K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-11-2014, 15:47   #1
fartil2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
fartil2 er ny på vejen
ophør af sygedagpenge efter 12 uger - stadig sygemeldt ?

Hej - Er ny her på siden.

Har været sygemeldt siden 1.9.2014 med ryglidelse og er i behandling hos flere aktører som psykolog, hospital, fysioterapeuter, samt egne læge som alle uden udtagelse har sagt at sygdomforløbet skal min. være til februar 2015

Har nu været til møde hos jobcenter i kommunen - meget kort og underligt møde.

Jeg har nu modtaget brev at de stopper udbetaling af sygedagpenge - da de mod alle læger og speciellæger mening - nu mener jeg er rask og kan begynde arbejde i anden funktion i samme branche.

De har givet mig indsigelsefrist på 5 dage. Men har allerede sendt besked til min arbejdsplads at de nu vil stoppe udbetalingen. KAN DE DET ?

er nu blevet kontakte af min arbejdsgiver for en forklaring.

Kan i her på siden evt. hjælpe samt anbefale en advokat

nogle der har erfaring med tab af erhvervsevne forsikring - som jeg nu også ansøge om ?

på forhånd tak
fartil2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 16:14   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Brevet du har fået må være en partshøring. Står der partshøring i overskriften?

Du kan læse om partshøring her

En partshøring er din mulighed for at fortælle hvordan du ser det. I dit tilfælde at du mener dine sygedagpenge skal forlænges indtil 1. februar ud fra det dine læger siger osv. Det er en god ide at få hjælp til at forfatte partshøringen og senere klagen. Har du ikke mulighed for at få faglig hjælp i den fagforening og a-kasse?

Når jobcenteret har modtaget din partshøring vil de træffe en afgørelse om enten at beholde dig på sygedagpenge eller at de stopper sygedagpengene pr. den og den dag og at du har mulighed for at klage over afgørelsen indenfor 28 dage.

Du klager og de kan nu igen ændre deres afgørelse eller fastholde den. Fastholder de den sendes din klage i Ankestyrelsen.

Advokathjælp er det bedst at søge gennem fagforeningen.

Du kan godt søge om tab af erhvervsevne hvis du har sådan en forsikring, men hvis kommunen fastholder at du skal raskmelde dig er det ikke videre sandsynligt forsikringen vil give dig erstatning for tab af erhvervsevne, men det er også muligt at forsikringen vil lave deres egen vurdering og sende dig til undersøgelse hos en speciallæge. Men det er da et forsøg værd at søge tab af erhvervsevne.

Sidst redigeret af Akvamarin; 25-11-2014 kl. 16:20. Årsag: notat om tab af erhvervsevne.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 16:41   #3
fartil2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
fartil2 er ny på vejen
tak for dit svar og interesse.

brevet er meget konkret med overskrift: Varsling af udbetaling af sygedagpenge, iht til paragraf 7.

brevet modtaget 21 nov. og jeg har indfrielsesfrist til 27.11 - dette har jeg også sendt og bedt min læge yderligere præcisere for kommunen - hvilket han har gjort i dag.
fartil2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 16:48   #4
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Et advokatfirma der på det seneste har været gode i sygedagpengesager er Elmer og Partnere http://www.elmer-adv.dk/
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 17:53   #5
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Fartil2

Bliv her på din tråd fremover, der dukker mange spørgsmål op i fremtiden.

Min fortolkning af sygedagpenge:

"Sygedagpenge er IKKE til syge mennesker.

Sygedagpenge er til syge mennesker, som lægerne tydeligt og præcist kan forudsige at patienten kommer i arbejde inden for en nærmere fastsat dato. Så er systemet glad og forlænger gerne dine sygedagpenge.

Hvis lægerne væver rundt i deres vurdering og ikke klart angiver, at patienten kommer i arbejde, så stoppes dine sygedagpenge
."

Du tænker menneskeligt og lægefagligt. Du er stadig syg og dermed skal man modtage sygedagpenge. Intet er mere forkert. Du skal se din situation med sygedagpenge-lovgivningens øjne: som er en kortvarig, erhvervsrettet foranstaltning. Kommunen har retten til at raskmelde dig iht sygedagpenge-lovgivningen.

Læs og følg disse råd til nye på k10:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Sygedagpengestop:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

DUKH, Sygedagpenge:

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...e/sygedagpenge

Borger.dk, sygedagpenge:

https://www.borger.dk/Sider/Sygedagpenge.aspx

Spørgsmål:

Er dine rygproblemer en anerkendt arbejdsskade, ved ASK, Arbejdsskadestyrelsen? S.U.

Er du over eller under 40 år? S.U.

Er din vægt normal? S.U.

Hvor i landet bor du ca.? S.U.

Beskriv lidt mere om dine rygproblemer.

Det brev du modtog om varsel af sygedagpengestop, var det et almindeligt brev?

Hvis JA, hvornår modtog du brevet?. S.U. ( bekræft den 21 nov. )

Hvilket dato er brevet dateret? S.U.

Har du eventuelt gemt konvolutten med datostempel? S.U.

Rimelig svarfrit på partshøring.

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...ed-partshoring

Når du kender svar på ovenstående spørgsmål, klager du til jobcenterchefen med kopi til din borgmester over den korte partshøringsfrist.

Undersøg på din kommunes hjemmeside om de har ansat en "Borgerrådgiver"

Nu skal du til at være aktiv, søg aktindsigt ved alle.

Læger, speciallæger, hospitaler, eventuelt ASK Arbejdsskadestyrelsen og senere Ankestyrelsen.
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf

Kommunen
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Ved aktindsigt findes en lovbunden frist til modtagelse på 10 kalenderdage.

Når du modtager en afgørelse, husker du at du skal anke inden 28 dage, ellers mister du retten til at anke.

Advokat? Klap hesten og begyndt at sætte dig ind i spillets regler og lovgivning.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 25-11-2014 kl. 18:49.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 25-11-2014, 22:25   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af fartil2 Se meddelelser
tak for dit svar og interesse.

brevet er meget konkret med overskrift: Varsling af udbetaling af sygedagpenge, iht til paragraf 7.

brevet modtaget 21 nov. og jeg har indfrielsesfrist til 27.11 - dette har jeg også sendt og bedt min læge yderligere præcisere for kommunen - hvilket han har gjort i dag.
Det lyder som partshøring, men hvorfor kan de dog ikke præcisere det bedre.

De skal altså gøre det klart, at det er en partshøring, hvor DU har nu mulighed for at komme med alt, hvad der skal til, for at du kan fortsætte på sygedagpenge.

Super godt, at din læge også har skrevet noget til kommunen.

Du har krav på en skriftlig afgørelse på stop af ydelsen. Deri skal der stå begrundelsen, og en klagevejledning.

Jeg håber du har fået bekræftelse på, at de har modtaget din indsigelse samt udtalelse fra din læge.

Det er godt nok hurtigt, at de vælger at få dig ud af sygedagpengeforløbet, når du kun har været på det siden september 2014. Der må være en særlig grund til det... Det burde de kunne forklare dig hvorfor..

De tror måske, at du "bare" har almindelig ondt i ryggen. Det ville være virkeligt dårligt af dem...

Hvis du er i fagforening, kunne du også kontakte dem, om de kender til den slags sager der minder om din.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2014, 15:40   #7
fartil2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
fartil2 er ny på vejen
Tak for info. Den har været brugbar.

Men kommunen har den 26 november allerede sendt brev at de fastholder ophør af sygedagpenge.

Dette er er selvom min læge og psykolog har skriftligt meddelt at jeg er 100% sygemeldt. Kan de det ?

I det sidste brev nævner de partshøring - aldrig nævnt på møde eller skriftligt tidliger. men efter min indsigelse fastholder de.

har nu taget fat i min fagforening som vil går ind i sagen - og de vil hjælpe med klagesagen.
fartil2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-11-2014, 22:36   #8
Ms_MoneyPenny
Føler sig hjemme på K10
 
Ms_MoneyPennys avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2014
Alder: 47
Indlæg: 44
Styrke: 10
Ms_MoneyPenny er ny på vejen
Bredvurderet

Du er blevet bredvurderet, lyder det som om.

Hvis kommunen / jobcentret kan pege på andre beskæftigelsesområder end det du kommer fra, hvor dine skånehensyn bedre ville kunne blive tilgodeset, så er du ikke berettiget til sygedagpenge og din arbejdsgiver og du bliver varslet (partshørt) om, jobcentret påtænker stop af refusionen.

Sygedagpengeloven omhandler ikke, hvorvidt en borger er syg eller rask, men om borgeren er uarbejdygtig eller arbejdsdygtig. En person kan godt være uarbejdygtig i sit job som tømrer f.eks, men være arbejdsdygtig i et andet erhverv eller funktioner, så som lettere lager, butik, callcenter medarbejder, medhjælper i SFO osv - hvis borgeren ikke er uarbejdsdygtig i alle erhverv, så ophører sygedagpengene... om borgeren så føler sig syg eller rask.
Ms_MoneyPenny er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension