K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-07-2007, 08:01   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
75% i skat ved skånejob

Kilde: Arbejdsmarkedsudvalget, Alm. del - Bilag 289
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/...U/00000001.htm



Citat:
Den 22. juli 2007

Kære Claus Hjort Frederiksen


Jeg er enig i regeringens politik, der går ud på, at vi alle sammen udnytter vores erhvervsevne bedst muligt og længst muligt.

Men for os, der på grund af sygdom har mistet en del af erhvervsevnen, er der ikke rigtig noget økonomisk udbytte ved at gøre en ekstra indsats med den arbejdsevne, der er i behold. Det er ellers hårdt tiltrængt, idet den sparsomme størrelse af pensionen ikke rækker til nogen ”guldrandet” tilværelse.

Jeg vil gerne illustrere forholdene med mit eget eksempel, som er dækkende for mange mennesker.

I 1997 blev jeg tilkendt alm. forhøjet førtidspension, fordi jeg havde mistet mellem 50 og 66 % af min sædvanlige arbejdsevne. Jeg måtte da ophøre med at praktisere på fuld tid som registreret revisor. I løbet af den første måned derefter var jeg imidlertid i deltidsarbejde igen.

Men økonomisk er det ikke særligt tillokkende at udnytte den mellem ½ og 1/3 arbejdsevne, jeg har i behold.

Af vedhæftede eksempel fremgår, at jeg med en arbejdsindtægt på 90.000 kr. ved siden af pensionen alene kan disponere over 31% af arbejdsindtægten.

Ser man på indtægten i intervallet mellem godt 51.000 kr. og 90.000 har jeg alene 25 kr. til forbrug for hver 100 kr., jeg tjener ekstra.

Det vil sige, at mennesker i min situation i praksis er underlagt en ”marginalbeskatning” på 75%.

For god ordens skyld skal jeg til regneeksemplet bemærke, at det særlige tillæg til førtidspensionen ikke er medtaget, idet det for mit vedkommende bortfaldt, da jeg fyldte 65 i sidste måned.

På trods af, at jeg egentlig har nået folkepensionsalderen, føler jeg stor lyst til fortsat at være aktiv og forsøde min tilværelse med en aktivitet, der også giver mulighed for et beskedent forbrug ud over det minimum, pensionen levner mulighed for.

Men jeg kan ikke undgå at føle mig til grin, når jeg oplever ”marginalbeskatningen” på 75 %. Det fremmer bestemt ikke lysten og motivationen.

Jeg sender samtidig dette til folketingets arbejdsmarkedsudvalg og socialudvalg i håb om, at det må bidrage til mere rimelige forhold for de, som fortsat må eksistere på den ”gamle” førtidspension.



Med venlig hilsen

Kai Evald


zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Løn i skånejob??? andersand10 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 15-05-2010 16:56
Skånejob Stueplanten Alt det andet 7 30-03-2010 14:19
SKAT kan ikke finde ud af skat zuza Politik og Samfund 2 27-11-2009 01:06
Skånejob anicegirl Dit og Dat 5 14-07-2009 11:51
skånejob hb65 Alt det andet 1 26-01-2009 19:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 21:05.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension