K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-07-2007, 14:10   #1
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
Hvad hvis man vinder i lotto ?

Nu har der jo på det sidste været en del store gevinster i puljen og det har fået mig til at spille.

Hvad sker der hvis jeg vinder og min førtidspension er gået igennem ?

Når beløbet bliver sat ind på min konto på én gang, bliver jeg så modregnet i pension ?

Det ville jo være rart at vide o der overhovedet var en ide i at vinde eller det hele bliver ædt op at kommunen.....
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 15:40   #2
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Hvad hvis man vinder i lotto ?

Begge dele handler i høj grad om held.

Hvilken kommune, man befinder sig, eller om man er heldig, at kommunen er hurtig, følger loven osv.

Jeg er bekendt med, at spørgsmålet har været vendt på www.bistandsbums.dk - se evt. også der.

Det hele bliver IKKE ædt op af kommunen.

MEN... der er mange ting, der påvirker pensionsbeløbet.

Er man gift?
Har man en pensionsordning oveni?
Har man anden indtægt?
Har man et job?

http://kortlink.dk/borger/3zuykan man SELV beregne det individuelle beløb.

Jeg har for sjov prøvet at beregne følgende:

Ugift, kun førtidspension, UDEN pensionsordning, ingen anden indtægt, intet job OG et beløb på 1 million kroner. Renteindtægt sat til 50.000 pr. år.

INGEN PÅVIRKNING af udbetalingen, MEN der var IKKE mulighed for at indtaste beløbet på 1.000.000 kr., så det skal lige undersøges.

Citat:
Førtidspensions størrelse
Førtidspensionen er på 14.803 kr. om måneden (2007), hvis du er enlig, og 12.582 hvis du er gift eller samlevende. Har du en indtægt, der er højere end 60.400 kr. om året, bliver der trukket en procentdel fra i din førtidspension. For gifte/samlevende er grænsen 95.800 kr.
Man kan altså have renteindtægter på op til 60.400 kr. pr. år, som IKKE påvirker udbetalingen, der skal dog betales skat af renterne.

Det er muligt, at boligstøtten også påvirkes. Det kan også tjekkes på www.borger.dk.

Og det bliver den.

Forudsætning: Enlig, 2-værelses, 65 kvm., 5.000 pr. måned.

KUN pension - boligsikring 2.298 kr. pr. måned
Plus 50.000 i renter - 1.548 kr. pr. måned.

Tilbage står så millionen, om den påvirker pensionen, men også boligsikringen.

Det er en jungle at finde rundt i, men på denne side står en lille smule om indtægter. Og det bliver man ikke ret meget klogere af.

http://kortlink.dk/netborger/3zuz
Citat:
Førtidspensionen bliver sat ned, hvis du og din ægtefælle/samlever har indtægter udover social pension.

Nedsættelsen er på 30 kr. om året for hver 100 kr. indtægten udover social pension overstiger

60.400 kr. årlig, hvis du er enlig

95.800 kr. årlig, hvis du er gift eller samlevende *)

*) Nedsættelsen er på 15 kr. i stedet for de 30 kr., hvis din ægtefælle/samlever også modtager førtids- eller folkepension
.

Så MÅSKE bliver millionen sat som indtægt det år, man VINDER, men som FORMUE året efter.

Jeg søger videre... i JUNGLEN...

OG Vupti... nu ovre på www.sr-bistand.dk til et spørgsmål om arv og formue.

Citat:
11/10/2006Førtidspension
Arv i forbindelse med den nye ordning efter 2003

Spørgsmål
Min bror har i forbindelse med tildeling af førtidspension i 2006 fået at vide, at når han arver når vores far engang går bort modregnes hans arv i hans pension. Min bror ejer ikke meget i forvejen, og en fødselsdagsgave, samt lidt til dagen og vejen ville gøre han tilværelse lidt lysere. Må min far ikke give ham indenfor gavecirkulæret? Kan han ikke arve møbler, familierelaterede ting uden at han beskattes?
Svar
Jeg tror, at der er noget, som din bror har misforstået. Arv og gaver påvirker ikke hans førtidspension, da det ikke er skattepligtig indkomst. En arv kan dog påvirke pensionen, hvis den er så stor, at den renteindtægt, man fremover får sammenlagt med øvrig skattepligtig indtægt (bortset fra pensionen) overstiger 59.000 kr om året(2006). En meget stor arv kan også påvirke boligydelsen, idet en formue på over 621.600 (2006) får betydning for beregningen.
Nu opgiver jeg altså... he-he...

Men OVERSKRIFTEN på det hele er, at:

-Boligsikringen nedsættes afhængig af indtægt
-Den SKATTEPLIGTIGE INDKOMST udover 60.400,- pr. år NEDSÆTTER pensionsudbetalingen.
-Formue OVER 621.600 (takst 2006) nedsætter boligsikringen.

Jeg er da spændt på, om der er andre bud.

Det kan da ikke være meningen, at man som borger IKKE aner, og ikke har en chance for at finde loven... NEMT OG BEKVEMT.

Jeg smider håndklædet i ringen nu.:|
B)
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 20:59   #3
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
RE: Hvad hvis man vinder i lotto ?

Pyha Zuza !

Dén med boligsikringen havde jeg selv på fornemmelsen... og den med indtægten under de 60.000 kr.

Det er sgu da noget rod, at det ikke er til at finde ud af...

Jeg vil da gerne vide om jeg jeg skal sige det er min mor der vinder millionen (hvis jeg nu skulle vinde ) eller jeg med ro i sindet kan sige det er mig selv.... jeg vil jo ikke miste alt, ved at sige det er mig selv....

Jeg er kun mig, har ikke andre indtægter, får det heller ikke hvis min indstilling går igennem, har ingen pensionsopsparring og ingen formue.

Men... jeg kan se på tallene at det bedste faktisk ville være at KØBE noget fast værdi (hus, lejlighed) rimelig hurtigt, hvis det er det man alligevel havde tænkt sig, så der ikke er så stort et afkast at betale skat af ? Altså hvis det vundne beløb er stort nok.

Hmm...
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 21:35   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
RE: Hvad hvis man vinder i lotto ?

Ja, først skat af renter plus "straf" i boligsikring.
Der bliver ikke meget tilbage.

Citat:
fast værdi (hus, lejlighed
Jeg tvivler på, det er FAST VÆRDI.
(Måske et kolonihavehus.)

Mit gæt er, at priserne FALDER.

Men jeg er altså IKKE investeringsrådgiver. he-he.

Værst er helt sikkert at vinde, hvis man er på kontanthjælp.

Så er kassen lukket, indtil pengene er "spist op".

Men det er selvfølgelig også rimeligt nok.
Hjælpen skal jo være til de fattige, ikke de rige.

Ellers investere i en "ekstra" pensionsordning, så der bliver lidt at leve af, når folkepensionsalderen kommer.

Men hvis du finder noget et sted i cyberspace om det, vil jeg da gerne høre om det.

B)
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2007, 21:46   #5
amik
Elsker at være her på K10
 
amiks avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2007
Lokation: Region Midt
Alder: 48
Indlæg: 92
Styrke: 18
amik er ny på vejen
RE: Hvad hvis man vinder i lotto ?

Ja ok, "fast" værdi er måske så meget sagt... men i hvert tilfælde værdi man ikke kan købe mælk for i Fakta... og betale regninger med..
amik er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad nu hvis..... mette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 20-08-2013 12:25
Lotto gevindst Mads87 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 74 14-05-2013 14:12
hvad nu hvis?? nielsen17 Alt det andet 2 18-01-2013 09:06
Hvad Nu Hvis?? samp Spørgsmål ang fleksjob 4 08-03-2012 11:30
hvad gør en vinder.? ace dk Alt det andet 8 16-08-2010 15:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension