K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-06-2012, 17:11   #1
Junkdeluxe23
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2012
Indlæg: 1
Styrke: 0
Junkdeluxe23 er ny på vejen
Sygedagpengestop/jobcenter

Hej allesammen.

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber en venlig sjæl kan hjælpe mig med da jeg er helt på bar bund.

Sagen kort:

Jeg var ude og spille fodbold sidste år (11-apr 2011) hvor jeg desværre smadre mit knæ. Jeg for det undersøgt og lægerne siger at korsbåndet er revet over, men de kan ikke se det ordenligt, så jeg for røngent og MR-scanning. Men de kan stadig ikke sige det helt 100 så jeg for foretaget en kikkert operation Hvor de må fjerne 40 % af den udvendige menisk, oprense brusk skade bag på knæskallen i venstre knæ. Korsbåndet vil de ikke lave, da de mener det vil hele dårligt. Jeg går til genoptræning efterf. og den 9 jan for jeg sat et nyt korsbånd i og har gået til genoptræning siden.

Mit problem med jobcenter-SB

Min sagsbehandler på jobcenteret vil stoppe mine sygedagpenge fra d. 23-jun, men jeg har stadig smerter i knæet.
Jeg skal til kontrol hos den opererende læge d. 20. jun.
Min fysioterapeut har givet mig et brev, jeg skal gi til den operende læge, hvor der står at jeg har så mange smerter at jeg ikke "profittere" af træningen mere og de spørg om hvad der kan gøres. Smerten kommer fra skaden bag på knæskallen som er en grad 3 skade på en 1-4 scala hvor 4 er et nyt knæ.

Min sagsbehandler skriver at jeg kan søge kontanthjælp nu når sygedagpengene stopper for, de mener at jeg ikke er fuldt-uarbejdesdygtig, og jeg har fået sygedagpenge i et år nu. Jeg siger det med at jeg skal til lægen og så siger hun at så ondt har jeg vist heller ikke.

Her den 30. maj blir jeg tilbudt et 3 uger "afklarings-forløb" i et træningscenter der sam-arbejder med jobcenteret. Jeg modtager et brev 3 dage efter hvor der står at jeg skal starte træning d. 4-jun. Det er 3 gange om ugen til d. 22 jun. og d. 25 er sidste dag med sygedagpenge for, som der står i brevet, der BURDE jeg kunne stille mig til rådighed for arbejdsmarkedet i jobs, der ikke er knæ belastende.
Da jeg fortæller det til min fysioterapeut, siger hun at hun vil ha det stoppet omgående fordi jeg for smadret knæet af at træne så mange gange om ugen når jeg har ondt + at der SKAL være nogen der holde øje med om jeg laver øvelserne helt korrekt. Jeg træner i forvejen i varmt vand om fredagen og så vil job-centeret ha at jeg, efter varmvandstræningen, skal tage direkte hen i motionscenteret og træne igen.

Min træner siger at hun vil ringe til operende læge og få hans vurdering, og ringe til arbejdsmarkedsstyrelsen og få træningen stoppet da det mod-arbejder min genoptræning. Det har jeg så ikke fået svar på endnu.

Jeg har spurgt til Revalidering da jeg kun har en tømrer-uddannelse, og mit arbejde er ret hårdt for knæene og det siger hun ikke kan komme på tale. For igen, som hun siger, så BURDE jeg bare kunne stille mig til rådighed for arbejde der ikke er knæbelastende.
Men, jeg har jo ingen uddannelse indenfor kontor eller andre ting hvor man sidder ned + at jeg ikke har fået at vide at jeg skal stoppe genoptræningen hos min kommune/fysioterapeut, så jeg ville skulle have fri hele tiden pga min træning.

Mine spørgsmål er så:

Kan hun bare nægte mig revalidering?

Kan hun sende mig til "afklaring" men tage stilling inden jeg har været der første gang om jeg kan få revalidering, eller forlænget sygedagpenge?

Jeg vil skrive en klage men jeg kan ikke rigtigt finde ud af hvad jeg skal skrive i den?
Jeg har kigget lidt på de forskellige paragraffer men jeg ved ikke rigtigt hvad jeg ku hører under.
Det jeg klager over er jo i bund og grund at jeg syntes hun (sagsbehandleren)

A: Tilsidesætter mit helbred (siger fysio)
B: Tar beslutninger inden jeg er afklaret.
C: Har skrevet usande oplysning i mine papirer og har lavet vurderinger som ikke passede.

Kan det virkelig passe at man bare kan stoppe sygedagpenge på det grundlag at jeg BURDE kunne stille mig til rådighed for ikke knæbelastende arbejde og fordi jeg ikke er fuldt uarbejdsdygtig? (Det argument kunne de jo bare ha brugt hele tiden så, mine hænder eller mit hoved fejler jo ikke noget.)
Hvad hvis min operende læge siger noget andet? Kan man slet ikke bruge det som argumentation?

Min sagsbehandler ville ha mig i jobprøvning i det arbejde jeg har nu men, min arbejdsgiver sagde at det kan jeg ikke, for mit arbejde er hårdt for knæene men de ville godt lade være med at fyrer mig indtil vi fandt ud af om jeg ku komme tilbage efter genoptræningen, og da jeg var på jobcenteret den 30. maj havde SB skrevet at jeg er blevet fyret hvilket jo så ikke passer.

Som i nok kan høre er jeg lidt på herres mark, så hvis der er nogen der kan hjælpe med at skrive en klage, svarer, gi gode råd så er i velkomne til at skrive. Det ville jeg blive rigtigt glad for.

På forhånd tak

Casper
Junkdeluxe23 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2012, 21:38   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Kære Junkdeluxe23

Velkommen til k10.

Jeg er snart brugt op for i dag, men skriver alligevel lidt,
fordi der endnu ikke er kommet nogen på banen med forslag til dig.

Start med at læse vores alle sammen´s BIBEL : http://www.k10.dk/media/laerebog.pdf
Så kan du se, hvordan en sag SKAL køres !

Du vil også finde svar på en masse spørgsmål,
som du endnu ikke har stillet

Efterhånden som du læser, skal du notere de ting ned,
hvor du ved, at din sag IKKE er kørt efter "bogen".

Der er også henvisning bagest i bogen, til de love, der gælder.

Andre kommer nok til med gode råd,
så hæng på her i din tråd.
Held og lykke.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-06-2012, 22:43   #3
Morten123
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2012
Indlæg: 26
Styrke: 12
Morten123 er ny på vejen
Hej
Jeg er 25% invalid efter arb.skade og fik ingen arb prøvning eller andet, fik fortalt mine sygedagpenge stopper d.1 (efter et år) og skal overgå til kontanthjælp her den 1.

Min sagsbehandler siger jeg bare skal finde et arb der ikke er skulder ell rygbelastende.
Har som dig ikke andet erfaring end hårdt arb (håndværker).

Jeg kunne ligeså godt sidde i en rullestol og få beskeden ( få dig et arb hvor der ikke er trapper.

Held og lykke med din sag.
Morten123 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2012, 07:59   #4
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Sygedagpengeloven:
Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
Det er umiddelbart den eneste jeg ser du kan få forlænget dine sygedagpenge efter.

Mht revalidering, så ja det ER en vurdering (beslutning) din sagsbehandler tager, og dårlige knæ forhindre dig altså ikke i at tage en ganske alm udd, tesen med revalidering er at det er beregnet til de som har behov for lidt ekstra støtte for at klare sig i gennem en udd, og kun dårlige knæ giver dig altså ikke det behov.

MEN når det så er sagt er der alligevel mange med dårlige knæ som har fået en revalidering, inklusiv jeg selv, og det kan jo ikke skade at forsøge.
Med det mener jeg at du burde have fået det afslag på skrift, det har du ikke fået, så nu må du tvinge din SB´er til at give dig noget på skrift så du har noget brugbart til en anke over evt afslag (for det er ikke ualmindeligt at se hovsa skifter mening når borgerene sørger for beviser)

Så jeg sys bestemt du skal skrive en ansøgning på revalidering, i den ansøgning gør du klogt i at have 2-3 fornuftige ideer til ny udd. Samtidig skal du vide at det skal være en su berettiget udd, den skal vare mindst 18 måneder og maks 5 år (de fleste kommuner giver konsekvent afslag på alt over 3½ år)
Men du skal også vide at du faktisk står stærkere ved selv at tage en udd (hvilket massere af voksende gør) Du skal også vide at du raskmelder dig selv, dvs kan du af den ene eller anden årsag ikke gennemføre ryger du omgående på KHJ, for du skriver under på at du efter endt udd kan klare dig selv, det betyder også at de er i deres gode ret til at stanse revalideringen hvis du fx har for meget fravær (for så følger du ikke den lagte job plan)

Alles sygedagpenge, stanser som udgangspunkt efter 52 uger uanset om man er rask eller ej, det har absolut intet at gøre med at beslutte noget, sådan ER det.
Din SB´er er så kommet med et halvhjertet forsøg på at hjælpe dig videre ved at foreslå jobprøvning, nu kan jeg ikke helt læse om det er dig der har fortalt din SB´er at chef siger nej, eller om det er chef selv, men er det dig er det desværre temmelig skidt for din sag, for som borger må du ikke sige nej, det ord er strengt forbudt, for ved at sige nej siger du også at du ikke er interesseret i at komme videre, og et sådant nej kan faktisk koste folk sygedagpengene længe før varighedsbegrænsningens indtræden for man SKAL bidrage til at bedre ens situation det er en del af lovgivningen.
Er det dig, så gå til din chef og bed denne om at skrive det på skrift, lige så gør du klogt i at få på skrift fra en speciallæge hvordan det ser ud med knæbelastende arbejde, både lige nu og hvad udsigterne er efter endt træning.

Din c´er kan du bevise det, hvis ikke har du ikke noget at have det i, det er ganske normalt at SB´rene opføre sig sådan desværre, og vi kan ikke gøre en pind ved det, selv med beviser er det umuligt at trænge i gennem med, yder mere så vil det IKKE blive slettet fra din sag, aller højest vil der blive indskrevet en rettelse, kun ekstrem alvorlige forseelser kan man få fjernet.
Hvordan kan du vide at SB´er har lavet vurderinger som ikke passer, det har jeg lidt svært ved at se, med mindre vi er ude i at denne har vurderet at du kan blive brolægger, det giver jo sig selv at du ikke kan det, men at det er vurderet at du kan tage et ganske normalt arbejde, er jo helt korrekt, at du ikke har udd eller ikke er blogligt stærk tæller IKKE! (med mindre du direkte er ordblind er ADHD´er ell der gør at du vil have svære ved at tage en udd end andre) i teorien kan du sagtens finde et nyt job i morgen, så den vurdering er ganske som den skal være.

At SB´er tilsidesætter dit helbred, det skal du bevise, ud fra lægelige dokumenter, dvs du skal have på skrift fra en læge at du fx under ingen omstændigheder må forsøge på noget knæbelastende før du er færdig med genoptræning, hvor du så skal sætte det op imod et skriftligt bevis på at din SB´er har foreslået jobtræning i dit gamle fag, men uden beviser og lægernes ord, vil du heller ikke nå nogen steder med at klage over punkt a.

Der til skal du gøre det dig meget klart hvad du vil have ud af din klage, hvad er formålet? Altså at tingene er som de er, får du ikke ændret ved at klage, jeg tænker ikke kun lige din sag, men sådan er det altså over hele linjen (velkommen som 2-rangs borger) din evne til at tænke selvstændigt og agere der efter forsvandt den dag du sygemeldte dig.

Men du kan i fremtiden sikre dig bedre, ved selv at skrive referater af samtlige samtaler og bede om at få det lagt ind i din sag, lige så vil din fagforening måske kunne hjælpe dig, og det vil være fornuftigt af dig at tage en besidder med til samtlige møder (en bisidder kan være hvem som helst, din afdøde tipoldemor, det bedste er naturligvis en der kender til hvordan systemet fungere, men det er ikke en nødvendighed. Du har i øvrigt ret til at tage en besidder med til stort set alt også lægelige undersøgelser)

Du spørger om SB´erne kan springe rundt i tingene, ved fx at vurdere at du ikke hører til på en revalidering inden du har gennemført en afklaring, ja det kan de godt, faktisk er det temmelig logisk, for at få revalidering fleks og FP er der nogle krav der skal være opfyldt, og er det helt åbenlyst at du, i dette tilfælde ikke har ret til revalidering, så kan den vurdering naturligvis godt foretages, fuldstændig lige som at det er åbenlyst at min gemal pga et par bøjede ribben ikke skal tilkendes en FP, så hvis han spurte til det vil svaret være nej, men at en SB´er i stedet vil spørge hans læge efter om han kan hjælpes til bedring evt ved noget træning i et motionscenter (hvilket også er en afklarende foranstaltning)
Så det kan du tro de kan og må *ss*

Jappe jappe, umiddelbart ser jeg IKKE i kortene værgen en revalidering eller forlængelse af sygedagpengene til dig, men der imod ser jeg et job skifte, og evt en voksen mand gå i gang med en ny udd med den ydelse man nu får der.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2012, 08:33   #5
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
jeg tror der er forskel på kommuner...jeg har også haft arbejdsulykke og blev erkendt 75 pocent invalid..

jeg fik sdp fra ulykke til ftp......men det er meget sjældent..tror ikke jeg harlæst nogen herinde der har fået sdp så længe..min lå i ask hele tiden og de gjorde det først færdig,da kommunen var færdig..

men det er nogen underlig regler..det er som om det kommer an på hvis briller der ser på det og det er IKKE FAIR...loven burde være ens for alle..
ja og du ka anke,men det er hårdt at være syg og skak kæmpe MOD DEM...det ka være svært at finde overskudet..

vil dog sige jeg intet havde at klage over,men jo mere jeg læser K1O JO MERE CHOKERET OVER HVORDAN DE BEHANDLER FOLK..som om de bare har et nr og så videre..det er uhyggeligt

håber ALDRID ALDRIG du giver op,for retfærdigheden må være et sted
ps..jeg var heller ikke i arbejdsprøvning,da lægerne skrev jeg var kon---
jeg ka ikke huske det mærkelige ord
stribe ftp 2010
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Sygedagpengestop saksen Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 0 08-09-2013 19:31
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-09-2012 11:35
Sygedagpengestop USP Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 1 08-08-2012 15:23
ang sygedagpengestop mettekm Spørgsmål ang fleksjob 7 16-11-2010 10:20
Sorø Jobcenter kåret som gazelle-jobcenter buster Politik og Samfund 2 11-09-2010 10:33




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension