K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2014, 22:16   #1
daisye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2008
Indlæg: 11
Styrke: 17
daisye er ny på vejen
Frataget flexjob ved at søge pension?

Kan man blive frataget sin flexjobsordning ved at ansøge om fp?

Jeg skal til møde med min læge og jobkonsulent torsdag og er bange for at formålet er at boote mig på kh.

Jeg har været syg i lange perioder med bla. stress.

Jeg er bange, meget bange. Både for at sige fp. Samt at skulle igennem møllen af arbejdsprøvning....for et år siden var den 7-9 timer ugentlig.
Men jeg har også fået ca 4 år før jeg havner i dialyse og skal vente på en nyre.

Åh det er svært at gøre lang histore kort.
daisye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 06:54   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
nej det skulle ikke kunne ske, med mindre du ikke samabejder.

Du skal møde for, at de skal finde ud af, hvad der skal ske fremover, hvis du har været syg i lang tid ,skal de finde ud af og du står til rådighed for fleksjob og om du skal vider i pension.

måske vil de have dig ud i en ny arbejdes prøvning, for at se om du er blevet mere syg.

men det er nok mere fordi de vil se om du kan komme i arbejde men hjælp, tænker de vil snakke om du er for syg til fleks og skal på pension.

husk der ikke er et hul mellem fleks og pension det er enten eller
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 08:43   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Jeg bliver vred, når mennesker er bange for kommunen...

Kære Daisiy

..... men det hjælpe jo ikke dig, at jeg bliver vred.

Man skal ikke være bange for kommunen og det er meget let for os, som glæder sig til hvert et møde med kommunen, som bisidder.

Men jeg opfatter, at du har et bevilget fleksjob og nu skal du til samtale. Det er du nervøs for, meget nervøs.

Det skal vi have gjort noget ved.

Fremover bliver du her på din tråd, så bliver det lettere for os andre.

Læs og følg disse råd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Jeg opfatter din situation, som følger:

Du er syg/handicappet, hvor du bla går i dialyse pga noget med dine nyre.

Du oplyser: "Men jeg har også fået ca 4 år før jeg havner i dialyse og skal vente på en nyre".

Kan du ikke forsøge at forklare det mere konkret? Er der sket noget med en ny nyre eller ? Hvor tit går du i dialyse?

Jeg fornemmer også, at du egentlig har lyst til at gå til møde og spørge om du har mulighed for at få bevilget førtidspension. Men her er du nervøs og bange for om der findes negative konsekvenser for dig, hvis du foreslår en førtidspension.

Er det korrekt opfattet af mig? S.U.

Nyreforeningen har udgivet denne brochure " Nyresyg og retssikkerhed"

http://ipaper.ipapercms.dk/Nyreforen...retssikkerhed/

Er du over eller under 40 år? S.U.

Har du mulighed for at tage en bisidder med til mødet? Det kan være en hvilken som helst, som du har tillid til. En ven, naboen eller hvad som helst, som bare tager med dig til mødet, præsenterer sig som din bisidder og er bare til stede ved mødet for at lytte. Intet andet.

Forsøg at sætte dig ind i forløbet og hvordan det hele hænger sammen. Når du så møder noget, som du ikke forstår vender du tilbage med alle dine spørgsmål.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Din praktiserende læge er en meget vigtig person i din sociale sag.

Du har altid mulighed for selv at søge om førtidspension, som hedder iht §17, på det foreliggende grundlag.

Men før man søger iht den §, skal man altid først sikre sig at du har søgt aktindsigt i alle dine forskellige journaler ved læger, speciallæger, hospitaler og kommunen.

Alt dette er din ret, som du ikke skal være bange for.

Derfor begynd at søge aktindsigt.

Læger/hospitaler.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Hold orden i alle disse papirer og læs det hele igennem og få svar på det du ikke forstår.

Begynd at skrive dagbog, om hvordan du har det og hvilke begrænsninger du har i dagligdagen.

Derefter dukker der flere spørgsmål op, hvor du bare vender tilbage til k10.

Men du skal forholde dig til, at det er særdeles vanskeligt at få bevilget førtidspension i dag, hvor syge mennesker bliver fastholdt i fleksjob, imod deres ønske, ned til 900 sekunder om ugen. Dette pga af de nye reformer.

Men jeg er overbevist om, at mødet med din praktiserende læge og jobkonsulenten kommer til at gå stille og roligt uden problemer.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 20-08-2014 kl. 09:08.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 12:40   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nej man kan IKKE blive frataget sin visitation til fleksjob alene fordi man søger førtidspension...

Er de i tvivl om du er til rådighed for et fleksjob ja så skal de afprøve dette...

De kan ikke bare sige at fordi du søger en førtidspension at du så ikke er til rådighed for et fleksjob...

Se følgende afgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153478

Print den evt ud (hvis du har mulighed for det) eller tag dette nr 141-11 med når du skal til det møde...

Så kan de jo selv slå det op hvis de skulle være i tvivl....

Men men de ved sikkert godt at de ikke kan gøre sådan.....i mange tilfælde ja så truer de bare borgeren med det så de kan få borgeren til at trække deres ansøgning tilbage...

Så du kan være helt rolig...de kan ikke tage din visitation til fleksjob fordi du søger førtidspension..

Det er kun i det øjeblik at du IKKE vil stå til rådighed for et evt fleksjob at de kan afprøve dig og evt fjerne din visitation til fleksjob...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 12:49   #5
daisye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2008
Indlæg: 11
Styrke: 17
daisye er ny på vejen
Tak for de søde og faglige svar.


Mit møde er blevet aflyst.

Jeg har en lang historie med kommunen på flere plan og har så godt som ingen tillid til dem.

Jeg er 46 år
Jeg har nedsat nyrefunktion til 20% ca og der af følgende træthed og kvalme mv.
Jeg har ca 4 år før mine nyrer står af og jeg havner i dialyse. Det vil sige jeg får det dårligere med tiden.
Jeg har højt blodtryk
Jeg har stress
Jeg har en depression
Jeg kan have pludselig brug for at sove.
Jeg har muligvis hjerte problemer, skal undersøges.
Jeg har myastenia Gravis som er en muskelsvindsygdom. Der betyder voldsom udtrætning af musklerne ved aktivitet. Jeg er mobil til en vis grænse. Jeg modtager behandling på. Riget en gang om ugen for dette vha. Immuglubolin behandling.
Jeg har hjælpeordning på 54 timer om ugen til daglig hjælp.

Jeg er godkendt til 5-9 timer flexjob. Sidste arbejdsprøvning for et år siden.
Stoppede pga stress over min søn. Er ustabil i min fremmøde.
Min søn trives ikke og vi har været igennem en lang process med ham. Han har nu diagnoserne as og adhd.

Jeg er blevet kritiseret og beskyldt for at være årsag til min søns opførsel af kommunen på kanten til omsorgssvigt. Inden diagnoserne.

Jeg slås ofte med kommunen om min ret til at beholde min hjælpeordning, handicapbil og crosser mv.

Hvilket igen og igen stresser mig med søvn og blodtryks problemer til følge.

Jeg har en merudgiftssag der kører på 6 år....de skylder mig mange penge.

Så jeg er træt af min kommune og bange for dem. For når de laver fejl så tager det rigtig lang tid at komme igennem klage systemet. Og det er mit liv de fucker op hvergang.

Jeg gør i et vist omfang brug af privat social rådgiver men det koster.

Jeg er i tvivl om jeg skal søge pension? Det koster i kr. Men roen ville gøre mig så godt. Hvad tænker I?

Min praktiserende læge er fantastisk. En rigtig god støtte og hjælp.
daisye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 13:12   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm den er svær at råde på...for selvfølgelig vil den ro du kan få hjælpe dig...men men..

Hvis du har en arbejdsevne på 5 til 9 timer...ja så er du enormt langt væk fra en førtidspension...

Der er folk i dag der stadig ikke er berettiget til en førtidspension bare fordi de har en arbejdsevne på mindre end 1 time...og der ligger du jo langt over når du har 5 til 9 timer...

Man kan ikke bruge det at man har børn der har problemer til at selv få pension...

Det skal være ting med dig selv der gør at du kan være berettiget til en pension...

Så jeg tror umiddelbart....ud fra de ting som du selv skriver at du ikke vil få meget ud af at prøve at søge en førtidspension på det foreliggende grundlag...

Forstår ikke helt at du skriver at det at søge en førtidspension på det foreliggende grundlag vil koste dig penge...for det gør det ikke...medmindre du vil have en privat rådgiver til at søge for dig...

Alle borgere har ret til at bede kommunen om at se på om de er berettiget til en førtidspension ifølge lov om social pension § 17 stk 2

Citat:
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse herom.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/forms...id=158074#Kap3

Så man kan bare nøjes med at skrive på et stykke papir at man gerne vil søge om en "førtidspension på det foreliggende grundlag §17 stk 2 i lov om social pension"

Husk at få dato på ansøgningen...

Mere behøver man faktisk ikke at skrive...

Dette papir aflevere man så på jobcenteret og man husker at få en kvittering på at man har afleveret den...

Man kan med fordel lave to kopier at ansøgningen og så bede kommunen om at skrive under på den ene af dem som man så beholder som dokumentation...

Du skal huske at du ALDRIG må sige at du ikke er til rådighed for fleksjobbet.....for det kan de reagere på ved at afprøve din rådighed...

Så længe man overholder de regler og krav der er for et fleksjob ja så kan de ikke tage din visitation til fleksjob....heller ikke selv om du søger en førtidspension...

Så du kan frit søge hvis det er det du vil...men jeg tror dog ikke at du vil have de store chancer for en pension....set ud fra de ting du selv har oplyst...

Men der kan jo være ting som ikke er kommet frem her og som gør at sagen stiller sig anderledes...

Så mener du selv at DIN arbejdsevne er lig 0 eller meget meget lav ja så skal du da søge den førtidspension på det foreliggende grundlag §17 stk 2...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 13:19   #7
daisye
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2008
Indlæg: 11
Styrke: 17
daisye er ny på vejen
Fp er lavere i ydelse end ledighedsydelse pga min mands indkomst.

Tror du har har ret i at så langt der er bare lidt arbejdskraft i mig så ingen fp. Heller ikke selv om jeg så er syg eller har brug for søvn og derfor er mega ustabil i fremmøde.

Sidst redigeret af daisye; 20-08-2014 kl. 13:22.
daisye er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 13:20   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nåå ja okay....den vej havde jeg slet ikke tænkt....troede du mente at det ville koste penge for selve ansøgningen...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2014, 22:02   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.755
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du er på ledighedsydelse.....

Kære Daisy.

.... og derved kommer du netto til at miste et vist antal netto kroner, hvis du får bevilget førtidspension.

Den undre er udredt sammen med Web.

Jeg tillader mig at stille dig spørgsmålet: Hvor lang tid tror du, at den nuværende situation kan vil fortsætte?

Du oplyser:

"Jeg er 46 år
Jeg har nedsat nyrefunktion til 20% ca og der af følgende træthed og kvalme mv.
Jeg har ca 4 år før mine nyrer står af og jeg havner i dialyse. Det vil sige jeg får det dårligere med tiden.
Jeg har højt blodtryk
Jeg har stress
Jeg har en depression
Jeg kan have pludselig brug for at sove.
Jeg har muligvis hjerte problemer, skal undersøges.
Jeg har myastenia Gravis som er en muskelsvindsygdom. Der betyder voldsom udtrætning af musklerne ved aktivitet. Jeg er mobil til en vis grænse. Jeg modtager behandling på. Riget en gang om ugen for dette vha. Immuglubolin behandling.
Jeg har hjælpeordning på 54 timer om ugen til daglig hjælp.
Jeg slås ofte med kommunen om min ret til at beholde min hjælpeordning, handicapbil og crosser mv."

Muligvis formoder du at din sagsbehandler, alle læger samt dine omgivelser har den fulde viden om, hvad konsekvensen er for dig i dagligdagen.

Der tager du fejl!

Derfor vil jeg råde dig til at indsende til kommunen, viden om een af dine diagnoser, Myastenia Gravis, som du beder ilagt din journal som et aktstykke.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...thenia-gravis/

og hvis ikke du har, så kontakte Muskelsvindfonden for at trække på deres netværk og viden http://muskelsvindfonden.dk/medlemsa...thenia-gravis/

Du må ikke forvente at dine omgivelser forstår din diagnose.

Web nævner, at dine voldsomme problemer med din søn ikke hører sammen med din situation.

Fremover nævner du aldrig mere om andet end din og kun din situation.

Fordi, at når læger og andre skal vurderer en person er det første de skriver i deres notater, rapporter eller attester om patienten er appellerende eller ej.

Hvis en person virker appellerende opfattes det som om patienten ønsker at tilegne sig fordele ved at fortælle om hvor slemt de har det, med flere forskellige problemstillinger. At være appellerende kan være negativt i forhold til din faktiske sag.

I forhold til fremtiden, om du udnytter muligheden for at søge førtidspension iht §17, på det foreliggende grundlag, råder jeg dig til at sætte dig ind i sagen, så du mentalt er forberedt. Det vil give dig ro, at være velforberedt.

Læs og forstå forløbet:
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Men før man søger en §17, på det foreliggende grundlag skal man altid sikre sig gennem aktindsigt ved læger, speciallæger, hospitaler og kommunen at de har alle relevante dokumenter.

Læger/hospitaler
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Din praktiserende læge.

er en yderst vigtig person i en social sag. Den praktiserende læge er den eneste udover din sagsbehandler der har retten til at foreslå om du skal have bevilget førtidspension.

Læge træffer ikke afgørelsen, men har mulighed for at meddele kommunen sine formodninger, ved at udfylde en LÆ 165 hvor der direkte kan nævnes, at lægen er af den mening, at patienten burde have bevilget førtidspension.

Kommunen skal så vurderer denne henvendelse og kan ikke bare se bort fra den.

http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_...-_april_20.PDF

Side 48 og 49 eller nederst i nedestående link,som jeg mener du skal informerer din praktiserende læge om, hvis ikke denne har viden om dette.

https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...ertidspension/

Når lægen synes, at patienten skal have førtidspension

Skønt det ikke er lægens opgave at indstille patienten til førtidspension - og slet ikke at træffe afgørelsen - kan lægen dog godt vurdere, at kommunen burde undersøge, om patienten kan være berettiget til førtidspension. Det kan være situationen med en meget svag patient med alvorlige helbredsforhold, der nedsætter funktionsevnen ganske betydeligt. Her kan lægen, med patientens samtykke, henlede kommunens opmærksomhed på patientens behov i formularen LÆ 165 – Forslag om socialmedicinsk sagsbehandling. Det kan særligt anføres, at lægen, med patientens samtykke, ønsker information om kommunens videre skridt i sagen. Formularen bliver på den måde en sagsakt, som kommunen skal handle på.

I forbindelse med dine problemer med kommunen om §100, handicapbil og crosser mv, har du dels søgt hjælp ved DUKH eller har lyst til at fortælle lidt om hvad kommunen forsøger?

Jeg fornemmer, at du ikke har kedet dig de sidste par år.

Bedste hilsner

Peter

Sidst redigeret af phhmw; 20-08-2014 kl. 22:08.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension