K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-07-2007, 22:41   #1
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
LAFS til for flekser ???

Altså nu bliver jeg altså nød til at bringe denne debat op selv om jeg ved mig selv har svoret at LAFS er for intetsigende for mig (jeg er klar over at nogle medlemmer vil hive hovdet af mig da de har gode erfaringer med LAFS )
og det skal i være så velkommen til , lige som i skal være mere end velkommen til at fortælle om positive oplevelser med LAFS (landsforeningen for skåne og fleksjobber)

Jeg var i dag på LAFS hjemmeside for at se om ikke der snart skulle være noget nyt omkring fleksjobbevis, 6 ugers uddanelse , sagerne om folk på ledighedsydelse der bliver smidt på kontanthjælp osv , altså alt i alt rigtig vigtige ting for os der visiteret til fleksjob men ikke er i arbejde...

Det lykkedes mig ikke at finde noget som helst , om de omtalte emner men tilgengæld fandt jeg det her på forsiden.


LAFS har henvendt sig til FT vedr. refusioner..




LAFS har i denne måned henvendt sig til Folketinget vedr. kommunernes langsommelighed omkring refusioner for folk i fleksjob.
Læs henvendelsen http://www.lafs.dk/uploads///pdf/Hen..._refusion_.pdf
Og svaret fra Beskæftigelsesministeren http://www.lafs.dk/uploads///pdf/Sva...t-refusion.pdf



Jeg skal være den første til at indrømme at det er død og pine nødvendigt at de refusioner virker og at de falder til tiden , sådan at vi som flekser ikke risikere at miste vores arbejde, men jeg ville edder gerne kunne se noget om fleksjobbevis også , om 6 ugers uddannelse og om de stakler der bliver kastet på kontanthjælp når kommunerne ikke magter at skaffe dem i fleksjob..

Hvor er LAFS henne i disse spørgsmål ?
Jeg ved at Merete skrev et indlæg i Fyns stiftstidende også at hun ville kontakte arbejdsmarkedsudvalget , har hun gjort det ? er der kommet noget svar ? eller er det gået i glemmebogen ?

Jeg skal være den første til at indrømme at det kan være at jeg yder LAFS uretfærdighed, måske der foregår noget i kulissen som jeg ikke kender til (det gør der 110 % sikkert ) men LAFS må da være viden om hvor stor usikkerhed der i disse dage er blandt flekser..

jeg skal ikke afgøre hvordan LAFS priotere eller bygger hjemmeside op, men jeg mangler noget information til Flekser , jeg syntes personligt at deres gamle hjemmeside var bedre, der var lidt om loven og hvad der rørte sig inden for fleksområdet, i dag er det meste henvendt til jobkonsulenter og arbejdsgiver...

jeg ved at en måde at hjælpe flekser på er at få dem i arbejde, og det skal også gøres (af private aktøre og jobcentre efter min mening ) men en forening der er for flekser er vel også talerør for de flekser der bliver ramt af den associal lov , det er vel også en forening der skal hjælpe de flekser der er på kontanthjælp, jeg mangler det ansigt på LAFS , jeg har længe syntes at de havde nogle fejl og mangler , og jeg har valgt at melde mig helt ud af LAFS pga disse ting...

Men når jeg ser et brev lagt ud på deres hjemmeside om refusion til arbejdsgivere , men ikke ser noget om hvorvidt LAFS har taget initiativ til at hjælpe dem mennesker der er kommet i klemme i refusion, dem der gerne vil have deres fleksbevis eller 6 ugers uddannelse så kan jeg altså ikke lade være med at få den tanke at LAFS nu er blevet systemets mand.
  Besvar med citat
Gammel 30-07-2007, 19:32   #2
klarkurs
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2007
Lokation: Jeg bor i Københavns Kommune
Indlæg: 41
Styrke: 17
klarkurs er ny på vejen
Fleksjobbevis

Jeg foreslog for 1 år siden Lafs at lave et projekt, hvor vi selv skulle arbejde med fleksjobbeviset. I den anledning kontaktede jeg ams, da de havde startet et projekt om dette i Frederikssund. - Men det havde ikke givet de ønskede resultater.
Jeg synes det er afgørende vigtigt at folk som arbejder med fleksjobbevis, er klar over hvad det handler om. Dvs. at de der arbejder med det er en blanding af prof.folk og fleksjobbere selv, så man selv er med til at definere det!
Lafs svarede mig ikke på mit initiativ. Jeg tror nok at de dengang prioriterede opbygning af organisationen i Lafs i forbindelse med de millioner som de har modtaget af sats-puljen.
Bedste hilsner fra
Susanne Kjær
klarkurs er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-07-2007, 20:16   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Smile

Først så vil jeg sige at den lov om fleksjobbeviset er en narresut som aldrig er blevet til noget og jeg tror ikke den vil være andet end noget der står på et papir i loven , politikerne kan hverken se hoved eller hale på noget som helst og er mest optaget af dem selv og deres karriere.

Om Lafs er en stærk organisation der står vagt ved fleksjobbernes vilkår ...nej det ser jeg ikke ret meget af og tværtimod syntes jeg de har sagt ja til alt for mange stramninger for fleksere , men det kommer jo an på deres holdninger.

Jeg var meget skuffet over at de ikke kom til minoriteternes grundlovsdag som de eneste der ikke kom ud af dem der var inviteret...det var trist.

Jeg tror ikke at LAFS er interesseret i de svageste fleksere , men kun I de der står godt og har jobs.

Jeg kan tage fejl...og hvis jeg tager fejl så vil jeg gerne konfronteres og få bevist det modsatte af LAFS.


Lafs er det eneste flekser har som organisation og det vi hører om at fleksere bliver skubbet ud af fleksjob ordningen fordi de ikke har fundet det gyldne fleksjob som den historie der skete I Assens og rundt om i kommunerne ville jeg gerne se LAFS råbe højt op om ?

Så er der alle fleksere som er kontanthjælpsmodtagere eller modtager den særlige ydelse som er i klemme og det hører man heller ikke noget om fra LAFS.

I det hele taget ville jeg gerne se LAFS kæmpe for bedre vilkår for fleksjobbere i denne tid hvor fleksere er blevet kritiseret meget for at være " forkert visiteret" og det er helt forfærdeligt at leve med denne skyldfølelse af at være forkert og nasser eller hvad der ellers har været oppe.

Lafs burde gå stærkt op imod sådanne holdninger og være langt mere kritiske over for den politik der føres Imod alle fleksere.

Lafs kender jeg ikke så meget til andet end at de har fået en masse millioner og nu skal til at være med til at skaffe fleksjobs til fleksere og det er fint nok , men jeg ville også gerne se noget mere til deres holdninger over for den politik der føres i øjeblikket over for personer med funktionsnedsættelse og deres vilkår .

DIS er langt bedre til at tale for fleksere end LAFS og hvorfor det ?

Jeg ville gerne se deres holdninger på deres hjemmeside og jeg ville gerne se de breve og møder de har med arbejdsmarkedsudvalget sat op på deres hjemmeside og med mulighed for at skrive sine kommentarer dertil på deres hjemmeside.

Jeg vil gerne se mere debat med deres medlemmer som betaler for noget og regner med dem ?

I det hele taget mere kommunikation med LAFS og fleksjobberne som jo er dem de arbejder for og førtidspensionister selvfølgelig.

Og så til sidst så så jeg gerne at det hele ikke kun drejede sig om man er medlem eller ej men mere om flekseres vilkår og ligestilling og rettigheder.

jeg vil gerne samarbejde med LAFS og jeg er medlem af LAFS men jeg føler dem fjern og langt væk.

LAFS ER TIL FOR FLEKSJOBBERE OG FTPERE og det er sådan set det eneste der interesserer mig med den organisation og jeg venter på at de fører sig frem i medier og fagforeninger med nogle holdninger om os....

Hvem skal ellers gøre det ?



Jeg hører meget om deres indre magtkampe og generalforsamlinger , men det der interesserer mig er om de kan få nogle bedre vilkår til os fleksere og FTPere.

Jeg ville gerne høre mere om det her

Har Assens egne regler for fleksjobvisiterede?


Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere (Lafs) har i dag med interesse læst Fyns Stifttidendes Netavis, hvor der står at Assens Kommune ikke kunne finde fleksjob til 115 personer som er visiteret til fleksjob, og de derfor mister tilskud fra staten.

Nu vil kommunen oprette 20 – 25 fleksjob i kommunen. Det betyder at der stadig vil være omkring 90 personer på ledighedsydelse.

Det er dyrt for kommunen, de mister refusionen fra staten, når de ikke kan dokumentere at den ledige stadig er til rådighed for et fleksjob, derfor de vil fratage den ledige fleksjobber, retten til ledighedsydelse, som herefter vil være henvist til kontanthjælp, hvilken mange ikke kan opnå ret til, hvis de er gift, har penge i banken, eller har anden formue, fx fast ejendom eller lignende.

Lafs var i forbindelse med lovudkastet til ændringer i fleksjobloven, til foretræde for Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg i mart 2006, her fremførte vi netop vores bekymring for at det kunne blive et problem for de fleksjobvisiterede, at kommunen fik frataget refusionen fra staten, når de havde udbetalt ledighedsydelse i 36 måneder.

Jytte Andersen (S), svarede hun ikke mente vi behøvede at være bekymret, stramningerne blev indført, fordi man ville sikre, at de personer der var på ledighedsydelse, stadig var til rådighed for et fleksjob, og at det ikke skulle ramme den enkelte ledige, men det skulle sikre at kommunerne gjorde en større indsats for at få de ledige i arbejde.

Vi fik også det svar fra flere i arbejdsmarkedsudvalget, at hvis Lafs fik kendskab til sådanne tilfælde, ville de gerne orienteres, da stramningerne af loven, ikke var at ramme den ledige fleksjobber men at sikre, kommunerne dokumenterede den lediges rådighed.

Det kan ikke være den lediges ansvar, at kommunerne ikke kan dokumentere, den lediges rådighed ved opfølgningen, det kan der være mange grunde til. En af dem kan være, at der mangler ressourcer i kommunerne, til at udføre det meget tidskrævende arbejde, der skal gøres for at fremskaffe den nødvendige dokumentation.

Der er ikke flere penge fra staten til kommunerne til at udføre den ekstra opgave, udgiften hertil ligger alene hos kommunen.

I Lafs, er vi noget forundret over at Assens kommune nu vil lave deres egne regler, og sætte personer visiteret til fleksjob på kontanthjælp.

Lafs vil i den forbindelse igen tage kontakt til Arbejdsmarkedsudvalget, således at vi kan få sikret at personer, der er visiteret til fleksjob, og som står til rådighed herfor, ikke ryger i samme hul, som personer, der har været sygemeldt i mere end 52 uger og efter evt. max. forlængelse ryger på kontanthjælp, selv om deres sag ikke er afsluttet.


I lovteksten (se nedenstående) står der om kommunens revurdering, af en person på ledighedsydelse, at kommunen mister refusionen – ikke at den ledige fleksjobber skal på kontanthjælp, fordi kommunen mister retten til refusion fra staten.

I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er foretaget følgende ændring:

14. I § 121 indsættes som stk. 4:
”Stk. 4. Kommunen har ikke ret til statsrefusion i en konkret sag for udgifter til tilskud til fleksjob, jf. stk. 1, hvis kommunen ikke har tilvejebragt grundlaget for afgørelsen om fleksjob, jf. § 70 a, eller for revurderingen af om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, jf. § 74 c i lov om aktiv socialpolitik. Retten til statsrefusion bortfalder i en periode på 36 måneder. Perioden beregnes fra det tidspunkt, hvor visitationen eller revurderingen er foretaget eller skulle være foretaget. Ved beregning af perioden på 36 måneder medregnes perioder, hvor refusionen er bortfaldet efter §§ 100, 104 og 104 a i lov om aktiv socialpolitik

Med venlig hilsen
Lafs
Merete Hornecker
Sekretariatsleder
www.lafs.dk

MÅSKE ER ALLE PÅ FERIE...også arbejdsmarkedsudvalget...så jeg regner med der kommer noget om det fra LAFS efter ferien.

Indtil videre har jeg det at sige ...måske kommer der mere når debatten går i gang med forhåbentligt en del brugere herinde om hvad de mener om LAFS .


Sidst redigeret af Stella; 30-07-2007 kl. 20:31.
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-07-2007, 09:52   #4
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Jeg har endnu ikke tilmeldt mig LAFS, da jeg har lidt betænkeligheder med selve organisationen.

Min tvivl ligger i hvor meget LAFS er til for flekjobberne og ikke for arbejdsgiverne?

Når der har været historier oppe i pressen om fleksjob ordningen, for eksempel om den store arbejdsløshed og arbejdsgivernes manglende lyst til at ansætte denne gruppe mennesker, så høre man intet om LAFS. Derimod er det repræsentanter fra DSI (De Samvirkende Invalideorganisationer) som gang på gang taler vores sag.

Her savner jeg, at LAFS spiller en aktiv rolle. Men i stedet sidder man og tænker på, at fordi de har modtaget økonomisk støtte fra regeringen, at så vil de ikke skabe uro i andedammen.

Der er en del områder hvor LAFS kunne gå ind, og få skabt en debat i pressen. Jeg mener helt ærligt, der er jo masser af problemstillinger til at tage fat på:

- Fleksjobbevis eller mangel på samme!

- Kommunernes håndtering når de skal finde et jobtilbud (eller skulle jeg måske hellere sige, hvordan de forsøger at presse folk op i tid, selv efter at de allerede er blevet godkendt til et fleksjob i et betydeligt mindre antal timer)

- Den store arbejdsløshed blandt fleksjobbere (her virker det på mig som om, at de har samme indstilling til det som DI og DA. Nemlig at fleksjobberne selv er skyld i det!!)

- Og hvor er de henne, når vores kære arbejdsminister endnu en gang er på klapjagt, for at forringe vilkårene for fleksjobbere??

Samt flere andre ting som allerede har været nævnt i denne tråd.

Jeg håber så inderligt, at jeg bare har taget fejl i min tolkning. Men jeg syntes ærligtalt, at LAFS er for passive. Skulle jeg vælge imellem et medlemskab af LAFS eller DSI, ville jeg uden tøven vælge DSI, da de er langt mere aggressive og på barrikaderne når det kommer til behandlingen af fleksjobbere.
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
LAFS - debatmøde 28 marts Piedeux Politik og Samfund 1 28-03-2012 21:11
Gode råd søges vedr. LAFS etc. isteen Alt det andet 25 26-09-2010 15:54
LAFS - Fyn andi1975 Dit og Dat 3 05-10-2007 20:04
Lafs... Stella Dit og Dat 0 06-09-2007 11:41




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension