K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2011, 14:56   #1
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
ophør af sygedagpenge

Åh...så kom brevet idag...om den endelige afgørelse om, hvorvidt mine sygedagpenge blev forlænget, og det gør de så ikk!!... surprice.....!!

Mine 52 uger var slut ved udgangen af april, og da min sagsbehandler mildest talt har siddet på sine hænder gennem minimum 2 halvdel af det forløbne år, er jeg ikke afklaret færdig endnu!! LIGE op til slutningen her, blev der sat et forløb på smerteklinik i værk, fordi lægekonsultenten mente at alle behandlingsmuligheder ikke var afprøvet. Fair nok...jeg må igang med afprøvning af smertelindring for min svære fibromyalgi, og piskesmæld. Kommunen udskød den endelige afgørelse om forlængelse, en måned, til de havde modtaget en statuserklæring fra smerteklinikken om fremtidsmulighederne.

Den kom så for nyligt, blev også sendt til mig...man kunne ikke sige hvordan udsigterne var, idet vi end ikke var igang med at afprøve medicinen endnu, men lægen kunne da sige at prognosen ikke var god.

Jeg selv, har gennem hele forløbet valgt at være ærlig og sagt, at jeg bare ikke kan mere!! Hvilket er fuldstændigt sandhed, jeg har kæmpet en kamp om at holde fast i det liv jeg havde, men har nu måtte give afkald på det hele...

Man vil ikke forlænge mig fordi....

1. det ikke er overvejende sandsynligt at jeg kan blive revalideret. Her har de lagt vægt på, at behandlingsmulighederne endnu ikke er udtømte/afklarede og at jeg ikke selv ser mig istand til at vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.

2. de vurderer ikke at en virksomhedspraktik er relevant, ej heller andre afklarende foranstaltninger mhp at klarlægge min arbejdsevne indenfor 39 uger. Her ligger de igen vægt på, at behandlingsmulighederne endnu ikke er afklarede eller påbegyndte og derfor umuligt at sige noget om effekten heraf, idet prognosen for respondering ad medicinsk vej ikke er god. Der er tillige lagt vægt på, at jeg ikke selv ser mig i stand til at medvirke i afprøvning.

3. Da jeg ikke venter på en lægebehandling der vil kunne føre til en raskmelding indenfor 2 år, og prognosen ikke beskrives som god.

4. der er her lagt vægt på, at det endnu ikke er godtgjort, at jeg ikke kan opnå beskæftigelse på ordinære vilkår, idet behandlingsmulighederne er uafklarede. Der er også lagt vægt på, at jeg ikke selv ser mig i stand til at medvirke i et praktikforløb eller istand til at klare et flexjob.

5. Ikke har en livstruende sygdom

6. ikke har sag om arbdejdsskade

7. de har undersøgt om det er muligt at indstille mig til ftp, men det vurderer de ikke, fordi alle behandlingsmuligheder/ andre muligheder, ikke anses for at være udtømte.

Så skriver de, at jeg er tilbudt længerevarende behandlingsforløb på smerteklinik ( lægen sagde der kunne gå et par måneder, er det længerevarende??) Min arbejdsevne er fortsat uafklaret og yderligere udredning af arbejdsevnen bør pågå. effekten af smerteklinikkens behandling bør afventes, hvorefter der bør tages stilling til videre udredningsforløb. Jeg henvises til at søge kontanthjælp og sagen overdrages til beskæftigelsesafsnittet til videre foranstaltning.

Så efter halvt års stilhed, hvor sagsbehandleren har siddet og sludret lidt om løst og fast og om hvor travlt hun har osv osv...så står jeg sgu nu uden mulighed for indtægt med kontanthjælp, fordi vi har hus og bil... Jeg kunne nemt være færdig afklaret indenfor de 52 uger, hvis hun havde gidet lave sit arbejde!

Hvad gør jeg??? Er totalt i chok, tom indeni, øjnene er store af stress og jeg ser bare hele vores liv på vej ned i stort sort hul...har det rædselsfuldt! Mine kognitive forstyrrelser/nedsættelser er store/væsentlige, så har mere end almindeligt svært ved at finde hoved og hale i det hele, når folk siger...så skal du gøre sådan eller sådan...så klarer jeg ikke at få det handlet ud, for min hjerne roder rundt som bare pokker, kun her på skrift kan jeg skrive det der sker nogenlunde, selvom det er svært og trættende for mig.

Har nogen noget klogt at sige om alt det her?
og tårer fra Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 15:03   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
blev også sur da jeg mistede mine for et år siden
er selv uden indtægt

Den kom så for nyligt, blev også sendt til mig...man kunne ikke sige hvordan udsigterne var, idet vi end ikke var igang med at afprøve medicinen endnu, men lægen kunne da sige at prognosen ikke var god.

det er grunden til du ikke bliver forlænget
fordi kommunen kan ikke vide om du er afklaret inden for 39 uger
der er ikke så meget og sige til det, desværre

når man er delvis uafklaret så er det man mister sine sygedagpenge
men sådan er loven desværre lavet
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 15:10   #3
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Jeg er totalt grædefærdig over udsigten til at miste alt hvad vi har nu, vi kan ikke sidde i huset med kun min samlevers indtægt, bilen kan klart slet ikke undværes, for jeg kan ikke gå mere end ca 10-15 min. Er ved at kaste op af bare afmagt....

der kan jo gå lang tid før alt kan vende....først klarhed fra smerteklinikken, så sikkert også klarhed fra den terapi kommunen har bedt om at jeg henvises til, med ventetid på forsamtale på 4 mdr. og så først herefter en arbejdsprøvning...er sgu da død af sult længe inden...og min arme lille familie som totalt uforskyldt er røget lige med ned i samme ****ehul, uden at kunne gøre noget...

Mrtv, hvem sagde det om prognosen ikke god, til dig? Smerteklinikken? pyha, de er så søde derinde, og lægen har jo ret i det han skriver....hvad kunne han have skrevet anderledes?? Løjet og skrevet at jo jo, prognosen er fandme super god du....grrrrrrr
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 15:22   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Fibro,

Det er noget l..., når de fjerner ens eksistens grundlag, men du er nødt til at følge trop med en klage over sdp. stop. Heri kan du udemærket indføje at der ikke er sket meget fra kommunens side af undervejs.

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

Jeg tænker lidt på §27 stk. 3 som dog er 2 x 52 uger, men jeg tror desværre at den erhvervsmæssige beskæftigelse man skal kunne vende tilbage til er det ordinære arbejdsmarked, men den er måske værd at pege på i forbindelse med en klage !!?

Er der på noget tidspunkt sagt at du ALDRIG kommer på det ordinære arbejdsmarked (igen) ? I såfald kunne man også ty til §27 stk. 4 for afklaring mod fleks eller ftp.

Det er dog meget svært når ens lidelse ikke er stationær, jeg røg selv ud i 2007 da en psykiater skrev at jeg ikke måtte arbejdsprøves. Først i 2008 startede jeg afklaring op og er stadig igang hermed, dog skulle det gerne snart slutte med en ftp.

Du er som sagt nødt til at følge trop, klag og sdp. stop og forfølg din videre afklaring på kh, som du så forhåbentlig er berettiget til ? ER du i fagforening er det en god idé at få fat i dem og få hjælp til at styre din sag videre frem.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 15:27   #5
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Den § EE henviser til er til ordinær beskæftigelse eller rettere: på samme niveau som man var før man blev sygemeldt. Så altså hvis det er nedsat tid, så er det det målet er og hvis det er fuld tid, er det det målet er osv.

Men ellers ja så klag!

Mht kontanthjælp, så er hus og bil ikke nødvendigvis nogen hindring for at få KH medmindre I har friværdi? Jeg er ikke helt inde i reglerne da jeg ikke selv har søgt fordi jeg på forhånd ved jeg ikke kan grundet ægtefælles indkomst, men når du ikke er gift og hvis I ikke har friværdi og bilen ikke kan sælges for mere end I skylder, så mener jeg altså godt du kan få alligevel....
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 16:00   #6
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
sikke noget l...

Men har du søgt kontanthjælp. Det syntes jeg du skal prøve, for det er ikke udelukket at du kan få det, har selv engang fået det selvom jeg har hus og det alene står i mit navn. De spurgte ikke engang til det.
At du har bil er heller ikke sikkert har nogen indflydelse, såfremt du skal bruge den for at komme rundt og det ikke lige er en spritny Mercedes, så forhør dig.

Sender et og håber det bedste for dig
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 16:01   #7
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
selvfølgelig skal du klage som de andre skriver
men når man er rimeligt uafklaret, så skal du ikke regne med at få medhold
selvom jeg havde været i arbejdsprøvning og lægepapir på nedsat funktionsevne og ingen
behandlingsmuligheder. så fik jeg alså ikke medhold
du bliver nødt til at presse på, så dine behandlingsmuligheder så hurtig som muligt bliver afdækket.
jeg har brugt det sidste år på og lukket huller, skal til samtale i morgen på kommunen
så må vi se hvad der så mangler. har søgt pension en gang og fik afslag
alt hvad der stod i begrundelsen er afdækket

min point er
kommunen er ligeglade, de har masser af tid. Så du skal presse på og banke på
så du kan blive afklaret så hurtig som muligt.
først når dine behandlingsmuligheder er fuldt afdækket
kan der blive tale om en arbejdsprøvning
ellers dur den ikke
regner selv med en ny arbejdesprøvning i forbíndelse med flex eller pension
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 16:43   #8
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
EE, Ja, der skal skrives klager, også over den langsommelige sagsbehandling, som min læge allerede har sendt en klage op til sygedagpengeafsnittet over! Ved ikke, hvordan reaktionen på den klage har været...et par uger siden den blev sendt til dem.

Jeg kommer ikke tilbage på det niveau som før, er aldeles mør og kan ikke hænge sammen til selv det mindste, derfor har jeg jo været ærlig ( sikkert FOR ærlig) og sagt igen og igen, at jeg simpelthen ikke klarer det pga alle de daglige smerter. Men nej, ingen har skrevet det endnu!

Svær fibromyalgi er jo en stationær og varig lidelse, men mangler ord på et stykke papir om det! Måske smertelægen skriver det, efter endt afprøvning af medicin, ved ikke om det er nok...?

de skriver jo at det ikke endeligt er afgjort hvorvidt jeg kan vende tilbage på ordinære vilkår, idet behandlingsmulighederne er uafklarede...komplet latterligt at tro, at HVIS der skulle være en smertelindring, så kan jeg igen arbejde 20 timer om ugen som før...mine kognitive funktioner giver store vanskeligheder og disse har de ikke ville sende mig i træning med for måske at bedre tilstanden, det er jo dyrt! Intet kan bedre den tilstand ellers...men har jo ingenting på skrift derfor om, at tilstanden er varig og stationær. men det er jo dem der ikke vil betale!!
Så altså, tilbage som før, med både problemer i hovedet og hele kroppen i smerter...nej

som jeg lige ser det, kan jeg ikke se, hvad der skal kunne forlænge mig, udfra det de skriver som grunde... Fibro
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 16:50   #9
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Håber og engager...

Ja jeg må igang med at forsøge at søge den kontanthjælp, uanset om jeg får den eller ej, skal jeg jo over og registreres i deres system vel...så jeg kan kæmpe videre med dem! Ok, det lyder da fint at man måske har en lillebitte chance for hjælp fra den kasse....må forsøge!

Hvordan er det med den kontanthjælp...er man så egentlig raskmeldt og skal deltage i aktivering osv osv??

Ja jeg er ved at blive mere klar over, at man selv skal skubbe på for en afklaring, men kors hvor svært, når det pokkers terapi, som INGEN forstår jeg skal i, har lang ventetid...ved ikke hvordan jeg skal skubbe på

Har iøvrigt ikke fået min ressourceprofil endnu...modtog lige op til påske en arbejdsevnejournal som jeg sku komme med rettelser til, og den sku afleveres 1. dag efter påsken!! Fik ikke et ben til jorden mht at få udskudt aflevering af den, så jeg kunne søge hjælp hos nogen, alt var jo lukket! Hun fik den tilbage til tiden, med egne kragetæer til rettelser...fik besked på at hun var ved at indarbejde mine svar i profilen, som jeg ville modtage få dage efter. INTET set eller hørt til den siden!! Er det ok/lovligt iforhold til sdp stoppet??
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2011, 22:58   #10
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
hej fibro

åh hvor jeg kender den situation du står i.

sender dig n masse selvom det ikke hjælper på økonomien

tror vi kommer fra samme by.
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ophør af sygedagpenge JesperR Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 21-07-2013 13:24
Ophør af sygedagpenge AnneLilly Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 28-12-2012 22:00
Ophør af sygedagpenge AJT Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 19-02-2012 09:39
Sygedagpenge ophør? FightForIt Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 9 29-03-2011 10:15
Ophør af sygedagpenge. Amy Alt det andet 0 28-10-2010 13:31




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension