K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-11-2010, 23:04   #1
Lotz01
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Odense
Alder: 40
Indlæg: 23
Styrke: 14
Lotz01 er ny på vejen
Akut Hjælp! FP, KH, SDP

Hej Folkens.

Nå hele mit liv er blevet vendt på hovedet de sidste måneder. Blandt andet er jeg røget ud af sygedagpengesystemet, og på kontanthjælp.

Ankede faktisk den afgørelse og fik medhold, så i princippet kan jeg komme tilbage på sdp imorgen..... men problemet er så nu at jeg faktisk ikke helt ved om jeg vil det!!!?

Til jer der ikke ved det, vil jeg bare lige sige jeg har været i sdp-systemet i 5år, og føler ikke jeg er kommet meget nærmere "målet".

Grunden til min sag blev lukket var, at de forlangte, jeg skulle i endnu en afklaring, hvilket jeg bare på INGEN måde kan klare nu, efter 5måneder hvor jeg har kæmpet en brag kamp, for at komme igennem den sidste. Jeg er fuldstændig smadret og rent psykisk er det også begyndt at tære på mig. Sidst nåede jeg 10-12 timer, og så sagde de så at den nye afklaring, skulle hedde 37 timer til slut!!!! Hvilket er SÅ langt fra, hvad jeg ser som en mulighed. (og der følger naturligvis så uendelig meget **** og dårlige kommentare med til deres ugennemtænkte forslag, så det vil jeg slet ikke komme ind på!)

Fik valget: afklaring med 37t som slut eller FARVEL!

Jeg valget for første gang at lytte til min krop, og takkede nej, fordi jeg bare viste, jeg alligevel aldrig ville kunne klare de mange timer.

KONTANTHJÆLP... Kæmpede så en sej kamp med kontanthjælpsystemet, som bare overhovedet ikke kunne fatte, at vi har absolut ingen penge -selv børnenes børneopsparinger, skulle jeg ha banken til at lave et særligt dokument på, at jeg ikke kunne hæve fra! aaaarhmen! det ved alle da man ikke kan!?! men okay, hvad havde jeg også forventet af en økonomi-sb, der siger "hmmmmmm.... det ved jeg sørme ikke, hvor du skal skrive!? Kan du ikke bare skrive det et sted så? Altså det må vel være de 3868kr + de 2231kr......................??????????????? Det må gi' noget med 5000kr ik!?" Havde været vanvittig sjovt, hvis ikke det var så alvorligt

Nå har nu endelig fået min kontanthjælp, og har idag været til møde med min nye KH-sbh, og hun sagde blandt andet, at hun ville indstille mig til PENSION!!!! Det er det vildeste og mest fantastiske, der er sket i min sag, de sidste 5år! Og det skete efter 5min... Får mig da til at tænke "hvorfor kan hun indstille mig til FP, når min sdp-sbh absolut ikke kunne!? Føler mig lettet, men har samtidig ikke de store forhåbninger, for chancerne er små, når man er 27år og uden en brugbar diagnose i det kommunale system.
MEN nu har jeg så¨netop fundet ud af (tror jeg ) at FP, er meget lavere end KH...........!!!? Kan det virkelig passe? Så vidt jeg kan se, kan jeg få ca. 14000, så dvs. at hvis min kamp endelig lykkedes, er jeg dårligere stillet end jeg er nu. Og hvad er det for noget, med at min samlevers løn over et vis beløb, bliver trukket fra min FP? og kan han trække hele min FP fra i hans fradrag? Jeg forstår det overhovedet ikke!!!


I alt roderiet med KH-systemet nåede jeg jo også at anke sygedagpengenes ophør, og nu ved jeg så ikke, hvad jeg skal vælge! Uanset hvad jeg vælger, blir' jeg fra min nuværende KH-sbh indstillet til pension.

SDP Fordele:

Ca. 1000kr mere pr. mdr.
I tilfælde af jeg blir' tilkendt flex, kan jeg få ledighedsydelse

SDP Ulemper:
Har været der lææænge, uden resultat -magter ikke mere!
SÅ FIREKANTEDE!
Kan ikke klare en ny afklaring pt. og vælger jeg sdp, skal jeg starte torsdag!


KH Fordele.

Det er en anden måde de griber sagerne an på
Super sød sagsbehandler
Kan få afklaringen på et senere tidspunkt hvis aktuelt

KH ulemper:

Det er bare ufedt at være kontanthjælpsmodtager
1000kr mindre pr. mdr.
De kan ændre i ydelsen, så ikke meget sikkerhed der.


Jeg er simpelthen SÅ forvirret! Håber nogen vil udtale bare et eller andet hurtigst muligt! Var til mødet idag kl 14, og de skal have mit svar senest imorgen kl 16...........................



På forhånd tak til jer skønne medmennesker!
Mvh. Lotz
Lotz01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:11   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Hvis du ikke kan klare et fleksjob kan jeg ikke se, at du reelt har et valg.

Sdp kan du kun være på i en begrænset periode.

På kh skal du stå til rådighed eller afklares.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2010, 23:30   #3
Lotz01
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Odense
Alder: 40
Indlæg: 23
Styrke: 14
Lotz01 er ny på vejen
Hej Vovse.
Nej det er korrekt jeg ikke har et valg mht. pension, men der går mit spørgsmål også bare på hvordan det hænger sammen, rent økonomisk, så jeg er forberedt.

Har stadig tid tilbage på sdp, og hvis jeg er i afklaring på tidspunktet hvor den udløber, har jeg stadig mulighed for at få den forlænget -men håber da jeg er sluppet ud af systemet inden da.

Jeg er jo stadig syg, selvom jeg er overgået til kontanthjælp, så derfor er jeg en kategori 4-5, og skal ikke aktiveres. De vil jo nok med tiden sende mig i endnu en afklaring, som jeg så også ønsker, hvis pensionen ikke går igennem, men det sker så ikke før om 2-3mdr, når der er kommet svar på pensions"ansøgningen", og der tror jeg så bare at jeg igen vil have mere at byde på fysisk, end jeg har pt. for lige nu har jeg bare så ondt, jeg knap kan hænge sammen! Og så er jeg startet på smertecenteret på OUH, og håber så også at jeg om 2-3mdr. har fået nogle redskaber, der gør, jeg bedre kan leve med smerterne og ikke mindst sige fra i tide.

Mvh lotz
Lotz01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 00:51   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Som jeg ser det, er det usandsynligt om du bliver tilkendt førtidspension.

Som du selv siger; du har ingen diagnose, og det kan være du har det meget bedre når du har været tilknyttet smerteklinikken i en periode. Du er formentlig heller ikke blevet afprøvet i et hav af erhverv endnu...

Flexjob lyder for mig som mere realistisk at håbe på.
Hvis du bliver visiteret til flexjob, så vil du få ledighedsydelse hvis du er på sygedagpenge når det sker, men du vil fortsætte på kontanthjælp hvis det er det du er på når det sker.
Der er forskel! Jeg ville kæmpe med næb og klør for sdp hvis jeg havde valget.
(Her må jeg dog indskyde, at jeg er enlig uden børn og ikke kender reglerne omkring ægtefælles økonomis indflydelse på ydelserne, så jeg er ikke den bedste rådgiver på det punkt).

Hvis du beholder sdp skal du starte afklaring på torsdag. Hvis du bliver på kontanthjælp skal du starte i et eller andet en anden dag snart.

Der er ikke noget der hedder matchgruppe 4 og 5 længere. Nu er det 1, 2 og 3, og jeg tror, at du er en 2'er, og det betyder, at der bliver sat et eller andet i værk for at forsøge at gøre dig mere arbejdsklar.
Da jeg var match "i den tunge ende af 4" som sagsbehandleren dengang sagde, skulle jeg stadig være i aktivering. Aktivering er bare ikke nødvendigvis lig med noget der ligner arbejde.
Fx har jeg nu i 9 måneder trænet et par gange om ugen i fitnesscenter og talt ugentligt med en socialrådgiver for IGEN at få mig stabiliseret nok til en praktik eller studiestart som kan køre mig ned i depression, som kan stabiliseres med den "rette indsats" så jeg kan starte i en praktik, som kan.... OSV. OSV.
JEG FORSTÅR UDMÆRKET DIN FRUSTRATION!!!!

Jeg ville vælge den økonomiske ydelse der giver dig den bedste økonomi nu og på sigt. Arbejdsprøvning må du konsekvent tage hjem fra når du ikke kan mere - også selvom det er efter en time. Meningen med den arbejdsprøvning du nu skal i må vel være at finde ud af hvor mange timer du kan klare, og ikke være en marathon for at få dig op på 37 timer. Eller hvad?

Arg, jeg er helt rundtosset af træthed nu og kan slet ikke finde hoved og hale i noget som helst mere. Undskyld hvis jeg har sagt forkerte ting herover eller snakker helt sort.
Godnat

Sidst redigeret af annagw; 01-12-2010 kl. 00:54.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 14:07   #5
Lotz01
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Odense
Alder: 40
Indlæg: 23
Styrke: 14
Lotz01 er ny på vejen
Til Annagw

Hej Annagw.

Ja jeg er stadig i vildrede!!

Har snakket med et hav af fagpersoner idag, for at blive klogere, med det er jeg nu ikke blevet! Men ja, jeg tror også det er usandsynligt jeg får FP, men alene det at min nye sagsbehandler GIDER at prøve, betyder bare meget for mig! Jeg har været i to afklaringsforløb, plus al deres aktivitets halløj, hvor jeg dog hvergang er blevet sat ned til 6 timer ugentlig frem for de 10t.

Snakkede med smerteklinikken idag, for at få vished om hvad de forventede at kunne hjælpe mig med. Og de sagde at i det omfang som jeg var smerteramt, kunne de nok ikke hjælpe mig, til at kunne klare mere rent arbejdsmæssigt, hmmm her gik jeg og troede de kunne trylle! ;-D

Men de vil da i hvert fald forsøge at overbevise kommunen om, at det jeg fejler, er kronisk smerte tilstand (diagnose?) og at det gir' godt mening i forhold til de timer jeg kan, de smerter og psykiske problemer der følger med.

Umiddelbart vil jeg jo også hellere ha' flex, men problemet er jo bare at hvis jeg ikke kan klare 16t ugentlig, vil det koste en evt. arbejdsgiver ekstra, og så er der jo nok ingen der gider ansætte mig! og kan jo heller ikke komme op på nok timer til, at de overhovedet vil indstille mig.... ville ønske jeg bare kunne få et flex på 8-10 timer!

Sygedagpenge og kontanthjælp er ikke den store forskel for mig, ca 1000kr før skat. og kommer jeg på kontanthjælp, kan jeg droppe min uduelige fagforening og så får jeg 560kr ekstra pr. mdr. Ved ikke hvormeget ledighedsydelse er? men ja der er da helt sikkert forskel, men altså nu har jeg været vant til at skrabe bunden økonomisk de sidste 5år, så det overlever jeg nok, hvis det er.

Har snakket med min KH-sbh, og hun siger jeg ikke bliver sat igang med noget, før der er svar fra pensionsforumet, så der går jo nok noget tid. Hvis den ikke går igennem, skal jeg så i præcis samme afklaring, som sdp tilbyder NU!

Kommunen har forlængst sagt at studie/revalidering ikke er realistisk for mig, så det er udelukket.Al deres aktivitet de sender os ud i hele tiden, er for mit vedkommende fuldstændig nyttesløs, da fysisk aktivitet giver mig endnu flere smerter, og har ingen positiv effekt overhovedet -hvilket de ikke kan/vil forstå. For mig er hver dag en kamp, med eller uden aktivitet. Jeg bruger SÅ meget energi på bare at være til, og hvert sekundt skal jeg koncenterer mig for ikke at overbelaste, går, stå, sidde, ligge, løfte, dreje forkert. Og uanset mine anstrængelser, har jeg altid smerter, fordi jeg for at skåne det ene, smadre det andet! Uanset hvor, hvorfor og hvordan jeg befinder mig.
Kan simpelthen ikke forstå, at systemet ikke kan forstå, at de selv er med til at forværre min tilstand, og dermed forringe min chance for tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Jeg føler de forventer en maraton! ;-D De har sagt jeg ikke må ta' hjem, men skal holde ud, og være tilstede alle timerne, hvad enten jeg kan præstere eller ej! Alene det pres de udsætter mig for, er nok til min stress vælter ind over mig, og jeg får vejrtrækningsproblemer, stærke mavesmerter, koncentrationsbesvær, ingen hukommelse og går til tider totalt i sort, og kan praktisk talt ikke bevæge mig -føler mig fanget i min krop og øjeblikket, og der kan gå timer før jeg "vågner op" efter blot at have stirret tomt ud i luften og været "lammet".... gir' det mening?

Skal alt gøres op i penge...? synes ikke det kan være rigtig, at jeg skal vælge mellem pest eller kolera igen -penge og ulidelig smertebefængt eller ingen penge og udholdelige smerter. Kan slet ikke tænke ud i fremtiden mere.

Tak for dit svar, dejligt at høre andres mening. Og nej nej det du har skrevet er helt okay! ;-)

Mvh Lotz
Lotz01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 14:46   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Ja, det er utroligt at der ikke bliver taget hensyn til det enkelte menneske i højere grad.

Med det nu skriver, tror jeg du har en chance for at få fp.
Det troede jeg ikke før.

Hvis du får afslag og bliver sendt i arbejdsprøvning, må du sørge for, at få en god relation til din vejleder/kontakt på stedet, således at den person ved hvor dårligt du har det. Det er vigtigt at der fra den kant blive sagt til kommunen at du ikke magter at være der de timer - at du simpelthen bliver et nervevrag af at blive når du reelt ikke kan mere.

Men jeg krydser fingre for, at fp'en går igennem!

Nu skal jeg sove. God dag!
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 16:23   #7
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
aktivering

man kan ikke tvinge nogen til at blive nogle steder !
Jeg synes du skal vælge sdp og aktivering. kh er noget l...
I aktivering skal du sørge for at møde op så mange dage som muligt OG tage hjem når du ikke kan mere.
Om du så bare møder op og siger goddag og farvel.
Og så skal du skrive dagbog og evt. få en underskrift på at du har været mødt op. de Kan evt selv lave en oversigt hver fredag og så bede om en underskrift fra aktiveringsstedet - hver fredag.
Livrem og Seler ja og skriftlig dokumentation på ALT.
god bedring - håber du snart får det bedre.
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 16:44   #8
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Lotz01!

Nu får du snart kontakt med smerteklinik på OUH med støtte af tværfagligt personale omkring fysiske smerter og med social støtte til, at du ikke må presses mere i sygedagpengesag.

Skade2006 fortæller om god støtte af socialrådgiver fra smerteklinik til hendes mand i sygedagpengesag:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14566

"Vi har i min mands sag, haft rigtig meget hjælp af de udtalelser som der er kommet fra smerteklinikken, kommunen har også kigget på de besøg min mand har været på smerteklinikken og udfra den har de vurderet hans funktionsevne, sammenholdt med de attester der er lavet derfra og andre steder fra.
Vi var tilknyttet en socialrådgiver på smerteklinikken, imens sagen stod på, på kommunen, og sjovt nok skulle der bare et opkald fra smerteklinikken til kommunen, siden havde vi ikke de store problemer med kommunen."

Du er på vej til at få støtte på samme måde i din sygedagpengesag fra smerteklinik, så hold ud lidt endnu, du er nået langt i sygedagpengesag på vej mod fleksjob/ledighedsydelse eller førtidspension!

mvh Katharina.

Sidst redigeret af Katharina; 01-12-2010 kl. 16:54.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2010, 16:59   #9
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Jeg er ked af at sige det, men der ER ingen logik, og ventetider er uoverskuelige. Svar på ftp afgørelse op til 8 måneder....

Jeg har 5 timer efter arbejdsprøvning, at kunne gøre godt med. Alle siger ftp.
3 gange afslag.
Fik dog flex. Hurraaaa og hvad skal Jeg så med den....
Jo, det betyder at arbejdsprøvningen nok ikke er rigtig og Jeg må i en ny for at få timerne op. Ja....det er da forståelig

Tålmodighed Tålmodighed og mere tålmodighed.

Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2010, 22:57   #10
Lotz01
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 26-09 2010
Lokation: Odense
Alder: 40
Indlæg: 23
Styrke: 14
Lotz01 er ny på vejen
Tak for svar/råd alle sammen...

Jeg har givet mit endelige svar til kommunen idag.... Valgte at sige til min sdp-sbh at jeg meget gerne ville i afklaring, men at hun så blev nød til at forstå, at hvis hun valgte at sige, jeg skulle igang NU! Så skulle hun ikke forvente noget godt resultat! Sagde til hende at jeg ønskede at starte, men først i midten af januar, så jeg derved får noget tid til at slippe af med nogen af smerterne og komme på et smertetaklingshold på smerteklinikken.

Hun trak da lidt på det.... men hun gik da med på den! ;-) Så nu er jeg tilbage på sdp som gælder fra 22/11 og skal så (hvis alt vel og mærke går som aftalt) Starte i afklaring midt januar.

Maja44: Ja jeg ved det godt... men for mig er der bare så langt fra intentionen om at gå hjem, og så rent faktisk gøre det! Jeg er bare opdraget til, at kan man arbejde, så gør man det -og jeg kan jo i princippet det hele (tror jeg i hvert fald) så længe jeg er igang, men det er så i det øjeblik, jeg tilfældigvis stopper, det hele ramler...
Mit hoved siger "det kan du godt" men min krop er dybt uenig, og når det så kommer til det med at gå hjem -fra noget jeg jo rigtig gerne vil, nemli arbejde, så trumfer mit hoved igennem, og min krop må så bøde i en uge... Håber jeg kan få nogle redskaber til hvordan jeg lærer at sige fra. Jeg HADER at være den der går, og lader de andre i stikken. Er simpelthen opdraget til at arbejde og hjælpe i døgndrift, og sygdom, skavanker og ynk er ikke noget man taler om!
Kan ikke finde ud af at lægge den del af mig væk........... ;'(


Katharina: Ja jeg får rigtig god støtte fra smerteklinikken -det er bare fantastisk endelig at føle jeg har nogen på min side. De blir' allerede brugt flittigt! ;-)


Wodpoulsen: Det du er igennem lyder da også fuldstændig latterligt! Har tænkt på netop, hvad jeg ville kunne bruge det til, hvis jeg fik et flex på fx 15t.... NUL og NIX, det værste er at jeg føler sagsbehandlerne sidder og forventer en klapsalve, hver gang de har fået noget "iorden", men det får de ikke fra mig da, for det de fikser løser jo aldrig problemet alligevel! Halve løsninger, der samtidig koster systemet mere, end hvis de bare kom med en brugbar løsning fra starten. Det gir' ingen mening nej....
Lotz01 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
AKUT hjælp til stoppet sygedagepengeudbetaling Dippedut1986 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 15 27-07-2012 08:06
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Akut brug for hjælp!! Elemskov Spørgsmål ang fleksjob 113 15-04-2010 00:15
Akut hjælp!!! Mik Alt det andet 5 14-03-2010 22:34
Akut brug for hjælp!!! Mik Alt det andet 8 10-03-2010 20:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension