K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-06-2011, 17:47   #1
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
§ 27, 2 eller § 27, 4

Hejsa

Jeg står for at falde for min varighed af sygedagpenge her den 15 august 2011.
Vi havde rundbordssamtale/møde på kommunen her den 20 juni, hvilket jeg intet referat har fået fra endnu, kan ikke huske alt der blev sagt da jeg var meget dårlig og nervøs.

Der blev snakket en smule forlængelse... men hvad er bedst at håbe på 27/2 eller 27/4 og hvad er forskellen helt præcist mellem de 2 ??

Har som sagt intet fået skriftligt endnu, hvilket stresser totalt.

Kommunen skal vel give en skriftlig besked inden de bare stoppper ens sygedagpenge eller hvad ?

Jeg har ikke været i arbejdsprøvning endnu, men vi snakkede om et afklaringsforløb i mit tilfælde.

Man kan bare blive helt forvirret over de forlængelser håber i det mindste på een.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 18:04   #2
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg fandt det her :


§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.



Måske du kan bruge det til noget !
Pøj pøj
KH
Vibbe
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-06-2011, 21:40   #3
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jasch Se meddelelser
Hejsa

Jeg står for at falde for min varighed af sygedagpenge her den 15 august 2011.
Vi havde rundbordssamtale/møde på kommunen her den 20 juni, hvilket jeg intet referat har fået fra endnu, kan ikke huske alt der blev sagt da jeg var meget dårlig og nervøs.

Der blev snakket en smule forlængelse... men hvad er bedst at håbe på 27/2 eller 27/4 og hvad er forskellen helt præcist mellem de 2 ??

Har som sagt intet fået skriftligt endnu, hvilket stresser totalt.

Kommunen skal vel give en skriftlig besked inden de bare stoppper ens sygedagpenge eller hvad ?

Jeg har ikke været i arbejdsprøvning endnu, men vi snakkede om et afklaringsforløb i mit tilfælde.

Man kan bare blive helt forvirret over de forlængelser håber i det mindste på een.
Hej Jasch,

Det er svært at sige hvilken en af stykkerne det er "bedst" at blive forlænget efter, vær du bare glad for at du evt. bliver forlænget.

Senest 2 uger før sdp. stop skal du modtage en partshøring fa kommunen, dvs. et brev hvori de skriver om du er forlænget eller ej. Du kan sagtens få meddelelse om forlængelsen tidligere end det, det kommer jo an på din sagsbehandler og kommunen.

Forskellen på de to forlængelsesmuligheder er, at kommunen ved 27.4 via lægepapirer eller lign. har fundet at du kan begå dig på det ordinære arbejdsmarked, men altså skal afklares mod fleksjob eller pension. Ved 27.2 vil man blot afklare din arbejdsevne og der kan her stadig være mulighed for at du "returnere" til det ordinære arbejdsmarked.

Hvis du nærlæser dem kan du se det.

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

Om hvorvidt at du får et referat af jeres møde kan du ikke være sikker på, men tag fat i din sagsbehandler og hør hvad resultatet heraf er blevet og hvornår du kan forvente at høre herom. Husk ligeledes at holde så meget af din kommunikation med kommunen på skrift, så er nemmere af følge med.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 11:22   #4
Jesper_dk
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2010
Indlæg: 56
Styrke: 14
Jesper_dk er ny på vejen
Hej jeg er forlænget efter 27 stk 2,men kommer aldrig tilbage til det ordinære arb-marked og kommer heller aldrig op på 37 timer.Der ligger papirer fra speciallæge på dette.
Jeg afventer p.t at komme i arb-prøvning for at se,hvor mange timer jeg kan komme op på men det bliver næppe over 15 timer pr uge og sbh har selv udtalt at det står mellem fleks eller ftp.
Så jeg tror ikke du skal ligge for meget i det,hvad enten det bliver stk 2 eller 4 men være glad for at du bliver forlænget.Held og lykke
Mvh Jesper
Jesper_dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 13:23   #5
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Takker for svarene indtil videre, tror jeg vil skrive en mail til min sb mandag, og så lige høre hende om hun ikke har skrevet referat fra mødet.

Der blev nemlig talt om mange ting, at min sygdom var stationær og det skulle der hentes nyt lægeligt på, speciallægeerkl kom på bane, afklaring - fleks ja mange ting.

Rart at vide hvad der sker inden det er for sent pga varigheden.
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 17:28   #6
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Jasch.

Enteneller har skrevet forskellen af de 2 § ud fra hvad de sigter imod. (Dog glemt et lille "ikke" i §27,stk. 1, 4). Og her fremdrages netop det væsentlige.

Hvis der kan være vanskeligheder med af afklare dig indenfor de 39 uger, som man kan forlænges eft. i § 27, stk. 1, 2, ja så er det rart at have enendu en forlængelsesmulighed eft.flg. denne, nemlig § 27, stk. 1, 4.

Er det derimod helt sikkert du enten skal på fleks el. FP og komunne ikke modsætter sig dette synspkt., ej heller skifter mening midt i vadestet OG det kan nås indenfor 26 uger, ja så er denne paragraf brugbar.

Og i forhold til afklaring er det vigtigt, hvis du mangler lægefaglige papirer i din sag, at du tager forbehold at netop sådan noget kan tage tid pga. ventetid til spec.læger.

Ligesom du får kigget sommerferie og julen med i de ovennævnte uger, idet der eft. mit kenskab normalt går ca. 1 mdr., hvor meget ligger stille og der derfor intet sker i din sag i dette tidsrum, hvorfor det i hvertfald er hensigtmæssigt ikke at disse perioder falder sammen m. indhentning af papirer el. aflsutning af sag.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 20:06   #7
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Jasch.

Enteneller har skrevet forskellen af de 2 § ud fra hvad de sigter imod. (Dog glemt et lille "ikke" i §27,stk. 1, 4). Og her fremdrages netop det væsentlige.

Hvis der kan være vanskeligheder med af afklare dig indenfor de 39 uger, som man kan forlænges eft. i § 27, stk. 1, 2, ja så er det rart at have enendu en forlængelsesmulighed eft.flg. denne, nemlig § 27, stk. 1, 4.

Er det derimod helt sikkert du enten skal på fleks el. FP og komunne ikke modsætter sig dette synspkt., ej heller skifter mening midt i vadestet OG det kan nås indenfor 26 uger, ja så er denne paragraf brugbar.

Og i forhold til afklaring er det vigtigt, hvis du mangler lægefaglige papirer i din sag, at du tager forbehold at netop sådan noget kan tage tid pga. ventetid til spec.læger.

Ligesom du får kigget sommerferie og julen med i de ovennævnte uger, idet der eft. mit kenskab normalt går ca. 1 mdr., hvor meget ligger stille og der derfor intet sker i din sag i dette tidsrum, hvorfor det i hvertfald er hensigtmæssigt ikke at disse perioder falder sammen m. indhentning af papirer el. aflsutning af sag.

Mange hilsner

Gunvor
Hej Gunvor,

Jeg kan så lige ikke finde det ikke der mangler

Bortset fra det, oplever I så også at man ikke må rette mere ??

Ja ferier og helligdage, skal man nok ryge ind i omkring sin sag med kommunen og så er der lægekonsulenten ikke mindst, det eneste man kan gøre er at spørge sin sagsbehandler til status og hvad der sker.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 20:20   #8
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Gunvor, nu har jeg ikke ligefrem min sb på min side, hun er ganske forfærdelig.

Ifølge hende har jeg aldrig været syg og skulle bare raskmeldes lige indtil i mandags, hvor hun fra min egen læge samt kommunens lægekonsulent fik af vide af min sygdom
er stationær og uden behandling.

Jeg lider af vulvodyni og har belastningssyndrom, og jeg ser bestemt ikke migselv tilbage
på arbejdsmarkedet ej heller på fleks og har gjort dette klart for hende, helt fra starten.

Ærgeligt man ikke turde tage den diktafon med til mødet, der blev sagt så mange
gode ting, helt bestemt til min fordel....bare så hun ikke forhaler min sag, og så står man
uden forsørgelse og med håret i postkassen.

Nårh men jeg har møde med hende den 7/7 er godt nok spændt på om hun stadig er ligeså negativ stemt overfor mig, som hun hele tiden har været.......
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 20:35   #9
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej jasch,

Mange sdp. sagsbehandlere er desværre ret kort for hovedet, de har sager der skal "ekspederes", så det er med at holde dem til ilden mht. forlængelse af sdp. for det er meget svært få bevilget.

Hold hende oppe på forlængelse iht. §27.4 hvis du ser at du ALDRIG kommer på det ordinære arbejdsmarked igen. Din lidelse er stationær og det er meget vigtigt mht. forlængelse af sdp.

Vær ikke bange for at tage en diktafon med til møderne, hvis det er det du har behov for, som du siger, så kan du ikke huske hvad der blev aftalt sidst. Ydermere, vær opmærksom på ikke hele tiden af nævne at ftp. er det eneste for dig, sørg for at få sdp. forlænget og arbejd mod en afklaring af dig og din forhåbentlig kommende ftp.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2011, 21:43   #10
Tassi
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 09-08 2010
Indlæg: 1.063
Blog Indlæg: 7
Styrke: 16
Tassi er ved at flytte ind på K10Tassi er ved at flytte ind på K10
Det er mit indtryk, at det er en del sværere at få forlængelse efter §27 stk.1, nr. 4. Omvendt er det også at foretrække (hvis man overhovedet besidder luksus at vælge), da forlængelse efter nr 4 betyder at man skal på ledighedsydelse når sygedagpenge stopper, selvom man ikke er afklaret (at kommunerne ikke retter sig efter dette er så en anden sag)
__________________
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Det vigtigste i livet er ikke om vi falder, men at vi rejser os hver gang, vi gør
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ *
Tassi er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
flexjob eller fp eller ? bmp24 Spørgsmål ang fleksjob 29 26-08-2011 09:57
Udd. på revalidering eller su eller????? Siv Alt det andet 13 13-01-2011 13:46
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15
År eller måneder - kommune eller sundhedsvæsen zuza Det er da strengt ! 3 12-01-2008 15:01




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension