K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Det er da strengt !

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Det er da strengt ! Her kan du sætte historier ind som du falder over på nettet. og syntes at andre skal kende til

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-05-2010, 00:23   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvorfor får så mange førtidspension i DK?

Tja, hvorfor får så mange førtidspension i DK?

Mon nedenstående er een af årsagerne?

Citat:
Kedelig rekord i Danmark
Danmark har markant flere dødsulykker målt på antal beskæftigede sammenlignet med f.eks. Sverige og Norge. Danmark har 2,7 dødsfald pr. 100.000 ansatte. Sverige har 1,4 og Norge blot 1,0, viser de seneste tal fra Eurostat.
Citat:
Alene sidste år kom 42.561 danskere til skade på arbejdet. 44 døde efter arbejdsulykker, og hver anden dag fik en medarbejder amputeret hænder, fingre eller andre lemmer. Antallet er alt for højt, lyder det samstemmigt fra eksperterne
http://epn.dk/farligtarbejde/article2069711.ece


Se også denne tråd, hvor VKO siger, at stress er folks egen skyld/problem.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=12764

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 07:16   #2
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
skal ikke gøre mig klog hvorfor så mange kommer galdt afsted men har en ide.og det er at selve man i danmark der er bare ikke tid til lige at stoppe op og lige sætte den sele på lige holde den pause osv for gåør du det bliver du fyret og de fidner en anden der gider.men hast værk er og bliver lastværk og man kommer galdt afsted.da jeg blev kørt ned for snart 16 år siden han havde for travlt skule fra a til b og inde for en tidsgrænse han ikkek unnen å og var forsinket og overså mig forde han havde for travlt og tænkede mere på hans arbjde en hvad der skete i siden af vejen
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 07:22   #3
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
måske, de tæller sikkert også med
men hvis man kigger på sagerne herinde.
så er de fleste rigtig sygdom eller trafikuheld.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2010, 11:04   #4
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Danmark (og store byer generelt) har en arbejdstempo som er meget højere end i mange andre lande. Ved en sammenligning med nogle andre lande- kan man sagtens sige at i Danmark arbejder 1 ansat med sin arbejdstempo for 1,5 eller for 2 mennesker. Derfor hænger det heller ikke sammen men familielivet, til børnene er der ikke overskud, folk skilles fordi de kan ikke overskue tingene og snakke stille og roligt. Der er bare ingen der kan se det- det kræver at man lever noget tid i udlandet så man kan sammenligne det. Når du gør tingene med en højt tempo- større risiko for skader også og nedslidning.
Nu har en parti foreslået at vi skal gå til 38 timer pr uge- hvis dette sker- ville tingene hænge endnu dårligere sammen for os- og vi vil stadigvæk producere lidt i forhold til hvor mange er der på passiv forsørgelse. Hvis man gik ned i en arbejdstempo- så ville der være noget arbejde som ikke blev udført og det arbejde kunne sagtens gives til fleksjoberne f.eks. Og der vil være flere som er glade og tilfredse med sit privatliv og arbejdsliv-synes jeg...
Folk få et kick (adrenalin) når de kan klare at udføre et styk arbejde på kort tid- og der er gået sport i at være effektiv i vores land- og man er opdraget fra regeringen og medierne at det er det du skal stræbe efter. Man glemmer bare at når du så bliver slidt eller skadet- så stå du alene sådan her med det i dit liv, ja -og så skal du kæmpe selv med dine smerter- det er ikke andre der gør det(kan ikke gøre det).

5 eller 6 ugers ferie pr år-er meget velfortjent når man kigger på hvor meget du producerer på arbejdsmarkedet når du arbejder med denne tempo som svarer til 1,5 eller 2 ansættelser i realiteten. Men bredere- samfundsøkonomisk ville 5 eller 6 ugers ferie være for meget -hvis det var sådan at man gik ned i arbejdstempo og ansætte i stedet for nogle på deltid eller i fleksjob. Så kunne det ikke svare sig at have stadigvæk 5-6 ugers ferie. Nogle arbejdssteder har en fuldtidsstilling på 34-35 timer og ikke 37 (deres overenskomst siger 34)- men du skal stadigvæk have en meget højt arbejdstempo og lave det der skulle laves på almindelige 37 timer -du skal færdiggøre det på 34 timer- dette er meget forkert med desværre er en praksis... Alle ved at for at være sund og rask -kræver det at både din psyke og krop er godt med- og vores krop og psyke kan ikke følge med som tingene er nu. Uanset om det er psykisk sygdom eller fysisk som er årsag til sygemeldinger- så glemmer man at ikke alle kroppe er ens og ikke alles psyke er ens-læs: ikke plads til alle og ikke plads til at være forskellig. Det er noget *** når man siger at psykisk sygdom er folks eget problem- fordi jeg er helt sikker på at der ikke ville være så meget psykisk sygdom hvis folk fik lov til at gå ned i arbejdstempo.
Jeg ville personligt mene at hvis man vil have denne kick i at udføre arbejde effektivt i højt arbejdstempo- så ville jeg forbeholde de stillinger til ledende stilinger eller som overarbejde- så kan dem der har lyst byde ind... Og alle os andre skal ned i arbjedstempo for at undgå nedslidning, arbejdsskader og psykisk sygdom... Det er så bare der regeringen ikke ville kunne fordele timer på det arbejde som skal udføres- kræver næsten først en undersøgelse der ligner forskning, for at kunne fastslå hvor mange timer og hvilken arbejdstempo er rimelig pr dag.... Vanskeligt...
Sådan tænker jeg...
Man skal også huske at psykisk sygdom ikke viser sig i så stor omfang på de steder hvor man har tid og overskud til at tale om tingene fra starten af -hvis man kan læsse af...
Derfor synes jeg at regering og arbejdsgiverne er blinde i dette land. Men så længe vi har en regering der er arbejdsgivernes mandatar- så får vi det heller ikke bedre...
Der findes også mange kontorjobs (man skulle mene her er mindre risiko for nedslidning) hvor de ansatte ikke får tid til at spise deres frokost i fred og ro, men de tager deres frokost med til skrivebord og arbejder ved siden af...Helt forkert... Tissepauser er der ofte ikke tid til. Til at strække sig ud er der ikke tid til. Og ikke at begynde at tale om en fysisk krævende arbejde og hvad de folk er udsat for... Det ved de kun selv...
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-05-2010, 23:02   #5
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
Sane-

Gælder det der forhøjet arbejdstempo også for sagsbehanlder og andre kommunalt ansatte syntes da ikke helt jeg kan genkænde det Specielt når vi er de lande der arbejder færrest timer i forhold til andre som er nomalt have en arbejdsuge på 40-50 timer Men det kan da godt være at der muligvis er en større arbejdsmoral i DK- det kan man godt mærke på servicenivouet i udlandet. Tilgengæld har de et ret højt "arbejdstempo" i handelsstræderne i Egypten - Sådan som de står og hopper for at få kunder i deres butik men der er der vidst ikke noget der hedder FP og gamle som unge gører sit for at få folk til i butikken Måske er det for mageligt i DK?
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-05-2010, 13:41   #6
sane
Hjemmevant på K10
 
sanes avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 215
Styrke: 15
sane er ny på vejen
Tror mig -hvis man først brugte mere TID fra starten af på at oplære sagsbehandlere i kommunen-så ville de have mere ro i sjælen når de skal sagsbehandle, og ikke forhaste sig med de forkerte afgørelser. Som det er nu så er de snot forvirrede og skal helst se ud som om de har styr på reglerne, og de er nødt til at arbejde med en hurtigere arbejdstempo hvor der så sker flere fejl. Man skal også huske på at det ikke er i statens interesse at oplære sagsbehandlere godt- fordi så ville der også komme flere afgørelser som tilgodeser borgeren( hvis man læste lovens ordlyd rigtigt)-og dette vil betyde en større minus for staten/kommunerne. Måske findes der en kommunalt arbejdsplads hvor sagsbehandlerens arbejdstempo ikke var højt- men så sidder de heller ikke med en bredere ansvarsområde nok... Hvis de fik lov at gå ned i arbejdstempo- så ville der også være tid til at bekræfte henvendelser på borgerne, akterne ville blive sendt til de rigtige steder i kommunen og ikke blive væk(sorteres også ofte under en andens cpr nr/andens sag), de vil få lov til at indkalde os med en rimelig varsel og ikke i sidste øjeblik med kun få dage varsel fordi tidligere har de ikke nået at kigge på vores sag men skal der gøres noget fordi fristerne siger sådan. Meeen-alt det her kræver også at der er flere ansatte i kommunen og ikke mindre...Og det er heller ikke i statens interesse...

--------------------------------------------------------------------------

Det er lige netop den fejl vi har begået her ved at skruet antallet af arbejdstimer ned, men arbejdsmængden er ikke blevet mindre( der er ikke ansat flere)-så nu skal vi når det samme arbejde på 35-37 timer, mens andre lande kan godt tage det mere roligt og lave den samme arbejde på en 40 timers uge. Men, jeg tvivler at folk vil sige : " ja lad mig blive væk flere timer fra hjemmet og familien, for at jeg kan udføre mit arbejde mere forsvarligt". Alle vil gerne hjem hurtigst muligt. Der er mange som ikke kan nå at spise frokost selv om de har et kontorjob-men de spiser den ved siden af computeren. Tisse pauser bliver udskudt pga arbejdet, osv, for at ikke tale om udstrækningsøvelser (det er ikke IKKE belastende for kroppen at sidde i den samme stilling i 7 timer hver dag). I andre lande har de heller ikke en 5-6 ugers ferie om året, det har vi. I forhold til vores produktivitet og arbejdstempo er så mange ugers ferie velfortjent,synes jeg.Men det holder bare ikke i længden-fordi menneske krop kan holde til en hurtigt arbejdstempo kun i nogle år-ikke hele livet. De forsøger også at lave en efterlønsreform, førtidspensionsreform, folkepensionreform, og alt det pjat- men de kan jo realistisk set ikke komme til de ideelle løsninger som er lige gode for både staten og borgerne-fordi de ikke laver arbejdsmiljø reform først. Arbejdsmiljø reform trænger vi mest til , men der er ingen som kan se det, og ingen tager det seriøst. Hvis arbejdsmiljøet blev bedre så ville det være både en plus for den ansatte som ikke bliver slidt, og for staten som vil spare penge på arbejdsulykker, førtidspensioner, efterløn... Det er min mening...

--------------------------------------------------------------------------

Citat:
der muligvis er en større arbejdsmoral i DK-
Lige netop. Men med de andre ord- så er du blevet opflasket i dette land med at du skal STRÆBE efter at opnår gode resultater på kortere tid= mere effektivt. Du skal STRÆBE efter at være lige så god som de andre på arbejdspladsen, og gud forbyde mig hvis der findes en ansat som tør sige "det der rager mig en s***"-jeg er her kun for at arbejde,dette er ikke mit liv -så vil der garanteret blive kigget på vedkommende som en doven, uinteresseret ansat, som er udenfor " fællesskabet" og ikke stræber efter lige som andre foregiver at de stræber...
I mange andre lande, "tager" de ansatte sit privatliv med sig på arbejde. I DK er det sjældent muligt. Det vil oftest føles som noget ekstraordinært hvis de andre ansatte kendte til din ægtefælles navn, hvad vedkommende beskæftiger sig med, hvor meget kan man lide sin svigermor, kende kollegaens børn, osv - om alt det her snakker man frit på en arbejdsplads i andre lande -man kommer hinanden ved( bedre arbejdsmiljø/kammeratskab).
I Egypten især snakker de om alt det her på sin arbejdsplads og kender hinanden- det gør man ikke i DK. Folk kommer mere hinanden ved i Egypten, og så kan de overfor kunderne hoppe eller flyve omkring en på en anderledes måde end her.

--------------------------------------------------------------------------

Måske skulle jeg have skrevet at min pointe er : at jo mere man kommer tættere på hinanden - så er der mindre behov til at gå til psykolog- og disse tilstande har vi ikke i DK, og vi kan slet ikke forestille os det... For at kunne komme hinanden ved- så skal der bruges TID. Tid har de i nogle andre lande...

Sidst redigeret af LOL; 23-05-2010 kl. 14:12. Årsag: 4 indlæg lagt sammen til 1
sane er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvorfor så mange flere på kontanthjælp? Indiansummer Politik og Samfund 21 10-09-2012 12:02
hvorfor ikke bare afskaffe førtidspension MTVRV1 Politik og Samfund 3 26-02-2012 19:29
Så mange er på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 20-02-2012 17:50
Unødvendigt mange på førtidspension Webmaster K10 Nyheder 0 16-11-2011 12:10
Så er den gal igen: For mange på førtidspension TimeGuest Politik og Samfund 13 03-10-2010 13:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension