K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Lægekonsulenternes Rolle

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Lægekonsulenternes Rolle Her vil vi sætte fokus på lægekonsulenters rolle i de kommunale sager.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-04-2010, 12:54   #1
nobelis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
nobelis er ny på vejen
Oplysninger om lægekonsulent?

Wupti her er et nyt medlem på K10 - Hej til alle!

Først vil jeg sige tak for et godt og seriøst forum med en masse brugbart info.

Mine debut spørgsmål lyder som følgende:
Efter at have søgt aktindsigt har jeg nu modtaget mine papirer fra kommunen, jeg synes der mangler et dokument fra kommunens lægekonsulent - dvs. udtalelsen er nedskrevet af sagsbehandleren, men selve dokumentet mangler skal der ikke være sådan et?
og hvem er lægekonsulenten?
Jeg er ikke klar over, om jeg har krav på at få det oplyst?

På forhånd tak for svar
Vh nobelis
nobelis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 16:38   #2
den sidste man
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2010
Indlæg: 4
Styrke: 0
den sidste man er ny på vejen
Hej nobelis jeg er også ny her men jo du har retten til alle de informationer kommunen har i henhold til forvaltningslovens §9.

vh den sidste man
den sidste man er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 22:24   #3
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hvis din sagsbehandler bare har haft en drøftelse med lægekonsulenten, så kan det godt være, at der ikke ligger andet end sagsbehandlerens referat af samtalen.
For så er det det, der er dokumentet i den sammenhæng.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2010, 22:33   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Min sagsbehandler sad på lægekonsulentens oplysninger som gjaldt det livet!

Senere fandt jeg jo så ud af, at hun var imod lægekonsulentens udtalelser (som var til min fordel) og selv forsøgte at køre solo i sådan en grad, at hun panikkede tilsidst og smed min sag til Task force.

Hvor om altring er, så fik jeg alle udtalelser fra div lægekonsulenter, lægeerklæringer, speciallægeerklæringer, statusprofiler, progressionsrapport mm i forbindelse med partshøringen (da ressourceprofilen skulle godkendes af mig!).
Indtil da, var lægekonsulenternes udtalelser nærmet stemplet som dybt hemmelige. Tsk...
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 06:21   #5
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Hvis din sagsbehandler bare har haft en drøftelse med lægekonsulenten, så kan det godt være, at der ikke ligger andet end sagsbehandlerens referat af samtalen.
For så er det det, der er dokumentet i den sammenhæng.
Den går IKKE, det skal kunne dokumenteres at LK har været forelagt relevante FAKTA.
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 06:45   #6
nobelis
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 18-04 2010
Indlæg: 20
Styrke: 15
nobelis er ny på vejen
en lægekonsulent har vel også journalpligt??
nobelis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 07:35   #7
SÅrdnok!
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-06 2009
Lokation: Vejle/Jelling
Indlæg: 405
Styrke: 15
SÅrdnok! er rigtig godt på vej
problemet er at man kan bruge en "uformel" dialog med LK'en, dette er tænkt som fx vedr spørgsmål om risikoen ved en operation.

Dette bliver "voldet" af kommunerne,således at SB'en sidder og plukker i lægeoplysninger og fodrer LK'en med det h*n synes er relevant (eller nærmere modsat) SB'en får på den måde nøjagtig det resultat h*n ønsker !!

Loven siger udtrykkeligt at der SKAL være skriftlig dokumentation til brug ved afgørelser!
SÅrdnok! er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 08:58   #8
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, der BURDE være en udtalelse decideret fra lægekonsulenten men det er ikke altid sådan det forholder sig, desværre!
Ofte er det blot en konklusion i din journal udført af sagsbehandleren.

Som du måske allerede ved ja, så er lægekonsulenten en administrativ medarbejder og som sådan ikke underlagt lægeloven!

Dvs din sagsbehandler kan udvælge HVILKE papirer vedkommende skal udtale sig på -tankevækkende ikke!

Vil anbefale at hvis du ønsker fuld indsigt, ja, så kan du skrive til Socialdirektøren og spørge til hvilke papirer lægekonsulenten har udtalt sig på og derfor også efterlyser OVERSÆTTELSEN fra denne, for det er jo reelt det eneste denne må -oversætte!

Som også sårdtnok, sir, der SKAL være skriftlig dokumentation for påstandene -så nej, andersine, den holder ikke vand.
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 09:16   #9
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af nobelis Se meddelelser
Wupti her er et nyt medlem på K10 - Hej til alle!

Først vil jeg sige tak for et godt og seriøst forum med en masse brugbart info.

Mine debut spørgsmål lyder som følgende:
Efter at have søgt aktindsigt har jeg nu modtaget mine papirer fra kommunen, jeg synes der mangler et dokument fra kommunens lægekonsulent - dvs. udtalelsen er nedskrevet af sagsbehandleren, men selve dokumentet mangler skal der ikke være sådan et?
og hvem er lægekonsulenten?
Jeg er ikke klar over, om jeg har krav på at få det oplyst?

På forhånd tak for svar

Vh nobelis
I stort set alle kommuner vil folk opleve, at lægekonsulentudtalelser og interne drøftelser sagsbehandler og lægekonsulent imellem IKKE indgår i aktindsigten. De må gerne og har lov til at holde interne (arbejds) notater for sig selv - interne notater er ikke omfattet af aktindsigt. Derimod har du ret til indsigt i et lægeskøn/udtalelse, når det ER skrevet til brug for en afgørelse.

Hvem lægekonsulenten er i din kommune, kan være svær at få oplysninger om - som regel er der flere, og det kan være tilfældigt hvem der lige har og får din sag, når en afgørelse skal træffes.

Først når et egentligt lægekonsulentskøn ligger i sagen, har man noget helt konkret at forholde sig til.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-04-2010, 17:54   #10
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af SÅrdnok! Se meddelelser
Den går IKKE, det skal kunne dokumenteres at LK har været forelagt relevante FAKTA.
Jamen det er det jo også, hvis der er lavet et journalnotat om det.
Det er altså ikke alle drøftelser med lægekonsulenten, der behøver at munde ud i et lægeskøn.

F.eks. så kan man jo spørge lægekonsulenten om råd til, hvad der mangler lægeligt, ift. hvor der skal indhentes (hvis man f.eks. er tilknyttet to sygehuse) og det behøver man altså ikke lave et lægeskøn for, men bare et notat i journalen om hvad man har drøftet, hvorfor og hvad resultatet blev.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
de nye oplysninger fra skat ? henningv Alt det andet 5 16-10-2011 11:25
Nye oplysninger Forsyg Alt det andet 4 29-03-2009 02:08
Forskellen på en Lægekonsulent ansat i lokalforvaltningerne? Og en Lægekonsulent ansa @PerChr Lægekonsulenternes Rolle 2 06-08-2008 01:31
Oplysninger i sag ? LV. Alt det andet 1 22-11-2007 14:30
Rod i Ankestyrelsens oplysninger zuza Fremtiden for fleksjob og førtidspension 0 17-11-2007 16:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension