K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2010, 13:58   #41
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Huldra ja det tror jeg godt kan passe at det var ... vi må prøve at bede hende om lige at kaste et blik ind i tråden her
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 15:29   #42
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Her kommer lige lidt nyt

har skrevet følgende til [email protected]; Line Barfod; [email protected]; Mette Frederiksen; Eigil Andersen; Bent Bøgsted; Jens Vibjerg; Morten Østergaard; Torben Hansen; Karen Ellemann; Özlem Sara Cekic; Ellen Trane Nørby; Anne Marie Geisler Andersen; Martin Henriksen; Erling Bonnesen
og har modtaget 1 svar som jeg også lige sætter på her ..


Citat:
Jeg har et spørgsmål ang ansøgning til førtidspension, jeg er i den situation at mit helbred er væsentligt forværret siden jeg for 8 år side blev visiteret til fleks , derfor har min kommune nu indhentet nye papir på mig og jeg har været i en arbejds prøvning og min sagsbehandler har nu indstillet mig til en pension efter § 18 så vidt så godt, men det der giver problemet og krænker min retsbevidsthed (og efter bedste vurdering også min retssikkerhed) er følgende besked fra min sagsbehandler.



Jeg oplyste til dig - at du kan modtage ledighedsydelse - indtil ansøgning om førtidspension er afgjort i Socialafdelingen. Det bekræftes herved, at dette er korrekt.



Jeg oplyste til dig - at du kan modtage ledighedsydelse - hvis socialafdelingen giver afslag på førtidspension og du klager over afgørelsen til Statsforvaltningen. Denne oplysning er desværre ikke korrekt - hvis borger klager over afslag på førtidspension - så tolkes lovgivningen - at borgeren ikke ser sig som tilrådighed for et fleksjob og således ikke opfylder betingelserne for at modtage ledighedsydelse. Der forefindes, såvidt jeg er orienteret ikke nogen konkrete princip afgørelser herom.

Jeg beklager, at jeg har fejlinformeret dig herom.




Jeg kan ikke se hvordan dette skulle være muligt , jeg nægter ikke at tage et fleksjob jeg beder kommunen om at tage stilling til hvorvidt jeg kan få en førtidspension, i mit tilfælde er det så min kommune selv der mener at jeg nu bør tilkendes førtidspension, MEN skulle det så ske at jeg får afslag på den førtidspension så skal jeg åbenbart afholdes fra at anke det, ved den trussel at jeg får taget min ledighedsydeles, hvis jeg acceptere at kommunen siger nej til førtidspension så vil jeg beholde min ledighedsydeles, skulle jeg derimod mene at kommune ikke har taget alle ting med i betragtning eller at de har lavet en fejl og dermed vil anke mit afslag for at få andre øjne til at se på det så vil man fra kommunens side tage min ledighedsydeles ?



Kan dette være rigtigt? På denne måde afholder man jo mig fra at få¨en ankeinstans til at se på min sag og på at se om kommunen har behandlet den ordentligt jeg anker jo ikke fordi jeg nægter at arbejde (selv har jeg efter kommunens vurdering en arbejdsevne på 5½-9 timer ugentligt og så kommer der skånehensyn til ) hvis kommunen giver afslag på pension og dermed siger til mig at der findes et job til mig og at man kan fremskaffe job til mig med det timeantal og de skånehensyn der er påkrævet og jeg ved med mig selv at det nok ikke lige kan lade sig gøre, og derfor gerne vil have en ankestyrelse til at kigge på det realistiske i dette så vil det for mig være ensbetydende med fratagelse af forsørgelsegrundlag.



Kan dette være korrekt?



Jeg frygter ikke så meget afslaget men da jeg også er på hjemmesiden K10 kan jeg se at vi pt er mange der løber ind i dette problem.



I min verden så anker jeg ikke fordi jeg ikke vil arbejde men ene og alene for at få en højre in*****s til at se på min kommunes behandling af min sag.



Hvordan forholder vi os som borgere til det her, det er enormt krænkende for ens retsbevidsthed at vide at hvis man som person ønsker at bruge de instanser der er til at kigge på kommunernes arbejde så vil man som en sanktion kunne miste sin økonomiske forsørgelse.



Kan BM eller arbejdsmarkedsudvalget eller andre svare mig på denne problematik er det sådan at fordi man er visiteret til fleks og ønsker at bruge sine anke muligheder at man så skal rammes økonomisk?



Med venlig hilsen
Citat:
Kære Heidi

Min konsulent har svaret følgende til din henvendelse:
Jeg synes umiddelbart at det lyder underligt. Hun bør klage over det (også) hos statsforvaltningen.

Håber du kan bruge dette svar.

Bedste hilsener

Anne Marie Geisler Andersen
Medlem af Folketinget for Radikale Venstre
Socialordfører samt ordfører for psykiatri og handicap
Og jeg har svaret hende følgende



Citat:
Hej Anne

Tak for dit svar jeg har lige sendt en anden mail afsted til dig inden jeg så den her :-)

Jeg vil prøve at skrive til stats forvaltningen og høre dem ad , desværre har vi jo sådan et retssystem her til lands at vi ikke kan klage før der er en konkret sag og det har jeg ikke endnu, får jeg mod forventning afslag så agter jeg klart at anke og kommer dermed på kontanthjælp, men problemet er at andre bruger på K10 som jeg også har fået den besked og måske er gift og bor i hus med sin ægtefælleforsørgelse til følge, ja så tvinger kommunen dem ud i en konkurs flytning af hele familien og en ægtefælleforsørgelse der ikke kan lade sig give...

Derfor mener jeg at jeg bedre kan tillade mig at tage den anke med mulighed for at ryge på kontanthjælp , hvorimod en der er gift er meget låst og derfor selvfølgelig ikke kan tillade sig at anke en sag, men jeg tror ikke på at jeg får afslag men andre bruger kan risikere dette, og vil selvfølgelig ikke anke med fare for at miste deres økonomi hus og hvad dertil høre
Men det er klart en ting man som politikker nu hvor førtidspensionsreformen står for døren skal tænke på , denne trussel er ikke ualmindelig for kommunerne mange bliver truet med at de vil få taget deres ledighedsydeles hvis de søger pension, og på den måde stopper man mange i at søge pension selv om helbreddet er blevet meget forværret ,

MVH
xxx og tak for hjælpen ...

Hvis du er intresseret i at vide mere om dette emne og se hvad folk oplever i forbindelse med dette her så kan jeg anbefale dig at kigge ind på dette link http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...F8rtidspension og se hvad folk udsættes for i kommunerne i forbindelse med forværring i deres helbred ...
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 20:10   #43
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej

Hvor skønt at "høre" dig herinde.
Jeg tænker, at hvis man giver dig afslag på førtidspension, jamen så mener de vel også, at du står til rådighed på arbejdsmarkedet som fleksjobber. Så de må ikke fratage din ydelse.

Der er kommet en principafgørelse vedr. fratagelse af sygedagpenge(ledighedsydelse). Du kan finde sagen nr. 17-10 på ankestyrelsens hjemmeside. Der nævnes hvordan sygemeldte fleksjobbere skal følges op.

Synes det er groft at de vil fratage en fleksjobbers ledighedsydelse.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 20:12   #44
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
TAK hejdien for din indsats
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 20:42   #45
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja jeg fik også i dag svar fra ams dog vil jeg vente med at klage over vejledningen fra min kommune til min sag er færdig behandlet enten med pension eller kontanthjælp til følge, men helt klart vil jeg gå videre med det her i kommunen når den dag kommer og da jeg har fået brev om at min sag er overgået til førtidspensionsnævnet og den skal behandles den 8-4-10 ja så vare det ikke så længe før end jeg ved hvorvidt jeg er købt eller solgt

Også rart at være tilbage om end det bliver meget mindre end det sædvanlige kan dog oplyse at Anne G fra RV har læst med på den her tråd og vil have det i tankerne og nævene det ved førtidspensionsreformen i forligskredsen så kan vi jo håbe at de sender noget meget mere entydigt ud til kommunerne

Curls jeg kan kun give dig ret, jeg tror heller ikke på at de kan stoppe min ledighedsydelse fordi jeg tillader mig at anke et evt afslag men da virkelig mange flekser får den besked når de vil søge en pension så er det måske på tide at det lige indskærpes over for kommuen at den form for skræmme -teknik ikke er tilladt mange kan godt lade sig skræmme fra at søge og anke det er helt vildt ...

Dog er min sagsbehandlers melding kommet efter at den er blevet gransket længe hos juristerne ...

Nå men i får lige den her fra ams jeg går videre med det hos min kommune efter afslutning af min sag , men andre kan måske bruge den her og nu ...

Citat:
Kære xxx
Det fremgår af din e-mail, at din kommune har oplyst, at en borger er berettiget til
ledighedsydelse, hvis der er påbegyndt en sag om førtidspension, så længe sagen
behandles.
Kommunen har samtidig oplyst, at hvis kommunen giver afslag på førtidspension,
og borgeren klager over denne afgørelse, kan pågældende ikke modtage
ledighedsydelse, da lovgivningen fortolkes således, at borgeren ved at klage over
afslaget på førtidspension dermed tilkendegiver, at pågældende ikke kan stå til
rådighed for et fleksjob.
Arbejdsmarkedsstyrelsen kan vejledende udtale, at en borger skal stå til rådighed
for et fleksjob for at kunne få ledighedsydelse. Dette følger af § 74 b, stk. 1, nr. 1, i
lov om aktiv socialpolitik.

Læs det hele her http://www.k10.dk/media/ams_om_stop_...hedsydelse.pdf
l
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 21:02   #46
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser

Curls jeg kan kun give dig ret, jeg tror heller ikke på at de kan stoppe min ledighedsydelse fordi jeg tillader mig at anke et evt afslag men da virkelig mange flekser får den besked når de vil søge en pension så er det måske på tide at det lige indskærpes over for kommuen at den form for skræmme -teknik ikke er tilladt mange kan godt lade sig skræmme fra at søge og anke det er helt vildt ...
Ja man læser af og til nogen herinde, at de ryger på kontanthjælp efter afslag på førtidspension. Det er forfærdeligt. Der er noget, der slet ikke stemmer....
Det virker som om, at jobcentrene slet ikke har styr på lovgivningerne i forbindelse med fleksjobbere. Når de påstår noget, så har de bare at henvise til hvilken lov, der giver dem ret til at fratage ens ydelse. De må ikke bare vejlede med egne fortolkninger. Men det ved du jo.

curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2010, 21:23   #47
Suncil
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
Suncils avatar
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2008
Lokation: midtjylland
Indlæg: 889
Styrke: 16
Suncil er ny på vejen
Har det på samme måde....hvem f..... har sovet i timen.

Det er jo fordi ens helbred er blevet dårligere, mens man har haft et fleksjob og ikke fordi man ikke vil arbejde........Hm, de sparker på dem der ligger ned i forvejen.

Håber der er nogen som gør noget

og dejligt at have dig med på sidelinjen igen Hejdien
Suncil er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2010, 10:59   #48
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Som der også står i brevet fra ast så er det sådan at


Citat:
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om en borger kan siges at stå til rådighed
for et fleksjob, og Ankestyrelsen har i Principafgørelse A-25-06 tilkendegivet, at en
afgørelse om rådighed dels skal indeholde en vurdering af, om pågældende reelt var
indstillet på at påtage sig et fleksjob og dels en vurdering af, om pågældende var i
besiddelse af arbejdsevne i et sådant omfang, at borgeren kunne påtage sig et
fleksjob.
Det må jo være sådan at hvis man hele vejen igennem siger jamen jeg vil gerne arbejde på de vilkår jeg kan og med de skånehensyn der er skrevet ned, ja så kan de ikke sige at man ikke er til rådighed pga motivation det er jo ikke nok at de bare mener man ikke er det ...

og hvis man er igennem en arbejdsprøvning og den og læge papir viser væsentligt nedsat arbejdsevne i forhold til da man blev visiteret til fleksjob, ja så kan jeg ikke se hvordan de vil kunne komme udenom den ...
  Besvar med citat
Gammel 22-03-2010, 10:23   #49
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Se ny pricnicpel afgørelse som Curls har sat ind her http://www.k10.dk/showthread.php?p=96812#post96812
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Miste retten til ledighedsydelse hvis afslag på førtidspension? Stuen At søge førtidspension 3 19-05-2013 11:37
Mister man altid sygedagpengeret ved afslag på FTP ? bumblebee Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 4 17-12-2012 15:59
Mister man sin ledighedsydelse vist.. Mulle63 Alt det andet 0 20-01-2012 09:57
Hvis jeg mister mit fleksjob Humlebi07 Spørgsmål ang fleksjob 11 04-01-2012 15:57
Mister jeg kontanthjælp ved afslag på førtidspension? Solnedgang Alt det andet 32 27-07-2011 12:02




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:25.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension