K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-06-2010, 07:11   #1
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Stramninger på vej ?

I går modtog jeg en mail fra en veninde, som bl.a. spurgte, om jeg havde modtaget et brev fra SFI (Social Forsknings Institut), for det havde hendes kæreste som er fp'er.

Her er et uddrag fra brevet:

"Formålet med undersøgelsen er at få et samlet billede af, hvad førtidspensionister laver i deres hverdag. Det vil give politikerne en bedre forståelse af, hvilke nye initiativer for førtidspensionister, der er behov for - set fra din side...

Hvad bruger du tiden på i din hverdag?

*Føler du dig tryg i dit boligområde?

*Hvordan er dit helbred?

*Hvordan trives du nu, sammenlignet med tiden før du fik førtidspension?

*Er der nogle ting, du savner i din hverdag?

Det er for mig at se reformen til efteråret det handler om, og jeg kan udmærket forestille mig folks angst ved dette. De spørgsmål virker udformet så folk godtroende siger sandheden og det opfatter regeringen som ressourcer der skal udnyttes på arbejdsmarkedet, hvilket igen betyder yderligere stramninger hele vejen rundt. Og jeg bliver da ngoet så harm over at de mener sig berettigede til at kræve enten tlf samtale og hvis ikke så møder man op. Det ligner magtmisbrug mere end noget andet!!
"

Min veninde, som også er fp'er, efter at have sloges med systemet i over 15 år, har gjort sig følgende tanker om brevet:


"at hvis samtlige svarede enslydende, f.eks. "jeg vil ikke deltage i undersøgelsen for uanset hvad jeg svarer, bliver det fordrejet og brugt imod mig og andre syge".. Eller noget i den stil, og så blot gentage samme sætning uanset hvad de spøger om (ligesom politikerne gør gg), ville det måske gøre en smule indtryk at få signalet, at ftp'ere udmærket godt er klar over, at der sandsynligvis er flere forringelser på vej til efteråret.

Hvis man f.eks. svarer at man har det bedre nu end før, pga overgangen fra kontanthjælp (med alle tilhørende idiotiske tiltag og fratagelse af egenkontrol og ansvar), ja så vil det sandsynligvis kunne tolkes som at man så har det så godt, at man sagtens kan bruge sine ressourcer på arbejdsmarkedet, uagtet at man er erklæret uarbejdsdygtig.

Svarer man derimod at man har det dårligt, fordi ens sygdom ikke er i bedring, så kan dette snildt tolkes som at man mangler at komme ud på arbejdsmarkedet. Så det er i høj grad betænkeligt, men snedigt udført.

Det ligner umiddelbart en uskyldighed, og det kan det også være, men med denne regerings holdning til syge mennesker er det temmelig tvivlsomt.

Systeminvalide mennesker vil sandsynligvis se det som angstprovokerende og meget lidt betryggende, og med "truslen" om at blive invaderet i sit hjem oveni uden så meget som at være blevet spurgt om man i det hele taget havde lyst til at deltage i undersøgelsen?!

Det er bekymrende. Derfor advarslen, for måske er det klogt at tænke sig godt om, inden man svarer, for det er man åbenbart tvunget til, hvad enten interviewerne har loven på sin side eller ej. Alternativt kan man jo vælge at undlade at tage telefonen og låse døren...
"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 07:30   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
denne regerings holdning til syge
det er lidt irriterende at hører på hvergang og stort set hvert eneste indlæg
SF og S vil også lave en ny reform
En ny førtidspension reform bliver ikke unden dem

var selv til møde i går og blev spurgt om kontanthjælp og det skulle jeg søge med det samme. Mit svar hvorfor skulle jeg dog søge når jeg ikke kan få.
det er åbenbart blevet så almindeligt at alle syge skal på kontanthjælp.
bestemt ikke sjovt for en sammen som altid har arbejdet og vil klarer sig selv.
synes det er nedværdigt. Der er nok en grund til jeg er syg og derfor har modtaget sygedagpenge


min sygdom og situation er afklaret
ellers ingen kommentar

for du har helt ret, man kæmper ikke i 15 år for en pension og gerne vil eller kan arbejde 3 måneder efter

det der er galt med arbejde og førtidspension
er at man hele tiden har den trussel over hovdet de kan tage ens pension og man skal hele møllen igennem en gang til hvis kommunen vudere man har fået en smule arbejdesevne.
nogen har en fin periode på et par måneder eller mere, men det hjælper ikke meget når man så har de rigtig dårligt i 10 måneder.
når min pension snart går i gennem. Skal jeg i hvertfald ikke prøve at tage nogle timer før der stå klart og tydeligt de ikke kan tage ens pension, selvom man måske kan arbejde 4-6 timer om ugen

Sidst redigeret af MTVRV1; 18-06-2010 kl. 08:05.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 08:44   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Desværre....

....tror jeg ikke det drejer sig om at spare penge, for alle disse foranstaltninger, aktivering, flexjob, kurser, skubben rundt med borgere der allerede ligger på knæ, er dyrere end det ville være blot at give kontanthjælp eller førtidspension til dem der har behov for det, bare administrationen og kontrollen når op på skyhøje summer.

Det det drejer sig om er at male et billede der er så hæsligt at det er der ingen der ønsker at være en del af, et skræmmebillede. At man så i samme åndedrag, gør livet til et ******* for samfundets svageste borgere, ved at koste dem rundt i manegen, det synes man er ok

Vi er i en situation hvor vi intet har at forhandle med, intet pressionsmiddel har, vi kan undværes, og skulle vort liv i yderste konsekvens, blive forkortet som resultat af den behandling vi modtager af det offentlige og af den almene befolknings fordomme og holdninger til os, så er det jo kun en fordel for samfundet og en besparelse for skatteborgerne.

Så specifikt tror jeg ikke der er nogen der tænker, men med kvanteregning så er det summen af materien.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 08:52   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ragdoll:

Meget trist, men meget sandt, desværre.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 12:59   #5
Anne Mette
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2010
Indlæg: 205
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Anne Mette er ny på vejen
Det er virkeligt skræmmende som der i øjeblikket bliver sparket til de svage i samfundet.

Sikke nogle groteske spørgsmål. Tror jeg ville svare småflabet med en undertone af humor, hvis jeg skulle svare, det har jeg også gjort i min ressourceprofil til de spørgsmål jeg syntes var åbenlyst tåbelige!

Og når man skal svare på div. spørgsmål i skemaer vedr. helbredstilstand osv. "tager du dagligt piller?" "Og for hvad?" Eller:" Har du været indlagt?" Og "var der komplikationer?" Alternativt kan der stå: "Har du efterfølgende haft gener?"

Altså mange kvinder tager p-piller hver dag, for ikke at få børn! Og mange kvinder har været indlagt ifm. fødsel, om man så kan kalde et barn for en komplikation eller en gene - hmm... Morer mig altid når jeg kan få vendt det lidt på hovedet og prøve at få deres spørgsmål til at se direkte tåbelige ud!
Anne Mette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 13:38   #6
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Anne-Mette, man skal bare være opmærksom på, at de kan/vil bruge alle spørgsmål og svar herpå i mod én, så man skal "passe på" med ikke at være for "kæk", det viser bare overskud og det kan jo bruges på arbejdsmarkedet.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 15:39   #7
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
undertegnede kan desværre ikke overskue og besvare eders fremsendte matr:

pga. at jeg er i underskud, for overskud, til ligegyldige meningsmålinger....

samt jeg ikke ønsker og deltage i et oplæg, som stiller minoritetsgrupper, svagere end allerede forekommet.

mvh eders ace dk.
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 16:03   #8
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hmm.. Man kan jo også vælge at tro på, at undersøgelsen rent faktisk vil bruges til at sætte fokus på førtidspensionisters situation.

Jeg var på et tidspunkt med i en spørgeskemaundersøgelse fra netop SFI, og da den undersøgelse blev offentliggjort, var det bestemt ikke lyserødt, men belyste blandt andet, at flere følte sig fattige og bla havde måttet droppe tandlæge og meget andet pga pengemangel.

Hvis jeg fik et sådant spørgeskema, så ville jeg helt sikkert svare - tænk hvis det rent faktisk blev brugt til noget godt..
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 16:29   #9
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
gh 72....

jeg ville sådan ønske du har ret, og mit indlæg bliver gjort til skamme....

men men men... jeg har desværre fået for mange dårlige oplevelser, med netop disse, "galup-undersøgelser". hvor det har vist sig at politikkerne blot har skulle bruge det til og lave en analyse for . hvor kan vi skære MEST uden for meget stemmespild..?? for de er jo ikke meget dummere end os alm: dødelige, de er nok klar over der ryger spåner når man høvler...... men hvor ryger der færest....

og indtil andet har gjort mig klogere deltager jeg nødigt i slige opinions-undersøgelser.

men lad os da håbe eders ace dk, tager fejl.(det ER sket før)..
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-06-2010, 16:37   #10
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
sådan et brev har min kæreste også modtaget og ved ikke hvad det skal gøre godt for, da man jo får pension fordi man ikke kan holde til at arbejde ud over måske et skånejob. Sikke dog sikke dog :-/
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Flexjobber hårdt ramt af stramninger. supersus Politik og Samfund 2 27-02-2012 16:02
Dansk Folkeparti ligger op til store stramninger overfor ledige Anna1 Politik og Samfund 12 25-05-2010 14:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension