K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-01-2011, 19:34   #1
TylerGirl
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2010
Lokation: Næstved
Alder: 37
Indlæg: 45
Styrke: 15
TylerGirl er ny på vejen
Question Ung med kroniske smerter

Hej alle på K10.

Jeg er en ung pige på 24 år som lider af kroniske smerter pga. Hypermobilitetssyndrom som jeg har haft i 12 år samtidig med slidgigt i flere led. Jeg får ret tit ondt, specielt når jeg går, men da man ikke rigtig kan se på mig at jeg er kronisk smertepatient synes jeg at det er svært at skulle kontakte kommunen for hvad vil de lige tro hvis der står en ellers frisk og sund pige på min alder og vil søge om hjælpmidler pga. mine led.

Jeg har før haft tanker om hvad der ville gavne mig mest, men da jeg samtidig har en venstre arm med fejlstilling vil det være svært for mig at gå med 2 krykker for at aflast min gang og jeg ved ikke om jeg er "syg nok" til en rollator, og hvad vil de ikke lige tro når man ser en pige på 24 komme gående med rollator.

Er der nogen der ved om der er egenbetaling på hjælpemidler, tænker på om man selv skal købe evt. hjælpemidler for en vis pris før man kan få hjælp af kommunen og hvad der bedst kan betale sig?

Håber at i vil læse dette og svare så godt som i nu kan.

På forhånd tak !!
TylerGirl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 20:04   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa
Velkommen hertil!!!!

Alle vi som er usynligt syge kender de tanker du gør dig.

Dem på kommunen skal have lægepapirer på din lidelse.
Derfor syntes jeg at det første du skal gøre er at tage til din læge/behandler og få en snak omkring hvilke hjælpemidler der kunne være relevante for dig.

Derefter er det Socialforvaltningen du skal have fat i. Alle har en sagsbehandler, så du skal ringe og bede om at tale med din (den kan de finde ved at du siger dit cpr.-nr.).
Så fortæller du lige kort om dine smerter, og siger at din læge og du er kommet frem til at det kunne være en god idé med det og det hjælpemiddel.
Derefter skal man så udfylde nogle papirer om sin økonomi, og de skal have lægepapirer.

Du må lige skrive lidt om hvordan din økonomi er - det vil hjælpe os til at kunne besvare dine spørgsmål.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2011, 20:11   #3
TylerGirl
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2010
Lokation: Næstved
Alder: 37
Indlæg: 45
Styrke: 15
TylerGirl er ny på vejen
Post

Hej igen.

Jamen jeg er på Førtidspension og har været det siden januar 2010 på baggrund af psykiske lidelser men også pga. min HMS.

Jeg er lige flyttet for 2. måneder siden og er nu bosat i Næstved, evt. nogle der ved hvordan de er når det gælder hjælpemidler ?
Udover det bor jeg alene og har problemer med at klare rengøring fordi jeg simpelthen får så mange smerter og derfor ender på sofaen i nogle dage og proppet med smertestillende. Når jeg er ude og gå skal der ikke ret meget til før jeg får ondt eller får et smæld i hoften. Bare idag har jeg gået små 2km og ligger nu med smerter i knæ, hofter og venstre arm.

Håber at det giver et lidt bedre billede.
TylerGirl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 00:50   #4
fillemusen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2009
Indlæg: 102
Styrke: 15
fillemusen er ny på vejen
Hej

Jeg ringede til kommunen og fik så besøg af en rigtig sød dame (tror hun var ergo)...

Sammen gennemgik vi min hverdag og mit hjem...og hun kom med foreslag til hvad der kunne være en hjælp for mig.

Jeg er også hyber..har alidgigt og fibro.

Og jeg var "kun" 36 da jeg fik hjemmehjælp...Hmmm


held og lykke til

Mvh
fillemusen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 15:02   #5
TylerGirl
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2010
Lokation: Næstved
Alder: 37
Indlæg: 45
Styrke: 15
TylerGirl er ny på vejen
Post

Okai.. Det er da positivt at nogle har held med kommunen ang. hjælpemidler. Jeg sad igår aftes og tænke om det overhovedet kunne betale sig at begynde og tage fat i kommunen eller om jeg ligeså godt bare selv kunne gå ud og investere i det jeg har brug for?

Er det sådan at der er et ansøgningsskema man skal udfylde og vedlægge sine papire eller skal man ringe til den pågældende person der har med hjælpemidler at gøre ?
TylerGirl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 17:15   #6
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Hjælpemidler

Hej
Ja der er et ansøgningsskema til at søge om hjælpemidler, du kan se skemaet her: http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/hm001.pdf

Om det er besværet værd at søge kommunen kommer efter min mening helt an på hvilke ting du har brug for. Jeg har selv købt de fleste af de ting jeg har brug for, fordi jeg gerne ville have tingene nu, og ikke orkede at kontakte kommunen. Men jeg har søgt om få dyre ting som jeg ikke havde råd til at købe selv. Så tænk på om du har brug for nogle ting der koster mere end f.eks 2000,-

Du kan se mere om reglerne for hjælpemidler her:
http://www.dukh.dk/hjelp-til-selvhje...-forbrugsgoder
Held og lykke med det!
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 17:57   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du skal ændre indstilling til din situation......

Kære TylerGirl

Hurtigst muligt........ fordi, at dine diagnoser hverken kan eller skal du løbe fra. Da du er ung har du 2 opgaver........ at passe på dig selv og levet livet fuldt ud, efter de betingelser du nu har fået.

Dertil har du indtil nu fået bevilget pension, som du skal betragte som din løn, som en ligeværdig borger.

Udover dette har Folketinget besluttet at yde dig yderligere hjælp, uanset din økonomiske formåen. Herunder evt hjælpmidler, hjemmehjælp, invalidebil, krykker, rollator, el.scooter og mange andre ting, som KOMPENSATION for dine handicap.

Jeg personligt vil ikke anbefale dig krykker eller stok. Det er efter min mening noget Fanden har skabt i vrede. Men rollator, sammenklappelig i let model kan du have med over alt. Men det er jo altid svært at råde når man ikke har set dig gå.

Hertil findes der stor viden og ekspertise, alene af den grund skal du ikke selv foranledige indkøb men henvende dig til Næstved kommune og bede om hjælp til de hjælpemidler du har brug for i fremtiden.

Annagw har sendt dig et ansøgningsskema som du afleverer hos kommunen.

Næstved kommune har fastsat nogle sagsbehandlingsfrister, som skal overholdes.

http://www.naestved.dk/OmKommunen/Ta...esfrister.aspx

At gå med hjælpemidler, at gå på en mærkelig måde, at være skæv i kroppen i det offentlige rum er selvfølgeligt noget der er ubehageligt.


Men,........ det kan og skal læres med godt humør.


Men hvilken vedligeholdstræning modtager du?
Hvis ingen, så gå i dialog med ergoterapeuten, som sandsynligvis vil kontakte dig for et hjemmebesøg.

Held og lykke fremover.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 19:17   #8
TylerGirl
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2010
Lokation: Næstved
Alder: 37
Indlæg: 45
Styrke: 15
TylerGirl er ny på vejen
Post

Okai.. Jeg skal lige forstå det rigtigt. Jeg kan aflevere skemaet til kommunen og så klarer de resten eller er jeg forkert på den ?

Jeg tror også jeg vil have mest gavn af noget der ikke tæger så meget på mine skuldre eller arme eftersom at jeg ikke kan bruge min venstre arm så meget og i tilfælde af krykker, ja så kommer jeg til at hænge alt min vægt på højre arm, skulder osv. hvor med en rollator ville jeg kunne støtte mig til den og samtidig ikke misbruge mine led så meget.

Jeg må nok sande at jeg skal have fat i komnmunen, men hvis det hele kan klares med det skema, ja så ryger det sgu afsted inden længe.

Tak for jeres svar
TylerGirl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 19:40   #9
Annemette
Hjemmevant på K10
 
Annemettes avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2009
Lokation: Vestjylland
Alder: 33
Indlæg: 259
Styrke: 15
Annemette er ny på vejen
Hej med dig.

Jeg er en ung pige på næsten 20 år og har kroniske stærke smerter 24 timer i døgnet pga medfødt ryg sygdom plus jeg lige som dig også har hypermobilitetssyndrom , og har haft forskellige slags hjælpmidler i rigtig mange år.

Af hjælpemidler har jeg en speciel kontorskole, greb ved dørene,
toiletforhøjer, greb ved brusenichehar og har haft en badebænk, og for jeg selv kan komme ud på egen hånd har jeg en el-scooter.
Går ved fysio- og kropterapeut hver 14 dag hvor hun går i dybben med smerterne i hele kroppen .

Jeg synes helt sikker du skal få sendt en ansøgningsskema så der kan komme en ergoterapeut hjem til dig og se hvilken hjælpmidler du har brug for
__________________
Mvh Annemette ung kronisk syg og blev førtidspensionist pr. 1/4 2012

Sidst redigeret af Annemette; 28-01-2011 kl. 19:46.
Annemette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-01-2011, 19:46   #10
TylerGirl
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2010
Lokation: Næstved
Alder: 37
Indlæg: 45
Styrke: 15
TylerGirl er ny på vejen
Post

Tusinde tak for svaret
TylerGirl er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kroniske smerter nullertrold Alt det andet 5 11-10-2013 20:35
Kroniske smerter pedo Alt det andet 22 31-08-2011 17:19
Kroniske smerter wipo Din historie 3 17-08-2009 01:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension