K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-08-2007, 22:57   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation Fra januar 2008 - pension og fleksjob m.v.

Nogle udvalgte citater fra "Ny chance til alle".

Der står en masse om samarbejde med læger.

Men også det her, som vist er nyt:

de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig

Bliver det NEMMERE at få pension fra 2008?

Og er fleksjob så et job på MINDST 25 timer?

Jeg har IKKE nærlæst det, da det er MEGET LANGT, men vil det sige, at man skal have pension, hvis man IKKE kan aktiveres i mindst 25 timer fremover?


Citat:
Samarbejde med behandlingsinstitutioner og læger

At kombinere dialogmøder med foredrag eller andet, der kan tiltrække lægerne – og på disse møder klart kommunikere til lægerne, at der kan tages skåne-hensyn ved aktivering m.v.At gennemføre en aktiv opsøgende indsats over for borgerne, fx hvor sagsbe-handlerne én gang ugentlig tager ud og møder forskellige praktiserende læger.At gennemføre kvalitetstjek og opfølgning på utilstrækkelige lægeerklæringer med det formål at sikre, at lægerne giver præcise og anvendelige anvisninger iforhold til borgernes skånebehov, – og endvidere forebygge at lægerne syge-melder borgerne uden videre. Afholdelse af rundbordssamtaler mellem borger, læge og kommune, som sikrer gensidig udveksling af viden og forståelse af hinandens vurdering – og som samtidig forhindrer borgerne i at spille læge og kommune ud imod hinanden. Inddragelse af lægekonsulent i de konkrete sager, således at den lægefaglige vurdering inddrages i sagsbehandlingen og integreres i den beskæftigelsesret-tede indsats.•

Anbefaling # 5: At Styrelsen nøje følger udviklingen i antallet af førtidspensionister op-gjort på kommuneniveau, så der kan rettes fokus mod eventuelle kommuner, hvor en stor del af målgruppen overgår til førtidspension. Evalueringen viser, at initiativet kan forventes at resultere i, at en del af målgruppen vil overgå til førtidspension. Et foreløbigt, forsigtigt skøn ud fra spørgeskemaundersøgelsen tyder på, at det kan komme til at omfatte hver ottende borger i målgruppen. Det kan væreen hensigtsmæssig udvikling, målgruppen taget i betragtning, men evalueringen viser end-videre, at de økonomiske incitamenter – naturligt nok – spiller en afgørende rolle for kom-munernes tilrettelæggelse af indsatsen. Af den grund er det således også væsentligt at holde sig for øje, at incitamentet for kommunerne til at indstille borgere til førtidspension – med ændringen af refusionsreglerne – er blevet større, givet at de borgere, der indstilles til førtidspension, typisk vil være vanskelige at få og fastholde i aktivering i minimum 10 ti-mer (fra 1. januar 2008 25 timer) ugentlig. Det er dog samtidig væsentligt her at pointere,at tilkendelse af førtidspension naturligvis forudsætter, at personen opfylder betingelserne herfor.

37 pct. af borgerne imålgruppen ikke er tilgængelige for en aktiv indsats.De kvalitative datakilder indikerer, at der især er en del borgere, der er under udredning tilførtidspension, og som af den grund ikke skal i et beskæftigelsesrettet tilbud, men i stedetskal igennem et afklaringsforløb. Tabellen nedenfor viser blandt andet, hvor stor en andel af målgruppen kommunerne vur-derer, vil blive indstillet til førtidspension.

Det fremgår af tabellen, at langt hovedparten af kommunerne – godt 70 pct. – skønner, at mellem 1 og 25 pct. af borgerne i målgruppen vil blive indstillet til førtidspension. En tred-jedel af kommunerne vurderer, at andelen ligger mellem 1 og 10 pct., mens knap 40 pct.skønner andelen til at ligge mellem 11 og 25 pct. I knap 20 pct. af kommunerne er det dog skønnet, at den andel af deres målgruppe, der vil blive indstillet til førtidspension, udgør mellem 26 og 50 pct.
Det er absolut interessant læsning om, HVAD DER SKER FRA 2008!!!!

http://www.nychance.dk/graphics/docu...t_120307-4.pdf
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 22:19   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Exclamation

Af hensyn til Razmo, peacock, lena og andre har jeg villet fremhæve denne tråd igen, da den, som vi nærmer os den 1. januar 2008, nu er mere aktuel end før.

Det bliver interessant at se, om der bliver bunke-visiteret til førtidspension.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 22:39   #3
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Ja jeg kan fortælle at her i vores komunne er der mange der står til pension inden 31-12
ca. 25 hvoraf nogen kun kan arbejde omkring de 12 -15 timer.
nogle af dem har aldrig været i arbejdsprøvning, de skal så på et værksted, ja ved så ikke om de er startet men det skulle vare 4 uger. Andre har ikke fået skrevet resseurce profil, det skal så også laves, men af privat aktør.
Ja og andre igen har ikke fået den opdateret.
Så jeg er spændt på at se om de når det.
Samtid kan jeg som noget nyt her i komunnen fortælle at der ikke bliver brugt lægekonsulent.
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 22:51   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvordan ved du alt det? Har det stået i avisen?

Vil du fortælle, hvilken kommune det er?

Private aktører må mig bekendt ikke skrive ressourceprofiler.

Det er intet krav, at kommunerne bruger lægekonsulent, men da interessant at høre, at det findes nogle steder.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:05   #5
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Hej zuza
nej det er ikke noget der har stået i avisen, jeg ved det fordi jeg står midt i det, har haft ringet til min fagforening, jo de må gerne skrive den.
Jeg vil helst ikke skrive hvad det er for kommune her.Men jeg tror webmaster ved det, men kan ikke huske om jeg skrev det til ham.
Men kan skrive det til dig privat hvis du ønsker det.
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:26   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det er ok, Beani. Du behøver ikke at skrive kommunenavn.

Men til gengæld vil jeg bede dig om noget.

Vil du lægge en lovparagraf, hvor der står at det er lovligt, at private aktører skriver ressourceprofiler?

Jeg er altså meget i tvivl, om private aktører må skrive ressourceprofiler.
Hidtil har vi kun kunnet finde bl.a. ankestyrelsesafgørelser om, at "det er en myndighedsopgave, der ikke må uddelegeres".

Vi har haft en længere tråd om, at det jo er meget private - personfølsomme - oplysninger, det handler om.

Socialnørden mener heller ikke, at det er lovligt.

Men kommunerne er åbenbart fuldstændig ligeglade med borgerne... de kæmper for at få budgetterne til at hænge sammen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:26   #7
Peacock
Skal snart betale husleje på K10
 
Peacocks avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-10 2006
Lokation: Sæby
Alder: 48
Indlæg: 774
Styrke: 18
Peacock er rigtig godt på vej
ja det er i hverfalde ikke Frederikshavn kommune det kan jeg i hverfalde sige HAHA !!


håber der snart er lys for ude. for alle os der sidder fast i systemet
og der kan komme en bedre sagsbehandling og mere respekt og mere menneskelighed og så er det lige meget hvad ydelse man er på.

jeg kan i hverfalde mærke forskel fra da jeg var på sygedagpenge og så nu på kontanthjælpen.

i sær når den, man snakker med på kommunen, ikke ved baggrunden til man er på kontanthjælp
__________________
Kram fra Peacock
Er systemet til for at hjælpe syge borgere ?
eller er systemet til for at gøre tilværelsen endnu mere uudholdelig end den er i forvejen, når sygdommen plager ?
Peacock er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:40   #8
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tak for link'et til dette Zuza! ... Det er virkelig noget er gør, at man har lidt mere mod på at tage tyren ved hornene i det nye år... eller skal jeg snarere sige "Tage Hjorten ved hornene!"?
  Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:50   #9
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Hej Zuza
Nej det kan jeg desværre ikke men jeg har spurgt socialchefen,Jeg spurgte om hvilke kompetancer de havde til det og om det var lovligt han svarede at det havde de givet lov til, ja så var den ikke længere. Komunerne kan ikke selv nå det inden deadline.
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2007, 23:52   #10
beani
Føler sig hjemme på K10
 
beanis avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2005
Indlæg: 37
Styrke: 19
beani er rigtig godt på vej
Glemte lige kik på det jeg har skrevet om private aktører, jeg er heller ikke tryg ved det.Men det er dem der bestemmer.
beani er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
fleksjob og §17 om pension lillesine Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 01-07-2013 12:32
Fleksjob 2008 Løvetand Spørgsmål ang fleksjob 3 17-07-2008 19:03
Ny bekendtgørelse 1. marts 2008 - fleksjob zuza Nyt om loven 11 20-06-2008 18:40
Hjerteproblemer ignoreret - Ret og Pligt 21. januar 2008 zuza Lægekonsulenternes Rolle 0 21-01-2008 15:27
Andre aktører 1. januar 2008 zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 2 08-08-2007 19:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension