K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-04-2007, 19:59   #1
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
Er vi handikappet?

Jeg har i den forgangne uge set Magasinet Penge på DR1, der handlede om det faktum at handikappede har meget svært ved at finde arbejde på grund af arbejdsgivernes uvidenhed og manglende vilje.

Det satte nogen tanker i gang, for helt præcist hvornår er man handikappet?

De havde tre eksemplarer med i udsendelsen: 1 med knogleskørhed, 1 der var blind og 1 der var psykisk syg. Alle tre blev i udsendelsen beskrevet som handikappet. Som det blev lagt ud (eller det var i hvert fald den måde at jeg opfattede det på) så er alle der skal arbejde under specielle, vilkår handikappet i mere eller mindre grad.

Hvis man slå ordet handikappet op i en ordbog står der følgende:

Citat:
Handikap: legemlig eller psykisk svaghed, mangel, hæmning
Dette er for mig en helt ny vinkel. Jeg har hele tiden betragtet mig som en hjertepatient der ikke længere kan klare ræset på arbejdsmarkedet på fuldkraft. Men hvis man tænker over det, så er alle os herinde, som er nødt til at have specielle skåne hensyn af den ene eller anden art, jo handikappet.

Hvad siger i, er vi handikappet?
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2007, 20:35   #2
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
RE: Er vi handikappet?

For flere år siden, da der blev sat et "navn" på mine rygproblemer, sagde min læge: Det er ikke nogen sygdom, det er et handicap.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-04-2007, 20:37   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Er vi handikappet?

Hvis man har dårlige ben og har svært ved at gå så er det et handicap eller ser dårligt eller har smerter i ryggen så er det et handicap...men jeg forstår godt din forvirring omkring emnet...har selv tænkt meget på det..

En person der sidder i rullestol vil blive vurderet som handicappet ...

jeg vil sige ja fleksere er handikappede ved at de ikke kan arbejde ret meget på grund af et handicap...

psykiske problemer er også et handicap.

Så ja vi er handicappede , men det er på forskellige stadier...

før 1998 ville en flekser have fået almindelig forhøjet pension på grund af mistet arbejdsevne på 50 % .

Hvad siger du til det...?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2007, 12:38   #4
gittedl
Hjemmevant på K10
 
gittedls avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-05 2006
Lokation: Hedensted
Alder: 48
Indlæg: 234
Styrke: 18
gittedl er rigtig godt på vej
RE: Er vi handikappet?

Citat:
Stella skrev:
før 1998 ville en flekser have fået almindelig forhøjet pension på grund af mistet arbejdsevne på 50 % .

Hvad siger du til det...?
På den ene side syntes jeg det er frygtelig at man bare kasserede mennesker på den måde. På den anden side så syntes jeg også systemet i dag er frygtelig, med den måde de smider folk rundt i systemet. Man er jo nærmest et gidsel i det offentlige kommunale system. Hvis man ikke allerede er syg, så bliver man det :|
__________________
Gitte

gittedl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-04-2007, 12:49   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Er vi handikappet?

ja jeg er helt enig med dig...jeg ville foretrække pension for at blive fri for den evindelige arbejdsprøvning .

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2007, 12:00   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Er vi handikappet?

Den udsendelse du skriver om Gitte den så jeg også , og jeg må indrømme at jeg nok ikke ser mig selv som handicappet og jeg kan ikke vende mig til at andre kan se mig som sådan

Men hvorom alt er så er vi jo handicappet, man forbinder det bare oppe i sit hoved med rullestol rollator osv ...

Men ja vi er jo Handicappet... he he .. underligt at tænke på , og hvor mange af os er medlem af en handicap forening .. ?

jeg er med i en forening af folk med borrelia .. så det er vel en handicap forening .. ?? hmmm migræniker foreningen .. handicap forening.. ?

jeg er handicappet
  Besvar med citat
Gammel 04-04-2007, 22:35   #7
majs
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 31-12 2006
Indlæg: 268
Styrke: 18
majs er rigtig godt på vej
RE: Er vi handikappet?

Hmm, har i dag lige læst definitionen på svært fysisk eller psykisk belastede på:

www.minibib.minibib.dk og videre på www.sst.dk/publ/Publ2005

hvori der der står at man er svært behindret hvis man ikke kan klare sig uden fremmed hjælp i døgnets 24 timer. Dette er uddybet ved eksempler i sidstnævnte link, aller sidst i billag 1.

Det er tillige oplyst at hjælpen kan være af karakter af både ægtefælle og det offentlige.

Det var for mig en enorm befrielse at læse, for skønt jeg får hjemmepleje 2 gange hver nat og tre gange ugentlig i dagtimerne, foruden min mands uvurderlige hjælp, har jeg lige fået afslag på §100 med den begrundelse at jeg ikke hører ind under persongruppen:@

Dette har jeg nu sundhedsstyrelsens ord for at modbevise
Ja, jeg , men det er sq hårdt at måtte sig igennem til en anstendig aksept af et handicap med indgribende karakter i hverdagen :@

Jeg lægger den ind i min blå bog (om et par dage), så I kan følge min anke.

Rigtig god påske
og håb for alle

Mvh
Majs
majs er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension