K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-11-2011, 20:55   #1
vallud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
vallud er ny på vejen
Hjælp - kan jeg forlænges?

Hej allesammen.

Jeg har brug for Jeres hjælp. Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg kan få forlænget mine sygedagpenge. Jeg har læst en masse forskellige tråde herinde om emnet, men jeg har svært ved at samle mig om, om der er nogen der har stået i helt samme sittuation som mig, så jeg håber der er nogen af Jer der har styr på paragrafferne der gider hjælpe mig.


Min sittuation er den, at mine sygedagpenge udløber til d 31.01.12.

Jeg er sygemeldt med en depression, angst, og personlighedsforstyrrelse.

Jeg er i øjeblikket i en form for gruppeterapi behandling, der afsluttes ca. 1. marts.

Jeg har læst paragrafferne om og om igen, og talt med min sagsbehandler og en socialrådgiver der er tilknyttet min terapigruppe. Og jeg har fået at vide, at jeg kun kan få sygedagpengene forlænget frem til jeg er færdig med gruppeforløbet, hvis lægerne der er tilknyttet behandlingen mener, at jeg når behandlingen ophører, kan komme ud på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår. Hvis de ikke mener det, hedder det kontanthjælp. Det er altså § 27,3 der gælder for mig.

Som jeg har forstået dem, kan jeg altså kun komme ind under § 27,3 fordi jeg er i behandling. og hvis jeg så har brug for mere hjælp en det denne behandling kan give, er det bare ærgeligt, så kan jeg ikke få forlænget mine sygedagpenge.

Jeg mener selv, at jeg har brug for mere hjælp, evt virksomhedspraktik, eller en mentorordning, så jeg tænker selv, at jeg burde kunne komme ind under § 27,1 eller § 27,2. Men er det korrekt at disse to paragraffer ikke gælder hvis man er i behandling?

Og hvis det er § 27,3 der vil være gældende, er det så korrekt, at forlængelsen kun gælder for de 4 måneder jeg er i behandling, eller gælder de også derudover, hvis jeg ikke kan raskmeldes????

Det er nok et rodet indlæg, men så afspejler det meget godt hvordan der er inde i mit hoved for tiden. Jeg håber der er nogen af Jer der har lyst til at hjælpe mig, og hvis der er noget der er uklart, uddyber jeg meget gerne.

På forhånd tak for hjælpen

Jeg har sat § 27 ind, hvis I ikke lige har den i hovedet


§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
vallud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 21:39   #2
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af vallud Se meddelelser

Min sittuation er den, at mine sygedagpenge udløber til d 31.01.12.

Jeg er sygemeldt med en depression, angst, og personlighedsforstyrrelse.

Jeg er i øjeblikket i en form for gruppeterapi behandling, der afsluttes ca. 1. marts.

Jeg har læst paragrafferne om og om igen, og talt med min sagsbehandler og en socialrådgiver der er tilknyttet min terapigruppe. Og jeg har fået at vide, at jeg kun kan få sygedagpengene forlænget frem til jeg er færdig med gruppeforløbet, hvis lægerne der er tilknyttet behandlingen mener, at jeg når behandlingen ophører, kan komme ud på arbejdsmarkedet på almindelige vilkår. Hvis de ikke mener det, hedder det kontanthjælp. Det er altså § 27,3 der gælder for mig.

Har du været i nogen form for afprøvning eller er det noget der tyder på, at din arbejdsevne er nedsat?

Som jeg har forstået dem, kan jeg altså kun komme ind under § 27,3 fordi jeg er i behandling. og hvis jeg så har brug for mere hjælp en det denne behandling kan give, er det bare ærgeligt, så kan jeg ikke få forlænget mine sygedagpenge.

Det er som udgangspunkt rigtigt, men hvis du alligevel ikke kan forlænges efter endt behandling, skal der kigges på, om du så kan forlænges under en anden § - fx. hvis det viser sig, at du ikke kan komme tilbage på ordinær beskæftigelse

Jeg mener selv, at jeg har brug for mere hjælp, evt virksomhedspraktik, eller en mentorordning, så jeg tænker selv, at jeg burde kunne komme ind under § 27,1 eller § 27,2. Men er det korrekt at disse to paragraffer ikke gælder hvis man er i behandling?

Nej. Du kan godt være i behandling mens du afprøves, men det kræver at din sb tror på, at en afklaring kan nås indenfor de 39 uger og at din behandling fx ikke forventes at forbedre din arbejdsevne væsentligt og løber over længere tid, så en arbejdsprøvning ikke vil kunne nås og sb derfor ikke mener, at din afprøvning vil give det korrekte billede af din arbejdsevne.

Dit held er, at din varighedsbegrænsning er d. 31/1 og din behandling udløber ca en måned senere....så er der stadig fin med tid til at du kan arbejdsprøves.


Og hvis det er § 27,3 der vil være gældende, er det så korrekt, at forlængelsen kun gælder for de 4 måneder jeg er i behandling, eller gælder de også derudover, hvis jeg ikke kan raskmeldes????

Du kan i §27,1,3 forlænges i op til 2x52 uger og kommunen kan ikke på forhånd afkorte en forlængelse så sdp ophører tidligere end den i loven fastsatte periode. Skal perioden afkortes, skal der være indtruffet væsentlige ændringer der gør, at betingelserne for forlængelse ikke længere er opfyldt (hvis det fx vurderes, at du ikke længere kan komme tilbage til ordinær beskæftigelse).
Det er altid svært når vi ikke kender mere end det du skriver, men hvordan ser prognosen ud i dit tilfælde? Er det realistisk at tro du kommer tilbage til ordinær beskæftigelse fx?
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-11-2011, 23:35   #3
vallud
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2011
Indlæg: 8
Styrke: 0
vallud er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Håber Se meddelelser
Det er altid svært når vi ikke kender mere end det du skriver, men hvordan ser prognosen ud i dit tilfælde? Er det realistisk at tro du kommer tilbage til ordinær beskæftigelse fx?
Tak for svaret.

Jeg har kun været i behandlingen i 14 dage, så det er svært at sige, hvordan mulighederne for ordinær beskæftigelse er. Jeg mener selv at jeg vil kunne komme i ordinær beskæftigelse, men at jeg har brug for mere hjælp end de 4 måneders gruppeterapi, som jeg er i gang med nu.

Jeg har aldrig haft tilknytning til arbejdsmarkedet, og det lyder som om det er et problem. Jeg er 35 år og har været studerende indtil for 2 år siden. Jeg har modtaget revalidering til at gennemføre den uddannelse jeg har nu, der er en proffesionsbacchelor, da jeg gik ned med stress og en svær depressin, og ikke var i stand til at gennemføre den universitets uddannelse jeg ellers var i gang med. Så derfor har jeg som temmelig gammel aldrig haft et rigtigt job.

I de to år jeg har været uddannet, har jeg været arbejdsløs i et år, og sygemeldt det andet. Jeg fik først et job på almindelige vilkår, men kunne ikke gennemføre det, pga angsten, og fik derefter et tilskudsjob, hvor angsten igen gjorde at jeg måtte opgive, herefter måtte jeg indse, at jeg rent faktisk er syg, og har brug for hjælp. Og jeg blev derfor sygemeldt.

I det år jeg har været sygemeldt har jeg været hos privatpraktiserende psykiater, der har udskrevet medicin til mig og fundet ud af at jeg har en eller flere personlighedsforstyrrelser, og derudover kun har sagt til mig, at hun ikke kan se, hvordan jeg skal kunne få det bedre. Jeg har så på eget initiativ fået en henvisning til videre behandling i distrikts psykiatrien via egen læge, og har så ventet på at der blev en ledig plads, og er så som sagt begyndt i gruppeterapi for 14 dage siden.

Jeg har deltaget i en forløb gennem kommunen som kaldes aktivt syg, hvor man er i et motionscenter 2 gange om ugen, og sidder og skriver ansøgninger og laver opgaver 2 gange om ugen, men jeg ved ikke om det betegnes som et afklaringsforløb. Resultatet var i hvert fald, at jeg pga volsom angst ikke kunne gennemføre forløbet. En uge inde i forløbet faldt jeg og brækkede armen i motionscentret. Det bevirkede, at jeg ikke kunne cykle eller køre bil til aktiveringsstedet, og dette var medvirkende til at jeg udviklede en volsom panikangst, så jeg ikke kunne komme ud af min yderdør uden min kæreste. Jeg har så fået en nerveskade som følge af den brækkede arm, der bevirker at jeg ikke kan bruge min tommelfinger normalt, men det er en helt anden historie.

Jeg synes selv at jeg har en masse recurcer som jeg gerne vil anvende på arbejdsmarkedet, men angsten, deperessionen og i det hele taget min psykiske tilstand gør, at jeg ikke føler jeg kan bestride en normalt job.
Jeg har kunnet gennemføre en uddannelse på trods af mine psykiske problemer, på grund af den løse struktur der er når man studerer. Man behøver ikke nødvendigvis at møde op, når man har det dårligt. Så jeg har klaret mig igennem med meget fravær, og meget hjemmearbejde. Men det går jo ikke lige ude i det virkelige liv.

Jeg synes, jeg har det bedre efter kun 14 dages behandling, og kunne allerede efter en uge transporterer mig selv uden hjælp fra kæresten. Men nu kan jeg mærke at usikkerheden om min økonokiske sittuation giver mig et skub i den forkerte retning, og jeg vil bare så gerne være rask, og komme ud på arbejdsmarkedet og klare mig selv.

Det blev vist en længere smøre, men bare det at få tingene ned på skrift, giver lidt overblik over sittuationen i mit eget hoved.
vallud er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 00:29   #4
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
"Det blev vist en længere smøre, men bare det at få tingene ned på skrift, giver lidt overblik over sittuationen i mit eget hoved."

Heh det bekræfter lidt mine påstande når jeg siger at en borger har godt af at skrive lidt om situation, det kan sætte lidt brikker på plads.

Nå, til dine aktuelle forespørgelser, vil bare egentlig bekræfte det Håber siger, man kan ikke på forhånd sætte en fast stop dato på en forlængelse (udover det uge antal som paragraffen foreskriver), dog kan du jo raskmeldes hvis det går fremad med stormskridt

.man kan godt forlænges i en paragraf, f.eks. 27, 3, og når det mål så er nået, kan man forlænges efter en anden f.eks. 27.2.
Det bruges ikke særligt tit, men min teori er at det er fordi at visse sagsbehandlere tror at man kun kan forlænges én gang. Men der er princip afgørelser der siger det modsatte.

Hvis du har lyst til mere af det skriveri, så har jeg en overskuelig ressourceprofil, jeg kan maile dig, så kan du grifle lidt i den. Så får du også øvet dig til sagsbehandleren vil "lege" med dig om den
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 00:53   #5
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Jeg har lige en rettelse til det jeg har skrevet, for det giver ikke meget mening når jeg læser det igen

Du skriver:
Som jeg har forstået dem, kan jeg altså kun komme ind under § 27,3 fordi jeg er i behandling. og hvis jeg så har brug for mere hjælp en det denne behandling kan give, er det bare ærgeligt, så kan jeg ikke få forlænget mine sygedagpenge.

Det jeg mener er, at behandlingen skal være det primære i den forlængelse, men der er ikke noget sted der står, at man fx. ikke må komme i arbejdsprøvning eller lign - der er en principafgørelse om det der hedder D-4-07

Men behandlingen alene skal være tilstrækkelig til at du bliver rask og det andet skal ikke være nødvendig for en raskmelding, så det vil være et vurderingsspørgsmål.

Men hvis du alligevel ikke kan raskmeldes efter endt behandling, skal der kigges på, om du så kan forlænges under en anden §, på samme måde som ved varighedsbegrænsningen.

Personligt kunne jeg godt blive lidt bekymret over din tidligere psykiaters udtalelse og hvis kommunen har den, vil det uden tvivl spænde ben for din mulighed for forlængelse ifht 27,1,3.
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2011, 01:05   #6
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Må jeg lige foreslå www.forstyrret.dk
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Sygedagpengestop- kan jeg forlænges??? minismandag Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 11 30-05-2012 19:17
kan de forlænges igen mettekm Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 24-03-2011 14:15
Kan mine sygedagpenge forlænges? ??? Alt det andet 18 13-06-2010 15:26
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension