K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-03-2011, 12:31   #1
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Forvaltningslovens §21-fordele og ulemper?

Ifbm det varslede afslag på forlængelse af mine sygedagpenge er jeg blevet gjort bekendt med, at jeg har mulighed for jf fovaltningslovens §21 at få kommunen til at indhente yderligere oplysninger hos min psykolog til dokumentation af min sag, da lægekonsulenten har afvist alt hvad psykologen har skrevet og ikke skønner der er grundlag for diagnosen.

Har dermed fået stemplet helbedsmæssig meget uafklaret og uafklaret tidsperspektiv. I min partshøring har jeg stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor de ikke har indhentet yderligere oplysninger til afklaring hvis lægekonsulenten ikke mener dokumentationsgrundlaget er i orden og har af min sb fået at vide, at det var fordi der skulle træffes en afgørelse og de derfor ikke kunne trække det længere

Jeg undrer mig over, at det skal ligge mig til last at de ikke har fået fingere ud noget før og derfor ikke har tid til at få indhentet den dokumentation de skal bruge for at få et tilstrækkeligt grundlag for at lave en korrekt afgørelse, men lad det nu ligge.

Min sb informerede mig så om, at jeg jf forvaltningslovens §21 har mulighed for at få udsat afgørelsen mens de indhender de oplysninger, men at jeg skal give kommunen besked om, hvilke oplysninger de skal indhente hos min psykolog.


Jeg har fået at vide, at jeg er uden forsørgelsesgrundlag imens, men det er jeg alligevel da mine sdp havde generel varighed i februar og jeg ikke kan få kontanthjælp, så der er jo ikke tabt noget der.

Spørgsmålet er så, hvilke (om nogen) ulemper der kan være ved at sige ja til at bruge den mulighed?

Kan det på nogen måde bruges imod mig senere?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-03-2011, 12:57   #2
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Lægekonsulenten kan - hvis sagen ikke er tilstrækkeligt oplyst - vælge at pege på undersøgelser.

Problemet kan være, at en psykolog jo ikke er lægeuddannet. Derfor mener jeg det vil være på sin plads, at du bliver henvist til en sådan undersøgelse (hos psykiater)

Jeg formoder, du har været sygemeldt længerevarende, og at du har været sygemeldt med samme problemstillinger hele tiden. Hvad har kommunen gjort for at afklare dig - er du sendt til lægelige undersøgelser?

Jeg ville nok skrive noget i retning af;

Citat:
Af min sag fremgår det, at kommunens administrativt ansatte lægekonsulent har valgt at tilsidesætte diagnose og anden dokumentation fra egen psykolog.

Jeg skal venligst anmode om, at lægekonsulenten sagligt begrunder sin uenighed.

Jeg er desuden uenig i, at en diagnose kan afvises, uden yderligere undersøgelser.

Jeg har været sygemeldt i X antal uger/måneder. I denne sygemeldingsperiode burde lægekonsulenten vel have vurderet, om der var behov for yderligere udredning hos speciallæger.

Jeg kan under ingen omstændigheder acceptere SB forklaring om, at min sag skal afgøres nu, under henvisning til varrighedsbegrænsningen, når samme SB og lægekonsulent ikke har fundet anledning til eksterne undersøgelser.

Jeg har således ikke nægtet at deltage i undersøgelser, og er på ingen måde selvforskyldt i, at afklaring ikke har fundet sted "mens tid var"
Ovenstående er udfra min opfattelse af, at Du har været sygemeldt i længere tid, uden kommunen har sendt dig til andre undersøgelser, og at der ikke ligger andre lægepapirer i sagen, der modsiger psykolog

Er min formodning rigtig, så SKAL din sag altså til Christiansborg, for så har kommunen ski da gjort nada afklaringsmæssigt
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-03-2011, 12:10   #3
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Tak for dit svar.

Jeg blev i starten af januar 2010 sygemeldt med stress og depression. I juni indhenter de status fra min psykolog. I november indhentes specifik helbredsattest med det formål at beskrive behandlingsindsatsen og evt skånebehov.

Der sker så intet i min sag før januar 2011 hvor jeg er til samtale med min nye sb, hvorefter hun indhenter en ny status fra min psykolog og udbeder sig en diagnose. Min psykolog laver så en psykologfaglig vurdering om at jeg har ptsd. Lægekonsulenten mener ikke der er grundlag for det og mener, at jeg burde være rask nu efter 1års behandling mod stress og depression selvom både læge og psykolog begge har skrevet, at kommunens aktivering og generelle håndtering af min sag har gjort at jeg ikke har fået det bedre.

Men det afviser lægekonsulenten og skriver, at min egen læge skal henvise mig til psykiater og påbegynde medicinsk behandling og mener, at eftersom jeg endnu ikke er rask, er jeg helbredsmæssig uafklaret.

Vil du stadig mene at de burde have afklaret det indenfor sygedagpengeperioden?

Jeg forstår ikke at det skal ligge mig til last at de har valgt at lave alt i sidste øjeblik og især ikke, når de har indrømmet at de har haft glemt min sag fra november-januar og der derfor intet er sket i sagen. Den specifikke helbredsattest de indhentede med det formål at beskrive behandlingsindsatsen og evt skånebehov er ikke blevet brugt overhovedet og jeg mener personligt, at de burde have vidst allerede i november at der ikke var noget tegn på at det var sådan lige om hjørnet med at blive rask og havde derfor haft rigelig tid til at sende mig til yderligere udredning evt hos en psykiater....

Sidst redigeret af Håber; 19-03-2011 kl. 21:54.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fordele ved sygedagpenge vs kontanthjælp ? gøjneren Alt det andet 16 17-06-2011 00:07
fordele og ulemper keld60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 10-01-2011 20:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension