K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-04-2011, 14:37   #1
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Partshøring

Hej K10.

Ja så er jeg på banen igen, desværre.

Jeg modtog et opkald fra min SB, i mandags. Som ville høre om jeg ikke ville komme ned til en samtale, omkring hvad jeg skulle. Om jeg skulle i virksomheds praktik eller i CAB. Sagde jeg så okay, til og vi aftalte en tid til idag kl 13:00.

Og det ender så med, at det slet ikke har noget med dette at gøre, men at han vil oplyse mig om, at jeg d. 30/4-2011 har gået sygmeldt i 1 år. Og han derfor ikke vil forlænge mine sygedagpenge. Og at jeg selvfølgelig havde mulighed for at klage hvis jeg havde lyst.

Jeg valgte egentlig og forlade rummet, da jeg følte mig over fuset. Da han i forgårs, sagde opfølgnings samtale i røret. Og det vil jeg ikke mene det her er?

Det er samme situation som jeg stod i, i feb md. Hvor jeg klagede og fik med hold. Dog ikke at jeg havde været sygmeldt i 1 år. Men at jeg ikke var arbejds prøvet, forlagde en underskrevet resourrce profil, og at jeg havde modtaget et brev om opfølgnings samtale og ikke partshøring.

Idag, foreligger der stadig ikke en opdateret eller underskrevet resourrce profil, og har ikke været i arbejds prøvning. Har en sag hos ASK med en Erhvervssygdom, ved dog ikke om det har betydning, som ikke er afgjort, og afventer undersøgelse d. 10 maj hos en special læge, som ASK har sendt mig til.

Jeg gik fra rummet, da jeg mener at man skal have brev om, at man skal til partshøring, er det ikke korrekt?

Håber nogle kan hjælpe mig lidt på vej?
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 18:00   #2
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Nogle der også kan svare på dette:

En arbejdsskade dækker over to forskellige begreber.

1. Arbejdsulykker
2. Erhvervssygdomme

Det gør Arbejdsskadestyrelsen
Når Arbejdsskadestyrelsen modtager en anmeldelse af din skade, vurderer vi, om sagen skal behandles som en ulykke eller en erhvervssygdom.
Derefter begynder vi at indhente de nødvendige oplysninger.

Anerkendelse af en erhvervssygdom
For at du kan få erstatning og andre ydelser som følge af en sygdom, skal sygdommen anerkendes som en arbejdsskade.

Taget fra ASK.

Sådan som jeg forstår det, så er en erhvervssygdom også en arbejdsskade? Er det korrekt?

Og hvis den bliver anerkendt, så bliver den anerkendt som arbejdsskade? Er det også korrekt?

Har aldrig prøvet der her før, derfor mine spørgsmål. Min SB, siger nemlig at han ikke kan forlænge mine sygedagpenge, når det er en erhvervssygdom.

Havde nemlig håbet på, at denne regel ville gør det muligt:

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,

2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,

4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægelige behandlingsmuligheder anses for udtømte,

6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller

7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

i de 52 uger, jeg har gået sygemeldt, er jeg slet ikke blevet arbejds prøvet. Og der kun lavet en resource profil en enkelt gang tilbage i aug md 2010. Jeg har haft 3 SB de sidste 52 uger, pga fyrringer osv. Så det har taget meget af min krudt, da de nye har skulle sætte sig ind i min sag.

Jeg afventer en afgørelse fra ASK på min Erhvervssygdom, men de vil have mig til special læge i Århus d. 10 maj inden de vil tage en afgørelse.

Er det helt rigtigt det min SB har gang i? At han godt må smide mig af sygedagpenge d. 30/4-2011 da, der er gået 52 uger? Er helt rundt på gulvet lige nu.

Vil bare gerne vide, om det min SB siger og gør lige nu, er helt efter loven? Da jeg synes det har været 52 uger, i total forvirring, og blevet lovet, det ene og andet. Og så alligevel ikke.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 22:19   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvor er din fagforening henne?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-04-2011, 22:29   #4
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Hvor er din fagforening henne?

VH Popiae
Forlængst væk! 3F kunne jeg ikke bruge til en s..., desværre.

Tog tilbage i feb, valget om at ophøre som medlem hos 3F. De kom kun med kritik, og hjalp ikke når jeg havde brug for det. Og til møderne med min SB, var det mig den var galt med. Mig der ikke holdte mig til sygedagpengeloven. BAre sjovt, at jeg skrev en klage, og 24 timer efter ringede min SB, og undskyldte at jeg havde ret. Og at de ville åbne for mine sygedagpenge igen.

Og her fik jeg INGEN hjælp af 3F. Endda hende der kørte min sag hos ASK der var med til mødet.

Min gamle tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=16521
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 04:14   #5
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Skolekridt.

Ang. forlængelse af dine SDP, har du selv flot fundet netop den § du kan forlænges eft.: §27, stk.1, 6, som netop omhandler at man har en endnu ikke færdigbehandlet arbjedsskadesag liggende hos ASK. Så derfor formulere du et brev til din SB, at du vil forlænges eft. nævnte paragraf evt. krydret m. lidt henvisning fra principafgørelser fra Ankestyrelsen via deres hjemmeside, hvor andre SB tidl. har forsøgt ikke at følge loven, og har fået medhold, således at SB og Jobcenter er klar over, at du ikke bare slynger en § ud, men faktisk har tænkt dig at fastholde dit lovmæssige krav evt. via en klage.

Hvis de ikke overholder de bestemmelser der er i forbindelse m. ophør af dine SDP og de trods ovenstående brev og henvisning til lovparagraf, ja, så må dette også tilføjes din anke. Men lad os håbe du ved at godt brev m. henvisning til §27, stk. 1., 6 med hele ordlyd og gerne m. henvisning til tidl. principafgørelse, at SB/de ser skriften på væggen.

Samtidig ville overveje om du vil klage over sagsbehandlingen, da jeg ikke mener den er ok. Måske skulle du også overveje om fremtidig kommunikation m. SB skal foregå skriftlig, og møder optages, idet det ikke ok. at sætte en dagsorden i tlf. i mandags og så ons. vupti have en anden dagsorden. Men for at klage over en sådan sagsbehandling, som IKKE er tilnærmelsesvis ok., så kræver det jo konkrete ting at pege på, og det er jo altid svært ord mod ord. Fremgår det via din aktindsigt, at SB indkalder dig til en slags møde og derpå handler mødet om noget andet. Samt at SB jo faktisk misvejleder dig ved at påstå at erhvervssygdom ikke giver forlængelsesmuligheder. Såvel arbejdsulykker som erhvervsygdomme er begge arbejdsskader, men første opstået pludseligt f.eks. v. fald og sidste opstået over længere tids påvirkning fra arbejde. Og begge kan udløse erstatning, derfor de hører under ASK. Og det er netop, når din sag IKKE er færdigbehandlet hos ASK, at ovennævnte § gør sig gældende og ikke når du har fået en afgørelse, som evt. anerkender det netop som du skriver: en arbejdsskade.

Så derfor er det centralt, at du via denne første forlængelse anvender §27, stk. 1, 6 og når du har fået en afgørelse fra ASK, og har brug for en afklaring omkr. dit fremtidige tilhørsforhold til arbejdsmarkedet, så sætter en anden forlængelsesmuligehed evt. 27, stk. 1, 2 i spil for afklaring af din arbejdsevne via Jobcentret/SDPteamet.

Og ja, du skal ganskel rigtigt partshøres inden ophør,og hvad dette indebærer af formalia, se ovenfor under nyttige link. Men i forhold til hvordan din sagsbehandling i øvrigt har kørt m. din SB, så ville jeg i første omgang nøjes brev om forlængelse, som ovenfor beskrevet. Og når din SB så igen enten misvejleder dig el. ikke overholder lovgivning, ja, så klag over sagsbehandlingen, samt anmod om ny sagsbehandler begrundet i den meget ringe vejledning og manglende overholdelse af lovgivning, og dertil hørende paragraffer ang. SDP-stop/partshøring/ressikkerhed ect.

Håber ovenstående giver dig svar på dine spørgsmål, da jeg ikke selv pt. er på toppen, så vælter der ikke konkrete henvisninger til Ankestyrelsen ect. frem fra mig.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 14-04-2011 kl. 04:16. Årsag: rettelse
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-04-2011, 13:06   #6
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
@gunvor

Tusind tak for dit indlæg. Det var dejligt at få lidt "med hold"

Jeg vil fluks for stikket et brev sammen, og sendt til min SB, med § og lidt principafgørelser fra ankestyrelsen.

Endnu engang tusind tak for dit indlæg, og dine tips.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 14:15   #7
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Opdatering.

Nu har de så stoppet mine sygedagpenge i fredags. Fik jeg et brev om sidste mandag. At mine sygedagpenge ville ophøre i udgangen af uge 16.

Meeen, jeg afventer stadig svar på min partshøring, om hvad der skal ske, om de vil forlænge eller stoppe.

jeg har sendt et langt svar til dem, om at jeg har en arbejdsskade, og at den er hos ASK, og ikke er afgjort endnu.

Men nu tænker jeg, har jeg ikke krav på at vide, dags dato hvad der skal ske? Så jeg evt. kan søge om kontanthjælp? Eller må de bruge alt den tid de vil?

Noget andet er, at jeg d. 13 april søgte om aktindsigt, og posten har været her i dag, og har stadig ikke modtaget noget. I onsdags, skrev min SB, ellers pr. mail at det var sendt, men modtog ikke noget lørdag og heller ikke idag.

Hvordan står jeg der, er det ikke 10 dage de har, og hvad så hvis der går over 10 dage, er det så bare ærgeligt?

Håber nogle kender svar på overstående?
Og håber alle har haft en super god påske.
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 18:36   #8
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Ingen her inde, der ved lidt om overstående?
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 18:40   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Skolekridt.

Jeg eer desværre helt færdig d.d., men vil forsøge at vende tilbage im orgen, hvis kræfterne er der.

Håber der er andre der kommer på banen, idet jeg finder fremgangsmåden helt utilstedligt.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2011, 19:01   #10
Skolekridt
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-02 2011
Lokation: Thisted
Alder: 39
Indlæg: 68
Styrke: 14
Skolekridt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Skolekridt.

Jeg eer desværre helt færdig d.d., men vil forsøge at vende tilbage im orgen, hvis kræfterne er der.

Håber der er andre der kommer på banen, idet jeg finder fremgangsmåden helt utilstedligt.

Mange hilsner

Gunvor
Hej Gunvor.

Det er bare helt i orden, er ked af og høre, at du er helt færdig i dag. Håber dog, det er fordi du har haft en god og varm påske?

Ja, jeg synes også det virker forkert, det min SB har gang i. Men er i tvivl, derfor jeg lige spørger for en sikkerheds skyld.

Mange varme tanker her fra til dig!
Skolekridt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Partshøring Jasmina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 12-12-2011 12:37
Partshøring jabma Alt det andet 1 07-06-2010 15:49
Partshøring!!??? mukke Alt det andet 4 13-03-2010 00:49
Partshøring chico Alt det andet 6 16-02-2010 19:03
Partshøring Bea Din historie 2 05-02-2007 00:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension