K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-07-2010, 11:00   #1
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Question Kontanthjælp, ægteskab og §74 - hvad har jeg krav på?

Hej

Jeg er ny her på forum. Jeg faldt over stedet her, da jeg søgte nogle oplysninger omkring fleks, kontanthjælp, ægteskab og §74.
Kendte ikke til forum, men kan se, at jeg da vist kan få meget ud af at være medlem herinde.

Nå here goes..

Jeg blev visiteret til fleksjob i efteråret 2009.
Pga langtidssygemelding røg jeg forinden på kontanthjælp (så meget for at sikre sig i hoved og r*v via fagforening og a-kasse!)

Nå. Sådan var situationen nu engang.

Min daværende kæreste og jeg havde gifteplaner og da jeg snakkede med min sagsbehandler på jobcentret i efteråret sagde han, at inden for 6 mdr ville jeg have job - vi fortsatte ufortrødent bryllupsplanerne og fik sendt invitationer ud.

Vi blev gift 5. juni i år.
Min - nu mand - er desværre også ledig, da han blev fyret pga finanskrisen - han er dog på dagpenge.

Vi fik en bryllupsrejse i bryllupsgave og jeg skulle i den forbindelse have tilladelse til at rejse en uge til udlandet - jeg kontaktede min sagsbehandler, der gjorde opmærksom på, at jeg på kontanthjælp IKKE må rejse til udlandet MEN, at når jeg nu blev gift og ikke kunne få fuld kontanthjælp ville jeg blive reddet af §74.

Jeg blev bedt om at kontakte en dame i økonomisk rådgivning - forelagde min sag - og fik at vide, at ja, jeg har ret til §74 Særlig Ydelse. Hun bad mig få min sagsbehandler til at indstille mig og så skulle jeg selv udfylde et kort skema (nærmest kun navn, cpr og en underskrift) og så skulle hun nok sætte det hele i værk inden hun gik på ferie så min udbetaling 30.06 (i går) for mig at se ville være normal. Men der kom ingen penge i går.

Hende i øk.råd har ferie til mandag og min sagsbehandler har en uge efter det.

Har snakket med en anden i øk.råd som dog ikke kender paragraffen og situationen særlig godt. Hun mente dog, at jeg skulle indsende min mands lønseddel (altså dagpengeudbetaling) fordi der skulle modregnes og hvis jeg kunne få noget i kontanthjælp, så var det det jeg fik.

Det er IKKE den løsning jeg har fået at vide. Jeg har fået at vide, at når vi blev gift og jeg derfor (naturligvis via udregning) ikke vil kunne få fuld kontanthjælp, pga jeg vil få mindre end maks-beløbet, så vil jeg i stedet få særlig ydelse efter §74 og dermed også ret til ferie (i udlandet).


Nu sidder jeg og afventer igen at høre fra kommunen og har mest af alt lyst til at vente til mandag, hvor hende på ferie er tilbage.
Men jeg er sk*de bange, for at sige det pænt, for, at jeg jeg IKKE får, hvad jeg er blevet stillet i udsigt og for, at de har sagt forkert til mig eller jeg skal til at kæmpe.


Jeg kan se via et tidligere opslag herinde, at Hejdien er en haj til paragraffer og lovgivning, så jeg håber at du - eller en anden haj kan hjælpe og svare, inden jeg går helt i opløsning!

Hjæææælp!
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 11:50   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Den § har intet med din ægtefælles indtægt at gøre den er netop lavet fordi man ikke kan få kontanthjælp og man derfor straffes for det at blive syg, derfor kan du få særlig ledighedsydelse og det svare til kontanthjælpen der står sådan her i loven
Citat:



§ 74 i. Personer, der ved visitationen ikke har ret til ledighedsydelse, og som har en indtægt, der er mindre end det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2, er berettiget til en særlig ydelse, mens de venter på et fleksjob. Personer under 25 år er dog kun berettiget til særlig ydelse, hvis indtægten er mindre end de beløb, der kan udbetales efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4.

Stk. 2. Ydelsen efter stk. 1 udgør forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 2. For personer under 25 år udgør ydelsen efter stk. 1 forskellen mellem den pågældendes indtægt og det beløb, der ydes efter § 25, stk. 1, nr. 3 og 4.

Stk. 3. § 74 b finder tilsvarende anvendelse for personer, der modtager særlig ydelse.

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i hvilket omfang reglerne i kapitel 4 og reglerne om tilbud i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder anvendelse på personer, der modtager særlig ydelse.

Det vil sige at du skal have lige over 9000 kr om måneden før skat (kan ikke huske det præcise beløb ) du skal også huske at så længe du er på særligydelse så er du faktisk stillet som en flekser (hvis du bliver skilt så bliver du lige pludselig en kontanthjælpsmodtager )

Jeg formoder at det er dette skema du har udfyldt

http://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ly215.pdf

Er det ikke det så print det ud og tag det med, det fremgår mere end tydeligt af det papir hvordan det forholder sig , og kommunen må jo finde en anden der kan finde ud af det, du skal jo ikke gå uden forsørgelse fordi de mener at de nu skal holde ferie ...

tjek også lige den her tråd ud

http://www.k10.dk/showthread.php?t=3005
  Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 11:56   #3
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Hejdien! Tusind tak!

Jeg havde lige håbet, at netop DU ville svare.

Det første link: Ja, det er den blanket jeg har udfyldt (og selv læst det med småt på!)

Det andet link: Det var netop den tråd jeg fik googlet mig frem til og som gav mig et hint om, at det her forum da vist kun er en fordel at kigge nærmere på!


Jamen så bør der jo ikke være nogen is på koen - så skal de bare tage sig sammen på kommunen. Har fornemmelse af, at jeg må vente til mandag, til hende i øk.råd er tilbage fra ferie, men så får hun sandelig også lov til at arbejde!
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 12:15   #4
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Hej H.M.,

Jeg vil gerne byde dig hjertelig velkommen til, Dit spørgsmål ligger desværre uden for mit vidensfelt og jeg vil derfor ikke engang forsøge at svare, men der skal nok komme nogle der ved en masse om det.

Forsøg at blive i tråden her, da det giver et større overblik



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 12:24   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hej h.m. vil såmænd også blot sige velkommen til

vil også som ragdol sige, hejdien har givet dig nogle gode svar og ja, det ER §74i du skal aflønnes efter.

Hold fast i det, når kommunen mener noget andet(har selv været i/under denne §) -for det er som tidligere sagt, den glemte §!

Held og lykke med det hele og ps, tillykke også med brylluppet, suuuk, bryllupsrejse hvor romantisk(er blot lidt misundelig, var ikke moderne da vi blev gift for 30 år siden, suk!)
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 12:57   #6
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
Hej H.M.,

Jeg vil gerne byde dig hjertelig velkommen til, Dit spørgsmål ligger desværre uden for mit vidensfelt og jeg vil derfor ikke engang forsøge at svare, men der skal nok komme nogle der ved en masse om det.

Forsøg at blive i tråden her, da det giver et større overblik



Ragdoll
Tak for din velkomst

Jeg skal nok holde "sagen" her i tråden. Jeg er vant til at færdes i fora, så jeg kender godt til det rod, det kan blive til, hvis der oprettes 10 tråde om samme emne

H.M.
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-07-2010, 13:00   #7
H.M.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-07 2010
Indlæg: 14
Styrke: 14
H.M. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
hej h.m. vil såmænd også blot sige velkommen til

vil også som ragdol sige, hejdien har givet dig nogle gode svar og ja, det ER §74i du skal aflønnes efter.

Hold fast i det, når kommunen mener noget andet(har selv været i/under denne §) -for det er som tidligere sagt, den glemte §!

Held og lykke med det hele og ps, tillykke også med brylluppet, suuuk, bryllupsrejse hvor romantisk(er blot lidt misundelig, var ikke moderne da vi blev gift for 30 år siden, suk!)
Også tak til dig!

Det er "trøstende" at vide, at der er endnu en, der fastholder, at jeg skal aflønnes efter §74 - så må hende ved kommunen bare tage sig sammen. Eller i det mindste sige, at jeg må vente til mandag, til hende, der har med paragraffen at gøre, er tilbage. Men hvor er det utroligt, at der kun er 1, der ved noget om det - hvad gør de, hvis hun kommer ud for en ulykke og ikke vender tilbage? Så er de da på spanden (nåååh nej, for så er der jo bare slet ikke nogen, der kender til den parargraf )

Men tak, jeg skal hænge i og give kommunen hjulspind!

Og tak for din lykønskning.
Det var skønt med bryllupsrejse. Som økonomien er nu, ville vi slet ikke have råd til at komme afsted, men pga den gave skulle vi pludselig flyve 8 dage efter bryllup (vi var dog blevet advaret, så vi kunne få "ferie").
Vi var på kærlighedsferie i Paris - det kunne dælme godt bruges midt i alt det her virvar!

H.M.
H.M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvad har jeg krav på? fireman Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 27 25-02-2013 20:20
fradrag ved ægteskab aha Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 30-03-2010 17:58
Kontanthjælp - krav om tilbagebetaling - urimeligt? Tiny Alt det andet 12 03-11-2009 00:36
Ægteskab nille60 Alt det andet 22 08-10-2009 02:12
Hvad har man krav på at få udleveret ifbm aktinsigt Benjamin Alt det andet 18 06-11-2008 23:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension