendelsen af borgerlig straffelovs regler om ansvar for medvirken til en lovovertrædelse skal en minister anses for medvirkende til en underordnets handling, når
•1) han har været bekendt med, at den pågældende handling ville blive foretaget, og har undladt at søge dette hindret.
•2) handlingen har været et nødvendigt eller naturligt middel til gennemførelse af en beslutning, for hvilken ministeren er ansvarlig.
•3) han har fremmet handlingens udførelse ved ikke i rimeligt omfang at føre tilsyn og fastsætte instrukser.

UPS, hr. minister
kastor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Åbent brev til min chef beskæftigelsesminister Inger Støjberg mugge Politik og Samfund 4 15-09-2010 01:34
Til Støjberg Hejdien Fremtiden for fleksjob og førtidspension 49 30-06-2009 22:12
Brev til Inger Støjberg Henrikxxxx Politik og Samfund 4 12-05-2009 20:30
afsendt flg. til Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg FlemmingLeer Fremtiden for fleksjob og førtidspension 16 21-08-2008 18:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension