K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2011, 15:08   #21
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Hej alle sammen. Tusind tak for jeres input.

Det varmer at få, lidt info og et blidt spark bag i til at se over vande igen.

Er godt nok lidt nede i kuld kælderen idag. Da jeg har modtaget et brev fra min SB. Og synes det er fuldstændig grotesk.

Laver lige et nyt indlæg hvor jeg prøver at beskrive brevet og hvad jeg har på hjertet.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 15:43   #22
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Brev jeg har modtaget idag d. 27/4-2011:


Dine sygedagpenge ophører - ud fra en bred vurdering af uarbejdsdygtigheden

Jobcentret har besluttet, at du ikke længere kan få sygedagpenge. Det vurderes, at du ikke er uarbejdsdygtig - og altså godt kan varetage et arbejde. Det sker med følgende begrundelse.

Når der er tale om sygdom af en vis varighed, må bedømmelsen ske på et bredere grundlag, således at du kun kan betragtes som uarbejdsdygtig, når sygdommen afskærer dig fra at påtage dig arbejde, som i øvrigt må anses for passende. Det vurderes, at sygdom ikke afskærer dig fra at påtage et sådant arbejde.

Du får udbetalt sygedagpenge til og med den 22-04-2011

Sidste gang, der udbetales sygedagpenge, vil være: 29-04-2011

Efter sygedagpengelovens § 7 stk. 1, er rettem til sygedagpenge betinget af, at en person er uarbejdsdygtig pga. egen sygdom. Afgørelsen af, om en person anses for uarbejdsdygtig, sker på grundlag af en samlet vurdering af sygdommen og dens indvirkning på den sygemeldtes arbejdsevne.

Det er således fastsat i sygedagpengelovens § 7, stk. 3, at vurderingen af en persons uarbejdsdygtighed som udgangspunkt skal foretages i forhold til beskæftigelsen før sygemeldingen. Efter 3 måneders sygefravær skal vurderingen ske på grundlag af den sygemeldtes uddannelses- og beskæftigelsesområde, med mindre der er særlige grunde, der taler for andet med hensyn til tidspunktet for vurderingen. Der er således mulighed for at anlægge den bredere vurdering på et tidligere eller senere tidspunkt end efter 3 måneders sygdom. Ved bedømmelsen heraf kan der bl.a lægges vægt på, om den sygemeldte fortsat er ansat på den arbejdsplads, hvorfra sygemeldingen skete, og om den pågældende kan forventes at kunne vende tilbage til sit arbejdsområde.

Øvrige vurderinger

Vi vurderer ikke, der er grundlag for at iværksætte yderligere foranstaltninger for at bringe dig tilbage på arbejdsmarkedet jf. retssikkerhedslovens § 7a.

Det er samtidigt på fagligt sparringsmøde vurderet, at vi på det foreliggende, ikke finder behov for, at tage ressourceprofilen i anvendelse, da det ikke vurderes, at din arbejdsevne er truet.

Vi har under sagens behanling været i kontakt med egen læge, jf retssikkerhedslovens § 7a, stk 1. Vi har ikke fundet det nødvendigt at kontakte andre, idet sagen anses for tilstrækkeligt oplyst på det foreliggende grundlag.

Er du ledig og medlem af en arbejdsløshedskasse, rådes du til at stille dig til rådighed fra den dag. sygedagpengeudbetalingen ophører.

Hvis du står uden forsørgelsesgrundlag, kan du møde op i jobcentret, hvor vil vil hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder du har. Henvend dig hurtigst muligt.

Hvis du har ret til kontanthjælp, kan du få det fra den dag, du søger. Vær opmærksom på, at kontanthjælp udbetales månedsvis bagud.

Klagevejledning

Du kan klage over denne afgørelse mundtlig, skriftlig eller på mail. Klagen afleveres til jobcentret inden 4 uger efter, at du har modtaget denne afgørelse. Giver vi dig ikke fuldstændig medhold i klagen, får du besked om dette, og klagen videresendes sammen med vores kommentarer til beskæftigelsesankenævnet, der træffer afgørelse om klagen.

Hvis du har spørgsmål

Har du spørgsmål om dine sygedagpenge, skal du kontakte ydelsescentret. Har du andre spørgsmål, kan du finde mange af svarene på www.jobnet.dk - ellers er du velkommen til at henvende dig til jobcentret.

Lovgrundlag

Sygedagpengelovens § 7
Retssikkerhedslovens §§ 5 og 7a

Det var det der stod i brevet. Og nu mine tanker:

Hvordan kan en SB udtale sig om at min arbejds evne ikke er truet, når han har været min SB i godt og vel 2 mdr, og at jeg i de 52 uger, ikke har haft en underskrevet eller opdateret ressourceprofil. Og ikke har været i arbejds prøvning af nogen art. Ud over at min læge skrev i feb, md. At hun ville råde mig til at starte stille og roligt ud, på f.eks. 10 timer i ugen.

Og derefter se om jeg kunne arbejde mig opad. Men har jo bare gået her hjemme.

Noget andet er, at jeg har en sag i ASK, hvor ASK vil have mig til special læge, inden de træffer en afgørelse. Har jeg flere gange gjort min SB opmærksom på.
Men han siger hver gang, at en erhvervssygdom ikke er en arbejdsskade.

Ud over det, så stopper de mine sygedagpenge, og sender et brev 4 dage efter de er stoppet. Det synes jeg er grotesk, men er det bare mig?
Jeg har flere gange henvist ham til:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

Men den mener han, er noget pjat, og den kan jeg ikke læne mig op ad, da jeg ikke har en arbejdsskade efter hans mening. Og fastholder deres beslutning om at lukke for mine sygedagpenge.

Noget andet der på en måde også skræmmer mig, er at til det sparringsmøde, kun har været ham og han overordenet tilstede. Det oplyser han mig pr. mail idag. Er det fair?

Han mener pr. mail at han har gjort alt efter loven.

Jeg har heller ikke idag modtaget aktindsigt. Selv om han d. 20 april bekræfter pr. mail dette:

Din anmodning om aktindsigt er blevet ekspederet, og du vil forventeligt modtage sagens akter indenfor de nærmeste dage med post.

Er det i orden, at jeg ikke har modtaget det, eller skal jeg bare søge igen?

Det jeg selvfølgelig vil høre fra jer, er. Hvad kan jeg gøre? Er sagen tabt, eller har de ret i det de har gjort?
Jeg føler bare, at nu er de 52 uger opnået, og nu gider de mig ikke mere. Og vi skal spare.

Kan bare ikke forstå, at de kan kalde det for en BRED vurdering, når jeg ikke er vurderet, eller været i arbejds prøvning?

Sidst redigeret af Skolekridt; 27-04-2011 kl. 15:51.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2011, 22:24   #23
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Skolekridt,

Du må for guds skyld ikke tro at din sag er tabt, det tror jeg heller ikke at du gør .

Du skal forberede en klage til kommunen indeholdende alle de punkter du vil klage over lige fra dårlig sagsbehandling til mangelfuld opfølgning af din sag og ikke mindst forlængelse iht. §27 stk ......

Jeg er rystet over at din kommune/sbér alene tager stilling til at du ikke er uarbejdsdygtig ?? De undlader totalt at referer til lægelige papirer, der måtte giver tilsagn om samme ??

Jeg mener/formoder, at det er et must at man i forbindelse med sygedagpenge stop såvidt muligt skal afklares helbredsmæssigt for at konstatere hvor man står i forhold til ens funktions evne på sdp stop tidspunktet. Desværre er der mange læger der skriver om arbejdsevnen i de lægelige papirer og det "må" de ikke. Jeg syntes dog, at du skal bruge det som et klage punkt, at kommunen ikke har indhentet beskrivelse af din funktionsevne eller lign. for afklaring af din helbredsmæssige situation !!

Det er jo desværre sådan at sygedagpengene er en kortvarig ydelse og loven for forlængelse er meget snæver, dette holder sagsbehandlerne sig ikke mindst rigtigt meget til.

Du må fortsætte din sag med en klage til kommunen senest 4 uger fra den afgørelse du har modtaget. Såfremt de giver sig selv medhold må du videre til BAN.

Jeg tror at vi er en del herfra der har svært ved at overskue hvilken helbredsmæssig afklaring der er sket i din sag, og hvilken der burde have været sket. F. eks. manglede der i min egen sag tilbage i 2007 en psykiatrisk speciallægeerklæring, den hjalp mig ikke i min sag, men manglede trods alt. Hvis du kan se noget lægeligt dokumentation, der mangler i din sag, så gør opmærksom herpå, jo mere jo bedre.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 27-04-2011 kl. 22:33.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 00:57   #24
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, hvad siger din læge/speciallæge?

En psykiask speciallægeerklæring skal kun laves, hvis der er en lægelig grund til dette.
Det kan jeg ikke se er tilfældet.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 01:11   #25
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Tak for jeres indlæg begge to.

Og vil helt sikkert også have strikket en klage sammen.

Er bare rystet over systemet lige nu. Også så det nærmest gør ondt.


Synes virkelig det er frygtelig, hvis kommunen må skrive at min arbejds evne ikke er truet. Når de ikke har arbejds prøvet mig, eller har orden i deres papir. Havde jeg bare ikke forstillet sig at de måtte. Heller ikke når jeg har bevist, sort på hvidt det med at jeg har en arbejsskade sag i ASK. Så fastholder de bare. Og selv om man får medhold, at de så bare kan spille "dumme" og sige, nååå, det havde vi ikke lige set.

Min egen læge er rystet, og det samme er ASK!!
Har ikke snakket med min special læge. Sidst jeg snakkede med ham, var i feb md. Og han mente at kommunen var alt, alt forkert på den, for der ville de også stoppe mine sygdagpenge. Sådan lige pludselig.

Han kunne, kun sige. At han fast holdte, at jeg ikke skulle overbelaste min hånd. Da det bare ville gøre det endnu værre for mig i fremtiden, og ville danne arvvæv osv.
Men har bestemt nu, at jeg har gået længe uden at få smertestillende, da jeg ikke bryder mig om at tage piller. Men det må jeg jo til, og min læge vil have sat lidt flere undersøgelser igang. Og så håber jeg bare man kan finde en årsag og evt. få sat en bedre diagnose end den der ligger på karpaltunnel syndrom.

Men, skal lige samle kræfter, energi og overskud til en klage mere. Så den virkelig rykker igennem som den i feb md. Der fik jeg medhold 19 timer efter jeg havde afleveret den på kommunen.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 04:02   #26
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Ja, hvad siger din læge/speciallæge?

En psykiatrisk speciallægeerklæring skal kun laves, hvis der er en lægelig grund til dette.
Det kan jeg ikke se er tilfældet.

VH POpiae
Nej en PS, mener jeg heller ikke mangler i skolekridts sag, da hans lidelser jo ikke har med den ende af spækteret at gøre.

I din klage, Skolekridt, bør du gøre opmærksom på at din special læge bør udtale sig igen evt. via en status rapport.

Du kan meget vel være blevet forlænget i februar, men denne gang er sagen en anden da du er faldet for de obligatoriske 52 uger. Læger og deslige er generelt uforstående overfor stop af sygedagpenge, men det sker i et væk og har store menneskelige omkostninger.

Vi håber det bedste for dig. Læg endelig stor vægt på indhentning af lægelig dokumentation og ASK sagen i din klage.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2011, 08:15   #27
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det der ligger til grund for deres vurdering er, at du kan påtage dig et arbejde, hvor du ikke belaster/bruger denne hånd.

Du kan bruge hovedet, den anden hånd og begge ben!

Du skal på dette tidspunkt vurderes ift hele arbejdsmarkedet, ikke kun havd du hidtil har lavet!

Derfor spørger vi til dine speciallægeerklæringer, for evt andre skånebehov mv.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-05-2011, 18:56   #28
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Nu har jeg afleveret en god lang klage, med dokumentation fra ASK, læger osv.

Den er læst igennem af et par familie medlemmer og de synes den var super god. Så nu håber jeg på et positiv resultat.

Men en ting der irritere mig er. At min SB ikke vil svare pr. mail længere. Og jeg har stadig ikke modtaget akt indsigt, har nu også haft ringet til hans overordnede. Som også har været med til at give mig afslag. Fortalte hende, situationen, at jeg stadig ikke havde modtaget aktindsigt, selv om min SB havde skrevet d. 20 april at det var afsendt, og at jeg nok ville modtage det indenfor et par dage.

Hun skulle nok få ham til at svare pr. mail og får sendt min aktindsigt frem til mig. Har dog stadig intet hørt, og synes virkelig det her er ved at være grotesk.


Hvad gør jeg i sådan en situation. Hvor kan man klage over en SB? Han skulle slet ikke sidde sådan et sted.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2011, 08:15   #29
lillesine
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2008
Lokation: silkeborg
Indlæg: 234
Styrke: 16
lillesine er ny på vejen
hej kommunerne køre meget ofte efter regler der ikke helt passer ind i dem vi som borger får oplyst ved ikke hvad det er de laver eller ikke laver på kommunen.
Jeg havde også store problemer med 3f og skiftede over til krifa som er super til at støtte og hjælpe.
Har du krævet om aktindsigt??

Jeg forstår ikke at du ikke kan forlænges har de lavet en endelig vurdering af dig og din sygdom?

Jeg ved ikke hvilken kommune og 3f afd du har men jeg har brugt bjbro 3f og silkeborg kommune og de er så langsomme
lillesine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-05-2011, 08:51   #30
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Godt gået, Skolekridt.

Dette bliver for en gangs skyld kort:

Mangelende aktindsigt el. skriftlig brev om hvornår du får den er uacceptabelt, hvorfor du må skrive brev til Jobcenterchef (eft. samme procedure som beskrevet tidl.), at du den og den dato skriftlig har bedt om aktindsigt, har rykket for den både hos SB (via mail?) blevet lovet den er fremsendt d. 20.04, da du stadig ikke har modtaget den, talt m. teamleder til SB (nævn nanve på begge og datoer). Du stiller dig noget forundret over, at du ikke har fået denne aktindsigt i forbindelse med din også eft. reglerne mangelfulde partshøring, hvorfor det også har været svært for dig, at skulle kunne gøre brug af en reele partshøring. Og at du nu desværre har set dig nødsaget til at klage over såvel sagsbehehandling som afgørelse m. hjælp fra andre, da du ikke føler dig vejledt og informeret af Jobventret.

Noget i den retning.

Mange hilsner og pøj pøj

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Partshøring Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 12-12-2011 12:37
Partshøring jabma Alt det andet 1 07-06-2010 15:49
Partshøring!!??? mukke Alt det andet 4 13-03-2010 00:49
Partshøring chico Alt det andet 6 16-02-2010 19:03
Partshøring Bea Din historie 2 05-02-2007 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension