K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob Når du er visiteret til fleksjob og skal igang med at søge "JOBBET" er der nogle ting der er værd at vide!

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2011, 20:57   #1
Road66
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2009
Indlæg: 132
Styrke: 15
Road66 er ny på vejen
Særlig ydelse??

Hejsa...

Jeg sidder og prøver, at finde hovede og hale i begrebet særlig ydelse.
Men hvis jeg får pension udbetalt PFA, hvordan påvirker det den særlige ydelse???
Road66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2011, 23:39   #2
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Road66,

Jeg har siddet og ledt lidt under "nyttige links" og bogen "sociale ydelser" udgivet af forsikringsselskaberne. Jeg fandt flg. omkring "Særlig ydelse":

"Personer, der ved visitationen til fleksjob ikke har ret til ledighedsydelse, kan få en særlig ydelse, mens man venter på fleksjobbet. Man har kun ret til den særlige ydelse, hvis indtægten er mindre end kontanthjælpen til personer, der er fyldt 18 år.

Ægtefællens indtægt indgår ikke i opgørelsen af indtægten. Den særlige ydelse beregnes som forskellen mellem kontanthjælpsbeløbet og egen indtægt. Der gælder særlige regler for personer under 25 år. Kontakt kommunen om de nærmere regler."

Dette omhandler således ledighedsydelsen såfremt man tilkendes fleksjob, men ikke har ret til ledighedsydelse da det er i forlængelse af en kontant hjælpsperiode. Såvidt jeg ved kan man kun få ledighedsydelse når man går fra sygedagpenge og direkte til fleksvisitation.

Som jeg læser det udgør den særlig ydelse beløbet mellem ens indtægt (pension TAE) og den kontanthjælp man ellers kunne have være berettiget til.

Andre må rette mig hvis jeg tager fejl. Og ellers check "Nyttige links" - f.eks. bogen og "Sociale ydelser".
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 01:13   #3
Henrik G
Gæst
 
Indlæg: n/a
spændene at kende til, men kan man leve af den særlig ydelse?

og hva' med rådighed for arbejde?

kan jeg be' om et simpelt link om det.

og tak forhånds
  Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 01:15   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Om du kan leve af det er vel individuelt... På borger.dk kan du se hvilken kontanthjælp du ville kunne få hvis det var, din særlige ydelse ville så være det samme beløb...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 01:30   #5
Henrik G
Gæst
 
Indlæg: n/a
takker for svar ricky m.
men hvad er forskellen på den særlig ydelse der og bistandshjælp eller kontanthjælp som vel er det samme, nyt ord for bistandsklient som altid har været sidste valg på nederst hylde for alle vel nok.

er på sygedagpenge de stopper nok inden lang tid og så kontanthjælpen der er sidste ønske i mit liv.

jeg skal opereres i lænden for diskus og aner ikke hvornår jeg blir rask wieder.

læser her om kontanthjælp ikke er dans på roser nok mere torne med tvang i arbejde.
med jeg skal bruge ro i en tid efter en operation i ryggen så jeg ka' blive rask igen.

jeg har fysisk hårde job og vil tilbage til det død og pine! så jeg skal altså blive rask igen.

er jeg dum når jeg tror den ydelse er noget jeg kan søge eller hur?

unskyld, men løn kender jeg til og lidt med mine sygedagpenge al andet er lidt uden for min viden her.
  Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 01:36   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Du kan kun få særlig ydelse hvis du allerede er godkendt til fleksjob, og det kan jeg regne ud at du ikke er...

Om du kan få Kontanthjælp (det har ikke heddet bistand i mange år) afhænger af din formue, om du er gift, og om du ejer noget som "er let omsætteligt.
Det er forkert når folk siger at bare fordi man ejer en bil, så kan man ikke få noget. det skal være en bil af en hvis værdi, inden de kan forlange du skal sælge den, for en bil kan sagtens være nødvendig i den daglige livsførelse og så må de ikke pille ved den...

Det er svært at få forlænget sygedagpengene hvis du venter på en operation, i sær hvis lægerne ikke kan garantere at du bliver 100% klar igen inden for 2 år...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 08:14   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henrik G Se meddelelser
men hvad er forskellen på den særlig ydelse der og bistandshjælp eller kontanthjælp som vel er det samme
Som Ricky skriver, er man kun berettiget til særlig ydelse hvis man er visiteret til fleks og ikke er berettiget til ledighedsydelse eller kontanthjælp.

Den særlige ydelse udgør det samme som kontanthjælp for personer over 25 år, som ikke er forsørgere.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 09:26   #8
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
særlig ydelse

Min sagsbehandler siger at jeg ikke er berettiget til særlig ydelse......

Blev tilkendt flexjob i dec 11, og i januar 12, får jeg brev om at de stopper min kontanthjælp fordi jeg har en pensionsopsparing, og skal leve af den.

I pensam fortæller soc.rådgiveren at hvis jeg ikke vil hæve pensionen, så lad være. Du vil så være berettiget til at få særlig ydelse 10235 kr som forsørger, altså noget mindre end kontanthjælp, men hellere det en at skulle straffes også i pesionsalderen.

Skriver så under på at jeg ikke vil have kontanthjælp mere. Dagen efter ringer den sagsbehandler der har med særlig ydelse at gøre. Jeg er IKKE berettiget til særlig ydelse, fordi jeg på visitationstidspunktet var berettiget til kontanthjælp. Altså ingen udvej for at hæve den pensionsopsparing.

Jeg syndes det er grotesk og snyd, at der skal være så stor forskel på at være flexjob visiteret om man kommer fra sygedagpenge eller kontanthjælp.

Jeg ville mene at man var fredet økonomisk på kontanthjælp, ligesom hvis man overgik til ledighedsydelse. Hvordan skal man kunne koncentrere sig om at finde et job, når man stadig er presset meget økonomisk.

håber det giver mening
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 09:32   #9
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Den der særlig ydelse er du da, som jeg umiddelbart ser det, helt klart berettiget til...

Bed dem om et skriftligt afslag, og klag så over det...
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-02-2012, 10:10   #10
missemøge
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2011
Lokation: djursland
Indlæg: 31
Styrke: 13
missemøge er ny på vejen
Sagsbehandleren siger at jeg jo ikke har søgt særlig ydelse. og derfor kunne hun ikke lave et afslag.

Efter lidt snakken frem og tilbage, ville hun lave et eller andet afslag på skrift i løbet af uge.
missemøge er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
særlig ydelse alhk Alt det andet 14 04-06-2012 20:11
Særlig ydelse Pædagogen Alt det andet 8 03-12-2011 13:26
særlig ydelse ozzi Alt det andet 0 22-09-2011 12:29
Visiteret til fleksjob/hidtidig ydelse/tilbagekøb af pensionsopsparing/særlig ydelse Annette Christensen Spørgsmål ang fleksjob 3 24-07-2007 22:10
særlig ydelse sannesus Spørgsmål ang fleksjob 3 06-04-2006 07:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension