K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-05-2014, 09:00   #1
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Bliver jeg taget ved næsen!!!

Hej alle.

Jeg bliver nød til at sende en nødraket i vejret og håber, at i kan hjælpe mig en smule videre.

Den 4. december 2013 kontaktede jeg en sagsbehandler på Jobcenteret i min bopælskommune, med henblik på at søge førtidspension eller ressourceforløb, da jeg i bogstavelig forstand hverken kunne gå, kravle eller krybe. Pådrog mig 2 diskusprolapser i foråret 2011, som ikke kunne opereres. På trods af massiv genoptræning hos fysioterapeut og utallige besøg hos kiropraktor, fik jeg det ikke meget bedre. Kiropraktoren måtte smide håndklædet i ringen, da han mente, at jeg ligeledes havde hofteproblemer. Blev efterfølgende henvist til en privatpraktiserende reumatolog, hvor jeg hurtigt blev udredt. Medfødt hoftedysplasi og nedslidning af venstre hofte samt slidgigt i de 5 nederste lændehvirvler. "Back to" genoptræning hos fysioterapeut igen, som desværre ikke havde den store effekt. Opsøgte den søde privatpraktiserende reumatolog igen (december 2013), da jeg til stadighed var utrolig smerteplaget. Reumatologen mistænkte, at jeg havde psoriasisgigt (på grund af psoriasislignende udslæt på albuer og knæ) samtidig var de øvrige symptomer til stede. Efter udredningen (røntgen, ultralydsscanninger, MR-scanninger, blodprøver medvidere), blev jeg diagnosticeret med psoriasisgigt og Morbus Bechterew. Kom i behandling med Methotrexat i begyndelsen af marts 2014, som har rigtig god effekt på smerter i fingre, tæer, skuldre og nakke. Desværre er der ingen effekt på bækkenet og hofterne - og skal derfor i biologisk behandling i løbet af sommeren. Per tiden overlever jeg på intramuskulære injektioner med kortison og NSAID.

Tilbage til problematikken med sagsbehandleren...

Siden min første henvendelse til sagsbehandleren, som var den 4. december 2013, er der stort set intet sket i min sag. Den 4. december 2013 underskrev jeg en erklæring om, at hun måtte indhente samtlige tilgængelige oplysninger om mig. Hun ville efterfølgende indhente statusattest hos min reumatolog. I februar 2014 kontakter hun mig telefonisk, da hun ville høre, hvordan jeg havde det. Hun havde på daværende tidspunkt endnu ikke indhentet statusattesten. I begyndelsen af marts 2014, kontakter jeg hende, da min reumatolog endnu ikke havde modtaget statusattesten. Sagsbehandleren påstod, at den var afsendt til reumatologen. I midten af marts 2014, havde reumatologen endnu ikke modtaget statusattesten. Jeg kontaktede efterfølgende sagsbehandleren, som påstod, at hun ikke kunne forstå, hvorfor reumatologen ikke havde modtaget attesten. Den var afsendt. Men sagsbehandleren ville sende attesten igen. Den 2. april 2014 kontakter reumatologens sekretær mig, da attesten endnu ikke er "arriveret" hos reumatologen. Jeg bliver i overført betydning "gal i skralden" og mailer til sagsbehandleren, at jeg, i løbet af en times tid, vil afhente pågældende attest på Jobcenteret og aflevere den personligt hos reumatologen. Efterfølgende kontaktede sagsbehandleren mig og forklarede, at hun skam havde afsendt attesten til min reumatolog, men desværre havde hun skrevet den forkerte adresse på kuverten, hvorfor reumatologen ikke havde modtaget attesten. Endvidere havde hun tidligere sendt 2 attester med digital post. Men desværre kunne min reumatolog ikke modtage attester digitalt, hvorfor sagsbehandleren ikke var af den opfattelse, at det var hendes skyld, at statusattesten havde haft en "forretningsgang" på 4 måneder!!! Såvel min reumatolog som jeg er naturligvis bekendte med, at ovennævnte forklaring fra min sagsbehandler kan karakteriseres, som en "historie fra de meget, meget varme lande". Jeg hentede naturligvis attesten på Jobcenteret og afleverede den personligt til reumatologen. Reumatologen udfyldte statusattesten, og sagsbehandleren havde den i hænde den 10. april 2014. Siden er det intet sket. Sagsbehandleren påstår, at den kommunale læge har været sygemeldt, hvorfor det kan tage en rum tid, før lægen er kommet igennem bunkerne. Hun påstod endda, at hun havde gennemgået bunken på lægens skrivebord - jeg lå i midten af bunken!!! Jeg kunne tidligst forvente en afklaring på min situation om 3 måneder, hvis jeg var heldig, påstod hun! Jeg har naturligvis stor forståelse for sygdom, og at bunkerne vokser i forbindelse med et sygefravær. Men jeg er oprigtigt i tvivl om, at den påståede sygdom blot er endnu en "Christian forklar mig røv", fordi hun har glemt at aflevere statusattesten til den kommunale læge.

Jeg har naturligvis klaget til Jobcenterets chef over sagsbehandlingen med kopi til den kommunale læge. Endvidere har jeg bedt om aktindsigt - og henstillet til, at jeg bliver tilknyttet en anden sagsbehandler. Jeg overvejer endvidere at klage til kommunalbestyrelsen, da det åbenbart er den eneste klageinstans, som er tilgængelig for borgere, som bliver "taget ved næsen" af Jobcentersystemet.

Er der andet, som jeg kan gøre, for at komme videre og blive prioriteret - i stedet for at blive nedprioriteret?

Er der andre, som har oplevet en lignende behandling af systemet! Hvad har i gjort for at komme videre?

Jeg er i øvrigt gift og modtager ingen sociale ydelser eller lignende. Familiens økonomi er naturligvis på katastrofekurs, da jeg ikke har kunnet bidrage med indtægt siden 2011.

HJÆÆÆÆLP...
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 09:17   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
er bange for du kan sidde fast i systemet indtil duer færdig med div. behandlinger,fordi at du kan ikke få fleks eller pension før du er stationærog så længe du e ri behandling,vil de vente på, hvad den behandling hjælper på dig.

Er du arbejdes prøvet? det skal du fordi din arbejdes evne skal afklares inden du kommer vider.

når du skriver en anden gang her, så bliv på samme tråd, så folk kan finde dig.

og lav nogle flere lignier afstand fordi mange herinde, har problemer med, at læse ting der er for tætte.

der kommer mange råd her, held og lykke
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 09:45   #3
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Takker for dit svar.

Jeg kan ikke behandles yderligere, desværre. Min gigtsygdom er stationær, som alle autoimmune gigtsygdomme. Det eneste, som man kan gøre, er at stoppe udviklingen af sygdommen igennem Methotrexat eller biologisk behandling. Mine led er desværre allerede degenererede (primært bækkenet og hofterne). På et tidspunkt kan jeg få nye hofter. Men desværre kan jeg ikke få et nyt bækken, som ligger til grund for smerterne. ØV, hvis jeg kunne, herunder få et nyt bækken, havde jeg allerede været igennem operationen - og ready to genoptage mit erhverv :0) Hvis en operation ville hjælpe på Morbus Bechterew'en, havde jeg ligeledes gennemgået en sådan operation.
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 10:06   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
hvis du er stationær, skal du kræve at komme i afprøvning med henblik på fleks eller pension.

hvis din arbejdes evne er under 50% for det skal den være for fleks, for Pension kal den være 0%

Du er ikke arbejds prøvet ?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 10:40   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Bliver du taget ved næsen?

Kære Janne G.

Ja, det må man jo sige du gør. En sag må ikke henlægge passiv på den måde og dårlige undskyldninger kan ikke bruges.

Nu skal du til at styrer din sag og ikke inkompetente SB.

Din kommune har ansat en Borgerrådgiver, som jeg ville kontakte for at få dels overblik og mulighed for at klage på den rigtige måde.

http://www.frederikssund.dk/content/...borgerradgiver

Skrive til hele kommunalbestyrelsen får du ikke noget ud af.

Jeg ville sideløbende kun skrive til formanden for socialudvalget.

Her kalder man det Sundhedsudvalget, dette bør du checke.
http://www.frederikssund.dk/content/...per_wittenburg

Hvor er du på vej hen? Hvad er dine ønsker? Pension eller flexjob?

Er du over eller under 40 år?

Har du kontakt til Gigtforeningen?
http://gigtforeningen.dk/

Hvor sidder dine 2 prolapser præcist? Nakke eller lænd?

Du nævner, at du pådrog dig 2 prolapser!

Beskriv om der er tale om en arbejdsskade. S.U.

Hvad er den lægefaglige begrundelse for at du ikke bliver tilbudt operation? Som naturligvis skal undgås.

Har du søgt aktindsigt ved alle 100%, hospitaler, læger , speciallæger og kommunen? S.U.

Hvis ikke så gør det hurtigst muligt.

Råd til nye.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Jeg bemærker at den optræning du hidtil har modtaget ikke har hjulpet dig. Det har du brugt for meget tid med optræning der ikke give resultater.

Du bør sætte dig ind i følgende:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Min påstand er, at dine smerter kan reduceres.

Du, vi, man skal forholde sig til, at samfundet er inde i en periode hvor førtidspension især, ikke er acceptabelt.
Flexjob bliver bevilget ned til 15 minutter om ugen.
Kommunen er ikke interesseret i diagnoser, men udelukkende din arbejdsevne.

En gigtsygdom sammen med rygdiagnoser er nok de 2 diagnoser, som giver borgeren de sværeste problemer at håndterer i forhold til selve sagsbehandlingen, fordi samfundet både vil opererer og "ikke opererer" og der kommer altid mange behandlingstilbud til disse patienter, sidst i selve sagsbehandlingen.

Eksempelvis: hvad er dit BMI? (er du normalvægtig eller ?) Læs råd for nye!

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 29-05-2014 kl. 11:01.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 10:57   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kunne ansøge førtidspension på det foreliggende (§17 stk 2).

Husk bare at lave bilagsliste, således at det der ligger, incl. nyeste speciallægeerklæring fremgår, indgår i grundlaget.

Du kan skrive som begrundelse, at du IKKE ser andre udveje, for at fremme din sag, og endelig afklaring af din restarbejdsevne.

I et evt afslag, SKAL der nemlig pejes KONKRET på dine jobmuligheder.
Alternativt kan de indstille til ressourceforløb, hvor du vil modtage kontanthjælp, uden modregning af ægtefælle eller samlevende.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 11:38   #7
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Ved søgning af førtidspension tager rehabiliteringsteamet kun stilling til om de støtter ens ansøgning eller ej - det kunne være rart hvis de gjorde alt det popiae skriver, men det er de desværre ikke forpligtet til
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 12:11   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
De træffer heller ikke afgørelsen, det gør kommunes alene.

Med denne SKAL begrundelerne være iorden.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 12:12   #9
Janne G
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2014
Lokation: Frederikssund
Alder: 61
Indlæg: 23
Styrke: 11
Janne G er ny på vejen
Hej Peter.

Tak for svar.

Jeg er 52 år - og prolapserne er ikke et problem længere. De sad i øvrigt i 3. og 5. lændehvirvel. Problemet er psoriasisgigten, som er blevet opdaget alt for sent, således at der er sket en degenerering af bækkenet med videre. Formoder, at jeg har rendt rundt med psoriasisgigten igennem de sidste 10 år - troede blot, at det var slidgigt efter eliteidrætsudøvelse igennem mange år, som slider. Blev i øvrigt udredt for leddegigt for ca. 6 - 7 år siden, men det var der heldigvis ikke evidens for.

Træningen, som jeg stadigvæk udøver, hjælper utroligt på hofteproblemerne. Men ikke på bækkenet.

Methotrexat'en er et vidundermiddel på fingre, tæer og skuldre/nakke - men desværre ikke på bækkenet.

Jeg håber virkelig, at mine smerter kan reduceres. Tror, at den biologiske behandling kan gøre en forskel. Nægter at spise smertestillende i form af morfinlignende præparater.

Jeg har kontakt til Gigtforeningen, som mener, at min autoimmune gigtsygdom er så udtalt på grund af ødelæggelserne af leddene, at jeg allerede er stærkt skadet. Den samme holdning har min reumatolog, som mener at jeg på ingen måde må udføre rygbelastende arbejde eller lign.

Der er ingen operation, som kan hjælpe mig på nuværende tidspunkt. Derimod handler det om at holde gigten nede, så der ikke sker yderligere degeneration. Heldigvis tåler jeg Methotrexat'en problemfrit. Ingen påvirkning af lever med videre. Dejligt.

Jeg vil søge aktindsigt på hospitaler, egen læge samt hos reumatolog. Derudover vil jeg kontakte Borgerrådgiveren på mandag.

Jeg er faktisk ikke interesseret i at få førtidspension. Har det utrolig dårligt med, at jeg ikke kan arbejde længere. Har det generelt super dårligt med, at jeg har pådraget mig en gigtsygdom, og jeg i denne forbindelse ikke har været proaktiv i henhold til udredning. Blot taget min egen læges formodninger om slidgigt, som gode varer.

Bliver ved med at bebrejde mig selv, at jeg ikke bankede i bordet, råbte og skreg op om, at jeg havde ondt - i stedet for blot at guffe Brufeen + Panodil og købe den med slidgigten. Hvis jeg havde været proaktiv, stod jeg ikke i denne situation i dag. Øv.

Hvis jeg kunne komme i et ressourceforløb - og få afklaret min arbejdsevne, ville jeg være i den 7. himmel af bare lykke.

Pt. kan jeg ikke gå uden 50 meter uden krykke. Hvis jeg får en intramuskulær injektion med kortison, er livet til at holde ud. Smerterne er barske og NSAID snupper kun toppen.

Har i øvrigt selv betalt for udredningen hos en privatpraktiserende reumatolog, da ventetiden i det offentlige system var "mission impossible".

Hilsen Janne
Janne G er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2014, 13:34   #10
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
om du kan få recurse forløb kan jeg ikke sige dig men du kan helt sikkert kræve, at komme i afklaring.

Min mand er i systemet og har været i praktik på reva og en privat uden at få en krone, der er gået 2½ år og nu snakker de om han, at han måske kan komme i recurce forløb.

Sikkert fordi han har søgt pension §17 på forelæggende grundlag, vi skal til møde den 10, er meget spændte.

men hvis han skal trække sin ansøning tilbage for at få rc, er vi blevet enige om at sige nej, vi syntes at vi har været igennem så meget , så nu vil han have en afklaring,selv om vi godt kunne bruge pengene har han brug for, at den pensionssag bliver afprøvet.

Jeg håber at det er den rigtige løsning, efter lang tid på min lille løn er kassen bare tom
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension