K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2011, 14:09   #1
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
varslingsregler vedr. sygedagpengestop

Er kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg læser reglerne rigtigt.

Men har jeg forstået det ret, at man skal varsles mindst 2 uger i forvejen, hvis de vil stoppe ens sygedagpenge. Således at såfremt de ville stoppe dem her med udgangen af maj måned, så skulle jeg være varslet på nuværende ?

Spørger fordi der i mit sidste brev stod at jeg var forlænget efter § 27.4 indtil videre til udgangen af maj måned, men at man efter denne højst kunne forlænge i 26 uger. Og har så ikke hørt noget siden.
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 19:55   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Engager,

Du har fuldstændigt ret i at man skal varsles/partshøres senest 2 uger før sdp. stop, dette iht. §7 a.

§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

Det lyder rigtigt godt med din forlængelse, men du skal sørge for at få den på skrift fra kommunen af, det skal de have tid til.

Mail til din sagsbehandler herom, det har de det fint med og så har du det også på skrift.

Held og lykke.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2011, 20:00   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af engager Se meddelelser
Er kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg læser reglerne rigtigt.

Men har jeg forstået det ret, at man skal varsles mindst 2 uger i forvejen, hvis de vil stoppe ens sygedagpenge. Således at såfremt de ville stoppe dem her med udgangen af maj måned, så skulle jeg være varslet på nuværende ?

Spørger fordi der i mit sidste brev stod at jeg var forlænget efter § 27.4 indtil videre til udgangen af maj måned, men at man efter denne højst kunne forlænge i 26 uger. Og har så ikke hørt noget siden.
Altså fortæller brevet, at du nu efter 1 år "indtil" videre skal forlænges efter § 27 nr. 4 men først ved udgangen ved maj ved man, om man kan forlænges med de 26 uger? Jeg er noget forvirret....

Jeg ville bede dem forklare hvad der egentlig står i brevet. Om der er tale om varsling på stop af sygedagpenge eller ej, ELLER om de HAR afgjort, at du skal forlænges efter den paragraf....

Jeg kan slet ikke fordrage den der "indtil videre"... Hvis de klart siger, at du skal forlænges efter § 27 4, så skal du ikke varsles 14 dage før. Fordi du netop fortsætter på ydelsen... (som de afgør).

Du må lige finde ud af, hvad de egenligt mener i det brev.

Eller var de 26 uger de uger du er i nu? Og slutter i udgangen af maj? (det er lidt svært at finde se ud fra kun 1 indlæg, hvor du er henne i forløbet)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 00:18   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Stk 4; er netop 26uger, men da de med dette har anerkendt at din lidelse begrunder at du ikke kan vende tilbage til ordinært arbejde, SKAL de tilkende dig enten fleks eller pension, inden stop af sygedagpenge.

Men er at der nylig er kommet en P-afgørelse fra Ankestyrelsen, vedr dette. Prøv en gang at tjekke.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 06:13   #5
engager
Hvor skulle jeg ellers være
 
engagers avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: fyn
Alder: 58
Indlæg: 143
Styrke: 14
engager er ny på vejen
Til forklaring jeg har brugt de 52 uger, blev så forlænget efter stk. 2 39 uger da de skulle have en arbejdsprøvning. Denne har jeg så fået og blev derefter forlænget efter stk. 4, hvor jeg så har brugt de 8 uger nu.

Men det var fordi min SB skrev, at jeg foreløbig blev forlænget til udgangen af maj, da hun forventede svar på en neuropsykologisk undersøgelse i starten af maj måned. Og så står der:
Det skal bemærkes at dagpengeudbetalingen efter denne regel maks kan forlænges i op til 26 uger.

Og så er jeg jo så i tvivl om hvorvidt at jeg så bare kører videre på de 26 uger når jeg ikke er varslet stop på nuværende tidspunkt.

Hold op hvor kunne jeg godt snart bruge en afslutning på alt det her, så man ikke hver måned skal gå og tænke på om der nu går penge ind, så man kan betale sine regninger.
engager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 08:57   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hvis ikke du har hørt fra din sagsbehandler så kan du forvente at de fortsætter jeg syntes at du skulle prøve at læse det her http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

der fremkommer det også tydeligt hvad du kan forvente og hvordan de skal forholde sig hvis og så frem de vil stoppe dine sygedagpenge , der er nogen ting der skal være opfyldt i loven før de kan stoppe dine sygedagpenge også selv om du er forlænget ud over den tid du kan forlænges ...

Når man er i tvivl er det en god ide lige at skrive til sin sagsbehandler, feks ved du at din sagsbehandler går og venter på en status fra neuropsykologisk så det smarteste du kan gøre er at skrive til hende og få en opdatering på hvor din sag ligger nu og hvad du nu kan forvente og desuden skal din ressourceprofil opdateres og være helt up too date inden de kan lukke for dine sygedagpenge ikke sagt at de ikke vil prøve alligevel (har vi desværre set flere gange ) men et eller andet sted så er det om at få gang i din sagsbehandler og jo mere mans om borger selv gør opmærksom på og jo mere man holder dem til regler og ikke bare lader stå til , jo større chance er der for at man får en god sag og godt sagsforløb (desværre havde jeg nær sagt for det er sq for dårligt at det skal være sådan )
  Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 12:19   #7
undertegnede
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Indlæg: 136
Styrke: 14
undertegnede er ny på vejen
HVIS du er forlænget efter en tidsbegrænset forlængelsesregel, fx. stk 2, eller stk 4, stoppper dagpengeudbetalingen ALTID fra denne dato uanset om kommunen har overholdt regler om partshøring, ressourceprofil, pligt til at vurdere fleksjob, pension og andre forlængelsesmuligheder.

ALTID!

Det bedste du kan håbe på i sådan et tilfælde er at kommunen faktisk ikke er klar over dette og lader dagpengene løbe (en "administrativ forlængelse - hvilket i realiteten er ulovlig) indtil de træffer endelig afgørelse om yderligere forlængelsesmuligheder..

re: det du har skrevet idag, så kan kommunen ikke tidsbegrænse en forlængelse mere end loven foreskriver. Dvs. at hvis du er forlænget efter § 27, stk. 4, så er du forlænget i op til 26 uger, hvilket betyder, at du er forlænget alle i 26 uger medmindre kommunen efterfølgende konkret træffer afgørelse om at du ikke opfylder forlængelsesbetingelsen ( hvilket godt kan ske inden de 26 uger er gået)

Sidst redigeret af undertegnede; 24-05-2011 kl. 12:24.
undertegnede er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 23:12   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der SKAL være truffet en afgørelse af enten fleks eller pension, inden fratagelse af sygedagpengene, da kommunen allerede har vurderet at du tilhører en af grupperne.

Se Ankestyrelsens P-afgørelse.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-05-2011, 23:54   #9
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
HVIS du er forlænget efter en tidsbegrænset forlængelsesregel, fx. stk 2, eller stk 4, stoppper dagpengeudbetalingen ALTID fra denne dato uanset om kommunen har overholdt regler om partshøring, ressourceprofil, pligt til at vurdere fleksjob, pension og andre forlængelsesmuligheder.

ALTID!

Det bedste du kan håbe på i sådan et tilfælde er at kommunen faktisk ikke er klar over dette og lader dagpengene løbe (en "administrativ forlængelse - hvilket i realiteten er ulovlig) indtil de træffer endelig afgørelse om yderligere forlængelsesmuligheder..

re: det du har skrevet idag, så kan kommunen ikke tidsbegrænse en forlængelse mere end loven foreskriver. Dvs. at hvis du er forlænget efter § 27, stk. 4, så er du forlænget i op til 26 uger, hvilket betyder, at du er forlænget alle i 26 uger medmindre kommunen efterfølgende konkret træffer afgørelse om at du ikke opfylder forlængelsesbetingelsen ( hvilket godt kan ske inden de 26 uger er gået)
Undertegnet NEJ ... gider du ikke godt lade være med at være så bombastisk i dine udmeldinger, der altså love der skal holdes og nej hvis kommunerne bare kunne gøre det på den måde så var der sq ingen ko på isen og ingen ville få behandlet deres sager ..

Popia gider du ikke lige linke til den ankeafgørelse du snakker om så undertegnet selv kan se den ???

undertegnet læs loven

§ 28. Før udbetalingen af sygedagpenge kan ophøre på grund af varighedsbegrænsningen, jf. §§ 24 og 27, skal kommunen anvende arbejdsevnemetoden i form af beskrivelse, udvikling og vurdering af en persons arbejdsevne med henblik på at undersøge, om den sygemeldte er berettiget til revalidering, visitation til fleksjob eller førtidspension.

nå fandt selv lige en afgørelse


Det var en retlig mangel, at kommunen ikke havde udarbejdet en ressourceprofil, inden den traf afgørelse om at standse udbetalingen af sygedagpenge efter varighedsbegrænsningens indtræden.

Nævnet tiltrådte kommunens afgørelse og begrundede afgørelsen med, at ingen af forlængelsesbetingelserne var til opfyldt. Nævnet bemærkede, at kommunen burde have udarbejdet ressourceprofil inden afgørelse, men efter en konkret væsentlighedsvurdering fandt nævnet ikke, at tilsidesættelse af denne garantiforskrift medførte ugyldighed.


Sagen blev behandlet i principielt møde som supplement til D-7-05 med henblik på afklaring af praksis ved stop af sygedagpenge efter § 22, stk. 1 uden brug af ressourceprofil



Afgørelse:

Sagen hjemvistes til kommunen til ny behandling og afgørelse.


En afgørelse om, at der ikke var mulighed for forlængelse af sygedagpengene forudsatte at kommunen vurderede de enkelte muligheder og til brug herfor skulle der udarbejdes en ressourceprofil.



link til afgørelsen

http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...2%a7+28&page=2

Sidst redigeret af Hejdien; 25-05-2011 kl. 00:05.
  Besvar med citat
Gammel 25-05-2011, 00:04   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg mener at den er et par mdr gamel.

Husker bare hovedpunkter i den.

Næste gang jeg tjekker, ser jeg efter den.

men dog at den også har være omtalt her på siden før.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Møde med SB vedr. sygedagpengestop. Kid2 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 08-10-2012 12:34
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
sygedagpengestop og § 17 køkkenleder Alt det andet 0 10-06-2010 22:19
Sygedagpengestop? Jørgine Spørgsmål ang fleksjob 32 16-12-2009 00:20
Sygedagpengestop giraffen Alt det andet 7 19-08-2009 13:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension