K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-04-2011, 11:41   #1
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ingen må tvinge lykkepiller i arbejdsløse

Overskriften fra Avisen.dk fra i forgår efter samråd på Chr.borg:

Citat:
Kommunernes sagsbehandlere kan ikke proppe lykkepiller ned i halsen på dagpengemodtagere med truslen om, at dagpengene ellers ryger.

Det slog beskæftigelsesminister, Inger Støjberg (V) og indenrigs- og sundhedsminister, Bertel Haarder (V), i dag fast på et samråd på Christiansborg.

Det var blandt andet folketingsmedlem Lennart Damsbo Andersen (S), der indkaldte de to ministre i samråd. Han mener især, der er behov for, at ministrene præciserer over for kommunerne, at det udelukkende er praktiserende læger og speciallæger, der kan ordinere medicinsk behandling.

"Vi ved, at der i nogle kommuner er en tendens til, at lægekonsulenter har fået en al for stor magt, og at det i nogle tilfælde ender med, at det er kommunens konsulent, og ikke lægernes anvisninger, der ligger til grund for de behandlingskrav der stilles dagpengemodtagerne," siger Lennart Damsbo Andersen ril Newspaq.

Der er blevet indkaldt til samråd i forbindelse med, at DR har kunnet afsløre, at visse kommuner tvinger sygedagpengemodtagere til at tage lykkepiller.

Men dagpengene kan stadig forsvinde, hvis en borger nægter at tage imod den behandling, en læge har anbefalet. Det siger sygedagpengeloven. Og det stod indenrigs- og sundhedsminister, Bertel Haarder, ved.
læs resten af artiklen på flg. link: http://avisen.dk/ingen-maa-tvinge-ly...se_145587.aspx
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 30-04-2011 kl. 11:48. Årsag: dato
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 12:03   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Men dagpengene kan stadig forsvinde, hvis en borger nægter at tage imod den behandling, en læge har anbefalet

det synes jeg også er fint nok, når det vel at mærke er "rigtig læger"

den holder bare ingen steder hvis en lægekonsulent anbefaler noget, som ingen andre læger har skrevet i sagen.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2011, 12:44   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Her er videre meget oplysende video fra Åbent Samråd i Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg den 28. april 2011, om der er lovgivning for kommunal tvang i valg af behandling af sygemeldte.

Bertel Haarder og Inger Støjberg svarer på spørgsmål om kommunal tvang i valg af behandling af sygemeldte er lovligt jf. sygedagpengelov:

Det er ikke lovmedholdeligt:

http://www.ft.dk/webtv/video/20101/a...px?as=1#player

Det er altid behandlende læge - efter patients eget frie valg af læge - praktiserende læge/speciallæge - der i samråd med patient afgør behandling - understreger Bertel Haarder - jf. sundhedslov.

Sidst redigeret af Katharina; 30-04-2011 kl. 12:54.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 10:37   #4
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Tusinde tak, Katharina for at ligge link ud til videoptagelse af dette vigtigt møde i Samråd af 28 april.

Jeg har pt. ikke de store evner til at finde ting. Og var derfor glad for den lette vej til at se netop disse sprøgsmål blive besvaret.

Efter at have set og hørt de 2 mininsters svar sidder jeg dog stadig tilbage med manglende afklaring omkr. flg.:

1. anerkendelse af de omtalte 100 sager kun er toppen af isbjerget, idet mange ikke orker el. tør klage over sådanne afgørelser.

2. beskæftigelsesmininsteren udtryk for at klagesystemmet virker - uden at nogen fortæller, hvor lang tid dette klagesystem er om at behandle sagen.

3. såvel mininstre som de 4 personer m. spørgsmål er åbenbart helt uvidende om, at en person på SDP ved en afgørelse og derpå anke, jo står uden SDP indtil sagen er afklaret i enten BAN el. Ankestyrelsen - hvilket jo ikke drejer sig om et par mdr. afhængig af SDP-modtageres forhold står vedkommende måske helt uden øk. midler indtil sagen er afgjort, hvis de er "heldige" kontanthjælp.

4. Indenrigs- og sundhedsmininster B. Harder meget snævre syn på ordet tvang, som han kun ser i et lovmæssigt psykiatrisk tunnelsyn. Når virkeligehedens praksis ude i kommunerne vidner om det pres (jeg vil tillade mig at kalde det kompulsiv tvang, uanset mininsterens holding) man sætter en modtager af SDP under, når SB el. lægekonsulent udtaler sig om, at man enten ikke kan modtage SDP, hvis man ikke tager en el. anden form for behandling el. at behandlingsmulighederne ikke er udtømte eft. deres mening. Borgeren, som modtager SDP, får i samme åndedrag, at vide at kassen dermed bliver smækket i, ja, nogle SB'ere hentyder direkte til "hullet". Alene anvendelse af termen "hullet", og at man forudsætter at andre ved hvad dette betyder, illustrerer jo udmærket, at der er en praksis for dels kompulsiv tvang og dels at denne praksis ikke er enkelttilfælde, idet termen og brugen af den jo ellers ikke ville forudsættes anvendt/forstået af såvel afsender som modtager.

5. Beskæftigelsmininster I. Støjberg manglende vilje til konkret på Ö. Z. Cekiz opfordring til at indskærgpe såvel SB som lægekonsulenter, at praksisen omkr. denne kompulsive tvang ikke er lovlig. Når dette forekommer må man jo konkludere, at KL ikke evner at løfte denne opgave, ellers ville praksis jo ikke opstå. Hvorfor jeg klart mener, at det er mininsterens ansvar, at sørge for KL løfter denne opgave, og ikke bare nævne det på førstkommende møde m. KL.

Jeg synes, det er fint, at dette spørgsmål omkr. "lykkepiller" og at det er en læge (herunder ikke lægekonsulenten), som har ordinationsretten til dette. Men jeg synes også, at alle deltagende medlemmer vidende om manglende kendskab til den faktiske praksis, der foregår ude i kommunerner, og det pres, som SDP-modtagere kan føle sig underlagt m. alle de varianter af afvisende afgørelse vi bl.a. ser her på siden.

For bare at nævne nogle: behandlingsmulighederne er ikke udtømte (f.eks. du har ikke afprøvet samtlige lægemidler), lægekonsulenterne anerkender ikke diagnose udstedt af såvel prak.læge el. spec.læge ect.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 07-05-2011 kl. 10:41. Årsag: stavning
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 16:57   #5
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg undrer mig lidt over, hvordan det her foregår. Jeg mener, pillerne er på recept og den kan kommunen vel ikke udskrive? En lægekonsulent har vel ikke behandlingsret?

Jeg går da ikke ud fra, at nogen som helst læger kunne finde på at udskrive medicin blot fordi en kommunal medarbejder/lægekonsulent vil have det?
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 17:12   #6
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Jeg undrer mig lidt over, hvordan det her foregår. Jeg mener, pillerne er på recept og den kan kommunen vel ikke udskrive? En lægekonsulent har vel ikke behandlingsret?

Jeg går da ikke ud fra, at nogen som helst læger kunne finde på at udskrive medicin blot fordi en kommunal medarbejder/lægekonsulent vil have det?
Fordi pillerne er en behandlingsmulighed, blive disse med en let hånd udskrevet af en psykiater som man blive presset til af kommunen ( af en sagsbehandler ) til at henvende sig til.
Og du kan tro, at de fleste hvis ikke alle psykiatere er verdens mestre i at forgifte mennesker med det l***.
Først efter man blive nervevrag og få mange bivirkninger så holder de op med disse forsøg.

http://www.youtube.com/watch?v=IStoy...E01E8975045B75

Sidst redigeret af Karo; 07-05-2011 kl. 17:38.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2011, 18:27   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Ganske rigtigt, Karo.

El. en anden variaant, at mennesket på SDP har en recept, og tager "lykkepiller", men ønsker at holde op pga. bivirkningerne.

Der bliver anvendt alt for mange krumspring i systemmet til at sige: vi stopper SDP'ene. Eller som jeg læste herinde: en SB, der påstod af en arbejdskade kun indbefattede arbejdsulykker og ikke erhverssygdomme. Og man derfor ikke ville forlænge SDP'ene eft. den lovmæssige forlængelse paragraf.

Varianter er utallige, hvis vi ikke kun taler "lykkepiller", hvorfor det havde været på sin plads, at få disse spørgsmål i Samråd bredt mere ud, således at praksis var i overenstemmelse m. lovginvingen, og såvel BAN som Ankestyrelse fik mindre at lave, således at når der i få tilfælde var grund til klage, at man ikke skulle afvente så lang tid på at få en afklaring omkr. hvorvidt Jobcentret havde truffet en korrekt afgørelse. Derfor finder jeg Støjbergs kommentar omkr. at ankesystemmet virker meget lidt fortrøstningsfuldt.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 21:28   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
@karo og gunvor: Jeg er enig i jeres vurdering af forsøg på brug af kompulsiv tvang i kommuner i sygedagpengesager omkring afgørende beslutninger om forståelse af diagnosticering og sygdomsbehandling

- som jf. sundhedslov skulle følges op og afgøres i løbende dialog mellem sygemeldt og behandlende læge - efter patients eget frie valg af praktiserende læge/speciallæge!


Så opfølgning på diagnosticering og vurdering af adækvat behandling ligger hos behandlende læge i dialog med patient - med informeret samtykke om - og med opfølgende vurdering af - virkninger og bivirkninger

- efter patients eget frie valg af praktiserende læge/speciallæge, som han/hun har tillid til og føler sig forstået og hjulpet af med respekt for integritet og med omhu og grundighed

- det siger sundhedsloven - som gælder for alle patienter - inklusive sygedagpengemodtagere.


Det er bekræftet af Inger Støjberg i svar til Per Ørum Jørgensen den 28. marts 2011:

Der skal ved krav om behandling være "tale om en lægefaglig vurdering af, om behandlingen er nødvendig og helbredende. Det er således lægerne, og ikke kommunerne eller politikerne, som skal vurdere, hvornår en behandling er relevant," siger Inger Støjberg.

"Jeg vil gerne understrege, at kravet om at modtage nødvendig lægebehandling udelukkende er knyttet til behandlinger, der klart har betydning for arbejdsdygtigheden, og som forudsættes ikke at være forbundet med en risiko for liv eller førlighed. Det fremgår således af sygedagpengevejledningen, at nødvendig behandling er ”behandling, der klart har betydning for arbejdsevnen og som ikke er forbundetmed en risiko for liv eller førlighed," siger hun videre.

"Men kommunernes afgørelser i disse sager (sygedagpengesager red.) skal selvsagt ske på baggrund af den behandlende læges vurdering af, om der er tale om en behandling, der er nødvendig for at fremme den sygemeldtes helbredelse, og dermed mulighederne for at vende tilbage til arbejdsmarkedet, samt ikke mindst af om behandlingen er forbundet med risiko for liv eller førlighed. Jeg skal her præcisere, at kommunens lægekonsulent ikke på egen hånd kan fastslå, at en borger bør have antidepressiv medicin for fortsat at kunne være berettiget til sygedagpenge," præciserer Inger Støjberg:

http://www.ft.dk/samling/20101/spoer...6006/index.htm

Så: Lovgivning om diagnosticering og vurdering af adækvat behandling af sygdomme er klar: Nemlig at lægekonsulenter ikke må ændre i ansvarlige behandlende lægers diagnosticering og behandlingsvurderinger, og det må sagsbehandlere og folkevalgte i pensionsudvalg heller ikke jf. ovenstående citat af Inger Støjberg.

Sidst redigeret af Katharina; 08-05-2011 kl. 21:46.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2011, 19:59   #9
Dinky67
Elsker at være her på K10
 
Dinky67s avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2010
Lokation: Hjemmefra
Indlæg: 63
Styrke: 14
Dinky67 er ny på vejen
Har lige set udsendelsen, og Støjberg siger jo netop at komunen ikke kan sige til lægen skal gi pt. lykkepiller..
Dinky67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommuner kan tvinge syge på lykkepiller thomas75 Politik og Samfund 48 09-03-2012 18:36
Ingen skattelettelser til arbejdsløse.... Ninja Politik og Samfund 27 27-01-2012 09:58
Ingen sygedagpenge mere, ingen penge Mivsen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 35 05-01-2012 12:20
Lykkepiller harris Et godt link! 35 12-12-2010 14:45
Ingen post betyder ingen sygedagpenge Webmaster K10 Nyheder 0 22-12-2008 13:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension