K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2010, 02:01   #1
Margrethe09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Margrethe09 er ny på vejen
Arbejdsprøvning

Hej
Jeg søger f.p og det er første gang jeg for alvor læser og kigger med her. Tak for alle de mange kloge indlæg og svar. Hvis k10 ikke havde været her havde jeg været helt lost.Alle disse mærkelige kommunale udtryk- det er til at blive endnu mere skør af.
Men altså- jeg er diagnosticeret i kategori 2 for sygemeldte. I mine notater fra min sagsbehandler står, at jeg vurderes til at være meget langt fra arbejdsmarkedet. Min diagnose er PTSD samt alkoholsyndrom ( ikke drukket i 2 år). Efter halvt års ventetid skal jeg nu i arbejdsprøvning i 8 uger på noget der hedder HKI. Her har jeg været til samtale og sagsbehandleren valgte i samråd med mig 2 værksteder- computergrafik og skomager. Jeg er akademiker, men sådanne tilbud ligger udenfor dette sted. I mine lægepapirer og speciallægeerklæring står, at jeg ikke må udsættes for pres af nogen art. Hvordan hænger det lige sammen med arbejdsprøvning? Jeg er temmelig bekymret for denne arbejdsprøvning og kan ikke se nogen ide med den.
Min kommunale sagsbehandler påstår overfor mig, at hun lettere får min pensionsansøgning igennem med en arbejdsprøvning- kan det passe?
Er der nogen der har nogle gode råd?
Jeg håber mit indlæge ikke er havnet helt malplaceret for jeg er ikke helt hjemme på k10
Margrethe09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 05:05   #2
tije
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2009
Indlæg: 315
Blog Indlæg: 6
Styrke: 15
tije er ny på vejen
hejsa Margrethe09 først vil jeg lige byde dig velkommen til siden

Din sagsbehandler har helt ret i at du får nemmere ved at få en førtids igennem, med en arbejdsprøvning først. Det skyldes at ALLE muligheder skal være afprøvet inkl en arbejdsprøvning, for at finde ud af hvor mange timer du kan hold til, om de måske kan visitere dig til flexjob istedet for.

Hvis i springer arbejdsprøvningen over, vil du højst sandsynligt få et afslag med begrundelsen at alle muligheder ikke er udtømte.

Den eneste måde du kan slippe for en arbejdsprøvning, er hvis din læge fraråder det pga det kan skade dit helbred yderligere

Når du kommer ud i en arbejdsprøvning er det vigtig at du fører dagbog over ALT. hvordan arbejdsprøvningen påvirker dig, hvor meget smertestillende du har taget, hvor ondt du har, hvordan det påvirker din dag efter arbejdsprøvningen osv. ALT er vigtig og tæller med

Hvis du har andre spørgsmål så spørg endelig her i samme tråd, vi er masser der sidder klar til at hjælpe, eller blot med et trøstende ord, hvis der er brug for det.

tije er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2010, 07:46   #3
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Velkommen til ,du skal også huske at når du føler dig prasset ,så meld ud at,det her er for meget ,der er ingen der kan mærke hvordan du har det ,det kun dig der kan det..jeg ved ikk hvor du er fra,men jeg har selv været hos HKI her i kbh.og der blev forslået ,at jeg kunne lægge mig,på grund af smerter ,det sagde jeg nej til for er jeg nåret der til ,har jeg endnu svære ved at komme igang igen ,det blev da asepteret...så vær ærlig og sig som du føler og mærker ,så bliver du hørt det blev jeg ...tror ikk du skal være bekymret,Det hed fra 8 til 15 og fem dage om ugen,da jeg fik brev fra HKI men du kommer sikkert til en samtale med en der fra inden du starter,og der bliver i enige om hvordan du best starter selv startede jeg fra 8 til 12 da jeg har skåne hendsyn,og ser man hend af vejen hvad man kan klare,jeg håber du kommer godt igemmen din arbejds prøvning..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 20-02-2010 kl. 07:59.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 05:46   #4
Margrethe09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Margrethe09 er ny på vejen
Tak for de gode svar. Det har virkelig betydet meget for mig. Jo jeg er fra Kbh området og det må være det samme sted, som du har været. Det glæder mig, at det ikke er et rent helved jeg træder ind i. Der er jo en grund til at jeg og mine læger desværre ser mig som færdig på arbejdsmarkedet. Det er en god ide med dagbogen- den har jeg tage ad notam. Det er også godt at vide, at man ikke behøver at holde ud en hel arbejdsdag. Jeg synes det her forum er meget værdifuldt- jeg er virkelig beroliget. Jeg vender tilbage og i øvrigt vil jeg da også meget gerne give mine erfaringer videre hen af vejen.
Margrethe09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 15:37   #5
Oraklet
Føler sig hjemme på K10
 
Oraklets avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2009
Lokation: Danmark
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Oraklet er ny på vejen
Talking Arbejdsprøvning

Du må under ingen omstændigheder overanstrenge dig i en prøvning, du skal som andre skrev, skrive en dagbog - hvor du også beskriver hvilket "resultat" du har fået ud af at være på job, - må du feks. ligge lit de parade, fordi du har brugt al krudtet på jobprøvningen, så tyder det på at din dag er for lang.

I en arbejdsprøvning er det "normalt" at man stresser dig en enkel dag, for at se hvordan det går, hvilke indvirkninger det giver - men det er vigtigt at du selv mærker efter og ikke gøre mere end du kan - og stadig kan være oprejst når du kommer hjem.

hygge
Oraklet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2010, 16:25   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Som de andre skriver så er det vigtigt med en dagbog...men du kan samtidig fører et smerte skema...så andre kan se hvordan det indvirker på dig i løbet af dagen...

Du kan evt bruge det Smerteskema som vi har liggende under vores Nyttige Links

Det er vigtigt at møde op....også selv om det kun er for at gå hjem...

Bliver man hjemme for tit vil det bare resultere i at de siger at man ikke kan bruge den arbejdsprøvning...og at man skal ud i en ny arbejdsprøvning...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2010, 00:03   #7
Margrethe09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Margrethe09 er ny på vejen
Hej igen.
Ja- så er jeg startet på min arbejdsprøvning. Inden da var jeg til samtale hos en meget sød socialrådgiver, der viser fuld forståelse for min situation. Min læge siger, at jeg ikke må udsættes for pres af nogen art, og det kan jeg mærke de tager alvorligt. Jeg føler mig tryg der- alligevel måtte jeg gå efter 2,5 timer. Der var der ved at opstå kaos i hovedet på mig. For overhovedet at gennemførearbejdsprøvning er jeg begyndt at tage beroligende piller. Så lidt som muligt- så hellere hjem og tage det roligt.
Er der nogen der ved, hvordan en arbejdsprøvning bliver godkendt?
Margrethe09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2010, 00:11   #8
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
uf da... det er da ikke godt eller retvisende hvis du er nødt til at tage beroligende tabletter for at udholde arbejdsprøvning.. man skal jo ikke gennemføre på de tider kommunen sætter, men man skal gennemføre på det man kan og ikke hvad de kunne tænke sig man kan..

jeg har dårlig erfaring med at tro at de, kommunen, ville læse min jobdagbog og mine kommentarer til arbejdsprøvning. og derfor blev jeg lidt ekstra fordi det så passede sammen med børneafhenting, af nød.. måtte jeg det, for ellers kunne jeg ikke være sikker på at jeg kunne køre turen en ekstra gang.. det svier til mig nu, kommunen fastholder at jeg har jobbet ordinært i arbejdsprøvningen, og i flere timer end reelt.
så mit råd er, at gå hjem så snart det er for meget. mød op alt det du kan, og skriv dagbog..

det skal siges at jeg har ikke nærlæst din sygdomssituation, lige idag.
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2010, 01:10   #9
Margrethe09
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Margrethe09 er ny på vejen
Jeg er diagnosticeret posttraumatisk og har i den forbindelse haft et alkoproblem for år tilbage. Psykiateren skriver, at jeg ikke må udsættes for belastninger af nogen art, da det vil betyde risiko for yderligere forværring af min psykiske tilstand. Han skriver også at medikamentel behandlig af angst bør overvejes. Derfor føler jeg mig af sagsbehandler også presset til at tage medicin, mens det her står på. De beroligende piller har desværre også den virkning at jeg bliver sløv.
Margrethe09 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-02-2010, 10:23   #10
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja ,meget milicin er godt for noget og skidt for noget andet,har du talt med din læge

om bivirkningerne,og om at du føler dig pesset til at tage pillerne..Der er ofte en

tilvænings periode,men prøv at tal med din læge om det..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
Arbejdsprøvning lillemis Dit og Dat 4 11-05-2009 18:45
arbejdsprøvning. ?? 2840 Alt det andet 2 19-03-2009 20:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension