K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-01-2011, 12:51   #1
jang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
jang er ny på vejen
Afviser at behandle min sag

Jeg har klaget over Randers Kommunens stop af sygedagpenge til statsforvaltning midtjylland, men har så fået et brev fra dem, hvori de skriver at de afviser at behandle min sag, men den begrundelse at jeg ikke overholdt klagefristen på 4 uger (klagefristen var den 22.Nov, klaget den 6 Dec), men begrundelsen for at jeg ikke klagede over afgørelsen var at jeg havde spurgt min kontaktperson på Center for Beskæftigelse og Revalidering op til flere gange om der ikke var noget at gøre, for at jeg kunne beholde min ret til sygedagpenge og det var der ikke ifølge hende, selvom hun havde fået at vide at jeg har og stadig har en sag(slidgigt og diskopolaps ) kørende hos arbejdsskadestyrelsen, det skal lige siges at det var først i Dec at jeg fik af vide( et famlie-medlem) at kommunen ikke måtte tage mine sygedagpenge fra mig så længe at jeg har en sag køren ved arbejdsskadestyrelsen

Kan de tillade sig at bare at afvise sagen på dette grundlag?

PS:
Skal lige siges at mine behandlings muligheder ikke er udtømte endnu, skal på arbejdsmedicins klinik i april og på gigtforenings sundhed og træningophold i juli, så har fået forskellige læger`s ord for at det ender med en førtidspension eller et flexjob, jeg kommer altså aldrig til at arbejde 37 timer med den ryg igen
jang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 13:52   #2
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
var der vedlagt klagevejledning på afgørelsen om stop af sygedagpenge?

har du dokumentation for du har spurgt vejleder fra center til råds om din sag?

det er meget vigtigt at overholde klagefristen på sekundet

tror din eneste mulighed ligger i hvis du ikke havde behørig klagevejledning
eller hvis en omstændiged eller sagenskarakter kunne foranledige at klage alligevel kunne tages til behandling
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.

Sidst redigeret af ladybird; 30-01-2011 kl. 13:58. Årsag: tilføjelse
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 14:06   #3
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja nævnet må gerne afvise at behandle din klage, hvis du ikke har overholdt 4 ugers fristen. Desværre. Derfor er det ekstremt vigtigt, at man husker at klage inden de 4 uger, uanset hvad.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 14:18   #4
jang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
jang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
var der vedlagt klagevejledning på afgørelsen om stop af sygedagpenge?

har du dokumentation for du har spurgt vejleder fra center til råds om din sag?

det er meget vigtigt at overholde klagefristen på sekundet

tror din eneste mulighed ligger i hvis du ikke havde behørig klagevejledning
eller hvis en omstændiged eller sagenskarakter kunne foranledige at klage alligevel kunne tages til behandling
Desværre er det kun mundtlig jeg har fra vejlederen(telefon)

Jeg klagede jo netop ikke fordi jeg vidste jo ikke at hvis man havde en sag kørende i Arbejdssagsstyelsen kunne man ikke fratages sine sygedagpenge, regende jo med at kommunen og kontaktperson havde styr på sådan noget og havde oplyst mig om dette, hvilket jeg først fik at vide senere af en familiemedlem, desværre først efter klagefristen`s udløb
jang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 15:50   #5
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
det uretfærdige ved dette system er at man skal vide noget man ikke ved

Og man spørger ikke om det man ikke ved eller tvivler ikke på at man får korrekt vejledning (måske fra nu af)

Desværre og ulykkeligvis for borgeren = dig.

Jeg vil ikke give dig falske forhåbninger og det afhænger af hvor mange kræfter du vil investere men:

Undersøg og overvej om

1 du opfylder betingelserne for at få og få genoptaget sygedagpenge.
Søg og ved afslag klag rettidigt.

2 klag over sygedagpengestoppet til kommunen alligevel og begrund at de ikke havde vejledt dig om at sygedagpengestoppet var ugyldigt når der verserer en arbejdsskadesag. Og derfor ikke benyttede din klageret, netop fordi du havde tiltro til og ikke betvivlede kommunens oprigtighed.

3 var din sagsbehandler bekendt med der var rejst en arbejdsskade sag? Står det i din rp eller anden dokumentation som mail eller brev?
Klag over sagsbehandlingen

4 kontakt en advokat som gratis vurderer din sag før det koster noget eller den gratis advokatvagt
(bare så du retsligt ved hvor du står)

5 På ankestyrelsen hjemmeside søger du efter principafgørelse på klager der er taget til behandling trods overskredt frist. ( hvis der findes en sådan afgørelse, det behøver ikke lige at være ift sygedagpenge alle myndigheds afgørelser duer)

6 mener at der i retssikkerhedsloven (eller forvaltningsloven) står noget om at man feks ikke kan tilsige en borger skriftlighed hvis borgeren er analfabet = hvis du med denne begrundelse kunne forsvare dig med at SB kender love og regler du ikke nødvendigvis burde kende dvs du klager ikke fordi du ikke blev korrekt oplyst og det er så spørgsmålet om du burde eller ikke burde vide det af dig selv det med arbejdsskade. Dvs en slags skærpet ansvar for SB fordi hun er fagpersonen.
Fik du hjælp til/vist forlængelses mulighederne så havde du vel haft en bedre forudsætning for at vide du skulle klage.
Her er jeg ikke lige sikker på om jeg kan forklare mig.

Hvorom alting er så er det bare muligheder jeg foreslår og det op til dig om og hvad du synes kunne være relevant. Men overvej om og hvad før du gør noget, da du bedre kan vurdere hvad du når længst med/satser på......
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 16:37   #6
jang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
jang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
det uretfærdige ved dette system er at man skal vide noget man ikke ved

Og man spørger ikke om det man ikke ved eller tvivler ikke på at man får korrekt vejledning (måske fra nu af)

Desværre og ulykkeligvis for borgeren = dig.

Jeg vil ikke give dig falske forhåbninger og det afhænger af hvor mange kræfter du vil investere men:

Undersøg og overvej om

1 du opfylder betingelserne for at få og få genoptaget sygedagpenge.
Søg og ved afslag klag rettidigt.

2 klag over sygedagpengestoppet til kommunen alligevel og begrund at de ikke havde vejledt dig om at sygedagpengestoppet var ugyldigt når der verserer en arbejdsskadesag. Og derfor ikke benyttede din klageret, netop fordi du havde tiltro til og ikke betvivlede kommunens oprigtighed.

3 var din sagsbehandler bekendt med der var rejst en arbejdsskade sag? Står det i din rp eller anden dokumentation som mail eller brev?
Klag over sagsbehandlingen

4 kontakt en advokat som gratis vurderer din sag før det koster noget eller den gratis advokatvagt
(bare så du retsligt ved hvor du står)

5 På ankestyrelsen hjemmeside søger du efter principafgørelse på klager der er taget til behandling trods overskredt frist. ( hvis der findes en sådan afgørelse, det behøver ikke lige at være ift sygedagpenge alle myndigheds afgørelser duer)

6 mener at der i retssikkerhedsloven (eller forvaltningsloven) står noget om at man feks ikke kan tilsige en borger skriftlighed hvis borgeren er analfabet = hvis du med denne begrundelse kunne forsvare dig med at SB kender love og regler du ikke nødvendigvis burde kende dvs du klager ikke fordi du ikke blev korrekt oplyst og det er så spørgsmålet om du burde eller ikke burde vide det af dig selv det med arbejdsskade. Dvs en slags skærpet ansvar for SB fordi hun er fagpersonen.
Fik du hjælp til/vist forlængelses mulighederne så havde du vel haft en bedre forudsætning for at vide du skulle klage.
Her er jeg ikke lige sikker på om jeg kan forklare mig.

Hvorom alting er så er det bare muligheder jeg foreslår og det op til dig om og hvad du synes kunne være relevant. Men overvej om og hvad før du gør noget, da du bedre kan vurdere hvad du når længst med/satser på......

1:
Ja, jeg opfylder betingelserne

2:
Er gjort, kommunen sendte jo min klage videre til statsforvaltning midtjylland, som afviste at at behandle min sag

3:
Sagsbehandler var bekendt med der var rejst en arbejdsskade sag, men desværre kun mundligt

4:
Har fået nogen der hedder livtagerne i Randers til at hjælpe mig med min sag, men det er jo en langsomt proces, da jeg jo ikke er den eneste de hjælper næsten gratis
jang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 17:15   #7
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
Jeg synes dog du skulle klage over selve sagsbehandlingen for selv om det kun er sagt mundtligt burde SB som er underlagt notat pligt have noteret det i din sag da det netop er af væsentlig betydning for din sag.

Jeg fik ikke fat i om der med afgørelsen af stoppet også lå forlængelsemulighederne eller om de blev gennemgået med dig for så ville du nok have blevet opmærksom på at klage alligevel.


De fleste afgørelser i ankestyrelsen er netop om hvis sygedagpenge er stoppet og der er rejst arbejdsskade sag men de er jo kun antaget af pricipelle eller generelle grunde til hvordan kommunen burde have handlet.

Selvom du ikke klagede rettidigt burde du jo have været forlænget. Det burde jo ikke være sådan at fordi borgeren begår en fejl at kommunen så kan sige haha, ærgerligt for dig. Du skulle have været forlænget uden at skulle klage.

Derfor mener jeg godt du påny kan rette henvendelse til kommunen og klage over sagsbehandlingen og vejledningen forud for stoppet. Og samtidig søge om genoptagelse af sygedagpenge. Det får du nok afslag på og det må du så klage over. Måske giver det dig ikke ret men så har du prøvet.

her er en afgørelse som måske kan bruges:

D-16-07 Resume:
Kommunen skulle genoptage udbetalingen af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for standsningen af sygedagpengene, da lønmodtager havde anmeldt arbejdsskaden til arbejdsgivers forsikringsselskab forud for standsningen af sygedagpengene. Det var tilstrækkeligt, at anmeldelse var sket til forsikringsselskabet.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...orlengelse.doc

hvad hvis kommuner netop spekulerer i at folk ikke klager fordi de tror på at kommunen afgør tingene rigtigt? jeg tror det kunne ske for flere end dig uanset den skriftlige vejledning. Man klager jo ikke hvis man ikke tror der er fejl/ kender sin ret.....

Måske har jeg bare svært ved at høre om at samme regler og samme systemer alligevel bøjer dem når det er fordelagtigt for dem.... eks kommunen har 4 uger til at revurdere en klage, men er der sanktioner hvis de ikke overholder det...NEJ, men der er sanktioner for borgeren.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.

Sidst redigeret af ladybird; 30-01-2011 kl. 17:21. Årsag: tilføjelse
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 17:28   #8
jang
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-07 2010
Indlæg: 43
Styrke: 14
jang er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af ladybird Se meddelelser
Jeg synes dog du skulle klage over selve sagsbehandlingen for selv om det kun er sagt mundtligt burde SB som er underlagt notat pligt have noteret det i din sag da det netop er af væsentlig betydning for din sag.

Jeg fik ikke fat i om der med afgørelsen af stoppet også lå forlængelsemulighederne eller om de blev gennemgået med dig for så ville du nok have blevet opmærksom på at klage alligevel.


De fleste afgørelser i ankestyrelsen er netop om hvis sygedagpenge er stoppet og der er rejst arbejdsskade sag men de er jo kun antaget af pricipelle eller generelle grunde til hvordan kommunen burde have handlet.

Selvom du ikke klagede rettidigt burde du jo have været forlænget. Det burde jo ikke være sådan at fordi borgeren begår en fejl at kommunen så kan sige haha, ærgerligt for dig. Du skulle have været forlænget uden at skulle klage.

Derfor mener jeg godt du påny kan rette henvendelse til kommunen og klage over sagsbehandlingen og vejledningen forud for stoppet. Og samtidig søge om genoptagelse af sygedagpenge. Det får du nok afslag på og det må du så klage over. Måske giver det dig ikke ret men så har du prøvet.

her er en afgørelse som måske kan bruges:

D-16-07 Resume:
Kommunen skulle genoptage udbetalingen af sygedagpenge med tilbagevirkende kraft fra tidspunktet for standsningen af sygedagpengene, da lønmodtager havde anmeldt arbejdsskaden til arbejdsgivers forsikringsselskab forud for standsningen af sygedagpengene. Det var tilstrækkeligt, at anmeldelse var sket til forsikringsselskabet.

http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...orlengelse.doc

hvad hvis kommuner netop spekulerer i at folk ikke klager fordi de tror på at kommunen afgør tingene rigtigt? jeg tror det kunne ske for flere end dig uanset den skriftlige vejledning. Man klager jo ikke hvis man ikke tror der er fejl/ kender sin ret.....

Måske har jeg bare svært ved at høre om at samme regler og samme systemer alligevel bøjer dem når det er fordelagtigt for dem.... eks kommunen har 4 uger til at revurdere en klage, men er der sanktioner hvis de ikke overholder det...NEJ, men der er sanktioner for borgeren.
Forlængelsemulighederne blev ikke gennemgået med mig og den (D-16-07 Resume du henviser til passer jo nøjagtig til min situation, dog uden anmeldelse til forsikringsselskabet
jang er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 18:34   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde.

Jeg mener faktisk, at det v. lovgivning betragtes som en klage UANSET om den er mundtlig el. skriftlig. Derfor mener m. det samme skal skrive et brev, hvori du fastholder din mundtlige klage a.d. dato (hvor du talte m. SB og sagde du ville klage), da det er den dato der er gældende tidsfristen for en klage.

Samtidig sender du også nu dine klagepkt.'er med.

Vil lige se om jeg kan finde noget lovgivning på dette.

mvh.

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2011, 18:45   #10
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej igen.

Har fra flere kommuners hjemmesider fundet flg.:

"Du skal - inden 4 uger efter du har modtaget afgørelsen - indgive din klage til det sted, der har truffet afgørelsen. Du kan klage mundtligt eller skriftligt. Du kan også i klagen oplyse, hvorfor du er utilfreds med afgørelsen."

Link:http://www.(kommune.dk)/borger/borge...HvisDuVilKlage

Sulten melder sig, og håber dette kan bringe dig videre til at få bidt dig fast og så komme ind m. jeres gode betragtninger omk.r genoptagelse af SDP ovenfor.
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Må min arbejdsgiver behandle mig sådan? annalu Spørgsmål ang fleksjob 6 23-08-2013 08:16
Afviser psykiske syge Abraxus Politik og Samfund 7 28-01-2013 20:40
BAN nægter at behandle sagen. Sannepil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 19 10-03-2012 23:06
svært at behandle smerte. Stella Alt det andet 0 02-04-2009 11:21
Pensionsselskab vil behandle stress zuza Politik og Samfund 1 13-09-2008 11:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension