K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-05-2007, 01:55   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Fleksjobbers kvalifikationer på arbejdsmarkedet.

Citat:
handicappede står nederst på norske arbejdsgiveres ønskeliste over nye medarbejdere. Gælder det samme i Danmark - eller er holdningen en anden
Dansk Arbejdsgiverforening har kommenteret nedenstående citat om det rummelige arbejdsmarked.

Eet af de store problemer for fleksjobbere bliver kvalifikationerne, fordi en fleksjobber ofte ikke kan bestride sit gamle erhverv.

En fleksjobber skal stå til rådighed for mange typer job, uden uddannelse, kvalifikationer eller erfaring på området.

Ikke nok med at ledighedsydelsen er lavere end for andre arbejdsløse (som ikke har ekstraudgifter til medicin m.v.), men fleksjobbere skal også stå til rådighed for ETHVERT erhverv.
Det er da i mine øjne forskelsbehandling, så det basker.

Konkurrencen om de ledige job er stor, da fleksjobberes "konkurrenter" er både:

Kvalificerede jobansøgere (beskæftiget i andre virksomheder)
Ukvalificerede jobansøgere (beskæftiget i andre virksomheder)
Arbejdsløse
Studerende
Deltidsbeskæftigede
Aktiverede
Virksomhedsaktiverede
Personer i jobtræning
Og andre grupper.

Hertil kommer skrantende helbred og dårligt beskrevne skånehensyn.

Hvis jeg var arbejdsgiver, ved jeg godt, hvem jeg ville vælge.

Dansk Arbejdsgiverforening mener, at der er FOR MANGE FLEKSJOBBEVILLINGER, så jeg "forstår" ikke budskabet i artiklen.

Jeg forstår heller ikke budskabet, fordi Dansk Arbejdsgiverforening og Dansk Industri og OECD anbefaler, at man KUN betaler for effektive arbejdstimer, og at tilskud til kommunernes udgifter til ledighedsydelse sættes ned.

HVAD skal en fleksjobber leve af?

Hvad nytter en "holdningsændring", når de ikke vil have flere fleksjobbere?

Citat:
DA ser en holdningsændring
Chefkonsulent Henning Gade i Dansk Arbejdsgiverforening tror, at holdningen til handicappede medarbejdere er ved at dreje i en mere positiv retning: „Det går helt klart den rigtige vej. Jeg tror generelt, at der er en meget positiv holdning til handicappede på arbejdsmarkedet. Og jo større manglen på arbejdskraft er, desto større bliver interessen for at fastholde og integrere nye grupper, som for eksempel handicappede og indvandrere. Denne udvikling skyldes ikke kun den manglende arbejdskraft, men også en holdningsændring.“

Ifølge Henning Gade er der tre problemer, der skal løses for, at flere personer med handicap kommer ud på arbejdsmarkedet.

Først og fremmest skal alle ansættes ud fra deres kvalifikationer og stilles lige i en jobsøgningssituation: „Vi mener, at folk skal ansættes ud fra deres kvalifikationer. Det vil sige, at ansøgere med lige kvalifikationer bør behandles lige. Der vil være nogle handicappede, som ikke har den samme produktionsevne som andre på grund af deres handicap. I disse tilfælde kan man kompensere for den nedsatte produktionsevne gennem tilskud, hjælpeforanstaltninger osv. Vores forslag er, at handicappede kan stilles lige i en jobsituation via et jobbevis. Grundidéen med dette er, at når en handicappet søger job, så kan vedkommende fremlægge, hvilke kvalifikationer han/hun har. Derudover har han/hun måske nogle handicap. Her vil det fremgå af beviset, hvilke ydelser og hjælpemidler han/hun har med. Dermed undgår man at blive udskilt på forhånd i en ansættelsessituation.“

Det andet problem, der ifølge Henning Gade skal løses, handler om, hvordan man matcher personer med handicap med virksomheden.

„Vi ved jo, at der kan være man-ge holdninger hos den handicappede til at arbejde, og mange holdninger hos virksomheden i forhold til at ansætte handicappede medarbejdere. Projektet JobNu forsøger at løse denne problemstilling gennem oprettelse af og søgning på profiler. Det bliver desværre ikke brugt effektivt endnu af virksomhederne. Men hvis man udnyttede systemet rigtigt, ville det efter min vurdering give et lettere match.“

Det tredje problem er de kommunale sagsbehandleres håndtering af virksomhedskontakten og servicering af virksomhederne: „Det er vigtigt, at sagsbehandlere har kendskab til, hvordan virksomheder fungerer med hensyn til arbejdsgange, papirgange osv. Sådan noget skal fungere ‘smooth’, for det skal jo ikke være bureaukratiet, der afgør, om man ansætter en handicappet eller ej – men derimod den enkelte sag. Desuden skal sagsbehandlersystemet gøres langt mere serviceorienteret. Det er meget vigtigt, at det offentlige påtager sig opgaven med at kunne tilbyde al den viden, der skal til for at ansætte en handicappet, for små virksomheder kan ikke afse tid til at sætte sig ind i alle de regler, der skal til for at ansætte en handicappet i støttet beskæftigelse.“

Henning Gade og Dansk Arbejdsgiverforening ser altså positivt på, at det går den rigtige vej for personer med handicap, der ønsker at komme ind på arbejdsmarkedet. Men hvis integrationen skal lykkes fuldt ud, mener han også, at det er vigtigt, at uddannelsessystemet, beskæftigelsessystemet og socialforvaltningen spiller sammen i en større enhed, så de ikke fungerer som barrierer, men motorer på feltet.
http://www.clh.dk/index.php?id=1037&...ash=21d514e586

HVOR MANGE PENGE HAR STATEN BRUGT PÅ AT ORIENTERE ERHVERVSLIVET, UDDANNE SOCIALRÅDGIVERE, TILSKUD TIL KOMMUNER, OSV. OSV., OG SÅ ER DER IKKE SKET MERE?

Virksomhederne ved INTET om fleksjob og skånejob.

HVORFOR ER DER SÅ MANGE LEDIGE FLEKSJOBBERE, NÅR DER ER SÅ STOR MANGEL PÅ ARBEJDSKRAFT?

HVORDAN I ALVERDEN KAN DET LADE SIG GØRE, NÅR DER ER BRUGT SÅ MANGE PENGE?
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2007, 05:57   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
RE: Fleksjobbers kvalifikationer på arbejdsmarkedet.

Godt spørgsmål, Zuza! Hvorfor er der så mange ledige, når der mangler arbjedskraft? Hvorfor ved virksomhederne intet om fleksjob?

For mit eget vedkommende kan jeg kun være enig i det, der også står i dit indlæg. Nemlig at mine kvalifikationer er for dårlige! Jeg kan nemlig ikke komme tilbage til mit gamle fag, men har heller ikke kvalifikationer til feks kontorjob. Og jeg kan ikke bare tage et hvilket som helst arbejde, for det er jo ikke alt, der harmonerer med mine skånehensyn.
Og de tilbagemeldinger jeg får på mine ansøgninger er netop, at mine kvalifikationer ikke er gode nok.
Nu kan man jo få 6 ugers selvvalgt uddannelse - men jeg orker det ikke! For er det så fuld tid i 6 uger??

Tja, jeg ved snart ikke!
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jobkonsulenter mangler kvalifikationer buster Politik og Samfund 7 31-01-2012 12:35
En ledig fleksjobbers frustrationer palette Spørgsmål ang fleksjob 3 18-09-2010 16:22
Opgivet arbejdsmarkedet Mr x Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 19-05-2010 09:17
Anden aktør gør ens kvalifikationer bedre end de er lone t Spørgsmål ang fleksjob 14 23-04-2009 23:00
Tættere på arbejdsmarkedet zuza Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 3 21-07-2007 15:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension